Wat voor ras als je zwaar bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:01

Met max 20% van het lichaamsgewicht kom je al snel op een paard wat minstens zo'n 500 kg weegt.

Kahawa

Re: Wat voor ras als je zwaar bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:05

Ik zou iig gaan voor een paard dat lekker doorgereden is en ook lekker bespierd en dan ook nog van een wat steviger/groter ras.

NatasjaECA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 22:07

Ja het lijkt me sowieso niet verstandig als ze op een jong dier gaat rijden..
Denk niet dat dat goed is voor de rug etc..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 03:12

Ik denk dat om te beginnen toch een trekpaard de meest verstandige keuze is, of een heel sterk groot paard, met een korte rug. Daarop de basis leren (zitten, in alle gangen, niet hinderen van je paard). Trekpaarden wegen al snel 1000 kilo of meer, die kunnen dat gewicht wel dragen. Ook als het een beginner is in de paardensport.

Als ze dat een behoorlijk kan komen andere, kleinere rassen als Haflingers (traditionele type) ook wel in beeld, zeker als ze dan wat is afgevallen (wat weer kan door het rijden, zeker als ze dat regelmatig gaat doen). En in de tussentijd zich goed verdiepen in de verschillende paardenrassen, en wat die kunnen.

Daarmee zeg ik niets over je vriendin haar afwijking, dat vind ik vooral heel rot voor haar (mijn vriend heeft hetzelfde, weet dus wel een beetje hoe dat is), maar puur over het paardrij- idee.

Hetzelfde vind ik trouwens voor grote, zware mannen. Als die niet als kind al hebben leren rijden, dan eerst beginnen op een oersterk paard, daarna kan je altijd verder kijken (hoewel er altijd ook grenzen blijven aan wat mogelijk is).

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 04:03

Ik zou idd proberen te leren rijden op een paard waarvan je zou zeggen dat het haar met gemak zou moeten houden. Dus liever groot/grofgebouwd dan een zware pony. Punt is niet alleen het gewicht, maar ook dat ze onervaren is en het paard dus hoe dan ook in de weg zal zitten (zo zijn we allemaal begonnen toch ;) ).

Naarmate ze meer ervaring krijgt, zullen ook kleinere/lichtere paarden minder moeite hebben met het gewicht :)

NatasjaECA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 08:02

mick75, bedankt voor je antwoord, hier heb ik echt wat aan en je hebt het op een heel vriendelijke manier gezegd haha!
Ik zal er met haar over praten.

De rest ook bedankt voor hun antwoorden!

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:00

Even een vraag, ik zie dat vooral veel zwaardere rassen worden aangeraden als trekpaarden. Maar die rassen zijn toch niet gefokt om op te rijden? Hebben ze dan wel de sterkste rug? Het zijn natuurlijk loeisterke beesten maar heeft de rug wel draagkracht?

Dit is geen commentaar maar een oprechte vraag, ik weet het namelijk niet :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:07

Yessy schreef:
Ik zou idd proberen te leren rijden op een paard waarvan je zou zeggen dat het haar met gemak zou moeten houden. Dus liever groot/grofgebouwd dan een zware pony. Punt is niet alleen het gewicht, maar ook dat ze onervaren is en het paard dus hoe dan ook in de weg zal zitten (zo zijn we allemaal begonnen toch ;) ).

Naarmate ze meer ervaring krijgt, zullen ook kleinere/lichtere paarden minder moeite hebben met het gewicht :)

Hier sluit ik me bij aan.
Wanneer ze begint met rijden zit ze toch al in de weg. Ze kan nog niet meekomen met de bewegingen.
Dus beginnen zou zeker op een groter paard moeten. Met een korte rug, want een lange rug is vaak week en zwakker.

Wanneer ze meer ervaring heeft en goed met de bewegingen mee kan gaan kan ze eens kijken voor een kleiner paard. Wel steviger. Denk er wel aan, bij een korte rug moet kan er ook niet zo'n groot zadel op en zal ze, wanneer ze een steviger achterwerk heeft, niet in het zadel passen.

Zelf ben ik ook niet een van de slanksten en ik heb een grote haflinger gekocht (ruim 1.50). Hier heb ik een zadel voor aan laten passen wat speciaal voor dit soort paarden is en door de bouw van dit zadel kon ik een grotere inchmaat nemen dan bij de meeste zadels, zonder dat het te lang was voor zijn rug.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:27

Met 100 kg kun je nog prima op een 18"zadel hoor, geen probleem als je je lengte ook mee hebt bv

nelly_555

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 13:47

Met 100kg kan je best op een haflinger-tinker-fjord enzo rijden. Als ze maar beetje stevig zijn en goede conditie hebben kan het prima. Ik weeg zelf zo'n 110kg en ik rij dan western op quarters en paints, en dat zijn ook geen grote maat paarden. ook zo'n 1,60 stokmaat, en ze kunnen mij prima hebben.

