Waar heb jij nou het meeste geleerd ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLovely

Re: Waar heb jij nou het meeste geleerd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:13

ik gewoon door het vertellen en uit proberen. :D

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:17

Gewoon tussen de paarden zijn, d.m.v. boeken en internet, tijdschriften en tot nu toe het meeste van mijn trainer Ad Vroom :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:03

Veel lezen, veel kijken, veel doen. En ik leer nog elke dag bij.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:06

Ik heb veel geleerd toen ik mijn eigen pony kreeg.
Dan word je toch vaak met de neus op de feiten geduwt wat ziekten, rijden en omgang betreft.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:06

En natuurlijk bokt

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:08

Ik heb een topinstructeur gehad, die behalve goed lesgeven ook elke week theorie gaf, en je daar tijdens de les over overhoorde..

Van die man heb ik heel veel kennis meegekregen..
En verder, al doende leert men, je leest hier wat, je ziet daar wat, en met al die info ga je aan de slag..
soms met vallen en opstaan,

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:09

zelfstudie in boeken en op internet. en daarbij nog belangrijker in de praktijk. je kan wel een boel lezen, maar je moet het ook leren herkennen...

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:10

Het paardrijden en alles daaromheen door de instructeurs die ik heb gehad. En nu ook nog heb.
Over het gedrag gewoon ervaring, en heb weleens wat boekjes gelezen natuurlijk. Maar ik heb al verschillende bijrijdpony's gehad en nu ook een eigen paard, daar leer je toch nog het meeste van :)

Marleennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:15

Ik heb veel op de manege geleerd, van de pony's en ook van de instructie. Verder heb ik heel wat geleerd van boeken, tijdschriften etc. Wat ik lees, onthou ik meestal ook, dus zo leer je snel een heleboel.

Wat rijden betreft, heb ik erg veel geleerd van de moeilijkere pony's waar ik op reed.

sonnie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:30

door ervaring heb ik veel geleerd. Ik leer nu ook nog heel veel van mijn instructrice. Niet alleen rijden, maar ook hij mijn paard in elkaar zit (met zijn gedrag enzo)

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:32

Eerst toen ik privéles had op het paard van mijn zus, daarna toen ik mijn eigen paard kreeg, en ook best veel van bokt ;)

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:34

Het meeste heb ik geleerd nu ik een eigen paard heb.
Dit is niet vlekkeloos gegaan. heb een hoop geleerd hoe ik het bij de volgende niet wil doen.

en daarvoor elke dag tussen de paarden bezig zijn.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:39

de eerste meter heb ik inderdaad op de manege geleerd, ook het zadelen etc op de manege.
het paarden gedrag zelf heb ik erg goed kunnen bestuderen door mijn grote liefde op de manege.. een zeer shagrijnig beestje die je eigenlijk elke seconde in de gaten moest houden.
zo kon je hem ook niet zomaar pakken.
daar ben ik al meiske van 15 op in gaan spelen en spelenderwijs werdt ik steeds meer 1 met het paard en wist ik ook dat het gewoon pijn deed steeds weer.
ze was al ouder had reuma, en nog meer van dat soort dingen,, beestje was helemaal op maar heeft mij in vertrouwe genomen door de leuke wandelingen en leuke andere dingen behalve rijden, ze mocht veel en niks moest dat gaf haar vertrouwen :) erg veel geleerd van het paardje en mis haar nog steeds ( ben nu bijna 21 )

daarna in het eigen paarden wereldje gekomen en vanuit daar is het snel gegaan veel lessen gehad van veel verschillende mensen die telkens de paarden taal op een andere manier voortbrachten en zo heb ik geleerd naar mijn paard te luisteren.

ook van wikipedia, bokt en dat soort sites heb ik veel geleerd,, en gues what,, ik leer nog iedere dag bij :j
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 05-05-09 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:42

Van de paarden zelf, van paardenmensen, uit boeken enz. }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:45

Van mijn eigen paard. Zij heeft mij álles geleerd, wat ik belangrijk vind om te weten.

