Ik ben vandaag toevallig op een 25+ grote manege pony 2,5 uur naar het bos geweest. Hij is nog super fit. Het licht er gewoon aan hoe fit het paard nog is. Bij ons lopen de ouderen minder dan de rest, en ze kijken gewoon hoe het gaat. Je merk het wel zelf wel als het niet meer gaan. Bij ons liep vroeger ook een hele oude pony, die reed dan ook heel soms nog mee, tot z'n laatste week nog zelfs. ( hij is gewoon aan ouderdom gestorven waarschijnelijk. ) Dat vond hij ook nog steeds erg leuk.
En aan met pension doen ze bij ons niet, de paarden blijven op de manege tot ze overlijden.
Die pony die dood neer is gevallen, heeft idd wel een fijnere dood gehad, zonder pijn enzo.
In principe zou 20 gewoon moeten kunnen als ze verder helemaal gezond zijn. Ik heb wel eens het idee gehad dat manegepony's en ~paarden langer mee gaan dan die van een gemiddelde particulier.
Dorindaikke
Geplaatst: 03-05-09 15:27
Ik ging 3 jaar geleden op vakantie naar zeeland, En toen ging ik bij een manege op het strand rijden. Pony's gehuurd en toen mog ik op speedy. Speedy was 24 jaar en deed ng steeds 1 keer in de week een strand rit mee voor mij was het toen de eerste keer ik vond het helemaal geweldig speedy was een super pony ze ging iedereen voorbij toen we op het strand een galopje pakte (nja galopje we gingen super hard) egt super. Speedy vond het ook helemaal geweldig,, en ik vind het ook niet erg of zielig als er een pony van 20 jaar elke dag nog een uurtje moet lopen.
___Anouk
Geplaatst: 06-05-09 09:31
Ik vind dat paarden van 20 makkelijk mee kunnen lopen in de manegelessen. Misschien lopen ze nét wat minder uren in de week dan een paard van 10, maar ze hebben we beweging. Natuurlijk licht dit ook voor een groot deel aan het paard zelf. Als het paard het goed aankan en er plezier aan heeft kun je hem makkelijk mee laten lopen. Kan het paard het bij 15 al niet meer aan, dan eindigt zijn carière als manegepaard bij 15. Ik denk dat dat per paard heel verschillend kan zijn.
winged_wolf
Geplaatst: 06-05-09 13:23
idd net zolas zovelen hebben gezegd. het hangt van het paard af. ik kende een pony die met 20 jaar op pensioen ging. ging een maand later kijken en het was net een skelet! ook was hij enigzins stoacijns. een week later was ie dood. puur uit elende! dat was echt een paardje die moest werken en van gezelligheid hield
Maritelisab
Geplaatst: 07-05-09 14:44
Als het paard het nog kan en wilt kan het makkelijk, maar al zou het gewoon niet meer kunnen dan is het logisch. Bij ons lopen er een paar ouder dan 20 nog mee. 1 is al ouder dan 30 maar die loopt nu weer 1 keer in de week een stap les met een jongentje die net leert rijden. Deze lieve pony kan alles nog makkelijk, ziet alleen niet zo goed maar waar zijn paardenvriendinnetje staat maar rijden kan die nog hartstikke goed. Ik denk zonder af en toe bereden te worden zou het hem erg vervelen.
Rachelle_K
Geplaatst: 07-05-09 19:19
Bijn ons staan ook ook een aantal oude paarden, ze rijden natuurlijk niet zoveel meer maar zijn perfecte beginnerpony's
supertammy
Geplaatst: 11-05-09 20:09
Op de manege waar ik sta hadden ze ook 2 pony's van 40. Ideale pony's voor wandelrondjes en beginnerslesjes.
Waarom niet? Sommigen paarden vinden het hardstikke leuk en een beetje beweging is juist goed voor ze!Je moet het idd ook per paard bekijken...Het is net als bij mensen.De 1 is op ze 50e al versleten en de ander fietst,wandeld en sport nog als hij/zij 70 is.
DonDon
Geplaatst: 12-05-09 19:43
Ik vind 20 helemaal niet oud voor een paard! Als je het gemiddelde ziet dat een paard 30 kan worden
Anoniem
Geplaatst: 12-05-09 19:46
.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Thioro
Geplaatst: 12-05-09 19:47
Op mijn vorige manege hadden ze ook een pony van 20 en eentje van 30. Die van 30 liep nog rustig een uurtje per dag een beginnerslesje of een longelesje en had daar geen problemen mee. Heb zelf vroeger ook een pony van 25 gereden (geen manegepony) en die kon nog rondcrossen als een 3-jarige. Zeker pony's kunnen lang blijven doorgaan en uiteindelijk is het beter dat ze toch nog ietwat beweging krijgen dan dat ze daar staan te verpieteren op een weitje.
