Toekomst van HBO Paardenhouderij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 00:20

Zit nu ook in het tweede jaar van de HAS in Den Bosch en ben ook van plan om mijn stages en de komende twee jaar te richten op paarden. Maar zelfs al richt je je op paarden dan ben je nog breed genoeg opgeleid om in een andere agrarische sector te gaan werken.

Idd de vraag naar banen is niet groot; belangrijkste slogan van school is daarom...creeer je eigen baan en netwerken!!!! Met ander woorden zorg dat je ergens een eigen project kan beginnen en maak snel veel vrienden zodat die je aan een baan kunnen helpen.
Maargoed ik wil na mijn studie eigenlijk een master in biologie gaan halen (eigenlijk in de ethologie maar dat is helaas geen losse studie) als die nieuwe regeling eindelijk eens een keertje gaat werken.
Maar ik wilde het zeker niet alleen bij mijn Bachelor of Science(ing.) titel houden.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 00:36

Klinkt leuk Memory *LOL*
Ik studeer nu geneeskunde(1ste jaars), maar biologie of biomedische wetenschappen leken me ook erg leuk *LOL* (en scheikunde, want daar ben ik erg goed in Haha! )

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 14:44

Kijk, dat is pas een opleiding, een dure titel in de biologie.biomedici, scheikunde....

Dan ga je in de nabije toekomst (na afstuderen!) tenminste een GOED salaris verdienen, waarvan je wel enkele paarden achter je eigen huis zult kunnen gaan betalen.
Kunnen die HBO-paardenpoetsers leuk voor jou aan de slag, terwijl jij met je sangria in de tuin bij het zwembad zont.

Lieve dametjes (en heertjes); zoek een goede baan buiten de paarden, en verdien zoveel dat je je eigen paard gewoon kunt betalen. Altijd maar uitmesten voor een ander, zonde van je jeugd en opleidingstijd. En vind je lesgeven leuk, dat kan dan toch ook naast een goede baan?

ukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 18:42

Dees schreef:
Kijk, dat is pas een opleiding, een dure titel in de biologie.biomedici, scheikunde....

Dan ga je in de nabije toekomst (na afstuderen!) tenminste een GOED salaris verdienen, waarvan je wel enkele paarden achter je eigen huis zult kunnen gaan betalen.
Kunnen die HBO-paardenpoetsers leuk voor jou aan de slag, terwijl jij met je sangria in de tuin bij het zwembad zont.

Lieve dametjes (en heertjes); zoek een goede baan buiten de paarden, en verdien zoveel dat je je eigen paard gewoon kunt betalen. Altijd maar uitmesten voor een ander, zonde van je jeugd en opleidingstijd. En vind je lesgeven leuk, dat kan dan toch ook naast een goede baan?

helemaal mee eens

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 18:58

Ik denk dat de meesten mijn mening over de paardenhouderij scholen ondertussen wel weet. Ik vind dat 80% van de meiden die van eenpaardenschool afkomt NIET geschikt is voor een baan in de paardenhouderij omdat ze gewoonweg het gevoel niet hebben en gevoel heb je of dat heb je niet. Gevoel kan je op geen enkele school leren. Als ik zie wat voor een stagaires wij krijgen. Nou van 9 van de 10 ga ik spontaan huilen. Nu hebben we een stagaire die het wel gaat maken, ze kan goed werken en heeft rijtechnisch veel gevoel net zoals in de gewone omgang. Maar die zegt al dat ze dr school af gaat maken en daarna wat anders want dit wil ze niet gaan doen. SNIF.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 20:39

Dees schreef:

*zucht* nogmaals....het is helemaal niet de bedoeling van een HBO-opleiding dat je in de stallen komt te werken om uit te mesten.
Bovendien is het ook niet zo dat je met elke andere opleiding meteen een goed betaalde baan hebt!
Uitmesten en lesgeven, dat wordt je geleerd op een MBO. Met een HBO kun je juist veel andere kanten op. Wat ik bedoelde met mijn topic was om de andere HBO'ers ook even aan het denken te zetten over wat ze met deze opleiding willen.
Ik denk overigens dat ze met dat onderzoek in BIT zijn vergeten om de banen die niets of weinig direct met paarden te maken hebben, mee te nemen.
Naar mijn weten kun je alle kanten op met een HBO studie en verspil je niet je tijd aan uitmesten.
Het is alleen wel zo dat het onderzoek zegt dat je niet uit hoeft te gaan van een baan op een stal.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 21:04

Citaat:

Denk niet dat dit zal gebeuren, het deel van de sangria en het zwembad (helaas helaas *LOL* ) niet en het deel van de HBO-paardenpoetsers ook niet.
Het is zoals westernworld al zegt niet de bedoeling dat je eindigt als groom. Onze mogelijke banen liggen in de schil van de sector (zoals ze dat mooi zeggen) banen zoals voervoorlichter van de PAVO, adviseur paardenverzekeringen of evenementenorganistaie(bij de weg...de grote baas bij het KWPN is een afgetudeerde van de HAS ).

