Valt het jullie ook op? Zoveel paarden te koop!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 19:14

Ragdollcat schreef:
Sommigen vragen er de hoofdprijs voor, omdat het om een goed paard gaat, en deze blijft lang zitten, zag ik op de marktplaats, en zelfs een prachtige zwarte PRE hengst, die staat ook lang te koop, ik denk dat het met deze tijd te maken heeft, crisis enzo., dat het langer duurt, maar er zal altijd paarden en ponys te koop staan, door tijdgebrek en of overgang naar groter, het niet klikken, etc., zoveel redenen.

En weer bij een handelstal, daar was een PRE hengst te koop, die was snel verkocht en het was ook niet bepaald goedkoop, dus ik denk dat het enorm verschilt per regio ?????????????????? en of vraag en aanbod.

Kan het zijn dat er nu veel paarden te koop staan, omdat Andalusiers/Lusitanos en of Cruzados in de mode zijn??????? dat vraag ik me wel af.

Ik zou het echt niet durfen te zeggen...zijn die nu in de "mode" dan? dat wist ik niet eens.
Ik heb ook wat van die vragen in mijn hoofd rond dwalen. Daarom dacht ik...ik open een topic...kijken wat anderen ervan denken. Want ik vraag me dus ook af of het aan de crisis ligt, of aan de tijd van het jaar enz.

Ragdollcat

Re: Valt het jullie ook op? Zoveel paarden te koop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:17

Een leuke topic, ook interessant, over het waarom er zoveel te koop staan.

Het valt me gewoon op dat er meer andalusiers te koop staan, paar jaar terug was dat nog niet zo, kan zijn omdat ik meer kijk naar andalusiers dat het me gewoon opvalt????

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:21

tja denk dat mensen zich nu wel 2 keer bedenken voor ze een paard kopen, we zitten immers in recessie.
Het werk van toch wel een groot aantal staat op het randje dus zou me ook wel een paar keer goed bedenken voor ik een groot bedrag uitgeef aan iets wat toch van zichzelf al redelijk wat geld kost. de aanschaf is duur maar ook de maandelijkse kosten liegen er niet om .

wat betreft de rassen, vind ik zelf nogal wat onzin. er zijn genoeg goede paarden die niet goedkoop zijn die als warme broodjes over de toonbank gaan, zowel Haflingers, KWPN'ers als andalusiers. ligt er maar net aan wat voor soort paard je zoekt en voor welk doeleinde.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:24

wat betreft de rassen, vind ik zelf nogal wat onzin. er zijn genoeg goede paarden die niet goedkoop zijn die als warme broodjes over de toonbank gaan, zowel Haflingers, KWPN'ers als andalusiers. ligt er maar net aan wat voor soort paard je zoekt en voor welk doeleinde.

Oh zit het dus zo? toch zag ik wel een leuk paard, dat duur is en lang te koop stond, is nu wel verkocht, want het staat niet meer op de marktplaats, tja het is wat je ervoor over hebt, he en vraag en aanbod.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 19:30

Ragdollcat schreef:
Een leuke topic, ook interessant, over het waarom er zoveel te koop staan.

Het valt me gewoon op dat er meer andalusiers te koop staan, paar jaar terug was dat nog niet zo, kan zijn omdat ik meer kijk naar andalusiers dat het me gewoon opvalt????

Ik kijk altijd op bijv marktplaats naar het aantal zoekresultaten.
Zo stond de teller vanochtend op 1825 zoekresulaten in paarden en nu stond ie op 1843.
En zo gaat het eigenlijk iedere dag wel. Er komen steeds een stuk of 10 nieuwe per dag bij.
En de teller blijft niet gelijk, maar gaat enkel omhoog, wat betekent dat er ook maar weinig weer af gaat (dus verkocht is)
En ook veel van de leuke dieren die er een behoorlijke tijd geleden al op stonden staan er nog steeds,
alleen dan met een minder hoge vraagprijs dan eerst :=

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:30

Bedoel je met die zwarte danzarin, danzarin hoeft niet perce weg dus zullen ze gewoon niet met de prijs zakken, is echt een leuk beest misschien dat ik mijn merrie ermee dek dit jaar.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 19:36

Zitten er mischien mensen met een handelsstal, of die daar werkzaam zijn hier op bokt? Mischien dat die een duidelijk beeld kunnen scheppen of de handel daadwerkelijk zo stroef is, of dat dat enkel maar zo lijkt, of enkel voor een bepaald "segment" paarden geldt?

