Waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 12:37

draumpje schreef:
maar ja volgens het gros van de dressuur mensen toch schijnbaar het enige "ras"wat dressuren kan

ik zal even uitleggen wat ik bedoel met deze uitspraak
heeft er namelijk mee te maken met mijn andere zin dat het kwpn geen ras maar een type is,
het kwpn bestaat uit een grote hoop met rassen, holsteiner, hanoveraan, trakhener, selle francais, etc, etc.................
dus vrijwel ieder warmbloed ras kan onder het kwpn vallen, dus is vrijwel ieder warmbloed paard ingeschreven bij het kwpn, omdat het gezien word als het meest gangbare "stamboek"voor warmbloedpaarden
of het nrps wat in principe hetzelfde idee is, ook geen ras maar een type
waar eisen aan zijn gesteld qua arabische bloedvoering

en aangezien de meeste dressuur en springsport mensen nu eenmaal vinden dat je een warmbloed onder je kont moet hebben omdat die het nu eenmaal het best zouden zijn, zijn de meeste paarden kwpn of nrps

als je met een ander ras/type in de ring verschijnt krijg je ook veel opmerkingen naar je hoofd geslingerd dat het dier niet geschikt is voor dressuur, na vragen wat dan wel geschikt is , krijg je als antwoord ;een kwpn/warmbloed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 13:28

Citaat:
als je met een ander ras/type in de ring verschijnt krijg je ook veel opmerkingen naar je hoofd geslingerd dat het dier niet geschikt is voor dressuur, na vragen wat dan wel geschikt is , krijg je als antwoord ;een kwpn/warmbloed

Persoonlijk moet iedereen weten met wat voor ras ze op komen dagen.

Maar persoonlijk vind ik ook een warmbloed paard het meest geschikt voor de dressuur (of springsport.)

En als je de bewegingen van lager in het bloed staande paarden vergelijkt met de hoger in het bloedstaande paarden, zie je het ook vanzelf.
Tenminste als je je niet dood staart an een tinker (ff als vlug voorbeeld) en denkt dat die hetzelfde loopt als een warmbloed.

Natuurlijk heb je bij bv het wpn ook slechter lopende paarden er tussen zitten.
Maar zelfs de slechtere paarden hebben nog zoveel capaciteit dat ze nog het Z kunnen halen.

Wil je dat met een tinker doen, heb je juist toch weer de beter lopende nodig.

Maar dat is geloof ik een hele ander discussie Lachen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 14:13

Ik denk dat je KWPN even moet vervangen door Warmbloedpaard en dat je dan wel gelijk hebt.
Het komt er in het kort op neer dat met name de warmbloedpaarden het meest geschikt zijn om dressuur/springsport mee te beoefenen en daar krijgt de paardensport toch de meeste naamsbekendheid mee.
Dus ik vind het niet onterecht dat warmbloedpaarden zoveel aandacht krijgen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 14:13

Het is wel precies wat ik bedoel. Dressuur is toch het zo goed mogelijk laten lopen van je paard en hem op de lichtste hulpen laten reageren en eruit halen wat erin zit? Als iedereen dan met het zelfde ras komt opdagen is daar geen kunst meer aan? Ik rijd dressuur met mijn Haflinger en ben nu L2. Elke wedstrijd kom ik een meisje tegen met een arabier met waar ik tegen moet rijden. Het is al een aantal keren voorgekomen dat ik hetzelfde aantal punten had als zij maar dat ik een hogere plek had omdat ik een punt hoger had op de gangen. Om maar even als voorbeeld te noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 14:49

Citaat:
en eruit halen wat erin zit

en als er nu geen middendraf inzit
toch maar een 7 geven, want het is een tinker en die heeft dat niet?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 15:10

Ik vind het KWPN opzich niet zo bijzonder, maar dat vind ik van een fjord, haflinger, tinker, holsteiner, oldenburger etc ook niet. Het gat om het paard wat voor mijn neus staat. Tja en dat Sjaak nou toevallig een KWPNer is.... Voor hetzelfde geld was het een shetje geweest. (is alleen wat lastiger rijden als je wat groter wordt Lachen )

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 15:19

runningkawa schreef:
Citaat:
en eruit halen wat erin zit

en als er nu geen middendraf inzit
toch maar een 7 geven, want het is een tinker en die heeft dat niet?

Natuurlijk niet. Middendraf is middendraf. of dat nou middendraf is bij een kwpner of een tinker. Elk ras, of paard nog beter heeft zijn plus en min punten. Er zijn Tinkers bij die het wel kunnen en kwpners die het niet kunnen.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 16:12

Ja ik vind ze ook mooi! Maar als ras zeg maar vind ik een mooie holsteiner echt kwijlen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 16:26

Het is nou eenmaal zo dat de gemiddelde kwpner het meest in de buurt komt van het ideale model om dressuur mee te rijden of te springen.

Haflingers zijn van oudsher gefokt om bomen uit het bos te trekken in de bergen, die zijn gefokt op een stuwend achterbeen en op kracht, niet op souplesse!! Een dressuur of springpaard moet een dragend achterbeen hebben, dus daardoor word het al moelijker. Hetzelfde geld voor de tinker, fjord en ga zo maar door.

