nieuwe roemeense paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Stanzie

Re: nieuwe roemeense paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:12

Ik hoop dat ze allemaal veilig aankomen.. Spannend hoor!

Succes.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:23

Brainless schreef:
In de winter ligt er met gemak 1 meter sneeuw en is het 's nachts -20C.
Dan heb je weinig gras meer over hoor. En bijvoeren doen de meeste niet (meer) aan.
Ik kom er ook regelmatig en je ziet ook veel paarden gekluisterd lopen/staan.
Soms staan ze vast aan een ketting.
Paarden zijn nu minder nodig omdat de EU regels bepalen dat paard en wagens niet meer overal mogen komen waardoor oa zigeuners veel paarden aan hun lot overlaten. Dit zijn zwerfpaarden!!!! Ze stonden oa tussen de botten van hun soortgenoten.
Dus geen paarden die in hun ogen normaal verzorgd werden oid.
Er zijn bij deze acties oa Nederlanders bij betrokken (die daar ook heen gaan) en ik en Rockwitch zijn vorig jaar nog geweest.
In steden lopen daar nu gedumpte paarden en veulens die (net als zwerfhonden) uit oa vuilnisbakken eten.

Bij 1 paard van vorig jaar was het tuig helemaal ingegroeid. Zowel de borst als de singel zaten (ver) in de huid gegroeid.

Nee de loslopende paarden zijn dus helemaal geen zwerfpaarden! Alleen wat wij onder 'normaal verzorgen' verstaan, is voor Roemenen toch wat anders.
Wat betreft paard en wagen op de weg; dat geldt alleen voor de doorgaande routes.
Kluisteren is bovendien op zich helemaal niet paardonvriendelijk, de paarden zijn het gewend, kunnen de hele dag lopen en grazen.
Natuurlijk komen er ook misstanden voor maar dat ligt meer in de cultuur dan dat er nu ineens paarden overschieten. En dan heeft het volgens mij geen zin om een paar paardjes hierheen te halen maar zou het beter zijn om eens te kijken of je een iets andere visie kan bijbrengen.
N.B. het is nog niet zo lang geleden dat ik er geweest ben; slechts 1 stad en verder platteland in Transsylvanië. Maar dit beeld herken ik absoluut niet.

Maar goed, ik trek me verder terug uit dit topic. Ik hoop dat de paardjes goed terecht komen. Ik ken de Nonius paardjes (ik neem aan dat het Nonius zijn) als keihard, oersterk en cool. De kopers hebben er vast hele leuke paarden aan.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 13:33

De mensen waar ik mee werk, komen meerdere keren per jaar in Roemenie, en iedereen weet heus wel dat ze in Roemenie nou eenmaal anders met paarden omgaan. Maar deze paarden zijn gevonden, op een veld, bezaaid met botten. Je kan de foto's zien op het andere topic. Ze zijn gewoon daar achtergelaten.
Wij zijn zelf in Oktober geweest, in de stad waar wij toen waren liepen ook geen paarden op dat moment, maar de jongen waar we toen bij logeerden en waarvan Brainless nu dus een paard heeft. Heeft 2 broodmagere paarden van een zigeuner overgekocht, ik kan de foto's wel weer plaatsen, maar wil niet alleen maar foto's plaatsen om te shockeren, het is al erg genoeg en eigenlijk is dit topic niet bedoeld voor deze discussie, maar om de nieuwe paardjes bij hun nieuwe eigenaren te volgen. Deze discussie kan wel ergens anders gevoerd worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:34

Het is wel paardonvriendelijk als de kluisters in gegroeid zijn en ze er niet meer naar omkijken.
Dat paarden niet meer kunnen lopen, dat paarden die het onderweg begeven worden uitgespannen en voor dood worden achtergelaten.

De vorige lading kwam oa uit een afgesloten dierentuin waar de beesten echt lagen dood te gaan en de leeuwen ao in leven werden gehouden door salamiworsten te voeren.

De meeste paarden worden daar (in hun ogen) normaal gehouden, maar het probleem word nu wel groter.
Het is niet normaal dat veulens door de straten van een (grote) stad zwerven. In de dorpen is het normaal om (bijna) alle beesten los te laten lopen, maar daar gaat het niet om.
Zodra paarden daar net als honden aan een boom worden gebonden en achtergelaten worden is het wel een serieus probleem.

Ik ben echt wel wat gewend (kom regelmatig in die regionen), maar dit kan echt niet.

ps als je meer wilt weten oid pb me maar.

Rockwitch!!
Ben benieuwd hoe het verder loopt!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:43

beantsje ik geef je in grote mate wel gelijk.. want dit gebeurt óók in andere landen, dus waarom daar geen hulp, en hier wel..
men weet dat er iemand is die de paarden wil opvangen, en maakt daar dankbaar gebruik van.

maar.... zeg eens eerlijk.. wat vind je van deze foto?
Afbeelding
is dit een normale gang van zaken in roemenie??
wees eerlijk...

