Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:39

Ik denk uit pure onwetendheid. Ik denk dat er ook een taak ligt bij instructeurs om hun lesklanten beter in te lichten als ze aan een eigen paard beginnen.

Juist bij maneges krijg je fout les en dan denk je toch al echt te kunnen rijden. Niets is minder waar als je een keer op een eigen paard stapt. En daar gaat het ,denk ik, het meeste fout.

Ik was ook zo'n 'ruiter'. Ik kon stap, draf en zelfs een rondje galop en dan ben je er immers aan toe om een eigen paard te hebben :=
Maar zelfs lesgevers moedigen het aan om dan al een eigen paard te nemen (geen wonder, die krijgen vast een flinke commissie) terwijl de ruiter zelf geen enkel verstand heeft van het paard zelf. Met onopgevoede krengen als gevolg.

brava

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:39

Denk dat je altijd wel nog wat erbij kan leren, en idd heel consequent en geduldig zijn. En ook goed blijven nadenken wat je doet en wat je doelen zijn. En ook dingen van anderen aannemen(die er verstand van hebben)maar er wel eerst zelf over nadenken.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:51

Ik denk dat het tegenwoordig ook heel erg not done is om je paard eens flink op zijn plek te zetten als ie te dominant is of gevaarlijk doet of gewoon geen opvoeding heeft genoten.

Heel veel mensen gillen gelijk dat je maar moet gaan grondwerken.
Ik zeg niet dat dat slecht is, maar het zal zeker niet de oplossing zijn voor alles.
Je moet wel duidelijk je grenzen aangeven en daar hoort zeker bij sommige paarden een pittige aanpak bij.

Als ik paarden van andere in handen heb hebben ze vaak al na een paar minuten een tik te pakken voor lomp gedrag door duwen, schuren of gewoon niet opletten dat er nog een mens meeloopt aan het touwtje.

Paarden zijn zo simpel, maar je moet wel weten wat je ermee moet anders worden ze vordomde lastig.
:+

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:56

Sis werd gebruikt om jonge ruitertjes te leren hoe het is om in de bossen te rijden.
Hij kent geen dressuur. Jah de basis. Het is een draver. Ook een voordeel omdat bij galop er toch een hoop afliggen en Sis galopeerd zelden.
Mocht ik hierna een jonger paard nemen (dan is hij nog minimaal 6/7) dan zou ik die 2x per week meenemen om mee te lessen. Niet omdat ik het paard niet vertrouw, nee ik vertrouw mezelf een jong paard niet toe.
Toch denk ik dat ik altijd dat gevoel zal blijven houden.
De meeste rijden al vanaf hun 8 of zo. Ik ben er pas mee begonnen toen ik 17 was en dan heb je er nog jaren tussen waarin ik niet heb gereden. Maar ja, ik ben al een wijzer oudje van 30 :P Volwassenen worden toch geacht beter na te denken bij hun daden!
Ik heb wel gemerkt dat in een manegebak rijden echt totaal anders is dan buiten rijden. Er zijn gewoon manegepaarden die niet naar buiten kunnen. Dan zijn die paarden toch ook niet opgevoed? Elk paard moet toch de straat op kunnen lijkt mij. Anders hebben ze niks meegemaakt in hun leven.
Ik vind dat ook best zielig voor die paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:59

pandabeertje schreef:
Ik denk dat het tegenwoordig ook heel erg not done is om je paard eens flink op zijn plek te zetten als ie te dominant is of gevaarlijk doet of gewoon geen opvoeding heeft genoten.

Heel veel mensen gillen gelijk dat je maar moet gaan grondwerken.
Ik zeg niet dat dat slecht is, maar het zal zeker niet de oplossing zijn voor alles.
Je moet wel duidelijk je grenzen aangeven en daar hoort zeker bij sommige paarden een pittige aanpak bij.