De fries is ook niet gefokt om dressuur mee te rijden. Inmiddels zijn ze wel bezig met verfijning van dit ras.

Bovenstaande moet je in je achterhoofd houden als je een wedstrijd wil rijden, ze zijn er gewoon niet voor gefokt. Arabieren precies hetzelfde trouwens.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 17:11

Ik denk dat een warmbloed zo populair is omdat het een goed sportpaard is. Aangezien er heel veel mensen dressuur rijden, krijgt een warmbloed dan ook meer aandacht dan een ander ras.
Je kunt best met een ander ras een dressuurproef rijden. En het dan best goed doen maar dat haalt het niet bij een warmbloed. En dat zie ook terug in de punten.
Stel dat je met een trekpaard een dressuurproef gaat rijden zul je nooit hoge punten rijden. Het streven in de dressuur is volgens mij lichtvoetigheid, souplesse en gedragenheid en dat bereik je nu eenmaal minder met een trekpaard. In ieder geval is het beeld van een warmbloed dan mooier om te zien en dat vindt het gros van de mensen nog steeds.
En als je een beetje leuk wilt meerijden zul je dus ook een warmbloed moeten aanschaffen.
Hoewel ik moet zeggen dat ik laatst een mooie, lichtvoetige Fries heb gezien, maar dat is ook pas van de laatste jaren.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 21:16

essie79 schreef:
Stel dat je met een trekpaard een dressuurproef gaat rijden zul je nooit hoge punten rijden. Het streven in de dressuur is volgens mij lichtvoetigheid, souplesse en gedragenheid en dat bereik je nu eenmaal minder met een trekpaard. In ieder geval is het beeld van een warmbloed dan mooier om te zien en dat vindt het gros van de mensen nog steeds.
En als je een beetje leuk wilt meerijden zul je dus ook een warmbloed moeten aanschaffen.
Hoewel ik moet zeggen dat ik laatst een mooie, lichtvoetige Fries heb gezien, maar dat is ook pas van de laatste jaren.

Ik heb een paar jaar terug een hele mooie kur gezien met tineke bartels en piet rymakers op twee belgen. Ik kan je wel vertellen dat mijn KWPNer dat ze niet na kan doen. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 22:11

Ja, was heel leuk om te zien, maar ging natuurlijk nergens over rijtechnisch gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 22:21

Pipo schreef:
Ja, was heel leuk om te zien, maar ging natuurlijk nergens over rijtechnisch gezien.

Maar ik denk dat veel mensen dat helemaal niet zien
Die zien een paard op de plaats de benen wat optillen en denken dat dat een piaffe is.
Hoe verzameling, gedragenheid op de achterhand eruit ziet, dat weten en zien ze helemaal niet.

Die zien een paard wat opzij lopen en denken een appuyement te zien. maar of er goede buiging is?

enz

Dus bij die soort mensen kan een knol goed Z lopen Haha!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 11:28

Pipo schreef:

Misschien niet, maar het wil niet uitsluiten dat een ander type (met name de zwaardere type paarden) geen hogere dressuur kan lopen.

Het grote nadeel is alleen dat die paarden niet op de sport gefokt zijn en de KWPNer wel. Maar soms zie ik liever een fjord in de L meelopen die dat keurig doet als een in elkaargetrokken KWPNer in het Z of hoger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 11:31

Citaat:
Maar soms zie ik liever een fjord in de L meelopen die dat keurig doet als een in elkaargetrokken KWPNer in het Z of hoger.

Dan zie ik ook liever de fjord
Maar je moet op dat moment de ruiter van de kwpn-er ook onder zijn kont schoppen Lachen

Maar als ik dan een goede ruiter op een fjord zie zitten en dezelfde ruiter op een kwpn-er hoef ik toch niet lang te denken wat ik dan het mooiste vind. Lachen

Maar gelukkig dat smaken verschillen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 11:39

runningkawa schreef:

Nou ik zie ook liever een KWPNer lopen hoor. Waar het mij eigenlijk meer omgaat is dat het paard naar zijn kunnen correct gereden wordt en dat is niet zo ras afhankelijk. Alleen zijn de KWPNers nog altijd de meest geziene paarden in de sport en niet de 'zwaardere typen'.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-03 08:55

Andere vraag dan? Als een Kwpner nou niet zo geschikt was voor de sport, wat zouden jullie dan kopen?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 10:41

Maaike schreef:
Nederland staat bekend om de KWPN'er, een goed sportpaard wat hier in NL gefokt wordt. Dus ik denk dat het daarom is, het is een ontzettend veel voorkomend paard en doet het goed in de sport, recreatie, whatever. Dus een populair paard bij veel mensen. Ook in het buitenland is de KWPN'er bekend en er worden veel hier in NL gefokte paarden verkocht naar het buitenland. Nederland staat op plaats 1 en 3 dacht ik van de best gefokte sportpaarden (1e plaats voor springpaarden en 3e voor dressuur of andersom).