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:37

ik heb ook het gevoel dat er veel paarden weg gaan omdat de mensen die extra kost niet meer aankunnen. Vaak zie je paarden die snel weg moeten ook.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:39

estherpitout schreef:
Zitten er mischien mensen met een handelsstal, of die daar werkzaam zijn hier op bokt? Mischien dat die een duidelijk beeld kunnen scheppen of de handel daadwerkelijk zo stroef is, of dat dat enkel maar zo lijkt, of enkel voor een bepaald "segment" paarden geldt?

ik heb gewerkt op een handelstal en kom daar nog heel vaak (bijna dagelijks) en daar gaat de aan en afvoer van paarden nog steeds als een lopend vuurtje, wel is de vraag van paarden veranderd. Mensen bedenken zich wel wat meer over wat ze uitgeven en waaraan. maar zij vernemen er nog niks van. ze hebben zelfs plannen laten maken om nog meer uit te breiden.
Nu verkoopt die handelstal waar ik gewerkt heb ook niet echt aan particulieren, ze doen het wel maar aan een klein aanbod aangezien ze over het algemeen enkel paarden op stal hebben van over de €10.000,- De verkoop in NL is wel wat minder geworden, maar de verkoop van hun paarden naar het buitenland is gestegen. beetje raar allemaal.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 19:44

Pashon schreef:
estherpitout schreef:

ik heb gewerkt op een handelstal en kom daar nog heel vaak (bijna dagelijks) en daar gaat de aan en afvoer van paarden nog steeds als een lopend vuurtje, wel is de vraag van paarden veranderd. Mensen bedenken zich wel wat meer over wat ze uitgeven en waaraan. maar zij vernemen er nog niks van. ze hebben zelfs plannen laten maken om nog meer uit te breiden.
Nu verkoopt die handelstal waar ik gewerkt heb ook niet echt aan particulieren, ze doen het wel maar aan een klein aanbod aangezien ze over het algemeen enkel paarden op stal hebben van over de €10.000,- De verkoop in NL is wel wat minder geworden, maar de verkoop van hun paarden naar het buitenland is gestegen. beetje raar allemaal.

Dank je voor je uitleg. *D Wel apart inderdaad, dat de verkoop naar buitenland erg goed gaat, hoorde om me heen dat dat juist hetgene is waar het zo slecht mee ging. Betekent dat de vraag van paarden veranderd is, dat mensen meer op de prijzen letten en minder snel een duurder paard aanschaffen, aangezien ze bij jou stal wel in een wat hogere prijsklasse hangen hoor ik.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 19:45

Mopske08 schreef:
ik heb ook het gevoel dat er veel paarden weg gaan omdat de mensen die extra kost niet meer aankunnen. Vaak zie je paarden die snel weg moeten ook.

Dat is het hem ook vaak natuurlijk. Dat is het duurste aan een paard. Als je hem eenmaal gekocht heb hoef je de aankoopprijs nooit meer te betalen, maar wel iedere maand de vaste lasten.
Als een paard helemaal niets zou kosten in onderhoud, zouden vele ook echt niet weg moeten.

geennaam__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:47

zowieso het voorjaar komt er weer, aan dus betere tijden om ze te verkopen want ze worden goedkoper in onderhoud.
wij houden ze ook vast tot beter weer, dan leveren ze tenminste nog wat op...
maar nu met de recesie gaan mensen zowiezo hun geld meer besteden voor dagelijkse dingen in plaats van een duur paard te kopen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:48

ja mensen willen meer voor minder geld. echter mensen die een paard van een hogere prijsklasse kunnen kopen, maken zich daar niet zo druk om althans van wat ik hoor en zie.
Het extrerieur en het leuke liefe koppie doet in deze tijd ook erg veel. Ze hadden vorige week een veels te rijke familie uit Duitsland en dat meisje wou perse de pony van de dochter van de eigenaar, pony is niet te koop en ze bleven de prijs maar opschroeven want de pony had zo'n lief koppie.
Een erg aparte wereld de paardenwereld, maar dit zal altijd zo blijven denk ik.

edit:

overigens hoeft de stal het ook niet te doen voor het geld al staan de paarden er nog een x aantal maanden of zelfs een jaar tot langer, de paarden worden getraind en komen hoger op niveau waardoor ze uiteindelijk duurder verkocht kunnen worden.
Stallen die wel afhankelijk zijn van de handel, zullen op een gegeven moment toch iets moeten, over het algemeen komt het er dan op neer dat de prijzen omlaag gaan.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 19:53

Pashon schreef:
ja mensen willen meer voor minder geld. echter mensen die een paard van een hogere prijsklasse kunnen kopen, maken zich daar niet zo druk om althans van wat ik hoor en zie.
Het extrerieur en het leuke liefe koppie doet in deze tijd ook erg veel. Ze hadden vorige week een veels te rijke familie uit Duitsland en dat meisje wou perse de pony van de dochter van de eigenaar, pony is niet te koop en ze bleven de prijs maar opschroeven want de pony had zo'n lief koppie.
Een erg aparte wereld de paardenwereld, maar dit zal altijd zo blijven denk ik.

