Ben ik te kritisch?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kylian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 17:36

ja je bent heel kritisch

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 18:57

Ik denk dat je net steeds een verkeerd opgevoede pony treft.
Mijn jaarlingmerrie (kruising fjord) is van veulen af aan opgevoed. Zij blijft prima stil staan bij het poetsen, hoeven krabben, is niet schrikkerig en dat terwijl ze pas 1 jaar is!! Ze heeft als veulen geleerd naast de moeder de trailer in te lopen en dat gaat nu zonder moeder ook prima! Maar heeft als veulen alles al allemaal geleerd. Mijn KWPN'er heb ik gekocht met 4 jaar en die had alleen in het land gestaan..... Na veel geduld kon ik uiteindelijk de achterbenen optillen om de hoeven uit te krabben, en dan was zij nog niet eens echt vervelend, maar had dit gewoon niet geleerd.
Verder heb ik nog een fjordenmerrie van 5 jaar die gewoon ongeduldig is. Maar die heb ik ook nog niet zo lang en weet dus niet wat voor opvoeding ze voor mijn tijd heeft gehad.
Na twee minuten kan zij al niet meer stil staan, begint te schrapen, e.d.
Maar geen van mijn paarden bijten, ze weten dat daar straf op s5taat denk ik, want ze hebben het zelfs nooit geprobeerd!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 19:03

Aan de andere kant kun je het ook zo stellen dat als die tweejarige nog helemaal niks kan, dus ook niet stilstaan tijdens het poetsen, ook niemand het dier al verkloot heeft..... Ik zou het op zich alleen maar toejuichen als dat dier tot die tijd in een groep buiten heeft gelopen.

Dan is twee jaar een mooie leeftijd om er mee te "beginnen", rustig opvoeden, lekker tuttelen etc. En dan als 'ie VIER is (heilig bij mij, niet over te praten!) pas erop....

Grtz en succes met zoeken!

Sonja

PS Jammer, het 2,5 jarige kind van Milena is een paar weken geleden verkocht.... Was een leuk dier geweest!

sanderijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 19:29

even een reactie op zep:
ik vind wél dat een jong paard dagelijks de wei in moet met andere liefst leeftijdsgenootjes.dat heeft tink ook gehad,ging elke dag de wei op en stond snachts op stal.maar ik deed savonds voor ze op stal ging gewoon al die dingen met haar en dus is ze zo braaf geworden.en pinky en mysty lopen ook in een kudde(pinky niet meer maar de bedoeling is wel dat er 1 tje bij komt)dus het is totaal niet verkeerd om dat jonge paard tot zijn derde op de wei te hebben,maar ook op de wei kun je er elke dag aandacht aan besteden waardoor je gewoon een braaf paard kan krijgen die met 3 al het volledige vertrouwen van mensen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 19:52

Je hebt natuurlijk altijd de uitersten en daartussen een heel groot "schakelgebied". Ik zie alleen om me heen steeds meer mensen die "leuk, een jong paardje" denken, en uiteindelijk valt dat dan verschrikkelijk tegen, juist omdat ze ze met een jaar al naar huis halen en er een hond van maken ipv een paard. Daar was het mij in de "weiland-discussie" eigenlijk om te doen. (ik ben namelijk wel zo iemand die z'n beesten met een half jaar oud in de wei pleurt en ze dan als ze 3 zijn weer ophaalt, en heb daar geen problemen mee, de paarden ook niet)

Je moet gewoon ontzettend lang wachten voor je echt iets kunt gaan doen met een 2-jarige, maar als je dat heel erg leuk vindt, dan moet je er voor gaan hoor!! Zo bedoelde ik dat nu ook weer niet. Maar je kunt van een 2-jarige niet verwachten dat hij zich gedraagt als een ouder, opgevoed paard. Mensen (en ik wilde dat ook altijd) willen het altijd allemaal graag zelf doen. Soms is het gewoon handiger om dat niet te doen. En met een iets ouder paard wordt je ook echt maatjes. Neem onze Zep (ihkv extremen), die kwam bij ons toen hij 15 was. Kan lezen en schrijven met dat dier, misschien nog wel meer dan met Nescio, die toch echt helemaal mijn eigen paard is!

sanderijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 20:07

ik heb er zelf voor gekozen omdat ik iets heb met veulens en heel jonge paarden.ik weet niet wat het is maar de volgende(als het financieel kan)die komt word weer en jong dier,veulen of jaarling.ik kan het niet uitleggen ik heb iets heel speciaals met veulens.....

gisteren was ik op de keuring en een kennis was daar ook met haar veulen(ik wist niet dat ze mee zou doen)haar veulen had ik 1 keertje gezien,nog nooit geaaid ofzo maar op de keuring stond ik ff bij hem,te kriebelen en hij legt zijn snoetje tussen mijn armen en doet zo zijn oogjes dicht en heeeft een paar minuten zo gestaan,het veulen kende mij helemaal niet maar we hadden direct contact,ik hoefde niets te doen of te zeggen

en dat heb ik met alle veulens .ik vind het zelf ook onbegrijpelijk,maar daarom koos ik ook voor zo'n jong dier.dat is mijn keuze en dan kom je op een discussie wb ieder zijn eigen mening.een ander moet het helemaal zelf weten!dus we gaan nu niet off topic sandrijntje(kijkt boos naar zichzelf)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 20:12

Ja, we zijn intussen wel helemaal off topic gegaan, dat vond ik 2 posts geleden al van mezelf *LOL* Haha! }> mar het was wel een interessante discussie!!

Ik vind het aanrijden van jonge paarden heel erg leuk, maar heb nu met de jonge merrie besloten dat ik er niet meer aan begin, ik kom niet meer aan wedstrijdrijden toe. Zo heeft ieder het ijne, en verandert je mening ook gewoon in de loop van de tijd.

Ik hoop voor Shaienne dat ze gewoon een leuk paard vindt waar ze plezier mee kan hebben.

Maatje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 20:15

oke, beetje ff offtopic ( hoewel?), maar ik deel de mening van sonja ( bij oa fjorden zeker!): 4 is vroeg zat om erop te rijden. Met 3 kun je wel af en toe gaan hangen en beetje ziten e.d. maar echt ridjen, nee.. vaak zijn fjorden ook nog niet volgroeid op hun derde, ze lopen wat '
achter' zeg maar.
Met een fjord hier van de fokekr van leornas, ben ik zelfs pas begonnen toen ze 4.5 was!
Maar die was praktisch niets gewend, dus ook niet stilstaan, fatsoenlijk meelopen ( ipv blijven staan, of vooruit hollen, opzij springen, etc..), dat moest ze allemaal nog leren, en toen ze 4.5 was ben ik er voor t eerst opgestapt.. Nu is ze, na 2 seizoenen een beetje rijden, een beetje ingereden ( nog niet bevetsigd, mdat ik haar alleen in de zomer 2-3 maanden hier heb staan, vervolgens gaat ze een half jaar naar stal, en af en toe ff de wei in; dan hoef/kan ik er dus niet op *LOL* ..)
Die liep ook wat achter a.h.w. ( wel hoogte, maar nog erg iel), v. Bon raadde ok aan er niet te vroeg mee te beginnen, toen ze als 3-jarige op de keuring liep.
Maar goed, Gerdien kent het hele verhaal van dit paardje.

sanderijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 20:15

ja shaienne:go for it,en zoek net zolang tot je denkt:hee dát is em

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-01 21:32

Ja ik vind het niet erg dat het offtopic gaat. Zeer interressant juist!

Ja ik ben echt benieuwd waarmee ik uiteindelijk thuiskom. Ik vind het zo spannend...nu loopt er ergens in Nederland een pony die straks van mij zal zijn. Van die gedachte krijg ik kriebels in mn buik.

Er staat een 4 en een half jarige fjordenhengst te koop op Ibazar...je kunt bieden vanaf 900 gulden (goedkoop!). Op die hengst kan je al wel rijden enzo, maar ik moet hem dan toch sowieso laten castreren.
OOww ik zie het al weer helemaal voor me, ik doe niets anders dan fantaseren, de hele dag.
Maar over 2 weken gaan we 2 weken op vakantie en daarna mag ik pas gaan kijken overal van mn ouders....

sanderijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 21:45

lang wachten is dat dan he?

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-01 06:50

Ja. Maar mn vader zegt dat het verlangen ernaar nog leuker is dan als je hem uiteindelijk hebt. Dat kan ik me dus niet voorstellen.