wie heeft zijn droom tot werkelijkheid gebracht (pension)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: wie heeft zijn droom tot werkelijkheid gebracht (pension)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:36

tjonge, waar gebeurd dat op die manier?
hier niet hoor :P

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:38

Ik ken een plek waar 25 paarden staan en het zo gebeurt hoor.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:17

liberia schreef:
Ik probeerde mijn hobby rendabel te maken. Woonde toevallig al op een boerderij met een flink stuk weiland. Mijn partner werkt bij een bedrijf dat manegebakken aanlegt (handig). Dus dat was allemaal niet zo'n probleem. We hadden al een container met vier royale boxen, daarnaast hebben we vier binnenboxen laten plaatsen. Ook allemaal geen probleem. Maar dan de klanten. Klant nummer 1 bracht haar paard en liet zich vervolgens drie weken niet zien. Record was dat ze zich zeven (!) weken niet liet zien. Volgende klant heeft een paard waarvan ze denkt dat hij koning is. Deze wil ze elke dag helemaal uitgemest hebben. Kost een vermogen aan stro. Ik erger mij aan hun slordigheid. Zwepen die in de bak liggen. Stront dat niet uit de bak wordt opgeruimd etc. En dan het betalen, ja je moet wel eens wat langer op je geld wachten. Gelukkig hoef ik er niet van te leven en werk ik er nog naast.
Voor iedereen een tip: nooit aan een pensionstal en/of camping (hebben we ook) beginnen!

Herkenbaar vwb de verwaandheid over hun eigen paarden haha. Die is altijd de mooiste, beste, liefste, enz.

Da's een kwestie van goede afspraken (op papier) met elkaar maken. Vwb het stro-gebruik; da's voor mij ook een reden dat ik zelf mest, opstrooi, voer en naar buiten en binnen zet. Als iemand dat niet bevalt, dan moeten ze net als ik doen een plekkie voor hun zelf kopen. Daarin zal ik best arrogant zijn, maar ik ben de baas op stal en geen personeel van mn pensiongasten. Daar komt bij dat de paarden altijd in keurige schone stallen staan.
Vwb de betaling; daar zijn afspraken (wederom op papier) over gemaakt. Als men zich daar niet aan houdt, dan spreek ik ze daar op aan. Ik heb zelfs een artikel in het contract opgenomen dat wanneer er een betalingsachterstand van 2 maanden of meer is en ze schriftelijk zijn gemaand te betalen, ik het recht heb het paard te verkopen. Sommigen spetteren hiertegen wel een beetje, maar een betalingsachterstand heb je zelf in de hand.

PS het is idd hard werken. Naast de paarden werk ik ook nog 36 uur als secretaresse. Valt niet altijd mee, maar ik ben geen tv kijkende bankhanger.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:58

poes schreef:

tja, misschien een super de luxe stal, maar hier in Nederland heb ik eigenlijk nog nooit gehoord dat ze met het dagelijkse uitmesten ook dagelijks de vloer ontsmetten/desinfecteren, lijkt me erg slecht voor het milieu.
Dagelijks uitmesten heeft ook mijn voorkeur, maar meestal gaat het dan zo van:

drollen er uit vissen, schone stro naar de zijkant, vieze stro/natte plek eruit halen, vloer aanvegen en eventueel wat laten drogen, dan schone stro terug naar het midden en aanvullen met nieuw stro tot er weer een goede laag ligt.
Als de laag dik genoeg is, kun je vaak ook 1 dag wachten met de natte plek, dus om de dag de natte plek eruit en de andere dag gewoon drollen eruit en bijstrooien. Maar goed. Als je dat zo wil is dat natuurlijk jouw keus, dan wens ik je succes met zoeken van zo'n stal. Veel zullen het niet zijn.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:06

Ik begrijp niet zo goed waarom iedereen negatief doet over het hebben / beginnen van een pensionstal. Als je duidelijke afspraken maakt met je klanten, desnoods onder contract, moet het toch goed gaan? Zo niet, dan flikker je ze er uit ;)

Natuurlijk zijn er nadelen, maar er zijn ook zo ontzettend veel voordelen. Bijv. de mensen waar mijn paard staat kunnen gewoon ieder jaar een aantal weken op vakantie, omdat ze 3 pensionklanten hebben die dan voor de paarden, honden, katten en het huis zorgen.

