Paarden in de onweer buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Buiten of niet?

Ja ik laat ze gewoon buiten staan.
75 (45%)
Nee ik heb ze gewoon binnen.
51 (31%)
Als ik het weet staan ze binnen, als het onverwacht is blijven ze buiten.
38 (23%)

Totaal aantal stemmen: 164

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:36

Ik was vanmorgen rond half 5 naar buiten gegaan om ze eigenlijk op stal te zetten want vindt het doodeng als ze buiten staan met onweer.
Maar het viel hier wel mee met het onweer een beetje rommelen en flitsen meer niet..........de paarden hadden het wel naar hun zin buiten want ze renden en dolden met elkaar.
Heb toen maar een koek gegeven en de halsters terug gehangen want het was niet zo'n noodweer als elders in het land. :D

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:38

Bij ons hebben ze gewoon buiten gestaan, maar ze hebben wel een afdakje en stal waar ze kunnen schuilen.
Ik denk dat ze met het onweer binnen zijn gaan staan, maar ze zijn later toen het alleen nog regende wel naar buiten gegaan.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:38

spicegirl schreef:
mijne kon gelukkig naar binnen!
er is in belgie een paard gedood door bliksem vannacht.het zal je maar gebeuren....

en dat is dus mijn grootste angst......
binnen kan er ook bliksem inslaan maar ik vind het toch een veiliger idee.
staan ze toch buiten omdat het twijfelachtig is gaat het stroom van de wei af. ;)

Solleke_Noah

Re: Paarden in de onweer buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:11

Ze kunnen bij mij wel naar binnen (twee schuilstallen), dus in principe blijven ze buiten, maar ik hoop altijd dat ze bij weer zoals gisteren in hun stalletje gaan staan :)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:17

Bij onweer gaan ze altijd op stal :j
Wanneer het overdag onweert ga ik van m'n werk direct naar huis om de boel binnen te zetten......om daarna weer keurig naar m'n werk te gaan :+
Maar meestal houd ik de voorspellingen goed in de gaten, wanneer onweer voorspelt wordt blijven ze gewoon een dagje op stal ;)
Het risico dat een paard in het open veld getroffen wordt is vele malen hoger dan op stal.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:20

Zoals ook in [NA] Storm van vannacht: paarden buiten of binnen? vemeld, maakt het geen fluit uit waar je je paard neerzet. De kans dat je paard komt te overlijden door een blikseminslag bijft even groot. Het is 9 van de 10 x niet de bliksem die het dier dood, maar de naschok. En deze komt ook gewoon voor in de stal waar de paarden staan.

De bliksem kan overal inslaan waar de juiste ladingen voorkomen en dan natuurlijk het liefst zo hoog mogelijk. maar het kan dus goed voorkomen dat je een bliksemafleider hebt staan maar die in de verkeerde lading staat en dat je stal (stel deze staat los) wel op de juiste lading staat of de boom ernaast... Dan komt je paard nog steeds te overlijden door de inslag of de naschok.

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:20

die van mij stonden gewoon buiten, maar ze kunnen steeds hun stal in en uit dus er was wel bescherming

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:27

manishdra schreef:
Zoals ook in [NA] Storm van vannacht: paarden buiten of binnen? vemeld, maakt het geen fluit uit waar je je paard neerzet. De kans dat je paard komt te overlijden door een blikseminslag bijft even groot. Het is 9 van de 10 x niet de bliksem die het dier dood, maar de naschok. En deze komt ook gewoon voor in de stal waar de paarden staan.

De bliksem kan overal inslaan waar de juiste ladingen voorkomen en dan natuurlijk het liefst zo hoog mogelijk. maar het kan dus goed voorkomen dat je een bliksemafleider hebt staan maar die in de verkeerde lading staat en dat je stal (stel deze staat los) wel op de juiste lading staat of de boom ernaast... Dan komt je paard nog steeds te overlijden door de inslag of de naschok.

Dit verhaal klopt van geen kant, ik zou de literatuur er nog maar even op trekken.....

