laten mensen zich gek maken????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:22

KiWiKo schreef:
maar dan alsnog, zijn er wel eens dingen die er gebeuren waardoor het wezen paard het net effe minder heeft zegmaar....... en ik bedoel te zeggen dat dit helemaal niet erg is, dat is gewoon zo...... is een wezenlijk onderdeel van leven....... highs and lows :) :)

En wie ben jij om te oordelen als een ander zijn paard een leven wilt geven met zoveel mogelijk highs?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 18:23

_Sigrid_ schreef:
LiSSy schreef:
sigrid: als mijn paard iets niet tof vindt merk ik dat echt wel aan haar. maar dat heeft ook met de "kunde" van de baas/ruiter te maken

Ik had de zin anders moeten formuleren. Ik bedoelde:
Ze uiten het wel, maar SOMS wordt het niet opgepikt.

Tenminste...ik ken daar wel een aantal voorbeelden van.

hihi .......... het word VAAK niet opgepikt........ SOMS wel :D :D :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 18:25

BraveSpots schreef:
KiWiKo schreef:
maar dan alsnog, zijn er wel eens dingen die er gebeuren waardoor het wezen paard het net effe minder heeft zegmaar....... en ik bedoel te zeggen dat dit helemaal niet erg is, dat is gewoon zo...... is een wezenlijk onderdeel van leven....... highs and lows :) :)

En wie ben jij om te oordelen als een ander zijn paard een leven wilt geven met zoveel mogelijk highs?

nee hoor oordeel ik helemaal niet over :) :) ik vind het helemaal prima als iemand zn paard helemaal in de watten wil leggen......... vooral doen :)

Alleen IK denk dat nare dingen ook bij het leven horen, en dat dit allemaal niet zo ernstig is als zovaak word beweerd :) OOK voor paarden niet ;)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:26

Ja...sommige mensen kunnen wel echt ontzettend mutsen.

Voorbeeldje: Ik ging vorige week maandag, toen het zo warm was, 's avonds een paar kleine sprongetjes doen met de merrie van een stalgenootje. Absoluut geen zwaar springwerk aangezien ze pas 5 is en we voor de tweede keer met springmateriaal bezig waren. Dus balkjes lopen, daarna laag kruisje en daarna kruisje van 40 cm. Ze vond het allemaal reuze spannend, maar was heel braaf.
Krijg ik na afloop te horen van iemand: "Nou...ik vind het wel een beetje warm om te springen hoor!"

Je hoor eens...beetje zweten gaan ze niet dood aan. En dat paard loopt ook Endurance, gewoon 3 uur door het bos kachelen en dan krijgen ze het ook warm. We hadden tussendoor (bij wijze van oefening voor Endurance) haar ook nog gekoeld met water. Wat mij betreft gewoon een lekker actief uurtje geweest, maar anderen doen meteen niks meer als het kwik boven de 23 graden komt. En dat vind ik onzin.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:26

Ik snap je punt wel, ik vind ook dat mensen soms te poezelig doen,

maar een paard en een mens kun je niet met elkaar vergelijken vind ik, de wijze van denken/gewoontes/rechten zijn totaal verschillend.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:28

KiWiKo schreef:
bijvoorbeeld stalling. is not done
Heck, ik zit ook 8 uur per dag op mijn buro stoel, dan nog eens een uur of wat in de auto.en ik, ook ik ben gewoon een bewegingsdier!!

Paarden leggen van nature echt wel flink wat meer km af dan mensen hoor :)
Bovendien, jij kiest er zelf voor, en je geeft hopelijk jezelf ook de kans om af en toe even 'uit te razen',
ik vind 22 uur per dag op stal heel wat anders dan 9 uur op je stoel/auto.
En ik gok zo dat jij net wat meer ruimte om je bureau hebt zitten dan een paard in z'n stal (zeker in verhouding)

KiWiKo schreef:
over opgroeien. opgroeien is niet leuk, ik heb ook de nodige dingen meegemaakt in mijn jeugd en in het leerproces naar volwassen worden. maken paarden ook mee, en terecht :) waarom mogen paarden geen vervelende dingen meemaken???????
waarom is een paard gelijk getraumatiseerd als die een keer een paar klappen krijgt. ik ben het ook niet, en ik heb ze ook wel eens gehad. evenzoveel mensen met mij.

