Paardenmarkt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:00

Paarden moeten beschikking hebben over water en mogen ook niet zó kort aangebonden staan dat ze hun natuurlijke behoeften niet kunnen doen, dus eventueel grazen en drinken.
Er was niemand van de AID die is inderdaad 's middags gekomen.
Ik vind zowiezo dat mensen, als ze zoiets zien, er melding van moeten maken anders blijf je misstanden houden.
en om nou veulens met een touwtje om de nek vast te binden aan de moeder????
Het is niet gezegd dat het kwade opzet was maar het is misschien wenselijk om mensen er op te wijzen.

MDJ

Re: Paardenmarkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:06

Ik vond het eigenlijk dit jaar wel meevallen op de skoattermerke.. vorig jaar zag ik meer mismaakt spul dan dit jaar :j her en der eens eentje waarvan ik dacht "dat kán toch niet?!" maar opzich viel het mee, vond het qua paarden ook rustig dan voorgaande jaren, maar dat kan aan mij gelegen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:07

Zelfde wat ik heb gehoord, MDJ....

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 21:33

Ik heb met mijn eigen ogen gezien, dat er inderdaad wél waterbakken stonden.. Máár waar de paarden niét bijkonden.
Ook waren de waterbakken aan het uiteinde van de paal geplaatst dus de middelste paarden konden niet bij het water.

Het zou best kunnen dat ze daar met water langsliepen.
Maar ik vind zeker met zulk warm weer, dat de paarden moeten kunnen drinken, wanneer zij dat willen. En niet wanneer de mensen denken dat ze wat lusten.!

Ik wil deze markt absoluut niet in kwaad daglicht zetten. Maar dat van gisteren kan gewoon écht niet!

Het zal er misschien ook best wel eens beter hebben uitgezien dan gisteren.

De AID gaf mij in deze situatie gelijk, en dan weet ik dat ik het goed heb gedaan door er melding van te maken.

Er zijn ook andere oplossingen voor te vinden, bijvoorbeeld door de paarden niet zó strak vast te zetten dat ze niét van de waterbakken gebruik konden maken.
En ander touw te gebruiken om paarden vast te zetten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:52

De AID geeft ons helaas altijd gelijk, alleen al om van het "gezeur" af te zijn. Ik lig al maandenlang me in allerlei bochten te wringen om een hele koppel ponies die het al jarenlang slecht hebben en ook in dit geval komen ze af en toe eens kijken maar echte actie is tot nu toe uitgebleven.
Verder kun je paarden op markten niet te lang vastzetten, dat ze kort worden aangebonden is ook niet in de laatste plaats om te voorkomen dat ze elkaar aanvliegen.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:07

Suleilitha zegt wat ik denk, de paarden kunnen ook niet aan meer dan een halve meter touw, omdat ze dan elkaar in de haren vliegen.

Dooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 23:28

Begrijp beide kanten, wil ook zeker niet de paardenmarkt in een kwaad daglicht zetten, het zij zo.

Dat neemt niet weg dat ik het anders zou doen. Hierbij onderstreep ik graag dat dit mijn mening is en alle respect heb voor verstandige handelaren die er ook zeker gisteren op de markt te vinden waren.

Handelen kan een leuke hobby/werk zijn, maar doe dit verstandig met een goed hart voor ieder dier die je verkoopt.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 08:25

Ik begrijp ook best dat de paarden niet te lang mogen staan. Maar hoezo staan ze dan niet verdeeld over de hele paal? En staan er daar 4 dicht naast elkaar, en er daar maar eentje. Als ze dicht op elkaar staan kan er ook genoeg gebeuren. :o

Ik snap dat andere mensen misschien nare ervaringen hebben met de AID, maar ik ben blij dat ze direct naar mijn melding zijn wezen kijken, al ben ik van mening dat de controleurs gewoon aanwezig horen te zijn met zo'n markt.

Ik denk dat de AID ook graag eerder stappen zou willen ondernemen, maar daar gaat heel wat onderzoekswerk in zitten voordat ze in mogen grijpen. Hun moeten zich helaas ook aan regeltjes houden.
Al zeg ik dat deze ook wat minder streng mogen zijn, zodat ze eerder in kunnen grijpen.