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:17

Die van ons staan altijd 24/7 buiten. :) Als ze nou bang zouden zijn voor de onweer zou ik ze binnen hebben gezet, maar ze gaan altijd gewoon rustig staan te eten. Ook staan ze bij ons aan huis, tussen andere huizen dus het hoogste punt zijn ze zoiezo niet. Het zou echt puur ongeluk zijn als ze eens door onweer te overlijden kwamen ;)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:25

Ik heb vannacht ook niet lekker geslapen wetende dat mijn merrie in dit noodweer buiten stond op de wei zonder schuilstal ;(
Ik slaap zelf onder een dakkapel, en toen ik die hagelstenen hoorde vond ik het toch wel erg sneu hoor.. Ik weet wel dat ze er tegen kunnen, maar als ik had geweten dat het ZO erg zou zijn had ik ze absoluut naar binnen gehaald. (midden in de nacht erheen gaan om ze binnenhalen is geen optie)
Ze zeggen wel vaker dit en dat met het weer, en vaak valt het allemaal nog wel mee... vannacht dus niet ;(

Ik ben wel vanmorgen vroeg naar de wei gereden, en ze stonden er heerlijk rustig bij, op 1 na. Die lag plat. Eerst denk ik dan ahh lief, ze slaapt. Maar toen dacht ik 'op die natte wei'..? Dus ik ff harder erheen gerend, maar toen ik dichterbij was en haar riep keek ze gelukkig op, en stond op, niks aan de hand, maar ik ben wel geschrokken zeg ;(

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:27

Het is HET onweer.

Hij heeft gewoon buiten gestaan hoor, op stal vindt hij niks. Hij staat al z'n hele leven (op een paar weken na) dag en nacht buiten, zonder ijzers en de bomen om 'm heen zijn hoger, het zal niet zo gauw in mijn paard slaan denk ik ;) Er is genoeg ruimte in de wei om weg te kunnen als er een boom mocht omvallen. Hij is dan ook nog helemaal heel. Op stal met zulk noodweer zou hij beslist enger vinden dan buiten met vriendjes. Als 1000 jaar geleden de paarden niet tegen wat regen, onweer en wind hadden gekund was de soort bij gebrek aan stalletjes allang uitgestorven :+

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:40

ik zit altijd met een dubbel gevoel.. (voor als ik later eigen heb) als je ze binne laat en er onstaat brand verbranden ze levent ALLEMAAL!! (Stel je hebt dr meer) als ze buiten staan kunnen ze getroffen worden of een boom valt om...

ik denk dat we eigenlijk zouden moeten onderzoeken wat een groter risico heeft zo int algemaan.. raken er meer paarden gewond/dood in stal met onweer of in de wei :) dan weet je al iets meer...

wat mij net inschoot wat (miss bestaat het al) een fijne uitvinding zou zijn is net als een rookmelder dat er een systeem in de paardenstallen word gebouwd dat zodra er in het gebouw brand is de stallen open gaan (met als enige uitweg de weide) zodat alle dieren naar de wei kunnen vluchten.. of padock/buitenrijbak uiteraard moeten de gebouwen wel aangepast zijn of de indeling :P dat ze dus ook echt naar buiten rennen :P

njaaaaa tis nog niet idiaal maar ff zo wat in me opkomt :D (niet uitgedacht dus ;) )

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:44

hestejente schreef:
Het is HET onweer.

Hij heeft gewoon buiten gestaan hoor, op stal vindt hij niks. Hij staat al z'n hele leven (op een paar weken na) dag en nacht buiten, zonder ijzers en de bomen om 'm heen zijn hoger, het zal niet zo gauw in mijn paard slaan denk ik ;) Er is genoeg ruimte in de wei om weg te kunnen als er een boom mocht omvallen. Hij is dan ook nog helemaal heel. Op stal met zulk noodweer zou hij beslist enger vinden dan buiten met vriendjes. Als 1000 jaar geleden de paarden niet tegen wat regen, onweer en wind hadden gekund was de soort bij gebrek aan stalletjes allang uitgestorven :+

Moest gewoon ff zeggen dat ik je opmerking briljant vind hahah :P je hebt wel gelijk maar kan me voorstellen dat mensen die ze ook binnen hebben staan en dus niet 24/7 buiten, dat het toch een gedachte is die in je opkomt! vaak zijn er ook weien met alleen een schuilstalletje en waar geen hogere bomen die eerder geraakt zullen worden staan of wat dan ook...

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:52

die van mij vind het eerder eng in stal dan dat ze in de wei staat. Ze stond vannacht wel binnen aangezien ze bij ons op stal s avonds binnen staan maar van mij had ze buiten kunnen blijven. Er kan altijd wat gebeuren in stal/ of buiten... Maakt volgens mij echt niks uit.. IK weet wel dat mijn meisje gewoon door blijft eten..

fashiondoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:12

Bij ons stonden ze ook nog gewoon buiten.
Ik vond het ook niet echt prettig, maarja :n

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:57

Ze staan bij ons ook gewoon buiten
Vind het maar eng, heb ze het liefste binnen!