Omdat paarden niet 'weten wat er gebeurt' om het zo maar te zeggen.
Jij weet dat het later weer over is, dat het weer goedkomt, en dat niet alle mensen zo zijn als degene die je iets aandoet.
Een paard weet dat niet, en als je wil dat ie later nog meewerkt dan kan je ze maar beter goed behandelen :)
Anders krijg je weet het gezeur dat het een 'gestoord' paard is.
Dan nog wat: bij mensen probeer je toch ook zo veel mogelijk vervelende dingen te voorkomen? :)

KiWiKo schreef:
Mijn schoenen zitten ook niet altijd even lekker. sterker nog ik kan behoorlijk pijn aan mijn voeten hebben van sommige schoenen. maar ijzers is not done, terwijl een paard daar geen last van ondervind.

Er zijn anders zat paarden met ijzers onder de hoeven hoor :P

KiWiKo schreef:
Ik ben ook wel eens niet gelukkig in mijn leven, en ik moet ook wel eens dingen doen die ik niet wil............ is dat voor een paard anders????

Nee. Denk je dat alle paarden het leuk vinden om te werken? Geloof me, zeker niet.
Mijn verzorgpony weigert vaak de wei uit te komen als we de vorige dag hebben gelongeerd,
da's zijn manier om duidelijk te maken dat ie dat niet leuk vond :')
Wil niet zeggen dat ik dat dan maar meteen niet meer doe :)

Ik krijg hier een beetje het gevoel dat jij je achtergesteld voelt ten opzichte van het paard :Y)
Zal wel niet hoor, maar dat viel me even op :+
Bovendien: je kunt appels en peren niet vergelijken, geld ook voor paarden en mensen ;)
En sorry voor het verknipselen van je quote O:)

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:28

@ Kiwiko: dat ben ik dan weer wel helemaal met je eens. Een paard hoeft niet alles leuk te vinden en ze gaan er niet dood aan als alles eens niet helemaal gaat zoals zij het graag zouden willen. Maar de andere kant is dan weer dat er vaak wel erg weinig wordt gedacht aan wat het paard nu echt nodig heeft en dat de eigenaar vooral voor zijn of haar eigen gemak kiest. Dus wat ik eigenlijk wil zeggen: niet alle beslissingen die je neemt voor je paard hoeft het paard leuk te vinden, zolang die beslissingen maar niet ten koste gaan van het paard.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:29

Op veel vlakken heb je gelijk, en ben ik het met je eens, het enige wat ik wil is mijn paarden zoveel mogelijk weidegang geven, omdat ik dat echt wel nodig vind :)
voor de rest heb je imo gelijk :)
één nadeel aan een paard, ze praten niet, dus probeer je ze maar min of meer te verstaan.. ieder op zijn manier
edit: @_Sigrid_
Ik rij niet boven de 25 graden, omdat ik dan zo ontzettend plak van zweet en zand :D, in een piste met goede niet stoffende bodem zou 'k wel rijden, maar nu dus niet, voor mezelf dus :D
Laatst bijgewerkt door SETEFURII op 05-06-09 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 18:29

kinuh schreef:

maar een paard en een mens kun je niet met elkaar vergelijken vind ik, de wijze van denken/gewoontes/rechten zijn totaal verschillend.

maar DAT bedoel ik dus :) :) de vermenselijking van een paard......... ik heb au aan mijn voeten dus geen schoenen meer......... ik heb ooit als 3 jarige een tik gehad........ dus maar niet doen.........

Ik vind regen erg......... Ik vind prikken eng.......... Ik vind het koud/warm........

peerden denken heel anders, veel primitiever :)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:32

KiWiKo schreef:
nee hoor oordeel ik helemaal niet over :) :) ik vind het helemaal prima als iemand zn paard helemaal in de watten wil leggen......... vooral doen :)

Alleen IK denk dat nare dingen ook bij het leven horen, en dat dit allemaal niet zo ernstig is als zovaak word beweerd :) OOK voor paarden niet ;)

Ik vind de ondertoon in je berichten wel veroordelend. Evengoed de 'amen' reacties hier in dit topic.
Laat de mensen toch hun eigen ding. Als iemand zijn paard niet wil inrijden omdat ie dat traumatiserend vind is dat toch ok. Even ok als jij je paard wel inrijd imo.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:33

KiWiKo schreef:
kinuh schreef:

maar DAT bedoel ik dus :) :) de vermenselijking van een paard......... ik heb au aan mijn voeten dus geen schoenen meer......... ik heb ooit als 3 jarige een tik gehad........ dus maar niet doen.........