Ik snap echt wel dat een paardenmarkt of welke markt waar dieren staan niet super kan zijn.

En daarom vind ik de reactie van Dooow ook een goede reactie.

Dat handelen kan een leuke hobby/werk zijn, maar doe dit verstandig en met een goed hart voor ieder dier die je verkoopt.

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:29

Inderdaad, op de Hedelse paardenmarkt is het altijd erg gezellig en staan er veel handelaren die wel weten wat ze doen en gaan met beleid met paarden om. Die doen dat dus goed volgens die zin:
Dat handelen kan een leuke hobby/werk zijn, maar doe dit verstandig en met een goed hart voor ieder dier die je verkoopt.

Jammer dat er inderdaad nog boeren rondlopen van de oude tijden die het echt puur doen omdat ze er geld aan verdienen, en niet om er een leuke dag uit te halen. Maar ja, zo ook in Hedel is het een traditie die zomaar niet ophoudt, dus die markt zal er nog vele jaren komen denk ik.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 12:57

Ja ik denk inderdaad ook dat dit niet zomaar stopt. Ik zou het ook echt niet erg vinden hoor, als ze maar juist verzorgd worden.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:03

Tja, ik denk dat ook al word het landelijk afgeschaft, dan zullen er zeker mensen naar het buitenland gaan of illegaal in iemands achtertuin.

Langzaam verbetert de paardenmarkt. Controlles worden strenger, mensen zeggen er meer van en minder 'oude' boeren van de 'oude' stempel.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 13:08

Ja dat is ook zo! En ik stond er ook echt van te kijken toen ik dus hoorde dat er niemand op de markt aanwezig was ter controle.

Maar kwam gelijk iemand aan zeiden ze dus!

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:59

Vreselijk die paardenmarkten. Ik woon in Drenthe maar kom oorspronkelijk uit het westen. Toen we hierheen kwamen had ik nog nooit een paardenmarkt gezien. Wel veel over gelezen m.n. over die grote in Zuidlaren. Omdat ik alles zelf wil zien om een oordeel te kunnen vellen, ben ik daar toen gaan kijken. Nou, niet om aan te zien! Werd er verdrietig van.... Ga dan ook nooit meer naar een paardenmarkt!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:08

Ik vind paardenmarkten achterhaald...
Vanzelfsprekend betreft het hier een oude traditie, maar stierenvechten (Spanje), paardengevechten (IJsland) en dwergwerpen (of is dat een mythe? ;) ) zijn ook oude tradities die verwerpelijk zijn.
Soms is het tijd om met een traditie te breken die gewoon niet diervriendelijk uit te voeren is.
Dankzij het internet kan men zijn/haar paarden prima aan de man brengen, en de slachtpaarden kunnen beter rechtstreeks door een lokaal slachthuis afgenomen worden... iedereen blij.

Paardenmarkten: weg ermee!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:18

ja, men weet toch van te voren, of het paard voor de slacht bestemd is of niet, dus liever er rechtstreeks heen brengen, ipv omwegen en of via via.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 08:35

Tsja.. Als alle mensen zo waren.. Dan hadden we een stuk minder dierenleed. Ik had er graag wat aan gedaan. Maar ik heb helaas niet het geld en grond om de paardenmarkten leeg te kopen en de beestjes op het land heerlijk laten genieten. Anders had ik het direct gedaan.
Maar helaas :n ;(

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:44

Ik begrijp niet dat je überhaupt naar een paardenmarkt gaat, als je er moeilijk tegen kan. Je weet van te voren dat dit niet de plekken zijn waar je een poetskistje naast het paard ziet staan.

Juist omdat je al gewaarschuwd was.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 04-06-09 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:45

Tja, eigen keus. De ene doet het voor de confrontatie, de andere wist er niets van af!

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 10:42

Less schreef:
Ik begrijp niet dat je überhaupt naar een paardenmarkt gaat, als je er moeilijk tegen kan. Je weet van te voren dat dit niet de plekken zijn waar je een poetskistje naast het paard ziet staan.