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:06

Die van mij staan ook gewoon buiten.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:10

binnen in de middag gaven ze al onweer door en dat het noodweer zou worden.nou dat is het geweest begon om 10 uur en het is de hele nacht door gegaan.brandweer had het druk.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:19

ja laat ze ook buiten lopen

de kans dat het op de bomen inslaat is zoveel groter. ze heeft het al vaker mee gemaakt hierzo

toen het zo hard begon te hagelen en onweren vond ik het indd ook wat sneu :P maar ik weet van haar wel dat ze in de buurt vn de stal blijft, omdat ze e regen op een gegeven moment zat wordt *D

RamonaJJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:47

ik laat de stal deur altijd open als ik weet dat het eennorm gaat stormen, of onweren,
Aan gezien ik het erg eng vind dat de bliksem in eenboom slaat bij de stal
verder in de wei zijn geen hoogte punten

het idee dat er in een boom word geslagen en paard staat binne brrr

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:54

Het is algemeen bekend dat de bliksem eerder inslaat op open velden dan in een stal of gebouw, dan eerder in een boom of ander hoogtepunt. Een bliksemschicht is onwillekeurig en zal dus de hoogste punten opzoeken. Aangezien het onweer van vanacht enorm veel flitsen na elkaar bevatte is de kans een stuk grote dat deze hogere punten de paarden kunnen zijn op een kale weide. Wij hebben een kale weide, zonder bomen o.i.d. De kans dat het in een gebouw in slaat is er wel maar erg klein, meer in bomen. Onze paarden dus veilig op stal, nu is vroeger niet meer dus valt ook niet te vergelijken.
Rond onze stal staat niets wat kan omvallen op de stallen o.i.d De paarden zijn wel constant in de gaten gehouden, dmv toezicht en camera's .

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:10

manie schreef:
manishdra schreef:

Dit verhaal klopt van geen kant, ik zou de literatuur er nog maar even op trekken.....

Je bent welkom om het te weerleggen. Liever dan iets te roepen.... ik zeg ook nergens dat ik de expert ben. Maar wat een collega die er wel verstand van heeft mij heeft verteld (ex-collega btw)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:53

Joceline schreef:
Het is algemeen bekend dat de bliksem eerder inslaat op open velden dan in een stal of gebouw, dan eerder in een boom of ander hoogtepunt. Een bliksemschicht is onwillekeurig en zal dus de hoogste punten opzoeken. Aangezien het onweer van vanacht enorm veel flitsen na elkaar bevatte is de kans een stuk grote dat deze hogere punten de paarden kunnen zijn op een kale weide. Wij hebben een kale weide, zonder bomen o.i.d. De kans dat het in een gebouw in slaat is er wel maar erg klein, meer in bomen. Onze paarden dus veilig op stal, nu is vroeger niet meer dus valt ook niet te vergelijken.
Rond onze stal staat niets wat kan omvallen op de stallen o.i.d De paarden zijn wel constant in de gaten gehouden, dmv toezicht en camera's .

Het is achterhaalt dat bliksem (altijd) in het hoogste punt in slaat.
(was laatst nog of discovery-channel)
De bliksem heeft zo'n hoge snelheid, dat het geen tijd heeft om het hoogste punt te zoeken.

De boerderij van mijn oom en tante is vroeger geraakt door de bliksem en deze stond naast een watertoren.
Ook bij mijn schoonouders sloeg de bliksem in het weiland en niet in de hoge elektriciteitsmasten die in het weiland staan.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:10

Die van mij staat buiten. Maar er zijn dan wel veel hogere punten dus zal het eerder daar op slaan, daarnaast kan hij schuilen ;).

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:15

ik laat ze buiten stel dat hij in de stal slaat kunnen ze niet weg buiten nog wel
de bliksem is wel eens op een weipaaltje ingeslagen waar mn pony naast stond. daarbij is mn wei wel omringt door hoge bomen maar weipaaltje was toch leuker(stond geen stroom op het draad)
tis dat er nu een uitbreker op de wei staat anders zet ik de stroom er wel af en de stekkers van de app eruit