overdekop geslagen...weleens meegemaakt??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 10:41

Ik had een kennis die gewoon schouder binnenwaards reed en paard struikelt over eigen beentjes valt om en kennis 3 weken in coma. (toen waren caps ook nog niet zo noodzakelijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 10:53

Ja, 1x met paard en al. Paard was 1.80 en struikelde plots tijdens de galop. Ik voelde dat hij ging vallen, want hij probeerde dit te voorkomen maar viel toch. Hoe ik toen zo snel dacht,weet ik niet, maar iets zei in mij, maak een koprol en probeer zo ver mogelijk bij hem vandaan te vallen.

Ik denk dat ik wel een met een boog van 2 meter hoog de koprol heb ingezet, athans zo voelde het wel. Afijn, 8 jaar geleden gebeurt en nog steeds met tijden heb ik veel pijn aan mijn schouder/nek.

Was doodeng, het paard was ook helemaal over de rel. Gelukkig ben ik niet naast hem gevallen, want hij begon meteen met zijn hoeven te maaien om overeind te komen. Ikzelf kon nl de eerste minuut mij niet meer bewegen. Sindsdien heb ik wat angst overgehouden.

_Lucifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 10:56

Niet over de kop, maar ook met paard en al gevallen. Ik werd er wel voorover afgelanceerd, op mijn gezicht.
Toen ik omkeek lag het paard achter me. Het gebeurde ook terwijl ik in een rustig galopje op de volte zat.
Het paard was gestruikeld Verward .
Hij keek ook een beetje verstrooid, zo van hoe kan dat nou?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 11:42

ja:
- onderste boven door een flinke oxer met Trammelant, die gewoon vergat te springen Frusty
- hetzelfde als kawa, met Raimaer struikelen over een balk in de landing van een steilsprong en alletwee tegen de vlakte
- achterover geslagen met een steigerend paard

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 12:01

Om van die ongelukken met balken tussen de voorbenen te voorkomen zijn er nu toch van die speciale lepels? Waardoor de balk recht naar beneden valt ipv dat hij er aan de voorkant of moet schuiven. Kan even niet op de naam komen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 12:13

safety cups. Nou, afgelopen september waren ze of niet in gebruik o f het werkte niet want we lagen toch fijn op de grond Haha!

sannepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 12:38

Nee, over de kop niet. Wel achterover op mijn kop.
Op het beton terechtgekomen en afgevoerd naar het ziekenhuis.
Weet er allemaal niks meer van. Een zwart gat.

Ik zat op een merrie (uit de wei halen) alleen aan een halster met een touw. Ze schrok van een geluid en werd helemaal gek, zeg. Ze begon zo hard te rennen dt ik er niet eens meer af kon, en aan dat touw trekken hielp ook echt geen bal meer.
Ze schoot het hek in bij de stal en ik bleef met mijn been aan het hek hangen, waardoor ik er achterover vanaf sloeg. Verder weet ik niks meer.
Ben blij dat ik het kan navertellen.

Na zes weken mocht ik weer rijden.
Ben ook niet zo happig op die dingen waarbij ze dat 'paardvriendelijk'
rijden aan een halster promoten. Zoals die Parelli enzo. Een paard is toch een vluchtdier hoor. Bèh.
Doei

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 12:42

sannepaard schreef:
.
Ben ook niet zo happig op die dingen waarbij ze dat 'paardvriendelijk'
rijden aan een halster promoten. Zoals die Parelli enzo. Een paard is toch een vluchtdier hoor. Bèh.
Doei

ja maar als je maar lief genoeg ben voor een paard dan vertrouwt hij jou en dan zal dat nooit gebeuren........ Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

De discussies die ik (en een aantal met mij) al gehad hebben over dit soort dingen Ongelovelijk. Dit verhaal maakt toch weer duidelijk dat een paard geen speelgoed is

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 12:51

Niet over de kop geslagen, maar wel omgevallen. Was aan het draven en in de bocht viel de pony gewoon ineens. Ik had verder niks, maar de pony was wel kreupel

Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 12:54

Brrr...wat een enge verhalen zeg!

