hier niet hoor
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
liberia schreef:Ik probeerde mijn hobby rendabel te maken. Woonde toevallig al op een boerderij met een flink stuk weiland. Mijn partner werkt bij een bedrijf dat manegebakken aanlegt (handig). Dus dat was allemaal niet zo'n probleem. We hadden al een container met vier royale boxen, daarnaast hebben we vier binnenboxen laten plaatsen. Ook allemaal geen probleem. Maar dan de klanten. Klant nummer 1 bracht haar paard en liet zich vervolgens drie weken niet zien. Record was dat ze zich zeven (!) weken niet liet zien. Volgende klant heeft een paard waarvan ze denkt dat hij koning is. Deze wil ze elke dag helemaal uitgemest hebben. Kost een vermogen aan stro. Ik erger mij aan hun slordigheid. Zwepen die in de bak liggen. Stront dat niet uit de bak wordt opgeruimd etc. En dan het betalen, ja je moet wel eens wat langer op je geld wachten. Gelukkig hoef ik er niet van te leven en werk ik er nog naast.
Voor iedereen een tip: nooit aan een pensionstal en/of camping (hebben we ook) beginnen!
poes schreef:Ik ken een plek waar 25 paarden staan en het zo gebeurt hoor.

joyce B schreef:poes schreef:Ik ken een plek waar 25 paarden staan en het zo gebeurt hoor.
tja, misschien een super de luxe stal, maar hier in Nederland heb ik eigenlijk nog nooit gehoord dat ze met het dagelijkse uitmesten ook dagelijks de vloer ontsmetten/desinfecteren, lijkt me erg slecht voor het milieu.
Dagelijks uitmesten heeft ook mijn voorkeur, maar meestal gaat het dan zo van:
drollen er uit vissen, schone stro naar de zijkant, vieze stro/natte plek eruit halen, vloer aanvegen en eventueel wat laten drogen, dan schone stro terug naar het midden en aanvullen met nieuw stro tot er weer een goede laag ligt.
Als de laag dik genoeg is, kun je vaak ook 1 dag wachten met de natte plek, dus om de dag de natte plek eruit en de andere dag gewoon drollen eruit en bijstrooien. Maar goed. Als je dat zo wil is dat natuurlijk jouw keus, dan wens ik je succes met zoeken van zo'n stal. Veel zullen het niet zijn.
Citaat:Het minste werk is bij zelfverzorging, dat de eigenaren hun eigen paarden moeten verzorgen en stal+wei uit moeten mesten. Dat je bij wijze van spreken alleen maar 's ochtends het voer in de bakken hoeft te gooien en dan de paarden (liefst zelfstandig) naar bak/paddock/wei laat lopen en de eigenaren de paarden 's avonds weer binnenhalen (evt. in onderling overleg) en dan zelf voeren en uitmesten.
kimnytocize schreef:Ik begrijp niet zo goed waarom iedereen negatief doet over het hebben / beginnen van een pensionstal. Als je duidelijke afspraken maakt met je klanten, desnoods onder contract, moet het toch goed gaan? Zo niet, dan flikker je ze er uit
Natuurlijk zijn er nadelen, maar er zijn ook zo ontzettend veel voordelen. Bijv. de mensen waar mijn paard staat kunnen gewoon ieder jaar een aantal weken op vakantie, omdat ze 3 pensionklanten hebben die dan voor de paarden, honden, katten en het huis zorgen.
En ja, het is idd hard werken, maar als je iets wilt bereiken in het leven zul je gewoon hard moeten werken, da's met alles zo, niet alleen in de paardenwereld.
. Pensionstallen zijn de laatste jaren als paddestoelen uit de grond geschoten. kimnytocize schreef:Ik begrijp niet zo goed waarom iedereen negatief doet over het hebben / beginnen van een pensionstal. Als je duidelijke afspraken maakt met je klanten, desnoods onder contract, moet het toch goed gaan? Zo niet, dan flikker je ze er uit
Natuurlijk zijn er nadelen, maar er zijn ook zo ontzettend veel voordelen. Bijv. de mensen waar mijn paard staat kunnen gewoon ieder jaar een aantal weken op vakantie, omdat ze 3 pensionklanten hebben die dan voor de paarden, honden, katten en het huis zorgen.
En ja, het is idd hard werken, maar als je iets wilt bereiken in het leven zul je gewoon hard moeten werken, da's met alles zo, niet alleen in de paardenwereld.
kimnytocize schreef:Ik begrijp niet zo goed waarom iedereen negatief doet over het hebben / beginnen van een pensionstal. Als je duidelijke afspraken maakt met je klanten, desnoods onder contract, moet het toch goed gaan? Zo niet, dan flikker je ze er uit

madamX schreef:kimnytocize schreef:Ik begrijp niet zo goed waarom iedereen negatief doet over het hebben / beginnen van een pensionstal. Als je duidelijke afspraken maakt met je klanten, desnoods onder contract, moet het toch goed gaan? Zo niet, dan flikker je ze er uit
Helemaal mee eens: zorg voor een uniek ondernemersplan (om de financiën rond te krijgen) en werk ALTIJD met contracten (waar alle afspraken in staan). Dat je geen tijd zou hebben om weg te gaan vind ik onzin; er zijn altijd wel vrijwilligers of (zoals ik heb) personeel. Wil je er van leven dan moet je wel denken aan minimaal 20 paarden en minimaal 2 hectare weiland.
Personeel kan naar mijn mening niet uit voor een pensionstal met 20 paarden