Wat betreft de opmerking van het zoeken van een goede baan en daar een paard van onderhouden....tuurlijk dat was wel het plan, dat is ook de bedoeling van de opleiding niet dat je een veegmiep wordt of dat je een eigen stal begint (kan wel natuurlijk).

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 22:07

Geloof niet in de propaganda van de decaan...geloof me, die heeft geen kaas gegeten van de 'real world'.
Een HBO-opleiding in paarden buiten de paardenwereld stelt geen drol voor. Als ze je bij een sollicitatie als bijv accountant niet erom uitlachen, is dat uit beleefdheid.

Dat die hippische opleidingen hun studenten voorhouden dat er diverse kansen op goede banen in het verschiet liggen, is reclame. Je wilt niet dat je studenten tijdens de studie gaan lijden aan cognitieve dissonantie (maw, twijfel dat wat je dacht wel klopt met de werkelijkheid) , want dan betalen ze geen collegegelden meer. Uiteindelijk verkoopt die school jou gewoon een produkt en als het om geld gaat, neemt een ieder die de kans krijgt je in het ootje.
Paarden-HBO is zand in je ogen. Paarden MBO trouwens ook, want werken in de paarden is een vrij beroep. Je hebt er zelfs geen AOV voor nodig.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 22:50

Citaat:
Geloof niet in de propaganda van de decaan...geloof me, die heeft geen kaas gegeten van de 'real world'.

Geloof niet dat we een decaan op school hebben Pling maar onze school en de leraren hebben nog wel contact met de "real world"hoor. Ze werken samen met de academy en organiseren bv het Horse event, rabobank talentenplan en het hippo d'or programma voor maneges. Bovendien zijn er wel voorbeelden (zal niet zeggen zat want dat is niet waar natuurlijk) van HASsers die werken bij 1 van de bedrijven die ik in mijn vorige reactie genoemd heb.

Niemand zegt ook dat er diverse kansen voor banen zijn. Zoals ik al eerder heb gezegd wordt het er bij ons ingestampt dat die kansen niet voor het oprapen liggen en dat je ze zelfs zelf moet creeeren.
Dat MBO en HBO opleidingen in de paarden zand in je ogen zou zijn lijkt me en betje kort door de bocht. Uit onderzoek blijkt zelfs dat er vraag is naar 3300 MBO-paarden-studenten en dat er maar 1700 afstuderen. Helaas geldt deze verhouding niet voor de HBOers, maarja zoals ze het wel eens zeggen... als je het echt wilt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 23:00

Er is in elke branche vraag naar zielen die hun beste jaren aan gezondheid geven voor weinig geld om vervolgens met een gebroken lijf en weinig toekomstperspectieven bij de soos aan te kloppen.

Zo ook: vrachtwagenchauffeur, strater, CO2lasser, hoogwerker ...stuk voor stuk beroepen waar je veel voor moet leren, waarmee je relatief weinig verdient, bijzonder zwaar werk te doen krijgt en als je lichaam het zo lang uithoudt, rond je 50ste totaal versleten bent. Voor al dat soort beroepen geldt dat er heel veel vacatures zijn en weinig kandidaten.

Overigens, uit datzelfde onderzoek was te lezen, dat er hoge vervangingsvraag was. Daar uit lees ik dus dat bepaald geen droombanen zijn...(hard werk, te weinig geld, te veel opdrachten moeten aanhoren, weinig eigen inbreng mogen tonen).

Maar goed, als dat is wat jullie willen, so be it. Mij niet gezien. ik ga voor het zwembad met de sangria....

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 23:35

Nu heb je het weer over werk op MBO Scheve mond .
Ik denk niet dat ik als ik idd een HBO baan in deze sector krijg ik dan snel versleten zal zijn...misschien mijn tong van al dat voorlichten Haha! maar echt niet mijn rug hoor.
Het topic ging tenslotte over HBO en niet over het MBO

haffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 23:47

Precies ik moet memory helemaal gelijk geven!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 00:02

Dees schreef:
Er is in elke branche vraag naar zielen die hun beste jaren aan gezondheid geven voor weinig geld om vervolgens met een gebroken lijf en weinig toekomstperspectieven bij de soos aan te kloppen.

