Paarden Twijfels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vivrelavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:21

Totaal niet getwijfeld.. Vroeger altijd geroepen, als ik op mezelf woon en het geld heb koop ik een eigen paard. (mocht van mijn ouders geen pony) 6 jaar geleden was het zover, ik had een baan, ging samenwonen en toen rond gekeken, ik kon een paard "lenen" voor een periode van 7 maanden, daarna heb ik mijn eigen paardje gekocht.

Niet zo onzeker zijn joh, en gewoon de sprong wagen! stel jezelf eens de vraag: waarom zou jij het niet kunnen en een ander wel?

ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 16:22

Ik heb inprencipe geen strak plan.
Ik wil alleen wel fouten zo veel mogelijk voorkomen.
Natuurlijk moet je ze kunnen oplossen maar voorkomen is nog beter.
En buiten dat ik weet op wat voor paarden ik ongeveer val zal ik ook echt geen nee zegen als ik verliefd word op een ander typetje.
Het paard waar ik verliefd op werd was een bruine appaloosa merie met witte vlekies op haar bips.
Terwijl ik over het algemeen een zwak heb voor palmino/overo paints.
Dus als ik een heele bruine Quarter tegen kom en verliefd wordt zal ik hem niet laten staan maar ik verwacht niet dat dat gebeurt

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 02:10

Toen ik 11 was kon ik het woord twijfel nog niet dus eh toen mijn ouders zeiden wil je riep ik JA.

En bij mijn tweede paard tsja....ik liep de wei in...zij stond daar...ik was verliefd....toen nog een week of 2 gezeten van geld...tijd.....zin? maar eigenlijk was het antwoord binnen 5 minuten nadat ik haar zag al JA :D

Denk dat het helpt als je helemaal hotel de botel bent :D

ris

Re: Paarden Twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 09:34

Naja bij mij zorgd dat juist voor het tegenovergestelden.
Dan denk ik o ze is zo lief en geweldig en leuk en mooi en er zijn zoveel andere mensen die zo veel beter voor haar kunnen zorgen ik ben zo`n geweldig paard helemaal niet waard

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:40

ris schreef:
Naja bij mij zorgd dat juist voor het tegenovergestelden.
Dan denk ik o ze is zo lief en geweldig en leuk en mooi en er zijn zoveel andere mensen die zo veel beter voor haar kunnen zorgen ik ben zo`n geweldig paard helemaal niet waard

Tuurlijk wel! Je maakt je nu al vreselijk druk om van alles, jij bent een paard veel meer waard dan iemand die er gewoon eentje koopt zonder daar te veel bij na te denken.

Er zijn ook paarden die zelf hun mens uitkiezen. Ik heb er zo een, er zijn echt mensen die niet hoeven proberen om op te stijgen := Hij is daar heel duidelijk in. En ik ben heus geen superruiter, verre van, en maak allerlei fouten, maar vos en ik horen bij elkaar, en dus is het goed. Hij is namelijk ook geen supersportpaard en snapt ook niet alles in 1 keer. Niemand is perfect, en aangezien wij allemaal niet niemand zijn zijn wij dus feilbaar ;)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:50

Top dat je er zo goed over nadenkt, paard koop je immers voor een hele lange periode en niet met de gedachte in je achterhoofd hem over 2 jaar alweer te verkopen...

Zo te lezen komt jouw twijfel vooral voort uit "heb ik er straks wel goed de tijd voor, trek ik die verantwoordelijkheid wel?"
Maak een voor en nadelenlijstje voor jezelf, wees erg eerlijk daarop..zoals je al wel weet, een paard kost tijd, veel tijd, weet je leeftijd niet, maar nog jong denk ik? Zoals je leven nu op dit moment is bv, past daar een paard in? Stel je hebt straks werk hele dagen, past een paard dan nog steeds in je plaatje? Ben je bereid om (bijna?) elke dag naar je paard te gaan, na die lange werkdagen? Dan je sociale leven, die zal op een ander niveau terechtkomen dan hoe die nu is (althans, bij mij wel, paarden gaan voor en heb eigen weide, dus hoop werk en klantjes, dus de verantwoording gaat voor alles)...heb je een fijne plek voor je paard, zoals jij die graag ziet en mocht dat plekje niets worden, heb je dan een buffer? dan het financiele plaatje, is die zo dat je klappen op kunt vangen etcetc..enfin, hier dus wat tips voor op je voor en nadelenlijstje ;)

