Je paard aan een manege verkopen...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 19:56

Ik heb toen ik een jaar of 12 was eens een pony verzorgt die een tijdje op een manege in Sint Annaparochie heeft gestaan. Het was wel een kreng op stal in het begin, maar ze was daar wel heel goed verzorgt en gereden... Ze had last van zomereczeem, maar daar had ze er geen last van. Ze zag er prachtig uit. Ik heb haar een half jaar gereden en toen is ze verkocht aan een particulier, het meisje was jong en ze hadden geen verstand van paarden. Ik ben nog een keer geweest, en toen zag ze er veel minder uit, de eczeem was erg. Ze hebben haar aan een handelaar doorverkocht zonder met de vorige eigenaar te overleggen, want die wilde haar wel terugkopen... Ik was heel verdrietig! Maneges zijn dus niet allemaal zo slecht! (Heb trouwens nooit die manege van binnen gezien, kent iemand die manege? Inmiddels wel 13 jaar geleden Knipoog )

Andrew zou ik niet aan een manege kunnen verkopen. Hij is niet gezond, vraagt dus veel extra verzorging, en je kan hem niet te vaak/lang rijden in de bak, want dan loopt hij niet meer... Op zich vind hij met kinderen lopen erg leuk en is hij best braaf, maar 15 verschillende per week, en dan elke week weer anderen is denk ik teveel van het goede...

mssX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 20:05

Ik heb voordat ik met Rosanne (Friesje) begon, bij dezelfde particulier 3 jaar een KWPN-merrie gereden en verzorgd. De eigenaar kreeg een soort hernia, dus wilde een paardje wattie meer voor de wagen kon zetten.
Dus Joyce werd aan een manege vlakbij verkocht.

Het was een kruising tussen een engelse volbloed en een tuiger, m.a.w. een hele grote (ruim 1.80m), lompe, heethoofdige (soms) merrie. Maar verder wel een schatje. Nou, ik ben er na een weekje of wat nog eens opgestapt... was helemaal niks meer. Luisterde eerst super naar je hulpen, nu liep ze continue te trekken en onder je vandaan te lopen.
In het begin ging het allemaal nog wel goed, maar t was geen manegepaard. Zat op een gegeven moment steeds onder de wondjes, supergevoelige rug, niemand kon er meer op komen. Ik had toevallig net wat afstand genomen, omdat je toch wel merkt dat je gauw bemoeiallig overkomt. Dus ik maakte dat allemaal niet zo mee op dat moment. Ze is toen aan een particulier (op de manege verkocht), en inmiddels weer doorverkocht. Vond het echt een ramp. Heb nooit problemen met r gehad, en ineens ging alles mis en was het een `rotknol`.

Ik weet het nog zo net niet, ik zou lekker een lieve en leuke particulier opzoeken.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 20:13

Nou snap eigenlijk ook niet wat een ex grand prix paard bij nos op de manege doet. Beesie waterd helemaal weg, is op het hoogste niveua bereden en nu rijden er alleen maar beinners op, dat is toch om depri van te worden.
Verder hangt het echt af van de manege's sommige zijn super hoor!
Op vakantie mochten ze vaak op de wei, goed verzorg goede zadels veel aandacht schone stallen enzo.
Ze moesten wel 3 uur lopen maar zaten stuk voor stuk super in hun vel en krijgen natuurlijk veel voer.
Ik zou liever hebben dat mijn paard wel veel zou lopenb en er eigenlijk de hele dag uit is met wei en lekker veel aandacht.
Dan dat ze 1 uur bereden word minder aandacht en niet op de wei.

Zolang het een goede manege is zou ik het niet eens zo erg vinden hoor.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 20:16

Het ligt idd heel erg aan de manege, ik zou erover na kunnen denken als ik een paard had gehad dat niet zo gevoelig was. Een dier dat ertegen kan als er meerdere mensen mee omgaan.

En dan vooral de manege helemaal nagaan, hem misschien eerst in bruikleen geven om te kijken hoe het gaat voor ze hem kopen.