Juist, en daarnaast worden veel van onze paarden geexporteerd naar het buitenland en vooral naar Amerika. Er gaan veel meer kwpn-ers naar amerika dan dat er paarden uit amerika hier naartoe komen. De kwpn-er komt behalve de engelse volbloed ook voort uit oud nederlandse rassen zoals de groninger en de gelder.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 10:49

Mystica,

een Trakehner, Hannoveraan of een Holsteiner oid, iig een sportpaard. Evt een Engels volbloed.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 11:00

Lielle, je vergeet de Westfaler Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 11:01

I stand corrected. *LOL* Overigens wil ik geen Selle Francais, BWP-er mag wel.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 19:33

napoleon"]
[quote="DinkeyGirl schreef:
Goh echt toevallig, van dat taxatie topic, ik las het ook zo: meeste KWPN, NPRS, tinkers, hafjes en shetjes, dat lijkt het gros van de Nederlandse paardenliefhebbers te bezitten of te verzorgen.
Op zich nix mis mee, maar dan zet ik mijn PRE er ook bij en dan reageert er gewoon NIEMAND. Dat vind ik wel jammer.

Dat is heel vaak zo, het is ook algemeen bekend dat PRE's, Lusitano's en Lipizzaners niet echt in de smaak vallen bij veel KWPN liefhebbers (dus ook niet op wedstrijden)

Ik zelf vind KWPN zo'n groot begrip. Ik ga ook meer voor een Baroktype paard, wat niet inhoud dat ik gelijk elke KWPNer veroordeel want er zitten ook hele mooie exemplaren tussen. Ook ben ik er van overtuigd nu er veel moeite word gedaan o.a. binnen de Lipizzanervereniging om een meer sportgerichtere Lipizzaner te fokken dat ook deze paarden eerdaags goed gaan presteren in de sport.
[/quote]

Suevo, mijn hengst, is ook meer rijtypisch gefokt, helaas wordt dat over hte algemeen door het stamboek niet erg gewaardeerd en daar kan ik ook heel erg goed inkomen. Het barokke is juist het rastypische, ik vind dat dat er juist in moet blijven. Het is zeker jammer dat dat op dressuurwedstrijden niet altijd gewaardeerd word want ze kunnen echt wel super lopen. Niet allemaal, maar sommigen (He Cloris? Kwijl )

Ook ik vind sommige KWPNers leuk, maar de meeste niet, ik vind ze allemaal zo op elkaar lijken. Degene die ik dan wel weer leuk vind springen er uit meestal qua hoofd, ik heb iets met hoofden, dat moet me gewoon gelijk aanspreken.

Een andere vraag: wat vinden jullie de tekortkomingen van de barokke rassen in de dressuur? Of moet ik daar een ander topic voor openen? Want de lipizaner, de andalusier en de lusitano worden iig in de landen van oorsprong voor de (klassieke) dressuur gebruikt en worden daarin ver doorgereden. Wat zijn de verschillen dan tussen de dressuur zoals we die vandaag kennen en wat er bij ons gereden wordt? (en dan heb ik het even niet over de manier van trainen/rijden) Ik denk dat het doel hetzelfde blijft: totale harmonie en soeplesse en licht aan de hulpen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 22:28

in belgie net hetzelfde altijd bwp. ik denk dat het nogal normaal is in het land. Bij ons zijn er drie belangrijke belgische stamboeken (bwp, sbs en zangersheide) en dan hoor je ook wel dat de meeste paarden daartoe behoren. vind ik ook wel raar, maar die paarden zijn nu eenmaal hetgeen de mensen meestal willen denk ik?

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 23:16

sjakie"]
[quote="runningkawa schreef:

Nou ik zie ook liever een KWPNer lopen hoor. Waar het mij eigenlijk meer omgaat is dat het paard naar zijn kunnen correct gereden wordt en dat is niet zo ras afhankelijk. Alleen zijn de KWPNers nog altijd de meest geziene paarden in de sport en niet de 'zwaardere typen'.
[/quote]

En hoe zou dat nou komen?

je kunt er gewoon niet rond , een KWPN'er is gefokt voor (oa) de dressuursport en een Haflinger oorspronkelijk voor de bosbouw (is al eerder gezegd)
Tuurlijk zijn er zwaardere types die beter lopen dan de WPN'er. En jazeker ' er zijn ook WPN'ers die beter lopen dan een Fjord ook

Ze verdienen beide hun punten die ze verdienen , tis dat er maar zo weinig mensen ZIJN die een zwaarder typ hebben dat effectief die punten verdiend dat er meteen een stempel wordt gedrukt. (ook door de zwaardere types liefhebbers die zich gediscrimineerd en tekort gedaan voelen)
Van een ras dat 100'en jaren gefokt is op kracht kun je niet verwachten dat ze het kunnen halen tegen het ras dat al sinds zijn beginperiode gefokt is voor waar het zo goed in is. Net zomin dat je van een WPN'er kan verwachten dat hij de bospony klopt.

Het is gewoon een totaal verschillende soort met totaal verschillende pluspunten en totaal verschillende doeleinden. Soms springt er een enkeling uit en dat is wat ze noemen mazzel hebben.