Juist omdat je al gewaarschuwd was.

Als je mijn begin stukje goed leest, staat daar ook duidelijk bij, dat ik niét wist dat daar de paardenmarkt begon. Aangezien ik bewust nooit naar paardenmarkten ga! (niet dat dit op iedere markt zo erg is)
Ik dacht namelijk dat daar een stukje was waar kinderen een rondje op paarden mochten stappen. Aangezien ik dat wel eens vaker op een markt of braderie gezien heb.
Dus ik was ook totaal verrast toen ik dit in een keer zag!!

Ondanks dat mijn schoonmoeder zei dat er op deze markt ook een paardenmarkt zou zijn, heb ik gelijk gezegt dat stuk sla ik over.! Omdat ik van mijzelf weet dat ik er absoluut niet tegen kan. Dat deze gewoon op het weiland naast de kraampjes was had ik namelijk niet verwacht!

En als je mijn andere reacties had gelezen, had je gesnapt dat ik heus wel weet dat het niet helemaal op en top kan zijn ;)

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 10:50

Juangi schreef:
Tja, eigen keus. De ene doet het voor de confrontatie, de andere wist er niets van af!

Ja daar heb je gelijk in! Ik wist er in dit geval wel vanaf, maar wist niet dat het naast de kraampjes zou zijn. Omdat ik dacht dat daar een stukje was waar de kinderen een rondje op een paard mochten stappen, ben ik gaan kijken met mijn vriend! Anders had ik dat stuk echt overgeslagen omdat ik weet dat ik daar niet goed tegen kan.

Er zijn hier in Utrecht ook vaak zat paardenmarkten maar omdat ik namelijk al verschillende verhalen van bekende had gehoord, dat dit echt niéts voor mij is. Zou ik er nooit bewust voor kiezen om naar zo'n paardenmarkt te gaan.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:24

Nikki_L: ik heb je stukjes heel goed gelezen. Daarom juist mijn reactie. Je was al gewaarschuwd en had van je schoonmoeder al gehoord dat er een paardenmarkt is.

Maar goed. Ik kan zelf ook niet tegen de paardenmarkten en zorg daarom gewoon dat ik daar niet naar toe ga. Ik zie denk ik het probleem niet zo, juist omdat je dit zelf had kunnen voorkomen.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 11:30

Less schreef:
Nikki_L: ik heb je stukjes heel goed gelezen. Daarom juist mijn reactie. Je was al gewaarschuwd en had van je schoonmoeder al gehoord dat er een paardenmarkt is.

Maar goed. Ik kan zelf ook niet tegen de paardenmarkten en zorg daarom gewoon dat ik daar niet naar toe ga. Ik zie denk ik het probleem niet zo, juist omdat je dit zelf had kunnen voorkomen.

Ik ben naar die markt toegegaan, omdat daar ook heel veel gewone marktkraampjes zijn. Niét omdat ik naar het paardengedeelte toe wilde gaan.

Mijn schoonmoeder komt uit friesland, en die vroeg mij mee en zei dat het een hele gezellige markt is. Dus waarom niet zei ik, ik ga alleen niet naar het paardengedeelte.
In mijn bovenstaande reactie kun je ook zien, dat ik niet dacht ohw ik ga even kijken of een paardenmarkt echt zo erg is als dat ik van mensen had gehoord.

Ik weet van mijzelf dat ik er niet tegen kan, dus zal ik nóóit bewust naar zo'n markt gaan, of naar dat deel van de markt!

Wie verwacht er nou een paardenmarkt langs de gewone marktkraampjes? Nou ik niet. Misschien ook omdat ik dit nog nooit had meegemaakt, en dus kon ik ook niet weten dat het paarden gedeelte al hier was!