En ja, het is idd hard werken, maar als je iets wilt bereiken in het leven zul je gewoon hard moeten werken, da's met alles zo, niet alleen in de paardenwereld.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:13

joyce B schreef:
poes schreef:

tja, misschien een super de luxe stal, maar hier in Nederland heb ik eigenlijk nog nooit gehoord dat ze met het dagelijkse uitmesten ook dagelijks de vloer ontsmetten/desinfecteren, lijkt me erg slecht voor het milieu.
Dagelijks uitmesten heeft ook mijn voorkeur, maar meestal gaat het dan zo van:

drollen er uit vissen, schone stro naar de zijkant, vieze stro/natte plek eruit halen, vloer aanvegen en eventueel wat laten drogen, dan schone stro terug naar het midden en aanvullen met nieuw stro tot er weer een goede laag ligt.
Als de laag dik genoeg is, kun je vaak ook 1 dag wachten met de natte plek, dus om de dag de natte plek eruit en de andere dag gewoon drollen eruit en bijstrooien. Maar goed. Als je dat zo wil is dat natuurlijk jouw keus, dan wens ik je succes met zoeken van zo'n stal. Veel zullen het niet zijn.

Zo doen ze het daar dagelijks, gewoon extra busje water met dettol erin, waarmee ze even spuiten, dus niet schuren of zo. Het gaat om een manege die verre van luxe ingericht is, maar wel het welzijn van de paarden voorop zet. Paarden komen er ook elke dag uit.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:17

Citaat:
Het minste werk is bij zelfverzorging, dat de eigenaren hun eigen paarden moeten verzorgen en stal+wei uit moeten mesten. Dat je bij wijze van spreken alleen maar 's ochtends het voer in de bakken hoeft te gooien en dan de paarden (liefst zelfstandig) naar bak/paddock/wei laat lopen en de eigenaren de paarden 's avonds weer binnenhalen (evt. in onderling overleg) en dan zelf voeren en uitmesten.

Zo gaat het bij ons op stal.
ik heb mijn paard bij een particulier staan, ik betaal per maand een vast bedrag als zijnde huur voor de accomodatie (die erg bescheiden is) en voor de wei, het water en elec.
Ikzelf doe mijn eigen stal, voer mijn paard mest de wei uit en zorg ook zelf voor het voer en stalstrooisel.
Wij hebben van de eigenaar een "kot" ter beschikking gekregen waar we ons voer en stalstrooisel in kunnen opbergen en er is een grote hooischuur waar we allemaal een eigen plek hebben om ons hooi te stapelen.
De eigenaar geeft smorgens het voer dat wij klaarzetten en zet onze paarden al eens op wei. en als je een keer niet kan dan wil hij je paard gerust ook binnenzetten...

Super regeling vind ik zelf

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:30

kimnytocize schreef:
Ik begrijp niet zo goed waarom iedereen negatief doet over het hebben / beginnen van een pensionstal. Als je duidelijke afspraken maakt met je klanten, desnoods onder contract, moet het toch goed gaan? Zo niet, dan flikker je ze er uit ;)

Natuurlijk zijn er nadelen, maar er zijn ook zo ontzettend veel voordelen. Bijv. de mensen waar mijn paard staat kunnen gewoon ieder jaar een aantal weken op vakantie, omdat ze 3 pensionklanten hebben die dan voor de paarden, honden, katten en het huis zorgen.

En ja, het is idd hard werken, maar als je iets wilt bereiken in het leven zul je gewoon hard moeten werken, da's met alles zo, niet alleen in de paardenwereld.

Met je eerste punt ben ik het mee eens, maar nogmaal die luxe kun je je alleen permiteren op het moment dat je het inkomen uit pension niet direct nodig hebt.

Met je tweede punt totaal oneens. Als ik zie als hun eigen paard wat mankeert hoe vaak ze komen om te verzorgen. Er zijn zoveel dagen/weekenden dat ze niet kunnen. En daarbij ik kan het niet uit handen geven.

MonAmieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:45

Bij ons op stal is de regeling dat het stalgeld word betaald d.m.v. automatische incasso dus het geld is altijd op tijd binnen.
Iedereen mest zelf zijn stal uit en gebruikt vlas of stro als bodembedekking. Die zit niet bij de prijs in. Er hangt een lijstje waarop je kan aankruisen wanneer je een baal hebt verbruikt.
We hebben ook een schema voor het buitenzetten. Iedereen zet op 1 dag per week de paarden in de wei. Iedereen haalt dan 's avonds zelf zijn paard weer binnen of regelen onderling wat. Door de pensionhouder word dus wel gevoerd en hij draait ook mee in het buitenzet schema.
Iedereen is gelijk, er word niet geroddeld en er hangt een hele goede sfeer.
We hebben een stel met hun paard op stal gehad die vonden dat ze meer rechten hadden dan de rest en dat ging zelfs zover dat zij voor iedereen bepaalde wat de volgorde van paarden buitenzetten was en dit gewoon vanaf de weg in hun auto aan het controleren waren. Er is een keer tegen mij gezegd dat als ik me niet aan hun volgorde zou houden en hun paard zou een trap krijgen van een ander paard dan zou hij me daarvoor verantwoordelijk stellen. (net jammer voor hun dat de staleigenaar om de hoek stond en deze belachelijke bedreiging hoorde). Het is bij ons ook ieder zijn eigen keus of hun paard buiten loopt, dus ook eigen verantwoordelijkheid als er iets gebeurd.
Die mensen zijn na meerdere waarschuwingen weggestuurd.
Als iemand de sfeer verziekt dan zijn ze bij ons op stal zo weg.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:14