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 21:09

Het licht er maar net aan wat voor pony je hebt of aan een manegeverkopen een optie is ja of nee. voor mijn twee eigen beestjes denk ik er namelijk heel verschillend over. beau bijvoorbeeld vind in de bak lopen verschrikkelijk en je zou hem niet erger kunnen pesten dan hem een winter lang alleen in de stal en de binnenbak te laten komen. Bovendien is hij niet bijzonder lief voor kleine kindertjes. Vroeger lustte hij ze zelfs wel rauw Haha! .
Pjelk daarentegen is een veel makker paardje. Hij is heel mak en weet bovendien heel goed hoe de kantjes er af loopt in een beginnersles. Hij zou wel totaal verreden worden in een manege maar voor hem zelf lijkt me dat geen punt. Ik denk dat hij best geschikt zou zijn omdat hj ook altijd de voltigeles loopt en mijn moeders (beginners)les. Beide doet hij heel goed.

Of jouw Carlos geschikt zou zijn voor manegewerk kan ik moeilijk zeggen aangezien ik hem niet ken maar ik weet wel van wat ik bij ons op de manege gezien heb dat alle paardjes als ze een tijdje bij de manege staan wel de helft van hun pit kwijtraken. Sommigen gaan goede werk ontkom trucjes verzinnen maar de meesten geven zich gewoon over en sloffen braaf hun rondjes. Als je het zo bekijkt zou Carlos misschien best geschikt kunnen zijn maar of hij er ook gelukkig bij is weet ik niet.
Hoewel, als hij maar moeilijk genoeg is word hij alleen door gevorderden gereden en dus niet zo erg verreden.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 22:22

Het hangt van de manege af. Maar het liefst zou ik Sher aan een particulier verkopen die er goed voor zorgt. Ik geloof best dat paarden op sommige maneges het goed hebben, maar ik denk niet dat het iets voor Sher is. Ze hecht zich erg aan mensen en is ook niet een paard waar iedereen zomaar op weg rijdt.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 23:35

Het hangt echt van de manege af, ik heb idd ook maneges gezien waar een aantal pensionpaarden haast wel jaloers mogen worden op de manegepaarden! Tuurlijk hou je dat paarden wat afstompen en wat minder precies aan de hulpen zijn, maar ja wat wil je anders met zoveel verschillende mensen op je rug.
En sorry hoor, maar een paard dat wel 2 of 3 uur op een dag moet lopen zielig?? In de natuur en buiten op het land lopen ze de hele dag door... Een paard dat 1 uurtje per dag zijn stal uit geplukt wordt om te werken en dan weer terug moet tot het baasje de volgende dag eventueel weer zin heeft vind ik nog veel zieliger!

citalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 00:32

nooit, en dat zo omdat ik er sowieso niet tegen kan hoe mensen (op de maneges waar ik toendertijd gereden heb) met paarden omgaan. En om dat ik haast wel zeker weet dat zij met zo'n paardje als cita niet om kunnen gaan. de paarden worden geschopt als iemand eraf valt als het beestje schrikt. En hun oude dag slijten op een rusthuis nee hoor er liepen nog pony's van rond de 30 jaar 3 tot 4 uur achter elkaar in de les. Langer dan 2 weken kreupel jammer dan hij gaat dan toch maar weer in de lessen.

Ooit heb ik twee haflinger ruinen gereden, was helemaal niks mis mee. Die zijn verkocht aan een manege. Ik ben na twee maanden nog eens wezen kijken hoe het ging met ze. Ze waren totaal vern***t als er gegaloppeert moest worden konden ze niet meer gestopt worden. Ze moesten ze gewoon klemrijden in een hoek. Op stal bijten, trappen, de een luchtzuigen de ander kribbebijten.

nee hoor ik doe hem gewoon naar een particulier.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 10:49

Het hangt van de manege af. Dien(een KWPN merrie waar die ik rij) heeft een tijdje op een manege gestaan(toen d'r veulen afgespeent werd) en heeft toen 4 maanden in de manege lessen gelopen. Ik ben d'r vorige week eventjes(hoog uit 10 minuutjes) en het was net als altijd.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 11:04