Zelf ben ik niet over de kop gegaan, maar ik ben wel met paard en al voorover gevallen. Ik was rustig buiten aan het draven met Chica, toen ze ineens voorover viel, ze struikelde waarschijnlijk door een konijnengat, o.i.d. Gelukkig stonden we allebei snel weer op, maar wat schrok ik! Het bloed droop op de grond en langs mijn gezicht heen... Ik had een gebroken neus en een glip in mijn voorhoofd. Chica had gelukkig niks...

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:22

ja, met een kleine witte pony, in een galopje, opeens struikelde hij en hup, samen een koprol gemaakt. ik lag onder hem, maar het was een pony van maar 'n 350 kg ofzo, dus niks gebroken, nergens geen last van. de pony overigens ook niet. Lachen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:53

Ik zelf niet, maar een meisje met haar tinker op de manege wel. Ze heeft waarschijnlijk het zadel oid vol op haar borstkas gehad, gevolg was dat ze het benauwd had en ook niet zo makkelijk op kon staan. Ambulance gebeld. Dat duurde maar, opeens komen er twee politiebusjes het terrein op racen, springen polieti agenten uit komen kijken. Inmiddels nog geen ambulance. Komt er ineens een traumaheli overvliegen en die land nog naast de buitenbak ook!! Wat een sensatie, hele dorp liep uit. Uiteindelijk kwam er ook een ambulance. Het probleem was dat de 'eigen' ambulance al weggeroepen was en de dichtstbijzijnde andere ambulance kon de manege niet vinden Frusty
We hoorden ook al een poosje de sirene, maar niet dichtgenoeg bij om hem al te kunnen zien. Daarom hebben ze de heli maar laten komen. Uiteindelijk hadden we drie politiebusjes op het terrein, een ambulance en een heli. Het zoontje van de manege-eigenaar werd niet eens geloofd, toen hij het de dag erna op school vertelde.
Maar goed, uiteindleijk was het meisje 's avonds al weer thuis, ze had alleen de schrik en een paar gekneusde ribben, gelukkig maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 14:00

Margreet schreef:
Om van die ongelukken met balken tussen de voorbenen te voorkomen zijn er nu toch van die speciale lepels? Waardoor de balk recht naar beneden valt ipv dat hij er aan de voorkant of moet schuiven. Kan even niet op de naam komen.

Safty cups werken alleen als een paard vertikaal op de balk land.

Dus niet me het meenemen van een balk die tussen de voorbenen blijft steken.

citalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-03 16:24

Marije schreef:
Ik was rustig buiten aan het draven met Chica, toen ze ineens voorover viel, ze struikelde waarschijnlijk door een konijnengat, o.i.d. Gelukkig stonden we allebei snel weer op, maar wat schrok ik! Het bloed droop op de grond en langs mijn gezicht heen... Ik had een gebroken neus en een glip in mijn voorhoofd. Chica had gelukkig niks...

best wel banketstaaf

Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 18:08

citalover"]
[quote="Marije schreef:
Ik was rustig buiten aan het draven met Chica, toen ze ineens voorover viel, ze struikelde waarschijnlijk door een konijnengat, o.i.d. Gelukkig stonden we allebei snel weer op, maar wat schrok ik! Het bloed droop op de grond en langs mijn gezicht heen... Ik had een gebroken neus en een glip in mijn voorhoofd. Chica had gelukkig niks...

best wel banketstaaflig
[/quote]

Nou, wat nog erger was, is dat toen ik terug liep (met mijn gezicht onder het bloed, het droop er van af) en vlak langs de weg liep, terwijl er allemaal auto's langsreden (zachtjes!). En nee, niemand stopte...
Wat was ik daar boos om! Nog steeds trouwens...

citalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-03 19:10

Marije"]
[quote="citalover"][quote="Marije schreef:

best wel banketstaaflig
[/quote]

Nou, wat nog erger was, is dat toen ik terug liep (met mijn gezicht onder het bloed, het droop er van af) en vlak langs de weg liep, terwijl er allemaal auto's langsreden (zachtjes!). En nee, niemand stopte...
Wat was ik daar boos om! Nog steeds trouwens...
[/quote]

dat is pas echt banketstaaf!!

toen ik langs de weg eraf gegaan was stonden er binnen 5 seconden 10 mensen om me heen en me paard maar over de dijk rennen (hij had een schok gekregen van schrikdraad)

New-Forest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 19:14

Ik wel, 2x zelfs en dat op 1 pony..