Vroeger stond ik op een pensionstal met mijn pony en toen wist ik al dat ik dat nooit zou willen: paarden van een ander verzorgen :o

Wil je een rendabele stal hebben, zul je naast een gunstige locatie een erg goed ondernemingsplan op tafel moeten leggen. Dat laatste om de bank te overtuigen ;) . Pensionstallen zijn de laatste jaren als paddestoelen uit de grond geschoten.

Daarbij moet je goed overwegen welke klantengroep je wilt aantrekken. Wil je mensen die hobbymatig rijden of fanatieke sport ruiters? Elke doelgroep heeft namelijk zijn eigen "wensen" waarop jij als pensionhouder moet (kunnen) inspelen.

En ik denk dat het ook erg handig is, dat je mensenkennis hebt en een gezonde dosis zakenverstand.

Helemaal, als je er van wilt rondkomen. Deze tijd is ook niet de meest gunstige tijd om een bedrijf te starten in de paardenbusiness.

Zoals hierboven genoemd zou ik ook zeker het idee opperen om naast je eigen paard kleinschalige pension te beginnen. Maar focus je niet alleen op pension, zorg dat jij je klanten meer te bieden hebt. Daarbij kun je denken aan les te gaan geven en bijv. een jurycursus te gaan doen.

Ik wens je veel succes voor de toekomst!

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:40

Heb inmiddels al een jaar of 12 de paarden aan huis staan, in de loop der jaren ook een aantal pensionklanten gehad maar ik zou er toch niet meer aan beginnen. Heb nu 1 pensionklant maar dat is een goede vriendin die ook altijd voor ons klaarstaat als ik het een keertje druk heb met iets anders dan de paarden.
Het is gewoonweg hard werken of je nou ziek, zwak of misselijk bent dat maakt niet uit die paarden staan er dag in dag uit en dat is soms best zwaar. Daarnaast heb je met pensionklanten toch een stukje privacy dat je kwijtraakt, ook niet altijd leuk (als je bijv. in je tuin even van de zon wil genieten..) En het onderhoud wat je aan zo'n stal+erf+bak+land+mesthoop hebt is ook niet mis, het moet er toch netjes uit zien voor je klanten.
Tuurlijk, als paarden je passie zijn is het vaak ook heel erg leuk! Maar vergeet de nadelen zeker niet voor je aan zoiets begint.
Succes!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:22

kimnytocize schreef:

Als jij al je klanten eruit gooit is er ook meteen een inkomen weg van een stal.
Dat doe je echt niet zomaar als je een stal hebt te runnen.
En met 3 pensionklanten kun je selectief zijn dat werd al eerder gezegd, maar als je inkomen 25 paarden betreft dan schop je die er niet zomaar uit en moet je ook af en toe eens wat slikken.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:38

kimnytocize schreef:

Helemaal mee eens: zorg voor een uniek ondernemersplan (om de financiën rond te krijgen) en werk ALTIJD met contracten (waar alle afspraken in staan). Dat je geen tijd zou hebben om weg te gaan vind ik onzin; er zijn altijd wel vrijwilligers of (zoals ik heb) personeel. Wil je er van leven dan moet je wel denken aan minimaal 20 paarden en minimaal 2 hectare weiland.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:34

2 hectare vind ik weinig voor 20 paarden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:45

Wij dromen wel van een huisje met eigen paardenstallen erbij en wat land en een buitenbak, voor de eigen paarden maar pensionstallen? nee dat is geen droom van mij, want je krijgt veel gezeik van de pensionklanten, je doet het nooooit goed, zo had ik het begrepen van de pensionstalhouders, ik zag vaak dat ze mot hebben met elkaar, en dan weer is er dit en dat, en het leverd inderdaad niet veel op.

Er wordt ook gezeikt over dat men te veel stro pakt als je zelf uitmest en weer als er voor je uitgemest wordt dat er te weinig stro ligt.

pffff, ik zou nooit eigen pensionstal willen starten en of runnen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:56

Ik heb drie maanden op een paardenfokkerij gewerkt en in mijn eentje 40 paarden verzorgd. Toen besloot ik dat dát niets voor mij was. Je staat alleen maar poep te scheppen en tegen de tijd dat alles netjes is, hebben ze aan het begin weer alles ondergescheten.

