Juist bij maneges krijg je fout les en dan denk je toch al echt te kunnen rijden. Niets is minder waar als je een keer op een eigen paard stapt. En daar gaat het ,denk ik, het meeste fout.
Ik was ook zo'n 'ruiter'. Ik kon stap, draf en zelfs een rondje galop en dan ben je er immers aan toe om een eigen paard te hebben

Maar zelfs lesgevers moedigen het aan om dan al een eigen paard te nemen (geen wonder, die krijgen vast een flinke commissie) terwijl de ruiter zelf geen enkel verstand heeft van het paard zelf. Met onopgevoede krengen als gevolg.
Volwassenen worden toch geacht beter na te denken bij hun daden!
.
).
dit is wel heel bijzonder toch? of kunnen alle paarden dit

. Het lijkt mij namelijk dat er tegenwoordig vaak veel te veel buiten de box 'paard' gekeken wordt en dat er teveel bijgesleept wordt dat niks met het wezen paard te maken heeft. Je begrijpt mijn post niet helemaal goed, wij moesten namelijk vroeger heel hard nadenken, maar voor discussie was geen plaats. Dat levert je dus heel erg veel kennis op, heel breed juist en vooral gebaseerd op gezond verstand, maar wel met de wetenschap dat de oorzaak van problemen meestal bij de mens lag en niet bij het paard. Wat ik bedoel dat er kort en bondig werd verteld wat we moesten doen is dat veiligheid voorop stond en dat we niet met ons moesten laten donderjagen door de paarden. Geen gezemel over hoe en waarom, maar gewoon even to the point ingrijpen, ander komt het niet goed. De uitleg komt later wel en je leert sowieso zelf verbanden te leggen en te anticiperen.