Volgens mij gaat dit topic daar niet over.
Het gaat erom hoe je "dominant of gevaarlijk gedrag" kunt voorkómen in plaats "pittig aan te pakken".
En om ontoelaatbaar gedrag te voorkomen en werkelijk te kunnen gaan samenwerken met je paard, is grondwerk gewoon een hele goede basis.
Dat advies kun je "gillen" noemen, maar bij veel mensen ontbreekt het gewoon aan die basis. En volgens mij gaat daar het topic ook over.
De mens moet leren goed met het paard om te gaan, niet andersom.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 11:18

Dominant of gevaarlijk gedrag kun je in bepaalde situaties juist voorkomen door tijdig een tik te geven. "Pittig aanpakken" lees ik meer als: kennis, ervaring en consequent zijn samen als basis. Samenwerken met je paard is een dun lijntje. Samenwerken met consequent grenzen aangeven van eigenaar, prima. Maar als samenwerken vriendjes worden betekent, nee dank je.

Grondwerk kan enorm veel vooruitgang in verschillende situaties bieden maar kan ook zeer overschat worden. Daarnaast vind ik grondwerk niet uitsluitend de basis maar duidelijke afspraken maken, zowel naast als op het paard.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 26-04-09 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd, gebruik de quoteknop aub niet als standaard 'reageer knop'

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 11:36

Ik zeg ook niet dan grondwerk niet goed is, het is een goede basis maar niet de oplossing van alles.

Een paard moet een bepaalde mate hebben van respect voor de mens.
Paarden geven elkaar in de kudde ook een klap als ze te lomp of te respectloos doen naar elkaar.

Grondwerk is zeker goed om een goede band en samenwerking te krijgen met je paard en sommige problemen op te lossen, maar ik vind het niet de oplossing van alles.

Ik heb op een fokkerijbedrijf met paarden (merries/hengsten en ruinen) gewerkt van 1 dag oud tot 27 jaar oud en daar heb je er echt wel tussen zitten die een keer een tik nodig hebben.
Niet elk paard heeft van geboorte een even makkelijk karakter meegekregen.

topic titel: "Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden"
Blijkbaar zijn bij die paarden de grenzen niet duidelijk wat wel en niet kan, dus worden ze niet goed aangepakt bij slecht gedrag. En voor een normale opvoeding (meelopen aan een touwtje, omstappen in de stal, stil staan met opstijgen of niet bijten/schoppen) heb je nog niet persee grondwerk nodig.
Maar deze dingen zijn wel de basis voor de rest.

Less schreef:
Dominant of gevaarlijk gedrag kun je in bepaalde situaties juist voorkomen door tijdig een tik te geven. "Pittig aanpakken" lees ik meer als: kennis, ervaring en consequent zijn samen als basis. Samenwerken met je paard is een dun lijntje. Samenwerken met consequent grenzen aangeven van eigenaar, prima. Maar als samenwerken vriendjes worden betekent, nee dank je.

Grondwerk kan enorm veel vooruitgang in verschillende situaties bieden maar kan ook zeer overschat worden. Daarnaast vind ik grondwerk niet uitsluitend de basis maar duidelijke afspraken maken, zowel naast als op het paard.

Volgens mij zitten wij op een lijn
Laatst bijgewerkt door Tanja op 26-04-09 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 11:43

Romy18 schreef:
Ik zie het dag dagelijks in de praktijk dat de zoveelste onopgevoede bok met de eigenaar aan de haal gaat, de trailer niet op wilt en ze daarom een half uur te laat komen, de trailer niet op wilt en wij weer n half uur extra werk hebben!

Maar dat is te verkiezen boven degenen die al voor het jonge paard op de trailer gaat er een tube sedalin in geduwd hebben. Lekker makkelijk toch het gemak dient de mens :)* :\ .
Wellicht dat die jonge paarden daarom later zo moeilijk te laden zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:03

Laten we voorop stellen dat paarden een totaal andere manier van communiceren hebben dan wij mensen. Veel mensen, eigenlijk HEEL veel mensen, hebben totaal geen benul hoe paarden uberhaupt communiceren EN reageren. We zijn geneigd veel zaken vanuit ons, de mens, te zien. En daar gaat het al helemaal fout. Want ja, leer je omgaan met paarden op een manege? De maneges die ik ken niet in elk geval. Verre van zelfs.