Veel succes met je beslissing..ik heb altijd geleerd, bij twijfel niet doen met grote beslissingen..maar je kan ook té bang zijn, terwijl dat nergens voor nodig is ;)

Oja, hoe ik dat gedan heb, paard nr 1 kwam heel overwogen..paard nr 2 was een jaarling, in een toestand die je niet graag ziet, dus die is op een avond heel impulsief bij mij gekomen en paard nr 3 zou ik eigenlijk pas een jaar later kopen, maar had de plek ervoor, dus per ongeluk toch gekomen (ging niet een paard kopen, maar een vreindin)..

Veel voorplezier en laat je weten wanneer je je droompaard gevonden hebt?

ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 09:57

We heben besloten om van de winter zodra we klaar zijn met verbouwen te gaan kijken naar een paard maar aangezien ik een grote eisen lijst heb zal het wel van de zomer worden dat ik eindelijk wat vindt.
Want ik bedoel eigenlijk zijn die twijfels niet nodig want waarom zou ik niet goed genoeg voor een paard zijn terwijl ik aardig wat ervaring met paarden heb en een kind van 8 met ouders die niet weeten waar de voor en achter kant zit wel.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:06

Als ik heel eerlijk ben.. Als jij zoveel twijfels hebt. Dan moet je het niet doen.
Ik ben er zelf al achter gekomen dat een van dé dingen die je moet zijn om een goede leider te zijn is zelfverzekerdheid. Zodra jij gaat twijfelen, gaat je paard twijfelen en daar komen problemen van. Zeker met een jong paard. Bedenk dat een jong paard door jouw opvoeding voor de rest van zijn leven getekend wordt. Dat kan betekenen dat het een heel fijn dier wordt, maar het kan ook zijn dat hij van jongs af aan al een vervelend wordt en dat is voor zo'n paard ook niet prettig.

Ik raad het je dus af. Maar dat is niet wat je wil horen, dat weet ik. Je moet namelijk ook bedenken dat die 8 jarige kinderen met die ouders die niks weten vaak hun pony na een paar maanden verkopen onder het mom van: die rotknol is onhandelbaar. dus om jezelf daar nou mee te vergelijken.

Het belangrijkste is in mijn ogen niet het rijden. Maar het verzorgen en het kunnen begeleiden van een paard. Je moet op zijn minst kunnen zien of een paard niet helemaal rad loopt of niet lekker is. En je moet zeker weten die leider zijn, die duidelijk is en consequent. Kun je dat niet, dan is de kans op de problemen zoo groot.
Met rijden heb ik zoiets van: neem les en dat komt wel goed. Maar het verpesten begint voornamelijk al op de grond, naast het paard. Mensen zijn niet duidelijk en niet consequent en krijgen problemen.

En denk er dus idd goed aan: jij bent nu de enige die met het paard bezig is en wat jij fout doet, dat komt bij je terug. Dat wordt nu niet meer gecorrigeerd door andere ruiters. Daar moet je wel tegen opgewassen zijn. Dus: Ben zeker van jezelf! Anders niet doen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:19

ik heb mijn eerste paard gekregen toen ik 12 was. ik reed toen zelf een jaar of 5 en heb veel priveles gehad, mijn moeder heeft toen ze jonger was een aantal jaren gereden en is weer begonnen toen ik ook begon. Ik heb een jong paard gekregen met (dachten we) goede begeleiding, maar desondanks hebben wij niet op tijd onderkend dat het niet de goede kant op ging met als gevolg dat ik mijn paard gedeeltelijk kapot heb gereden en er een jaar tot 2 jaar over heb gedaan met hulp van fysiotherapeute, een andere trainer en een andere veearts om hem weer een beetje vertrouwen te geven en hem op te lappen.

ik had voor mij zelf indertijd het gevoel dat ik er genoeg vanaf wist om de ergste fouten te voorkomen en het met goede begeleiding in de juiste banen te leiden.