Bijvoorbeeld tijdens het opdoen van praktijkervaring Verward. Zelfs een HBO opleiding vraagt voeling met de praktijk en die wordt alleen maar opgedaan in het werkveld, denk ik.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 00:10

Dees schreef:

Dat hoop je dan maar Haha! Maar toch leuk om te horen zoiets *LOL*

(4e jaars biomedische wetenschappen en toch wel van plan om af te studeren ooit... Nerd )

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 00:44

Citaat:
Dees schreef:

Bijvoorbeeld tijdens het opdoen van praktijkervaring . Zelfs een HBO opleiding vraagt voeling met de praktijk en die wordt alleen maar opgedaan in het werkveld, denk ik.

Tuurlijk, maar het enigste wat ze daar bij onze school aan doen is in totaal 10 weken meewerkstage (in 4 jaar) en ik denk niet dat je je lichaam daar erg meer verpest. De andere stages(2 in 24 weken) zijn in de sectoren waar je later eventueel aan de slag gaat en daar hoef je geen zware lichamelijke arbeid bij te verrichten.

Onder praktijkervaring wordt dan verstaan praktijkervaring op HBO niveau, de basiskennis daar moet je zelf voor zorgen (en daarbij wordt je nog geholpen door de 10 weken meewerkstage, niet dat je in 10 weken alles kan leren over paarden maar het geeft je wel een beter beeld over de gang van zaken op een paardenbedrijf)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 01:27

memory schreef:
Tuurlijk, maar het enigste wat ze daar bij onze school aan doen is in totaal 10 weken meewerkstage (in 4 jaar) en ik denk niet dat je je lichaam daar erg meer verpest. De andere stages(2 in 24 weken) zijn in de sectoren waar je later eventueel aan de slag gaat en daar hoef je geen zware lichamelijke arbeid bij te verrichten.

Onder praktijkervaring wordt dan verstaan praktijkervaring op HBO niveau, de basiskennis daar moet je zelf voor zorgen (en daarbij wordt je nog geholpen door de 10 weken meewerkstage, niet dat je in 10 weken alles kan leren over paarden maar het geeft je wel een beter beeld over de gang van zaken op een paardenbedrijf)

Ik ben het volledig met Dees eens!!

Jullie spreken over voorlichtingsbanen, en dat je niet de stal gaat uitmesten of veegmiep gaat worden. Je wil de betere banen.

Ten eerste..........................de o zo weinige banen in de paarden die dan die leuke functie's hebben, die worden ingevuld met behulp van vriendjespolitiek. Daarnaast zijn dat mensen met veel praktijkervaring.

2. De banen die jullie willen, worden vervuld door eigenaren, er zijn teveel bedrijven in de paarden waar maar een stuk of 5 mensen totaal werken, en die dus een hele allrounde functie hebben, en dus net zo goed uitvoerend meewerken.

3. Nadenken over het beleid, leuk bedacht door de scholen, maar in de praktijk niet haalbaar, zie bovenstaande.

Voor degene die het doen, erg leuk voor je. Maar het is een droomfunctie van een droom die niet gaat uitkomen! En ik spreek uit ervaring, want ook ik heb een paardenopleiding gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 01:55

Om een echte leuke baan in de paarden wereld te kunnen bemachtigen moet die 'HBO-opleiding' volgens mij nog dik aangevuld worden met andere cursussen of opleidingen om de administratieve vakken aan te vullen. Dan denk ik aan marketing, PR enzovoort.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 10:31

memory schreef:
Nu heb je het weer over werk op MBO Scheve mond .
Ik denk niet dat ik als ik idd een HBO baan in deze sector krijg ik dan snel versleten zal zijn...misschien mijn tong van al dat voorlichten Haha! maar echt niet mijn rug hoor.

dat is dus precies de houding die je niet moet hebben als je in de paarden wil werken. Ook het kader zal nog steeds uit moeten WILLEN mesten. Wil je niet de basis klussen doen met paarden dan ben je niet geschikt voor het werken met deze dieren. Bij paarden moet je je altijd kunnen indentificeren met de basis. dus de verzorging. Op het moment dat jij te goed ben voor de verzorging raak je het gevoel met de dieren kwijt en dan kom ik weer terug op het eerdere dat ik geschreven heb in dit topic.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 11:09