Overigens denk ik dat grondwerk helemaal niet betekent dat je zoetsappig met je paard omgaat. Grondwerk betekent dat jij als leider je paard leert te luisteren naar signalen, die weer gebaseerd horen te zijn op hoe paarden met elkaar communiceren. Je lichaamstaal spreekt boekdelen. Maar veel mensen die grondwerk pogen te doen, hebben dat al nooit geleerd. Bovendien is er zoveel verschil in de stromingen van grondwerk. De een doet Parelli, de ander Monty Roberts, weer een ander Voest of Hempfling of een combi daarvan. Je moet doen wat het beste werkt voor je paard en voor jou. Ik vind het zeer zeker oplossingen bieden voor de meeste problemen, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.

Ook ik leer dagelijks nog van mensen die echt met paarden om kunnen gaan, maar ik leer misschien nog wel meer van de paarden zelf. Door ze te observeren, naar ze te kijken, ze te 'lezen'. En heel eerlijk gezegd, ik deel weinig klappen uit, hoor. Ik ben wel zo duidelijk mogelijk, ben consequent (wat niet per definitie iets te maken hoeft te hebben met slaan, laat dat duidelijk zijn). Mijn kind sla ik al helemaal niet, maar ik ben wel degelijk consequent. :j

Verder vind ik de paarden niet altijd onopgevoed, maar vaak nemen de ze dominante rol aan, omdat hun ruiter/begeleider zelf niet duidelijk is of in een ondergeschikte rol gaat zitten. Tja, dan is het je eigen schuld, dan kan ik het dat paard niet kwalijk nemen. Die volgt dan gewoon zijn natuur.
Daarom ben ik dol op paarden. Ze zijn goudeerlijk. Kan ik helaas niet zeggen van hun ruiters/eigenaren/begeleiders, die vaak te beroerd zijn om naar zichzelf te kijken (gelukkig komen er steeds meer mensen die WEL bewust zijn van hun eigen aandeel).

(Ik ben trouwens wel dikke vriendjes met mijn paard, maar ben tegelijkertijd ook de leider. Dat gaat prima samen, denk zelfs dat mijn paard dat alleen maar fijn vindt, want het biedt veiligheid :D ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:05

Als je in het algemeen om je heen kijkt zie je heel erg veel paarden bij de verkeerde baas en vice versa. Heel veel van de hierboven genoemde problemen wortelen uiteraard bij de mens en de keuzes die gemaakt worden. Mensen die in het paardengebeuren niet opgevoed zijn kiezen het verkeerde paard en dat is de perfecte voorbereiding voor een hoop ellende.

Less, ik kom ook uit die tijd en we hadden gozzijdank geen Monty Roberts, Pat Parelli en Emiel Voest, want ook deze mensen doen uitgebreid mee in de handhaving van het probleem. In mijn tijd had je de paardenmensen die een hele ouderwetse opleiding hadden gehad en daarmee de mensen onder hun hoede een opvoeding meegaven waarmee je wel met een paard uit de voeten kon. Geen gezeur en gezanik over allerlei hoogdravende theorieën waarom je iets moest doen, maar gewoon kort en bondig een mededeling dàt je iets zo moest doen en het werkte altijd. Het gevoel en beleving van het paard werd niet de hele tijd vooropgesteld omdat er in de hele benadering en aanpak al een intrinsiek respect voor het welzijn van het dier aanwezig was en dat hoefde niet alsmaar benadrukt te worden.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:08

Moderatoropmerking:
Er zijn een aantal "amen" "goed geschreven" "mee eens" en meer van dat soort berichten verwijderd. Als je niets toe te voegen hebt aan de discussie reageer dan niet. Als je het met iemand eens bent is dat uiteraard fijn maar dit kun je ook via de pb laten blijken, het is voor de mensen die actief aan deze discussie mee doen erg lastig steeds nietszeggende reacties tegen te komen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:43

oh dat filmpje van shadowfax, wát een geweldig paard en wat rustgevend :Z dit is wel heel bijzonder toch? of kunnen alle paarden dit *D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:10

