Hoe ver ga je ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:54

Mijn ervaring is dat de meeste da's uitgaan van eigenaren die alles kost wat koste willen proberen. Bij mijn merrie was de da het eens met mijn besluit, maar toen ik van te voren zijn mening vroeg zei hij. Jij bent de enige die dit kan beslissen.

manutjuh

Re: Hoe ver ga je ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:01

Maar een dierenarts zal neem ik aan wel zeggen wat hij of zij ervan vind. Wat de eigenaar er dan mee doet is eigen keus.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:21

Vorig jaar is bij ons een veulen te vroeg geboren (dag 306). Omdat we het niet verwachten, waren we er niet bij en was het veulen dood.
Had het nog wel geleefd, dan hadden we de da erbij gehaald. Gevraagd hoe de kansen waren en dan beslist wat te doen. Wij geven elk dier een kans, maar alleen als ze een dierwaardig bestaan kunnen hebben.

We hebben wel een pleegveulen grootgebracht, maar dat diertje was gezond. En dat was al bijzonder zwaar, omdat je in het begin wel elk uur moet voeden. Slaapgebrek nekt je, we waren echt kapot, maar ons veulen had gewoon de kans om gezond op te groeien. Trouwens de kosten van het opfokken van een veulen met kunstmelk moet je ook niet onderschatten.

Een prematuur veulen brengen wij naar een kliniek.Als na overleg blijkt dat het weinig kans heeft, dan is inslapen voor ons een aanvaardbare oplossing.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:38

Ik kan heel goed begrijpen dat mensen gevoelsmatig er alles aan willen doen om zon beestje er door te slepen, maar ik vraag me echt af of dit wel zo verstandig is.
Wat voor een leven wacht zo'n beestje.. en hoe gaan ze dit volhouden..
Ik vind het iig een nobel streven, maar als ik het topic lees vraag ik me toch af.. hoe zou het beestje zich er onder voelen..

Het is een heftige beslissing om te maken, zeker als die pruts daar aan je voeten ligt.

Ik zou de natuur zijn gang laten gaan, en er het beste van hopen. maar de merrie heeft al duidelijk laten zien dat dit veulen niet goed is (zo lees ik het toch)
In het geval van veel pijn voor het dier zou ik het laten inslapen.

sarabande schreef:
Ik begrijp niet dat er geen ouders zijn die deze kinderen die hier mee bezig zijn tegen zichzelf beschermen.
(

dat begrijp ik ook niet..

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:40

Merel_Claire schreef:
Ik zou er alles aan proberen te redden wat er te redden valt, MITS het dier een kans heeft op een paardwaardig bestaan. Ik zou er erg veel voor over hebben i.i.g. Toch zou ik zelf zo'n diertje zo snel mogelijk naar een klinkiek overbrengen.

Me 2!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:53

timilon schreef:
als het dan toch nog leeft,en blijft leven,dan is het alleen maar menselijk om ervoor te vechten lijkt mij.

Het is geen mens, dat is ook het probleem, je niet kunnen verplaatsen in een dier en de situatie op menselijke merites beoordelen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:01

Maar dan nog weet je dat wanneer je gaat fokken er ellende kan gebeuren ook qua kosten, hiervoor moet je dan het geld hebben en niet op een manier die eigenlijk paardonwaardig is hiermee omgaan..
In mijn ogen lijdt het veulen teveel om nog een paardwaardig bestaan te hebben..
De vergelijking met mensen wordt getrokken dat is niet relevant, mensenbaby's worden in couveuses gelegd met alle medische zorg 24 uur per dag omringt.
Als je dat voor je veulen wil zul je dus moeten dokken, met wel in je achterhoofd of dat het allemaal waard is

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:06

Als je de eerste de beste natuurdocu ziet laat een moederdier in dit geval haar jong in de steek om zelf te overleven..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:08

Echwel schreef:
Als je de eerste de beste natuurdocu ziet laat een moederdier in dit geval haar jong in de steek om zelf te overleven..

Zebra's blijven soms meerdere dagen hun dode jong beschermen dus dat klopt niet helemaal.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:09

Dacht dat dit topic er was om een algemeen beeld te krijgen van hoever iemand zou gaan??

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:10

Moderatoropmerking:
Topic is terug open. Elke verwijzing naar het andere topic zal verwijderd worden. Hou het hier dus algemeen over het onderwerp van dit topic.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 07:14

ik vind het netjes dat deze topic weer open is
zat net journaal te kijken en hoorde dat de NL-er vrijheid van meningsuiting het belangrijkste vind en daar ben ik het mee eens mits met respect voor elkaar.

Wel vind ik het jammer dat het weer openen zo lang heeft moeten duren.
Over de voorwaarde mbt verwijzing ..... volgens mij moet je dan ook je eigen bericht verwijderen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:32

Het is natuurlijk niet mogelijk om dit topic helemaal los te zien van de reden waarom het geopend is.
Maar de vraag is hoe ver je moet gaan.
Op F&A komen vaak vragen over het fokken met een merrie die iets mankeert, en waar een goedkope hengst etc.
Ik vind het al te ver gaan om een leven op aarde te zetten dat van jou afhankelijk is terwijl je de middelen niet hebt om daar verantwoordelijk voor te kunnen zijn. Simpel omdat de volgende vraag daar uit voorkomt.
Hoe ver ga je om iets in leven te houden, zo ver als de kliniek dat adviseert, dus.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 20:01

Zover als de kliniek dat adviseert. Tja, mijn DA laat het altijd aan mij over. Zij vertrouwen op mijn nuchtere verstand en als ik dan de beslissing neem van: tot hier en niet verder ..... krijg ik altijd een instemmend knikje.