Ik ree op mijn overleden pony (eventjes voor de duidelijkheid, hij is niet dood gegaan door die val hoor Knipoog) in de bak, dressuur. Ik probeerde hem een beetje aan de teugel te rijden waar die dus een hele erge hekel aan had (het was meer een bospony Knipoog) maar ik wist dat die het kon. Dus steeds werd ik geholpen ermee maar Beer vond het dus helemaal niet leuk. Hij ging er toen ook nog bij steigeren en ik werd daar boos om. Hij blijkbaar ook en het steigerde heel hoog, zo hoog dat die omklapte, en boven op mij terecht kan (op me been). Het was een wonder dat ik me been niet had gebroken en dat Beer ook niks mankeerde.

Ik ree in het bos met Debra (Jive op bokt). Ik op Beer en zij op haar ex-verzorgshet Bassie. We waren zo aan het galloperen op een bekend pad waar we de dag daarvoor ook nog waren geweest. Opeens was er een heel hard geluid en dat vonden ze zo aan dat ze aan de kletter gingen. Aan stoppen dachten ze niet en wij maar proberen om ze rustig te laten lopen. Die avond daarvoor had het heel hard gewaaid en er was een grote boom midden op het pad gevallen. Wij gingen dus met een hele harde vaart op die boom af en Debra met Bassie zat voor ons. De boom was zo hoog dat ze het nooit zouden redden maar ze sprongen toch. Debra met Bassie viel omdat hij sprong maar ze hadden het niet gered en gingen over de kop. Beer sprong ook maar die had het ook niet gered en ik kwam boven hun terecht en vloog dus ook over de kop.. Toen bleef iedereen eventjes liggen en later stonden de pony's op en wij ook. De pony's en wij hadden niks alleen een beetje pijn Haha!

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 19:35

Ik ben wel een keer met dusty en al gevallen...
Ze was op hol geslagen op de dijk alleen die liep aan het eind steil naar beneden..alleen ik kon er niet meer stoppen en toen galopperde we keihard naar beneden en toen..tja zakte ze door de voorbenen of zo iets en schoven we zo over de weg...! En kwamen we aan de andere kant in het gras terecht..! Dusty 2 open knieeën, 1 week met 2 benen in verband gestaan, 2 weken niet gereden, ook nog een geschaafde neus, een nog een paar kleine wondjes..
Ik had alleen een paar schrammen op mijn gezicht..en ik was goed geschrokken..Ben af en toe nog steeds bang buiten

Arno24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 19:46

Ben gelukkig nog nooit over de kop gegaan, alhoewel ik ondertussen wel al aardige valpartijen heb meegemaakt met paarden. De hardste klap was eigenlijk door de schuld van een ander. Ik stuurde Bresco over een 3-sprong heen en iemand moest zonodig achter de 3e sprong gaan stilstaan met haar paardje terwijl ik over de hindernissen heenkwam. Ik probeerde nog weg te trekken naar rechts, maar het mocht niet baten. Bresco klapte met z'n linkerschouder tegen het andere paard aan en sloeg door de snelheid gelijk om. Ik werd daarbij echt weggeschoten en ben een paar meter door de bak heen gevlogen en gerold. Gelijk m'n paardje geinspecteerd en ben gelijk opgestapt en gaan stappen en draven. Vrouwtje had de schrik er goed in zitten (en terecht). Bewijst ook maar weer gelijk dat men echt moet opletten op elkaar tijdens springlessen en niet zomaar doelloos achter een hindernis moet gaan staan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 19:56

Tja dat is inderdaad nogal stom zeg. Je zal je nek breken door zo een koe! Ongelovelijk

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 19:57

Ik ben gelukkig nog nooit met paard en al gevallen. Wel 1 keer gewoon. Ik was aan het draven. Ik voelde dat ze terug viel en ik spoorde aan en hop! een megabok! daar ging ik. Door de lucht met een driedubbele salto... en mn hoofd kwam ong. 3 cm naast de springstaanders neer... m'n moeder stond aan de kant met een tiendubbele hartaanval, ik stond op, klopte mn jas af en stapte weer op...alleen de dag erna deed het erg pijn overal Haha!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 20:10