Ondanks het feit dat wat er mis is gegaan niet geheel aan mij te verwijten is, voel ik me hier nog steeds schuldig over en heb ik vorig jaar gereageerd op een veulen dat qua bouw en uitstraling ontzettend leek op mijn paard (wiens levensverwachting nu nog ca. een jaar is). Ik heb ontzettend getwijfeld of ik het moest doen, of ik het niet alleen deed om het deze keer 'goed' te doen met een 2e locksley, of ik een veulen goed genoeg kon beoordelen met hulp van vrienden (ondanks mijn nu 18 jaar ervaring), of ik er de tijd en aandacht in kon steken als ik na mijn studie fulltime werkte en of ik wel zin had in een nieuw paard gezien het verdriet en de kosten die ik heb gehad met mijn huidige paard en zijn medische problemen.

ik heb die beslissing niet hoeven te maken omdat het beestje verkocht is aan de meneer die vlak voor mij ging kijken en heb een ander veulen gekocht wat door goede vrienden aan mij werd aangeboden. De beslissing hiervoor was makkelijker in het opzicht dat ik wist dat het een eenmalig aanbod was, ik 100% zeker wist dat het een heel gezond veulen was, hij niet op mijn huidige paard lijkt en er een tijdslimiet zit aan een dergelijk aanbod. Ik heb besloten het wel te doen, niet omdat ik ervan overtuigd was dat ik er goed aan deed, maar gevoelsmatig omdat ik het niet kon laten lopen.

Ik denk dat ik altijd zal twijfelen bij het kopen van een paard, maar realiseer je dat een jong paard makkelijker fout gaat en jouw idee van ervaren niet per definitie overeen komt met de werkelijkheid. Het standpunt aannemen dat een meisje van 8 met een pony die er niks vanaf weet 'het ook doet' wil niet zeggen dat dat een juiste beslissing is en dat jij het 'dan ook wel kan doen'. Dat is niet aanvallend bedoeld, maar blijf kritisch naar jezelf, je kwaliteiten en de begeleiding die je kan krijgen kijken.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:48

Een paard is een grote verantwoordelijkheid en daar moet je maar zin in hebben. Ik kan me heel goed voorstellen dat je hierover twijfelt. Vooral als je nooit een eigen paard gehad hebt is het toch moeilijk inschatten wat de impact op je leven zal zijn.

Misschien kan je eerst eens een paard leasen voor een langere tijd zodat je beter weet wat het allemaal inhoudt.

ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 11:20

Leasen heb ik al eens gedaan 2 jaar lang 7 dagen per week.

Miss__Sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:45

Wel, ik heb nooit enige twijfel gehad over mijn paarden, na nu 8 jaar heb ik nog geen seconde een twijfel gehad.
Je moet alleen weten dat het veel verzorging inhoudt en dat je wel redelijk wat tijd met je paard doorbrengt uiteindelijk.
Maar als dat je wens is, tijd kan je normaal altijd maken, en je naar je paarden schikken grotendeels.
Dat doe ik ook en voor alles vinden we altijd een oplossing, maar je moet gewoon weten of je het 100% wilt om daarvoor te gaan en een groot deel van je vrije tijd daarin te besteden.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:09

ik heb voor ik er een kocht nooit twijfel gehad, wel na de koop. het klikte even niet meer en ik wou weer van dr af. nu is het goed hoor.
ik heb altijd verzorgpaarden gehad die ik als mijn eigen zag dus qua tijd wist ik wel dat het goed zat. toen we het geld hadden was het dus alleen zoeken naar een geschikt paard.