Het verschilt wel per manege. Aan de ene manege zou ik hem gemakkelijker verkopen en aan sommige maneges never nooit niet. MAar......... ik zal mijn paarden toch niet snel aan een manege verkopen. Daar zijn ze niet geschikt voor.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 12:33

ik ken een heel aantal prive paarden die aan een manege zijn verkocht en daar gewoon gelukkig mee zijn. Hangt gewoon af van de manege en de manier waarop ze met hun paarden omgaan.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 13:18

Ik heb wel eens een paard aan een manege verkocht ja.
Het paard had veel en rustige beweging nodig en kon bij ons de zwaardere training niet aan.
Hij staat daar nu (5 jaar later) nog steeds en loopt daar in de lessen, loopt aangespannen en wordt gebruikt bij lessen van een studentenvereniging. Hij heeft het daar prima naar zijn zin en dit werk is veel beter geschikt voor hem.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 15:21

MarijeR schreef:
Hij staat daar nu (5 jaar later) nog steeds en loopt daar in de lessen, loopt aangespannen en wordt gebruikt bij lessen van een studentenvereniging. Hij heeft het daar prima naar zijn zin en dit werk is veel beter geschikt voor hem.

is dat solleysel, die studentenvereniging?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 16:21

Ik denk dat Carlosje het best goed zou hebben op de manege. Veel aandacht en lekker veel bewegen. Tsja je hebt slechte maneges maar ook heel goede. Het makkelijke is is dat je zelf eerst eens kan kijken hoe er omgegaan wordt met de pony's en paarden. Je weet dus waar hij terecht komt. je kan voor de leuk eens meerijden in de lessen en zo een afweging maken ofdat een geschikt plekje is voor Carlos.

Mijn paarden zullen niet geschikt zijn voor de manege dus ik zal ze er niet snel heen verkopen.

Succes met je beslissing.

carlosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-03 16:53

Ik denk toch maar niet dat ik hem aan een manege verkoop,kijk hij is natuurlijk niet geschikt voor kleine onervaren kinderen..Maar hij is wel klein..En idd hij heeft een gevoelige rug..heeft een goed zadel nodig.

Nee,hij gaat denk ik,toch maar naar een particulier toe..Is beter voor hem,,niet iedereen kan met hem opschieten,tis een dondersteen en een felle rakker..En heeft een goede conseqeuente baas nodig

Nee,ik verkoop hem NIET aan een manege.

Hij staat overgens nog niet te koop(ga hem wel echt verkopen)maar wil eerst sparen voor een ander en hem ook pas in de lente/zomer verkopen.

En eerst ff een goed bijbaantje zoeken Haha! Met alleen mijn studie financiering kom ik er natuurlijk niet Tong uitsteken

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 18:28

Ik persoonlijk zou Omar nooit aan een manege verkopen. Hij is daar ook niet geschikt voor

corien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 18:42

ik ben het eens dat niet alle maneges slecht zijn, maar zou mijn pony nooit aan een manege verkopen... het ligt heel sterk aan de aard van her dier. de een vind het geweldig om geknuffeld te worden en veel kindjes op hun rug terwijl de ander graag 1 persoon heeft. zo ken ik een pony die heel lief was toen die kwam en een ontzettende kreng werd... nee ik zal me paard niet aan een manege verkopen xxx marjolein

Mariska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 20:42

Ik denk dat het per manege verschilt of je hem daar heen brengt of niet. Want er zijn idd ook maneges waar paarden wel goed worden verzorgd en je dier moet er natuurlijk wel geschikt voor zijn.
Maar zelf zou ik mijn paard niet naar een manege brengen, omdat ik toch denk dat 1 vaste verzorger voor mijn paard beter zou zijn!!
succes met je beslissing!!!

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 21:02

Antoinette schreef:
Dus ik denk dat het per paard EN manege verschilt.