Lovely schreef:
In mijn tijd had je de paardenmensen die een hele ouderwetse opleiding hadden gehad en daarmee de mensen onder hun hoede een opvoeding meegaven waarmee je wel met een paard uit de voeten kon. Geen gezeur en gezanik over allerlei hoogdravende theorieën waarom je iets moest doen, maar gewoon kort en bondig een mededeling dàt je iets zo moest doen

godzijdank dat we niet meer in die tijd leven :+
Vooral mensen niet laten nadenken! het waarom is helemaal niet belangrijk :+

Ik denk dat het probleem is dat het niveau van instructie zo laag is (of vaak zelfs niet bestaand..). Instructeurs houden zich bezig met rijden, over gedrag weet men bijna niets. Daarnaast is het probleem dat de paardenwereld op tradities en trucjes-ervaring gestoeld is en niet op logica en inzicht. Mensen leren overal trucjes voor en hebben dan bij een volgend paard weer een nieuw "trucje" nodig, ipv hun eigen vaardigheden te verbeteren zodat ze met elk volgend paard uit de voeten kunnen. Tradities zorgen ervoor dat er een enorme tunnelvisie is, een beetje outside-the-box denken is er niet bij.
Daarnaast is kennisoverdracht in de paardenwereld bijna uit den boze. Stel je voor dat je iemand een keer wat vraagt en dat je wat leert :roll:

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:15

Je leerde juist nadenken.
Nu wordt alles voorgekauwd met een dvd met een hoog zever gehalte.
Het is zo moeilijk niet, juist door die goeroes heb je het idee dat de paardentaal erg ingewikkeld is, maar het is juist simpel.
Maar je moet dat wel willen leren zonder 500,- kwijt te zijn, omdat het dan pas goed zal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:23

Nou Sanne83, je schrijft wel een hoop onzin :). Het lijkt mij namelijk dat er tegenwoordig vaak veel te veel buiten de box 'paard' gekeken wordt en dat er teveel bijgesleept wordt dat niks met het wezen paard te maken heeft. Je begrijpt mijn post niet helemaal goed, wij moesten namelijk vroeger heel hard nadenken, maar voor discussie was geen plaats. Dat levert je dus heel erg veel kennis op, heel breed juist en vooral gebaseerd op gezond verstand, maar wel met de wetenschap dat de oorzaak van problemen meestal bij de mens lag en niet bij het paard. Wat ik bedoel dat er kort en bondig werd verteld wat we moesten doen is dat veiligheid voorop stond en dat we niet met ons moesten laten donderjagen door de paarden. Geen gezemel over hoe en waarom, maar gewoon even to the point ingrijpen, ander komt het niet goed. De uitleg komt later wel en je leert sowieso zelf verbanden te leggen en te anticiperen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:43

Ik vind het heel fijn voor jullie dat jullie niet die ervaring hebben. Er zijn denk ik weinig mensen die op die manier leren vanuit een "geen discussie mogelijk" opleiding. Ik functioneer daar persoonlijk heel erg slecht in. Daarnaast zie ik constant om me heen wat zo een opleiding doet met mensen en ik heb er helaas nog weinig ontmoet die een beetje voor zichzelf kunnen nadenken. De meeste mensen werken toch vanuit een: zo moet het en lukt het niet dan... (vul willekeurig trucje in).
Met buiten-de-box denken bedoel ik natuurlijk niet buiten het paard, maar buiten het "traditionele plaatje".

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:49

Abeltje77 schreef:
Je hebt gelijk met je vraag.

Maar je zou net zo goed kunnen vragen:

waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede honden
waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede kinderen

Mensen zijn gewoon niet consequent genoeg.