Ik vind regen erg......... Ik vind prikken eng.......... Ik vind het koud/warm........

peerden denken heel anders, veel primitiever :)

Maar ondertussen zit jij wel het hele topic jezelf te vergelijken met het paard :+
Ik ben het wel met je eens w.b.t. dat paarden best af en toe een tik kunnen krijgen enz.
Maar ik vind je vergelijkingen werkelijk waar nérgens op slaan :Y)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:33

Haha Kiwiko, er zit wel wat in. Er wordt tegenwoordig heel wat afgemutst met paarden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 18:34

TE5 schreef:
Paarden leggen van nature echt wel flink wat meer km af dan mensen hoor :)
Bovendien, jij kiest er zelf voor, en je geeft hopelijk jezelf ook de kans om af en toe even 'uit te razen',
ik vind 22 uur per dag op stal heel wat anders dan 9 uur op je stoel/auto.
En ik gok zo dat jij net wat meer ruimte om je bureau hebt zitten dan een paard in z'n stal (zeker in verhouding)[quote/]

en dan nog een uur of 8/9 soms wel 10 in mijn bed :)

Citaat:
Jij weet dat het later weer over is, dat het weer goedkomt, en dat niet alle mensen zo zijn als degene die je iets aandoet.
Een paard weet dat niet, en als je wil dat ie later nog meewerkt dan kan je ze maar beter goed behandelen :)
Dan nog wat: bij mensen probeer je toch ook zo veel mogelijk vervelende dingen te voorkomen? :)

een paard denkt niet in later, denkt niet in het verleden........ een paard denkt slechts in het hier en nu :)

Citaat:
Nee. Denk je dat alle paarden het leuk vinden om te werken? Geloof me, zeker niet.
Mijn verzorgpony weigert vaak de wei uit te komen als we de vorige dag hebben gelongeerd,
da's zijn manier om duidelijk te maken dat ie dat niet leuk vond :')
Wil niet zeggen dat ik dat dan maar meteen niet meer doe :)

Er is geen meer vergevingsgezind dier op deze aarbol dan het wezen paard............ als paarden het voor het zeggen hadden dan waren er geen oorlogen............. want wat die dieren zich laten welgevallen zonder protesteren is enorm

Citaat:
Ik krijg hier een beetje het gevoel dat jij je achtergesteld voelt ten opzichte van het paard :Y)
Zal wel niet hoor, maar dat viel me even op :+
Bovendien: je kunt appels en peren niet vergelijken, geld ook voor paarden en mensen ;)
En sorry voor het verknipselen van je quote O:)

nee hoor, ik heb juist bewondering voor het wezen paard, en die bewondering groeit met de dag :)

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:35

Ik vind niet dat je een paard moet vergelijken met een mens...
Paarden zijn geen mensen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:36

KiWiKo schreef:
maar moeten we niet allemaal bij tijd en wijlen wat inleveren???? en waarom het paard dan niet....

Filosofisch gezien omdat je voor een 100% van jou afhankelijk wezen het grootst mogelijk geluk in zijn korte en kostbare leventje hoort na te streven, altijd. Dat mensen bij momenten pech hebben, afzien, en ongelukkig zijn, geeft je nog niet het recht van iets of iemand anders hetzelfde te verwachten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 18:38

BraveSpots schreef:
KiWiKo schreef:

Ik vind de ondertoon in je berichten wel veroordelend. Evengoed de 'amen' reacties hier in dit topic.
Laat de mensen toch hun eigen ding. Als iemand zijn paard niet wil inrijden omdat ie dat traumatiserend vind is dat toch ok. Even ok als jij je paard wel inrijd imo.

dat vind ik jammer Bravespots........... want dat is niet mijn bedoeling ...........

Ik vind alles ok, zolang een mens een dier niet mishandeld vind ik het goed............ OOK mensen die zich helemaal gek laten maken en een paard vermenselijken....... vind ik ook helemaal goed, vind het raar dat wel...... maar ik heb er niks op tegen.......

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:44

KiWiKo schreef:

Ja, maar dat is absoluut je eigen keus toch? ;)
Van de rest van de wereld mag jij best wel die 8 of 9 uur nog wel wat extra rondlopen,
ik gok alleen dat je dat niet volhoud :)
Dat bedoel ik dus maar weer: de behoeften van de mens zijn heel anders dan die van het paard.

KiWiKo schreef:
Citaat:

een paard denkt niet in later, denkt niet in het verleden........ een paard denkt slechts in het hier en nu :)

Dat zeg ik dus net :Y) (dat onderstreepte dus.. :P)
Maar dan nog: bij mensen probeer je toch ook vervelende dingen te voorkomen?
Waarom bij paarden niet? Kijk, als een paard weet dat ie niet mag doen wat ie doet, nou, dan weet ie ook wat mijn reactie is,
maar als het niet nodig is.. Dan kan je het beter voorkomen.