Nu hebben we een eigen bedrijf met cursussen, ook dat gaat niet over rozen. Belastingdienst, frustratie nr 1. Dan sommige klanten (het overgrote deel is leuk hoor daar niet van), mensen zeggen af op het aller aller aller laatste moment, of blijven weg zonder zich af te melden en zijn dan beledigd dat je 30 euro in rekening brengt (ze mogen blij zijn, andere opleidingen rekenen het hele cursusbedrag, dat ben je gewoon dan kwijt).

Tip: begin eerst parttime naast een vaste baan met 'iets in de paarden'.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:30

bij mij worden de stallen wel elke dag uitgemest natte plekken goed schoon geveegt en de stal van sochteds tot savonds of inieder geval een paar uur gedroogd en staan ze op stro. wel zijn dit maar 2 stallen waarvan 1 in pension. en heb ernaast nog een baan

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:53

jesito schreef:

Mijn bijrijdpaarden staan met zijn drietjes op 2 HA :=
Het is wel moeilijk om een leuke stal te vinden met veel land...

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 23:10

Lees hier toch veel negatieve ervaringen met pensionklanten. Jammer....want niet elke pensionklant vindt zijn eigen paard de liefste, mooiste en gooit niet lukraak de stal vol met stro of vlas of zeurt en zanikt dat niets goed is op stal. Het kan ook leuk en gezellig zijn wanneer je een leuke groep hebt, er goed overleg onderling en met de pensionhouder is en er een aantal vaste regels zijn. Natuurlijk is er wel eens wat, vooral met een groep dames op een stal, maar het gaat niet overal slecht. Bij de pensionstal waar ik sta in ieder geval niet, ieder doet zijn ding en laat elkaar in de waarde. Hier beoefenen ze western, dressuur, springen, eventing en recreatie en dat gaat, ja echt waar, heel goed op deze stal. Moet ook eerlijk zeggen dat ik de dingen die ik soms lees/hoor gelukkig op geen van de pensionstallen waar ik heb gestaan in zulke ernstige mate mee heb gemaakt.

Tips:
- Hou het kleinschalig indien mogelijk;
- Probeer een soort van "intake" gesprek te houden met eventuele nieuwe klanten en schrijf van te voren de belangrijkste onderwerpen in een gesprek op;
- Altijd duidelijk zijn tegen pensionklanten en iedereen gelijk behandelen;
- Prive is prive! Erg belangrijk;
- Stel vaste regels op en hang ze zichtbaar op, bijvoorbeeld dat je een DA mag bellen bij gezondheidsproblemen van een paard en het netjes houden van de stal etc etc;
- Als er wat is, zeg het tegen de persoon in kwestie;
- Hou het voeren (vooral krachtvoer) en uitmesten in eigen beheer;
- Ga eerst om de tafel met een financieel adviseur om te berekenen of het uit kan en hoe rendabel jouw stal kan zijn.

Als je bovenstaande meeneemt in je plannen denk ik dat je best een fijne en gezellige pensionstal kan starten. Succes!!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 05:38

jesito schreef:

Ik ook, vandaar dat ik zeg minimaal; gerekend vanuit financieel oogpunt. Beter is om meer land te hebben. Ben zelf begonnen met 2,5 hectare, kon toen niet de buren uitkopen; inmiddels ook het land van de buren erbij gekocht.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 07:07

Het is natuurlijk ook ieder voor zich, zo zal de ene ook geen monteur willen worden en de ander geen serveerster, terwijl anderen dat juist wel leuk vinden.
Ieder zijn ding.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 07:19

Ik vraag me toch af waar iedereen zijn paard heeft staan. Je zou denken aan de hand van dit topic dat er geen pensionstallen zijn, want wie gaat zulke rotbaan doen :D

Als ik nog ergens een leuke erfenis of loterij win dan zou ik ook graag kleinschaling een stal willen runnen.
Maar nu is het financieel niet echt haalbaar.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 07:23

madamX schreef:
kimnytocize schreef:

Helemaal mee eens: zorg voor een uniek ondernemersplan (om de financiën rond te krijgen) en werk ALTIJD met contracten (waar alle afspraken in staan). Dat je geen tijd zou hebben om weg te gaan vind ik onzin; er zijn altijd wel vrijwilligers of (zoals ik heb) personeel. Wil je er van leven dan moet je wel denken aan minimaal 20 paarden en minimaal 2 hectare weiland.

Goede vrijwilligers vinden is een must ;) Personeel kan naar mijn mening niet uit voor een pensionstal met 20 paarden :o

@ Kazary
Ik heb al mijn paarden fijn aan huis.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 07:31

Jij misschien wel, maar ik denk de meeste mensen in Nederland niet. :)

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 07:33

kazary schreef:
Jij misschien wel, maar ik denk de meeste mensen in Nederland niet. :)

Jij vroeg je toch af waar iedereen zijn paarden heeft staan :o Dus ik geef daar keurig antwoord op, wil niet zeggen dat ik namens de meeste mensen in Nederland spreek :D