En het is niet iets van tegenwoordig denk ik. Het is van alle tijden.

Ja, die rotkinderen word je tegenwoordig ook niet goed van. Nee is nee, ja is ja.

Anoniem

Re: Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:52

Sanne83, als je met paarden werkt, kom je met truukjes niet zo ver :).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:54

Mensen werken ook veel tegenwoordig hebben weinig tijd en geven daarom misschien ook veel te snel maar van alles toe.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:57

dat hoef je mij niet te vertellen :D helaas is dat toch de enige kennisoverdracht die men nog een beetje heeft, welk trucje waarvoor handig zou zijn. Niet alleen op stallen trouwens, op bokt precies hetzelfde ;)

onley

Re: Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:02

ik krijg vaak te horen van die andere meisjes hier op stal ik ben te streng
terwijl hun pony's wel even mogen doen wat ze willen
die blijven niet staan tijdens het opzadelen of poetsen
lopen je gewoon omver en zo een dingen allemaal, en als je dan wat zegt dan is dat gewoon zielig als ze hun knol moeten straffen of corigeren (maar ondertussen wel monty robberts nadoen met zo een halster)

nou laat mij dan maar streng en consequent zijn dan dat ik omver gelopen word door me eigen knol.

ga eens op de wei kijken hoe die paarden zich corigeren onder mekaar dan ga je huilen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:02

Ja dat leer je bij de goeroes
Bij het geen waar jij tegen bent leer je juist geen truucjes, daar leer je gewoon met nuchter verstand reageren op het paard. Direct, niet door eerst te bedneken hoe de dvd het ook al weer liet zien.
Laat je hem in zijn waarde, ga je niet join uppen, nee je zegt gewoon dit wil ik en klaar. Beloning bij braaf, streng bij niet braaf.
Je lichaamstaal is daarbij belangrijk, dat is een van de dingen waar ik me bij die goeroes in kan vinden.
De rest is veel te commercieel en dat lokt net de mensen die er geen kaas van hebben gegeten.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:06

Arabesk schreef:
Abeltje77 schreef:

Ooit een onopgevoed paard gezien dat van een man was? Ik ben dat nog niet tegengekomen.

Ik wel hoor! Meedere malen... :D
Ofwel te vriendelijk dus paard geen respect, ofwel te ruw en paard schichtig.
't Zijn net mensen ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:12

:D grappig dat we precies de omgekeerde ervaring hebben: als je ergens geen "trucjes" leert is het wel bij jouw zogenoemde "goeroes". Dat is precies waar ze mee schermen; holistische aanpak, geen quick fix ;) (en dat is niet altijd zo, maar dat is weer een andere discussie ;) )
het maakt verder ook niet veel uit waar je iets leert, iedereen leert op een verschillende manier. We zijn het er in ieder geval over eens dat er teveel mensen "trucjes" gebruiken om dingen op te lossen :D.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:14

Discussiëren kun je pas als je hebt leren kijken naar de ervaringen en kennis van anderen en zo na lange tijd je eigen pad volgt. Daar zal je toch eerst voor moeten vallen en opstaan. En het vallen kun je het beste doen onder begeleiding van iemand die je een spiegel voorhoudt en je een schop onder de kont geeft wanneer het nodig is. Maar die schop onder de kont mag niet meer worden gegeven want we praten liever met elkaar in harmonie. Kennis overdracht is niet uit den boze maar de ontvanger staat er helaas niet altijd voor open.

Zo ook met het paard. Je kan er allerlei theorieën op los gooien over waarom een paard niet alleen naar buiten kan/wil op buitenrit. Maar of het nou links of rechts is, dat paard gaat bij mij gewoon mee. Ik train zelf graag stapsgewijs en prijs een paard met iedere kleine of grote vooruitgang de hemel in maar ik ga niet mee in een neerwaartse spiraal om vervolgens allerlei aanpassingen te moeten maken omdat het paard graag een vriendje mee heeft. Juist hiermee leer je een paard dat het geen trucjes krijgt aangeboden.