En ik denk nog steeds dat paarden wel dergelijk getraumatiseerd kan raken :)
Wel niet zo snel als men denkt misschien, maar het kán wel.
Paarden leren namelijk wel degelijk van hun ervaringen,
anders kon je elke dag opnieuw beginnen met zadelmak maken.

Toch leuk dat er ook weer eens een discussie kan komen zonder dat iedereen meteen negatief begint te doen :j

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 18:49

dat is :) :)

paarden kunnen ook zeker wel getraumatiseerd raken maar dat is van stelselmatig verkeerd straffen........

dat is OOK conditionering.

en natuurlijk probeer je altijd narigheid te voorkomen.......... maar helaas het komt wel eens voor..........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 18:51

TE5 schreef:
KiWiKo schreef:

Ja, maar dat is absoluut je eigen keus toch? ;)
Van de rest van de wereld mag jij best wel die 8 of 9 uur nog wel wat extra rondlopen,
ik gok alleen dat je dat niet volhoud :)
Dat bedoel ik dus maar weer: de behoeften van de mens zijn heel anders dan die van het paard.

naaah niet helemaal, mijn werk eist van mij een wakker uitgeslapen persoon :D :D

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:55

Nou...paarden lopen mijn inziens al snel een trauma op. Zo hebben wij er één op stal die een keer klem kwam te zitten omdat het hek nog niet ver genoeg open stond... Die wil nu amper op een normale manier door het hek. Puur omdat ze een keer helemaal klem heeft gezeten.
Bij paarden heeft het herkennen van mogelijk gevaar natuurlijk ook een functie omdat het prooidieren zijn. Dat is ook een wezenlijk verschil met mensen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:56

Slecht geïnformeerde mensen laten zich wel makkelijk gek maken. Dat is een ander aspect van wat je in de beginpost schrijft, en eentje waar ik me echt aan kan ergeren. Vooral aan mensen die aan dat soort naïviteit proberen te verdienen dan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 18:57

_Sigrid_ schreef:
Nou...paarden lopen mijn inziens al snel een trauma op. Zo hebben wij er één op stal die een keer klem kwam te zitten omdat het hek nog niet ver genoeg open stond... Die wil nu amper op een normale manier door het hek. Puur omdat ze een keer helemaal klem heeft gezeten.
Bij paarden heeft het herkennen van mogelijk gevaar natuurlijk ook een functie omdat het prooidieren zijn. Dat is ook een wezenlijk verschil met mensen.

paarden zien gevaar........... dat klopt.............

en paarden reageren daarop, klopt ook.........

maar daarom is een paard niet getraumatiseerd......... peerd is voorzichtig, das wat anders

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:00

Dat een paard voorzichtig wordt is jóuw bedinding, heeft het paard dat tegen jou gezegd?

Een ander ziet dit als trauma

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:01

weetergeen schreef:
KiWiKo schreef:
@ Weetergeen............. ik wou dat ik kon denken als een paard, dat ik de verstandelijke vermogens had van een paard.........

gut dan zou mijn leven een stuk simpeler zijn :) :) :)

Maar ben het er mee eens hoor, paarden worden ook te veel als mens gezien. Overal schieten NH en allerlei andere miepjes de grond uit.

Volgens mij maakt Kim alleen maar vergelijkingen tussen het paard en haarzelf, de mens. Dus hoezo 'paarden worden teveel als mens gezien?'
Een paard ís geen mens en heeft nergens zelf voor gekozen. Een paard heeft een aantal (niet zoveel ;) ) natuurlijke / basisbehoeften en kan daar zelf niet voor zorgen omdat ze door mensen gehouden worden. En dus hebben die mensen de plicht / verantwoordelijkheid dat te doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 19:01

Bandida schreef:
Slecht geïnformeerde mensen laten zich wel makkelijk gek maken. Dat is een ander aspect van wat je in de beginpost schrijft, en eentje waar ik me echt aan kan ergeren. Vooral aan mensen die aan dat soort naïviteit proberen te verdienen dan.

en dat is dus ook waar ik echt moeite mee heb............. ik kom hier problemen tegen waarvan ik denk......... nah, komop zeg!!!

en dan word er een dit, en een dat, en een zus en een zo bijgehaald.......... kost klauwen vol met centen, en wat krijg je er uiteindelijk voor terug.............. niks :)

terwijl het gewoon heel simpel in de basisdingen al verkeerd gaat......... nog even en er komt iemand die fuore maakt met matrassen en complete hemelbedden voor paarden.........

Ik weet 100% zeker dat als iemand een goed verkoopverhaal maakt over het belang van een hemelbed voor een paard............ dat die ze nog goed verkoopt ook :)