Ik niet voer de kop, maar ik ben wel een keer gevallen.
Ik was voor de les al heel erg laat en iedereen dacht dat ik niet meer zou komen, de grote paarden waren dus allemaal al verdeelt en alleen oude kleine Jellow was nog over, doordat er heel veel paarden kreupel waren die tijd.
Ik dus op kleine Jeltje. Zij gaf geen kik, ik dacht dus van Oh ze houd me wel.
En ik ging galoperen ik was net de hoek uit en Jeltje versnelde en net voor B zakte ze door haar linker voorbeen! Ik lag eronder, ze lag op haar zij bovenop mij. Zij ging toen rechtop liggen en ik had echt zoiets van: Jeltje! Ze bleef voor mijn gevoel echt lang liggen, maar ze had niks.
Ik ben er niet meer opgegaan, want ik was blijkbaar toch te zwaar voor haar. Ik heb toen met haar aan de hand een wandelingetje door het bosje rond de manege gemaakt en toen zijn we weer van de schrik bekomen.
We zaten allebei helemaal onder het zand, het zat zelfs in mijn Bh en onderbroek! En Jeltje had het zelfs op haar tanden en in haar ogen. Ik had de dag later heel pijn in mijn nek en mijn been, ik kon ook niet meer naar links kijken, maar volgens de doketer was er alleen een spiertje verrekt. Zo ben ik er dus toch nog vrij goed vanaf gekomen!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 20:16

Sheril en ik zijn vorig jaar na een meningsverschil over de richting in galop samen onderuit gegaan, nadat ze een mulle plek in galoppeerde. Schade: Spierpijn, een deuk in haar ego en een deuk in mijn vertrouwen.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 20:23

Okkie1 schreef:
jup...heb ik al 4x gehad...met mijn eerste pony...mijn knie-schijf heeft verdraaid gezeten en had enkele plekken in mijn knie zwaar gekneusd..heb ik nu ehm 5 jaar later noglast van maarja

uuhhm, ja maar volgens mij was die pony van jou ook niet helemaal normaal in het koppie. Als ik die verhalen hoor.

Ik ben vorig jaar met dex gevallen. Hij gleed uit en bahm, daar lagen we. Kan gebeuren. Gelukkig trok ik net op tijd mijn been terug, anders had ik onder dex gelegen. Gevolg: flink geschrokken, behoorlijk pijnlijke schouder en boom van het zadel gebroken. Och het kon erger.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 20:28

gijsenkim schreef:
Ik had een kennis die gewoon schouder binnenwaards reed en paard struikelt over eigen beentjes valt om en kennis 3 weken in coma. (toen waren caps ook nog niet zo noodzakelijk)

Wanneer waren caps nog niet zo noodzakelijk?

Even on-topic
Ik ben wel een keer met stijgerende pony en al achterover in een droge sloot gevallen
Was met mn kleine welshje, ik was buiten wezen rijden en dat beestje wilde erg graag naar huis. Bij ons langs de weg loopt een sloot met hoog riet. Ik was 2 meter van de oprit toen de pony dus de sloot in wilde lopen (want het leek door het riet dat daar de oprit was). Ik hield haar tegen, toen kwam ze omhoog en is op haar achterbenen achteruit de sloot in gelopen. Dat ging met zo'n vaart dat ik dus tegen de achterkant van de steile slootkant kwam en de pony er dus achteraan. Uit refelxd heb ik toen mn benen uitgestrekt en heel hard tegen de kont van de pony getrapt. Dat is mn redding geweest, want ze lannde net niet bovenop me. Ze liep meteen de oprit op. Mijn moeder zag haar aankomen met mij erachteraan. Ik voelde me best stom dus zei ik dat ze was weggelopen toen ik was afgstapt. Had wel een beetje last van mn rug maja... De volgende dag had ik dus wedstrijd met mijn andere pony. Ik kwam er al zowat niet op en toen ik ging zitten........ Dat ging dus niet. Iemand anders de pony losgereden en ik nog een keer geprobeerd, maar het ging dus echt niet. De maandag erop toch maar even naar de dokter geweest maar er was niets ernstig. Nu 4 jaar later heb ik er dus nog steeds last van af en toe.
Ook heb ik een keer gehad bij een andere pony dat ik eraf vloog en dat ie op mn schouderbald ging staan. Dat is een paar dagen pijnlijk ademen en liggen geweest maar toen ging het wel weer