Een DA zal niet gauw zelf de beslissing nemen van: en hier stop ik. :n

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:06

Ik zou ook de DA laten adviseren.. maar zoals eerder gezegd een dier moet een dierwaardig bestaan kunnen leiden....

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:06

Ik zou voor optie 1 gaan, als blijkt dat het niet mag baten en het paard echt geen paardwaardig bestaan kan leven laat ik hem alsnog inslapen. Ik zou echt niet met het gevoel willen zitten dat ik er niks aan gedaan heb,
maarja dat is mijn mening

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:25

slimmerik schreef:
Zover als de kliniek dat adviseert. Tja, mijn DA laat het altijd aan mij over. Zij vertrouwen op mijn nuchtere verstand en als ik dan de beslissing neem van: tot hier en niet verder ..... krijg ik altijd een instemmend knikje.

Een DA zal niet gauw zelf de beslissing nemen van: en hier stop ik. :n

In welke mate de DA invloed heeft is van veel factoren afhankelijk, maar dat was niet mijn stelling. Die was dat wanneer je niet de financiele middelen hebt om een DA in te schakelen je geen dier moet nemen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 20:33

Met dat laatste ben ik het ook zeker eens. Alhoewel ik begrijp dat" financiele middelen" ook een beperkt begrip is. Kan me voorstellen dat je in het geval van een paard b.v. 3000 euro opzij zet voor onverwachte gebeurtenissen.... maar wat als de operatie b.v. 6000 kost.

Lijkt me vreselijk om dan "af" te moeten haken. Maar vaak zijn dergelijke dure operaties imo niet altijd meer in het belang van het dier maar in het belang van de mens die er zo aan verknocht is.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:02

Bij mij zit er ook wel een financiele limiet aan hoor.
Hoe hoog deze is, is o.a. afhankelijk van slagingskans en leeftijd beest in combinatie met "waarde" beest.

vb
- mijn katten zijn nu 16 jaar oud, ga ik hier nog duizenden euro's aan spenderen....... nee dus.
- konijn met schurft wordt gewoon behandeld
- paard dat koliekoperatie nodig heeft, krijgt deze niet omdat ik deze operatie niet zie zitten.

Ik zorg goed voor mijn beestjes als ze leven en zorg er voor dat ze goed doodgaan.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:07

Ik zou alles voor mijn dieren doen/betalen, zolang ze een waardig bestaan blijven hebben acheraf, of dat er teminste een behoorlijke kans is op.

Als iets geen/weinig kans maakt houd het voor mij op, dan krijgen ze een mooi levenseinde.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:09

jury schreef:
Bij mij zit er ook wel een financiele limiet aan hoor.
Hoe hoog deze is, is o.a. afhankelijk van slagingskans en leeftijd beest in combinatie met "waarde" beest.

vb
- mijn katten zijn nu 16 jaar oud, ga ik hier nog duizenden euro's aan spenderen....... nee dus.
- konijn met schurft wordt gewoon behandeld
- paard dat koliekoperatie nodig heeft, krijgt deze niet omdat ik deze operatie niet zie zitten.

Ik zorg goed voor mijn beestjes als ze leven en zorg er voor dat ze goed doodgaan.

Van je katten en konijnen kan ik het goed begrijpen maar van dat je paard geen koliekoperatie gunt vind ik toch wel cru. Meestal is daar toch wel de slagingskans groot en kan de pony daarna nog perfect leven zonder complicaties.

jesitoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:10

Je doet wat je kunt, maar je moet ook dingen aan de natuur over laten.
Soms kunnen jij en de natuur het niet oplossen.
Soms mag je dan blij zijn dat je de keuze euthaniseren mag maken.
Maar dit is het allerlaatste waar ik naar grijp.

Bijv.
Ik had eens een nestje konijnen van 10 stuks, waarvan 1 al meteen een beetje komisch uitzag.
Ook kreeg hij de minste melk van allen had ik het idee.
Ik heb even getwijfeld of ik met de fles moest voeden, maar heb dit niet gedaan.
Ik heb hem zo vaak mogelijk ook bij moeders gelegd en dat ging redelijk goed.
Twee weken later was hij als nog dood, hij was ook veel kleiner dan de rest, terwijl zijn hoofdje heel groot was.
Dit diertje was niet 100% en een flesje had hem denk ik ook niet veel verder geholpen op den duur.
Sommige dingen moet je aan de natuur overlaten.
Ik vond het erg zielig, maar hij was echt niet sterk genoeg.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:38

2 maar als je het veulen kan helpen waarom niet maar dat meot niet ten koste van iets anders gaan.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 01:57

Ik denk dat ik het af zou laten hangen van de merrie, hoe reageert zij, en op gevoel. Kan me situaties indenken waarbij het beter is het diertje meteen in te laten slapen, en situaties waarbij het een kans moet krijgen. Ik denk dan ook dat ik de uiteindelijke beslissing al gemaakt zou hebben voordat er een dierenarts bij komt, puur op gevoel hoewel dat natuurlijk wel feilbaar is.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:48

Ik heb op de manege een veulen meegemaakt dat hele erge x-benen had(kon na een paar nog niet zonder hulp staan) en een hele erge overbeet..
Het veulen had het best eventje kunnen overleven, maar een dierwaardig bestaan zal het nooit gekregen hebben, was blij dat ze het diertje gelijk hebben in laten slapen, zodat het niet hoefde te lijden..