Als je een opleiding volgt voor een baan, tja... dan is het in de meeste richtingen een teleurstelling. Als je studeert om kennis te vergaren is dat nóóit weg en ga je er in élke richting veel aan hebben.
Dat het in Nederland wat minder gaat, ach, kijk je toch inderdaad buiten Nederland.
Er is wel degelijk veel geld te verdienen in de paardensector. Ook nu, als je een lange adem hebt of internationaal kontakten, dan kun je wellicht goedkoper inkopen.
Het stárten in de paardensector zonder enig eigen geld echter is altijd al een lastige zaak geweest en zal dit ook blijven omdat er zo verschrikkelijk veel mieppies voor weinig in de aanbieding zijn. Voeg daarbij dat er binnen Nederland maar weinig arbeidsplaatsen met budget voor starters met meer kennis en.....
Ga lekker naar het buitenland; vorige week nog een advertentie gezien voor een ruiter/trainer bij een stal in Sevilla.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 18:43

Citaat:
Ten eerste..........................de o zo weinige banen in de paarden die dan die leuke functie's hebben, die worden ingevuld met behulp van vriendjespolitiek. Daarnaast zijn dat mensen met veel praktijkervaring.

Dat bedoelen ze dus met netwerken...zorg dat je die vriendjes maakt. Als het goed is die praktijkervaring dan niet nodig als het toch vriendjepolitiek is (niet dat ik vind dat je geen praktijkervaring nodig hebt).

Citaat:
De banen die jullie willen, worden vervuld door eigenaren

Ik geloof niet dat die mensen naast het leiden van hun bedrijf nog tijd hebben om evenementen te organiseren of om bij de PAVO etc te werken. Met deze opleiding is het niet te bedoeling dat je bedrijfsleider wordt (kan wel). Ben het namelijk met je eens dat er maar weinig tot geen stallen zijn die er 1 nodig hebben (mssn hebben ze ze wel nodig maar geen geld om ze te betalen)

Citaat:
Om een echte leuke baan in de paarden wereld te kunnen bemachtigen moet die 'HBO-opleiding' volgens mij nog dik aangevuld worden met andere cursussen of opleidingen om de administratieve vakken aan te vullen. Dan denk ik aan marketing, PR enzovoort.

We krijgen op school vakken als marketing en bedrijseconomie. Bovendien kun je als je afgestudeerd bent ook terecht in andere sectoren, je hoeft je dus niet vast te pinnen op de paarden, de agrarische sector daarbuiten is vele malen groter.

Citaat:
memory schreef:
Nu heb je het weer over werk op MBO .
Ik denk niet dat ik als ik idd een HBO baan in deze sector krijg ik dan snel versleten zal zijn...misschien mijn tong van al dat voorlichten maar echt niet mijn rug hoor.

dat is dus precies de houding die je niet moet hebben als je in de paarden wil werken. Ook het kader zal nog steeds uit moeten WILLEN mesten. Wil je niet de basis klussen doen met paarden dan ben je niet geschikt voor het werken met deze dieren.

Nee dus, want je werkt niet meer in de pereferie (de bedrijven zelf). Je werkt niet meer op een springstal of manege etc etc. Je werkt bij de bedrijven eromheen (voerleveranciers, evenementenorganisatie, verzekering). Niet dat daar veel banen zijn natuurlijk, maar dat wordt ons op school ook wel duidelijk gemaakt hoor.Maar ik geef je helemaal gelijk hoor dat je nog steeds feeling moet hebben met de pereferie van de sector.

Citaat:
Ga lekker naar het buitenland; vorige week nog een advertentie gezien voor een ruiter/trainer bij een stal in Sevilla.

Zoals je in voorgaande berichten hebt kunnen lezen worden HBO-studenten niet opgeleid tot ruiter of trainer.

Het is een beetje lang geworden, maargoed ik vind het ook wel een leuke discussie

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-03 22:47

[qoute]2. De banen die jullie willen, worden vervuld door eigenaren, er zijn teveel bedrijven in de paarden waar maar een stuk of 5 mensen totaal werken, en die dus een hele allrounde functie hebben, en dus net zo goed uitvoerend meewerken.[/quote]

En wat te denken van het werken in een lab? Of bij de GD (Gezondheidsdienst voor dieren)??? Dat zijn banen die o.a. mogelijk zijn met een HBO-diploma en daar heb je weinig staluitmest-ervaring bij nodig.
Als je inderdaad bij een instelling als bv. de Waiboerhoeve wil werken is het wel zo dat je ervaring in de praktijk moet hebben natuurlijk...maar het is dus niet bij alle mogelijke banen zo.