Daar ben ik het mee eens. Mijn vorige paard is ook naar een manege gegaan en ik hield mijn hart dan ook vast toen ik naar haar ging kijken, maar ze stond er erg goed bij en was duidelijk in goede doen! Hier bij mij thuis werd er toentertijd gewoon te weinig mee gedaan en daar werd ze chagrijnig van...nu heeft ze het heel goed! *LOL*

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 00:09

Ligt aan het paard of ik hem aan een manege zou verkopen. Liever niet, maar je hebt paarden die daar gewoon types voor zijn.
Voor Eldientje zou t nix zijn, die is zo eenkennig als de pest, en onder het zadel een behoorlijke smiecht. Dus ja... Eldientje moet maar lekker bij mij blijven! Haha! Lovers

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 21:24

joyce B schreef:
Ik heb toen ik een jaar of 12 was eens een pony verzorgt die een tijdje op een manege in Sint Annaparochie heeft gestaan. Het was wel een kreng op stal in het begin, maar ze was daar wel heel goed verzorgt en gereden... Ze had last van zomereczeem, maar daar had ze er geen last van. Ze zag er prachtig uit. Ik heb haar een half jaar gereden en toen is ze verkocht aan een particulier, het meisje was jong en ze hadden geen verstand van paarden. Ik ben nog een keer geweest, en toen zag ze er veel minder uit, de eczeem was erg. Ze hebben haar aan een handelaar doorverkocht zonder met de vorige eigenaar te overleggen, want die wilde haar wel terugkopen... Ik was heel verdrietig! Maneges zijn dus niet allemaal zo slecht! (Heb trouwens nooit die manege van binnen gezien, kent iemand die manege? Inmiddels wel 13 jaar geleden Knipoog )

Bedoel je niet de manege in Vrouwenparochie?
Dat ligt bijna tegen St Annaparochie aan,en in St Annaparochie is geen manege.
Die manege ken ik heel goed.Haha!
Ik heb er leren rijden en kom er nu nog wel eens helpen.

On topic:
Het hangt van het paard en de manege af.
Rinkja zal nooit naar een manege gaan.
Omdat Rinkja een vaste consequente ruiter nodig heeft,
omdat ze erg koppig en eigenwijs kan zijn.
Ze heeft ook moeite met haar evenwicht,
dus ze hangt zomaar op het bit.
Ik heb het eindelijk afgeleerd,maar als er nu een ruiter met een harde hand op haar komt gaat ze weer tegewerken door te hangen.

Maar een ander paard dat ik verzorgd heb zou ik dolgraag naar een manege doen.
dat beest staat alleen en kwijnt echt weg.
Ze is van een boer die er niks mee doet,en ze wil zo graag aandacht hebben.Als ze me hoorde aankomen werd ze al knettergek,zo blij was ze dan.Ze heeft altijd heel veel energie,dus veel beweging heeft ze ook wel nodig.En vooral veel aandacht,het liefst heeft ze de hele dag kindertjes om haar heen te tutten.
De boer wil haar jammer genoeg niet verkopen. (maar hij doet er ook niks mee Boos! )

UNIq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 22:32

Hangt heel erg van het paard en de manege af! (zoals ookal eerder gezegd *LOL*

een goede vriendin van mij heeft ook haar paard aan een manege verkocht, ze geeft hier zelf zo nu en dan les en haar paard liep al een tijdje mee. het is een heel rustig, lief paard en dol op kinderen, echt een manege paard dus!! daarom is ze uiteindelijk ook aan de manege verkocht. Maar dat is ook een manege die heel goed met zijn paarden omgaat. Andere paarden zijn weer juist geen manegepaarden, die hebben echt 1 ruiter nodig en niet een hoop verschillende, die zie je ook echt achteruit gaan.. en het ligt ook wel aan de manege, want sommige gaan echt niet goed met hun paarden om!!!!!!!!

Mijn eigen paarden aan een manege verkopen?? uhm.. nee liever niet... Party!!

max_gekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 22:33

oioi,
Ik vindt dat je je paard best aan een manege kunt verkopen, mits de lessen er goed zijn, dus veel inhoud hebben, het eten er goed is en het liefst de paarden worden bij-gereden door de instructrices of instructeurs. Ook zouden de paarden qua uiterlijk ook goed moeten worden verzorgd en de tuigage moet ook goed zijn, althans das mijn mening. En ik denk dat het best wat voor je pony is hoor. En anders laat je hem daar toch een week op proef(als dat kan), dan kunnen jij en de manege bekijken of het wel zon goed idee is.
nou ik hoop dat je hier wat aan hebt..........................
nou doei