Daantjee12
Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-09 19:49
ik vind idd ook wel dat een 20+paard nog best in de les kan lopen maar dan niet per dag 2/3 uur 8er elkaar.. dat vind ik tog wel iets te veel voor een pony van 27
GEEN_ZIN
Geplaatst: 13-05-09 17:56
Als het paard nog goed 'functioneerd' is er niks mis mee. Zo'n pony moet ook in beweging krijgen. Een uur rijden op 1 dag of om de dag.
Bij ons rijd ene pont van, 25 (?) en die is nog sterk en die heeft me pit. Het licht gewoon aan het karater de bouw en de conditie.
xliesbeth
Geplaatst: 13-05-09 20:05
Tuurlijk kan dat
Ik heb het op een pony van 24 jaar geleerd.. echt geweldig lieve schat was dat. De eigenaar vertelde waar de volte moest en ik hoefde niet te sturen, deed alles op stem. Heb heel veel kunnen leren, kon namelijk met mijn handen in mijn zij, voeten uit de beugels etc. op de pony zitten. Mijn balans is daar echt heel goed door geworden
En paarden worden tegenwoordig ook steeds ouder. Als een paard fit is, en er plezier in heeft. Gebruik hem dan lekker! Je merkt snel genoeg wanneer het paard het niet meer aan kan. Ook een paard van 8 jaar, kan een probleem krijgen tijdens het rijden en overlijden. Nee, zou me niet zo druk maken om die leeftijd Meer om de conditie van elk paard, en of die geschikt is of juist niet.
cocolate
Geplaatst: 13-05-09 20:07
nou dat zou wel moeten kunnen hoor 20! maar dat ligt natuurlijk der ook aan hoe hij er lichaamelijk aan toe is! ik ken nog wel paarden die waren 24 en reden elke dag 1 uurtje mee!
R0oszs
Geplaatst: 14-05-09 14:53
ik dat het wel kan maar dan moet je naar de pony zelf kijken en niet naar de leeftijd' en wij hebben thuis ook een pony van 29 staan en die loopt 2x een klein uurtje per week (wel gwn rustig ) en nog een pony van 20 en die springt nog wedstrijden en we hadden een paard van 19 en die sprong M op wedstrijden
sommige pony's & paarden zijn wel op op hun 20ste maar sommige lopen op hun 30ste nog
MisticRider
Geplaatst: 17-05-09 15:41
leeftijd maakt niet zoveel uit
ik vind dat het kan zolang de pony/paard er plezier in heeft! en het natuurlijk lichamelijk volhoud!
Ben ik het mee eens. Als de pony nog fit is en er plezier in heeft, waarom dan niet? Op een manege die ik ken, rijdt ook nog een behoorlijk oude pony mee in de (beginners)lessen
misselise
Geplaatst: 18-05-09 18:59
het ligt natuurlijk aan het paardje zelf! wij hadden ook een pony op de manege die al ver in de 20 was die ook nog liep in de les, maar dat was hooguit 3 uur in de week.
rainbowtrash
Geplaatst: 19-05-09 19:31
Dat ligt er toch helemaal aan wat de staat is van het paard? Sommige paarden zijn lichamelijk al veel ouder, en hebben gewoon de puf daar niet meer voor. Maar er zijn ook zat paarden die met die leeftijd nog makkelijk fulltime bereden kunnen worden.
Mika7
Geplaatst: 19-05-09 19:35
Iemand uit het dorp was 34, ging iedere dag hardlopen. Km of 15. Op een avond dacht zijn vrouw "wat blijft ie toch lang weg" hartinfarct onderweg gehad en niet overleefd helaas.
Voor dieren gaat het net zo.
Als ze fit zijn, goed in hun vel zitten en het conditioneel prima aankunnen dan is teveel stil staan slechter voor ze dan een uurtje lessen. En een uurtje vind ik echt niet teveel hoor
Ja dat kan primaa!! Wij hebben er ook twee of drie op stal staan die al behoorlijk boven de 20 liggen.. één van 26 en nog iets van 24 geloof ik. Allebei nog best fit hoor. Ze lopen meestal één of twee uurtjes per dag in de kinderlessen.
Linea
Geplaatst: 25-05-09 16:17
Zolang de pony het lichamelijk aan kan en er ook nog plezier aan heeft heb ik er niets op tegen. Bij ons op de manege stond ook een oudere pony die met veel plezier een aantal uur per week met een beginner rondliep. Veel galopperen en springen ging niet meer, maar ze was tot aan haar dood erg waardevol voor de jonge ruiters.
Het ligt natuurlijk heel erg aan het paard... Sommige paarden zijn al erg vroeg 'op', andere kunnen veel langer mee.
Ik vind niet dat er ergens een vaste grens te trekken is. Als een wat ouder paard niet al te veel meer meeloopt, dus niet iedere dag één of twee intensieve lessen, lijkt het me geen probleem. Juist als je stopt gaat de conditie ineens ver achteruit en komen de problemen.