Een vriendjespolitiek is het in de paardenwereld wel, daarom is het ook van belang denk ik, dat als je echt verder wilt in de paarden om voldoende contacten te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 01:10

Dus als ik het goed begrijp gaan al die ( het waren er 1700 of niet) op de waiboerhoeve werken, of bij evenementen organisaties. Waar trouwens meestal mensen werken die alle kennis via de praktijk hebben verkregen!

Maar vind het een leuke droom hoor!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 01:55

Westernfreak schreef:

En wat te denken van het werken in een lab?

Bij een lab gaat je sollicitatiebrief zo de prullenbak in als je geen analistendiploma hebt. Kun je dus wel vergeten ..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 10:17

Dat vind ik nou zo typisch aan paardenHBO. Kennelijk zijn de afgestudeerde bereid om elke baan met in de verte de vaagste link naar paardenhouderij te accepteren, maar ondertussen zijn ze niet bereid om juist DAARVOOR gericht te studeren.
Feit is dat je gewoon veel meer toekomstperspectief heb met een algemene opleiding. Goed, dan moet je dus in je eigen tijd leren om paarden te houden, maar zo hele moeilijk is dat toch niet....

En eh, voor al die voedingsspecialisten/voorlichters in spe.....hoeveel personeel denkt men dat Pavo aanneemt, zo op jaarbasis? En hoeveel studeren er ook alweer af elk jaar?

Ik zou graag weer eens refereren naar mijn eigen reactie eerder in dit topic, over de samenhang tussen de economische groei en de paardenbranche. Lees het nog eens, maar dan zonder roze bril. Zij die willen gaan werken in de paarden... ik voorspel geen fleurige toekomst de eerste paar jaar. Denk zelfs dat er bij Pavo wel een paar uitflikkeren...

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 11:28

Citaat:
Dus als ik het goed begrijp gaan al die ( het waren er 1700 of niet) op de waiboerhoeve werken, of bij evenementen organisaties. Waar trouwens meestal mensen werken die alle kennis via de praktijk hebben verkregen!

Nee dus...er zijn 1700 MBO afgestudeerden voor 3300 MBO banen. En 750 HBO afgestudeerden voor 50 HBO banen. We weten wel dat er niet veel banen zijn hoor, dat wordt op school ook duidelijk verteld. Maar hoezo mensen die alle kennis uit de praktijk hebben verkregen...die mensen hebben toch ook gestudeerd of niet dan??? Verward

Citaat:
Dat vind ik nou zo typisch aan paardenHBO. Kennelijk zijn de afgestudeerde bereid om elke baan met in de verte de vaagste link naar paardenhouderij te accepteren,

Dat zijn nu eenmaal de HBO banen en daarvoor worden wij opgeleid. Om de genoemde banen nu een vage link met de paardenhouderij te noemen lijkt me ook een beetje overdreven... ze behoren niet tot de pereferie nee.
Bovendien is het ook geen paarden HBO (tenminste de HAS niet) de opleiding heet dier- en veehouderij en als je bepaalde vakken volgd (naast de algemene vakken) in de laatste twee jaar die met paarden te maken hebben dan studeer je af op paardenhouderij.

Citaat:
maar ondertussen zijn ze niet bereid om juist DAARVOOR gericht te studeren.

Waarvoor?voor voervoorlichter en de andere voorbeelden? Daar studeren we juist voor.

Citaat:
Feit is dat je gewoon veel meer toekomstperspectief heb met een algemene opleiding

geef eens een voorbeeld van een algemene opleiding dan? Ik denk dat we op onze school vrij breed worden opgeleid hoor, de studie heet niks voor niks dier- en veehouderij.

Citaat:
Goed, dan moet je dus in je eigen tijd leren om paarden te houden, maar zo hele moeilijk is dat toch niet....

Ten eerste worden we niet alleen opgeleid om paarden te houden daarnaast denk ik dat deze opvatting ook een deel van het probleem in de paardensector is (en aan de andere kant ook misschien zijn kracht), iedereen doet alles voor zichzelf. Er zijn geen regels er is zelfs geen CAO, en dat terwijl er zoveel geld omgaat in deze branche, dit gebrek aan proffesionaliteit is bijna schokkend (zo klinkt het wel erg dramatisch maargoed ik weet ff niet hoe ik het anders moet zeggen Nerd ). Juist dat beleid moet een keer gemaakt worden en daar liggen ook een deel van onze toekomstige banen (niet dat ik daar zeker van ben, vooral niet nu met de economische resessie, maar goed)

Citaat:
Zij die willen gaan werken in de paarden... ik voorspel geen fleurige toekomst de eerste paar jaar

Dat verwacht ik ook niet hoor Lachen