Had ik maar zulke ouders :P ( had ik ze uberhaupt nog maar)
Aparte wereld inderdaad, af en toe geen touw aan vast te knopen allemaal :D .

Merk wel dat met het "voorgestelde" budget wat ik in mijn hoofd had ik vorig jaar op een veel minder AANTAL en veel minder aantal LEUKE KWALITATIEF GOEDE paarden uitkwam dan dat nu het geval is.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 19:54

geennaam__ schreef:
zowieso het voorjaar komt er weer, aan dus betere tijden om ze te verkopen want ze worden goedkoper in onderhoud.
wij houden ze ook vast tot beter weer, dan leveren ze tenminste nog wat op...
maar nu met de recesie gaan mensen zowiezo hun geld meer besteden voor dagelijkse dingen in plaats van een duur paard te kopen.

Gelijk heb je!

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 20:00

Het lijkt mij alleen dat stel als de handel nog een aantal maanden zo stroef blijft als dat het nu lijkt te gaan, en het jonge nieuwe grut komt er dan al weer aan, klaar om verkocht te worden. Zou de markt dan niet helemaal overspoeld raken?

Maarja...het is natuurlijk altijd vraag en aanbod. Als er minder vraag is stijgt het aanbod. Mensen zullen inderdaad wel wat huiverig zijn voor zo'n aankoop. Met name door de hoge bijkomende vaste lasten die zo'n paard met zich meebrengt. Mensen zijn al blij als ze de zekerheid hebben dat ze hun hypotheek kunnen betalen. Het zijn voor vele ook waarschijnlijk onzekere tijden.

Ik heb er zelf weinig last van en merk het ook niet aan mijn directe omgeving. Vandaar dat ik soms wel eens twijfelde aan die credietcrisis. Ik dacht soms weleens dat die grotendeels was opgeblazen door de media. en Dat we in 2010 er wel weer vanaf zouden zijn.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 20:50

Merkt hier op bokt iemand het trouwens zelf met het verkopen van zijn of haar paard, of juist niet?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:18

Verplaatst van TAO naar PP.

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:27

Ik ga het afwachten :)
Mijn pony komt binnekort te koop te staan, en ja we zien wel.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 21:28

Succes daarmee in ieder geval ielsjj

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:29

Ach, mij maakt het juist niet uit. :D
Ik hoef haar niet weg te hebben, maar ik denk dat mijn vader erg blij zal zijn met het geld want die heeft best wel last van de crisis.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:30

ielsjj_ schreef:
Zowiezo vind ik dat er altijd best veel paarden te koop staan. Op dit moment is dat nou weer net wat meer. Ik denk dat het ook komt, doordat mensen gaan bezuinigen of geen tijd/geld meer hebben om het paard te onderhouden.

vooral geen geld zie ik tegenwoordig heel vaak terug.....

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 21:33

Balen voor je dan ielsjj, dat je daardoor je pony moet verkopen.
Hopen voor jou dan maar dat de verkoop niet zo vlot, maar voor je vader juist weer het tegenover gestelde

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 21:34

AlexandraM schreef:
ielsjj_ schreef:
Zowiezo vind ik dat er altijd best veel paarden te koop staan. Op dit moment is dat nou weer net wat meer. Ik denk dat het ook komt, doordat mensen gaan bezuinigen of geen tijd/geld meer hebben om het paard te onderhouden.

vooral geen geld zie ik tegenwoordig heel vaak terug.....

Want mocht je door de crisis zijn ontslagen heb je tijd zat... geld daarin tegen te weinig ;)

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:37

Er staan ontzettend veel paarden op het internet. Echt héél veel, en dan vooral de jonge paarden van 3/4 jaar.
Wat mij opvalt is dat er wel veel meer paarden te koop komen te staan(of minder wordt verkocht) maar de prijzen blijven enorm.
Ik snap best dat je moet betalen voor kwaliteit, maar die prijzen op het internet gaat mij te ver. Voor een "goed" paard met gewoon kwaliteit, een mooi uiterlijk en een goede afstamming, leg er maar minimaal €15.000 voor neer. En dat zijn dan de 3/4 jarige, om maar te zwijgen over de iets oudere paarden die al wat kunnen. Tuurlijk staan er uitzonderingen bij, maar dat is wat mij erg opvalt.