Afbeelding
hier kan ik nog mee leven...aan de foto te zien, de conditie van het paard...

maar komop zeg... wie laat nou een stumper zoals bovenstaan, staan als je die mee kunt krijgen en hem/haar een nieuw leven kunt gunnen.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:55

Ik ga duimen dat de paarden een vlotte reis hebben en comfortabel staan. Heel veel plezier/succes/sterkte voor alle nieuwe eigenaren!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 14:03

Ze zullen wel een paar uur later aankomen Brainless, maarree ik kom morgen gewoon naar jou hoor, al is het alleen maar voor de gezelligheid:p

xamberr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:06

ik duim mee !
echt een super actie redden wat je redden kunt

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:20

Ik vind het echt super wat jullie doen, ook respect voor iedereen die een paardje hebben " gekocht"

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:25

Liek, ik vind dit harstikke super van jullie! :)

Ik hoop dat alles goed verloopt! :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:24

Ik blijf dit topic volgen! Ik hoop dat alles nu voorspoedig gaat lopen. Jullie zullen wel flink last van stress hebben nu alles zo dichtbij komt.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:37

ik vind het echt super dat jullie dit doen!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:13

Wat fantastisch dat jullie hier weer mee bezig zijn, echt super!
Ik hoop dat de paardjes goed aankomen en lekker kunnen gaan genieten bij hun nieuwe baasjes :)

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:34

ik hoop dat alles goed gaat met de reis en dat ze het super krijgen bij hun nieuwe baasjes!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 20:54

Ik weet nu niet waar ze zijn, want heb nog niks gehoord, maar hopelijk hoor ik dat vanavond en anders morgenochtend. Dan zal ik een van de meiden smsen om het hier te plaatsen, want dan moet ik namelijk les geven op een hondenschool en daarna ga ik gelijk door naar Brainless, dus dan als ik daar ben mag ik vast wel weer updates posten. Jullie zullen in ieder geval op de hoogte gehouden worden.

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:17

Nou ik vind het heel goed dat deze paardjes gered worden, maakt niet uit toch dat ze uit roemenie komen, wat op je pad komt .......komt op je pad en tuurlijk zijn er nog veel meer dieren die ook hulp of een goed baasje nodig hebben maar kom je ze niet tegen dan kan je er ook niks mee.
Veel succes ermee in ieder geval en ik hoop dat alles goed gaat met het transport.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:27

Ik vind het echt super dat jullie dit doen.
Hopenlijk komen ze snel aan in nederland ( en veilig natuurlijk)

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:40

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 01:31

helaas zijn loslopende paarden in roemenie vaak voorkomend en zwefpaarden
ter reactie op Beantsje

ook animals angels bericht erover in dit berichtje
01.12.2008 - 07.12.2008 | Rumänien | Mobile Klinik in Iasi
Der Winter hat nun endgültig Einzug erhalten und somit hatte das Team unseres Kooperationspartners Asociatia Clopotel wieder alle Hände voll zu tun, kranke und misshandelte Pferde zu versorgen. Viele der Pferdebesitzer setzen ihre Pferde im Winter aus, da sie dann von keinem „Nutzen“ mehr für sie sind. Wir haben versucht, die Zahl der ausgesetzten Pferde zu überschlagen und die Besitzer ausfindig zu machen und versuchen eine Lösung für dieses Problem zu finden.

edit ,heb de partnerkliniek even opgezocht
als je de link bekijkt dan mogen deze 6 lucky horses wel erg blij zijn denk ik
http://www.asociatiaclopotel.com/clinica_mobila.php

deze link geeft meer aan hoe slecht paarden het hebben daar en of nu onwetendheid is of niet
ik ben blij dat deze 6 naar nederland komen en het beter gaan krijgen :D
waarschuwing!
bekijk deze niet als je niet tegen schokkende beelden kan !!!!!!!!!
http://www.asociatiaclopotel.com/socant.php

ik blijf benieuwd naar de aankomst :D en het verdere verloop van de lucky horses dus
voor de rest zal weer onn topic blijven

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 02:01

als tip ,ik meende dat rockwitch ook gegeven had

geef in begin geen krachtvoer!wen ze langzaam aan goed hooi
kleine porties verdelen meermaals over een dag
de darmen zijn vaak niet gewend om volop te werken
niet direkt op volle gras en langzaam wennen aan vette weides
het kan zijn dat ze eerst weinig drinken ,dit zal later vanzelf aanstijgen tot normaal nivo

ontworming neem een middel zoals ivermectine die veilig is.doseer afgemeten aan gewicht ;) ook al is dat nog laag
jaag er geen equest in ,die mag niet bij ondervoede en verzwakte paarden en kan vervelende bijwerkingen gaan oproepen dan

en geen likstenen in begin ,door de te korten en de smaak gaan velen hun boekjes te buiten direkt
gevolg diarree

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 08:20

ik volg het hier ook even mee .
heb ook een paardje geadopteerd uit roemenie .
daar gaat het overigens super mee nu .

ik hoop dat ze voor de niewe adoptanten vlug aankomen in nl en de juiste zorg krijgen .

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 08:44

Klopt dat er nu leeuwen in NL zijn die uit dezelfde dierentuin komen als Chessy van Karina en Lily die helaas niet meer bij ons is.
Er was toen ook een leeuwin, zij is geopereerd en loopt nu in een soort reservaat, gaat super met haar, ze wist niet wat haar overkwam toen ze voor het eerst gras en planten voelde, maar ik heb foto's van haar gehad en het is echt geweldig om te zien.

Ik neem aan dat de paarden inmiddels wel met de 12 uurs stop bezig zijn. Dus dan zouden ze in Hongarije ergens zitten. Het is nog een heel eind, vooral Duitsland is natuurlijk heel erg langdradig, maar goed ze zijn in ieder geval onderweg. En dat is al een heel mooi iets. Dan zijn ze dus onderweg naar een beter leven.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:37

ik hoop dat het allemaal goed met ze komt,ik blijf meelezen!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:46

Er dit allemaal zeg, rare mensen die roemenen.

Dit ga ik volgen, er zijn er steeds meer paardenleed te bespeuren.

Dig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:30

Helemaal toppie dat jullie dit doen!
Hoop dat alles verder goed verloopt en dat de paardjes straks lekker naar hun nieuwe stalletjes kunnen!
Keep up the good work!