Een beetje paardrijden leert iedereen wel in zijn jaren op een manege. De paardentaal, en respect voor paard en terug, heb ikzelf nooit op een manege geleerd. Dit heb ik van mijn eigen schat geleerd.

Le_Chat_Noir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:49

Ik heb wel veel geleerd van boeken, internet (ook Bokt), instructrices en mijn huidige instructeur, lessen, kijken naar andere lessen/hoe andere mensen rijden, maar vooral van omgaan met paarden. Sommige mensen komen alleen maar om te rijden en gaan dan weer weg, ik vind het heerlijk om gewoon bij die paarden te zijn, met ze om te gaan en te kijken hoe ze zich gedragen. Ik heb waarschijnlijk het meest geleerd van de paarden zelf.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:30

Ik heb in een jaar een soort spoedcurcus gehad van mijn eigen eigenwijze minishet.
Vroeger op een manege gereden,maar daar niet veel goeds geleerd(in die tijd was het voornamelijk meppen als ze niet luisteren).
Leer ook veel door lezen op forums,boeken lezen,en filmpjes bekijken.
Daarnaast heb ik een tante die al haar hele leven met paarden bezig is,en die me ook veel leren kan.
Maar het meest leer ik van mijn eigen shetje :D

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:32

Ik heb ontzettend veel geleerd tijdens onze clinic bij Klaus Ferdinand Hempfling en daarna van mijn eigen paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:36

ik kan niet zeggen dat ik "ergens" het meeste geleerd heb.

ik kan alleen zeggen dat ik het meeste geleerd heb door de paarden zelf, en de fouten die ik gemaakt heb.

Ik heb de mazzel dat ik altijd goede paarden onder de bibs heb gehad, EN hele goede instructeurs.

Ik heb de mazzel dat ik altijd op goede stallen gewerkt heb, neemt niet weg dat ik daar ook wel dingen heb gezien die het niet voor mij zijn. Maar dan alsnog leer je wat, dan leer je dat het zo niet moet, ook al werkt het.

dus nee, ik kan niet zeggen waar ik het meeste geleerd heb.......

cupidoloveme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:25

het meeste wat ik heb geleerd is dat als me paard iets niet wil dat ze het ook echt niet wil omdat ze dus een oude bot breuk in haar achter been heeft en als ze er last van krijgt wil ze niet echt meer voor uit en dat heb ik echt geleerd hoe je daar mee om moet gaan goed kijken naar je paard en hoe hij of zij op dingen reageert

laurajaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:29

Ik heb altijd op een manege gereden waar er goede instructrices zijn.
Daar heb ik dus ook het meeste geleerd :j

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:30

Van de paarden? :Y)
En ook bokt, en monty roberts, instructrices

En natuurlijk: Sidera! Die laat het mooi heeel extreem zien als ik iets verkeerd doe :Y)
Die valt je aan in de paddock als je verkeerde lichaamstaal laat zien, gaat harder als ik te ver naar voren zit, weigert om vooruit te gaan als ik mijn been niet goed heb. Etcetera etcetara :P

Annika212

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:04

In theorie heb ik veel geleerd van Bokt, en boeken.
In de praktijk leer ik het meeste van mijn verzorgpony.

RobinandBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:16

ZusJacobs schreef:
Van mijn eigen pony heb ik eigenlijk alles geleerd tot nu toe. Maar ook van internet van verschillende bronnen en lesgeefsters en verschillende paardenmensen.

Ik ook, mijn pony en alle andere pony's op stal. Ook wel van vroeger met boekjes zoals 'Mijn eerste paardenboek'.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:20

Ik heb veel geleerd van de div. situaties waarin ik met mijn paard beland ben. Daarnaast van alle boeken die ik gelezen heb, mijn hele kast staat er mee vol.