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:55

euh, je ziet kraampjes? en ineens beland je in de paardenmarkt? met alle respect, maar paarden zijn net iets dikker dan een vlieg, dus je kon op afstand al zien dat er een paardenmarkt was. Dit vind ik echt een flauw excuus. Je kan hier nog zoveel je wilt afgeven op paardenmarkten, en hoe erg het is en zo, maar als het enkel daarbij blijft, is het hypocriet. Er zijn zoveel manieren waarop je je kan in zetten om die markten te verbeteren, en er mss zelfs voor te zorgen dat ze verboden worden. Hier in belgie zijn er een paar organisaties die ver gaan daarvoor. Soms té ver, maar in mijn ogen heiligt het doel dan wel de middelen. Onderneem acties als het je zo aangrijpt. Het is makkelijk om organisaties aan te vallen, maar welke zijn hun bevoegdheden? mss zijn zij ook beperkt in hun kunnen. Doe het dan gewoon zelf ipv commentaar te geven.
En wat betreft de opmerking van: ze weten toch dat ze naar het slacht moeten, dus waarom de omweg? tja, ik denk dat het simpel is: GELD!! En zo worden er toch nog wel paarden van het slacht gered, en krijgen ze nog een mooi leven. Is dat geen mooie bijkomstigheid?

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 13:21

meliciana schreef:
euh, je ziet kraampjes? en ineens beland je in de paardenmarkt? met alle respect, maar paarden zijn net iets dikker dan een vlieg, dus je kon op afstand al zien dat er een paardenmarkt was. Dit vind ik echt een flauw excuus. Je kan hier nog zoveel je wilt afgeven op paardenmarkten, en hoe erg het is en zo, maar als het enkel daarbij blijft, is het hypocriet. Er zijn zoveel manieren waarop je je kan in zetten om die markten te verbeteren, en er mss zelfs voor te zorgen dat ze verboden worden. Hier in belgie zijn er een paar organisaties die ver gaan daarvoor. Soms té ver, maar in mijn ogen heiligt het doel dan wel de middelen. Onderneem acties als het je zo aangrijpt. Het is makkelijk om organisaties aan te vallen, maar welke zijn hun bevoegdheden? mss zijn zij ook beperkt in hun kunnen. Doe het dan gewoon zelf ipv commentaar te geven.
En wat betreft de opmerking van: ze weten toch dat ze naar het slacht moeten, dus waarom de omweg? tja, ik denk dat het simpel is: GELD!! En zo worden er toch nog wel paarden van het slacht gered, en krijgen ze nog een mooi leven. Is dat geen mooie bijkomstigheid?

Als je nu even goed leest zie je ook dat ik erbij had gezet, dat er allemaal mensen om heen stonden. Ik zag ouders met kinderwagens daarbij staan. Ik dacht dat daar de kinderen een rondje mochten stappen (zoals ik wel eens vaker gezien heb op een braderie of markt) En dat ik door de hoeveelheid mensen, en door mijn lengte!! NIET kon zien dat daar de paardenmarkt AL was! Anders was ik zeker weten weggelopen. Dus niks Hypocriet!!!
Ik heb de AID gebeld, en die zijn meteen gekomen. Daar ben ik blij om, deze hebben mijn melding zeer serieus genomen.

Ik geef alleen commentaar hoe die beesten eruit zagen en dat ze niét bij het water konden en dat de veulen om het nekje waren vastgeknoopt aan hun moeder! JA Daar geef ik inderdaad commentaar op, omdat dát een kleine moeite is om te verbeteren!

Ik wil niemand zwart maken, of in de grond stampen, en in mijn ogen doe ik dat ook niet!

Maar zoals al eerder gevraagd is door mij : Als jij mij verteld wat IK er aan kan doen, zodat deze markten veranderen en verbeteren dan doe ik het metéén!!!!!!!
Laatst bijgewerkt door Fury08 op 05-06-09 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:33

Meliciana niet gelijk zo aanvallend doen.
Als iemand voor het eerst naar de Pinkstermarkt in Heerenveen gaat kan hij niet weten dat er daar ook een paardenmarkt wordt gehouden tussen de gewone kraampjes!! ik heb ook niet gelezen dat Nikki_L de paarden daar mager vond.
De Pinkstermarkten die ik ken (hier in het westen)hebben dat ook niet.