Lois1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:06

Ik zou zeker geen fjord nemen.
Ze willen blijven werken ook als ze pijn hebben.
een tinker of een shire ofzo?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:09

Op onze fjord van 1.45 moet je echt geen 100 kilo zetten hoor. Ze zijn echt wel sterk, maar er zijn grenzen. Heb ook wel eens iemand van 110 op een haflinger zien rijden, maar die had er zelfs zichtbaar last van, dus dan ga je echt te ver.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:19

Yessy schreef:

hier ben ik het helemaal mee eens :)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:22

HorseyDude schreef:
Zo'n zwaar trekpaard ja, maar zijn die eigenlijk wel geschikt om op te rijden? Eigenlijk nog nooit eentje zien doen! (lijkt me wel ÜBERSTOER dat!)
Ik bedoel zoiets Paardje klik!

Wij hebben op de manege een paar van die heerlijke Belgen staan, valt goed op te rijden! Zijn lomp en groot, maar echt heel lief!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:22

NatasjaECA schreef:
En nog even voor de informatie,
haar voorkeur gaat wel uit naar pony's.
Dus zou ze eventueel op een Haflinger/Fjord kunnen rijden?

Zou ik zeker niet aan beginnen gezien haar gewicht. Eerder zou ik uitkijken naar een goed gebouwd wat groter paard (kijk hierbij niet alleen naar de benen, maar ook naar de bouw van de rug, dus bijvoorbeeld geen paard met een wat holle rug, die is veel zwaker dan een gewone rug), wat ouder is dan een jaar of 7, 8 (in verband met het uitharden van de groeiplaten langs de ruggewervels) en wat natuurlijk ook rustig genoeg is voor een beginner.

Op deze site http://www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina6.html staat een tabel (wel een eind naar beneden scrollen) met het maximale ruitergewicht voor verschillende paarden.

Is afvallen en mogelijkheid? Want buiten dat het voor een paard of pony lastiger en zwaarder is om iemand van 100 kg te ´versjouwen´ dan bijvoorbeel 80 kg, is ook niet bepaald gezond voor een mens. Een verwijzing naar de dietiste kan gekregen worden bij de huisarts, deze kan iemand die wil afvallen ondersteunen. Ook als ze niet gaat rijden, misschien wel fijn.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:25

Iemand vroeg net of je wel op trekpaarden kan rijden maar dat kan prima hoor ;) Bij ons op stal staat een trekpaard waar regelmatig op wordt gereden

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:26

Volgens mij heet ze Engelina@Bokt, en die heeft een trekpaard die ze in de B uitbrengt ;)

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:27

Ik vind het lichtelijk hilarisch dat mensen een stevige pony adviseren aan iemand met een gewicht van 100 kilo en een lengte van 1.70m... Fjordjes en haflingers zijn leuk, maar niet geschikt als pony's voor stevige (vind 'dikke' onaardig klinken) mensen.

Als ik haar was zou ik gewoon een stevig paard aanschaffen; fries (of andere barokke paarden), tinker, gelders type. Er zijn ook zat paarden die goed op hoogte zijn (1.68 - 1.75) en flink stevig zijn, gewoon een kwestie van goed rondkijken!

PeelSlowly

@Sarah_m: Jawel, dat snap ik wel, maar ik vraag me af of ze een sterkere rug hebben dan een iets kleiner, maar als rijpaard gefokt paard. Ofwel: moet je een zwaar persoon op een trekpaard zetten of op een rijpaard?
Laatst bijgewerkt door PeelSlowly op 03-04-09 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

rho_paarden

je vriendin kan echt beter geen pony nemen dan kan ik je nu al zeggen dat de pony last van ze rug krijgt helemaal als ze een beginner is

maar op een trekpaard kan het best en staat ook wel stoer

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:34

kimnytocize schreef:
Ik vind het lichtelijk hilarisch dat mensen een stevige pony adviseren aan iemand met een gewicht van 100 kilo en een lengte van 1.70m... Fjordjes en haflingers zijn leuk, maar niet geschikt als pony's voor stevige (vind 'dikke' onaardig klinken) mensen.

Als ik haar was zou ik gewoon een stevig paard aanschaffen; fries (of andere barokke paarden), tinker, gelders type. Er zijn ook zat paarden die goed op hoogte zijn (1.68 - 1.75) en flink stevig zijn, gewoon een kwestie van goed rondkijken!

Fries heeft vaak een minder sterke rug en Andalusiers hebben vaak nogal ielige beentjes in verhouding. Zou ik dus niet doen. Paard moet zowel stevige goedgebouwde benen als rug hebben.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:35

Vind dit soort topics altijd erg leuk :+
Niemand is het met elkaar eens, de 1 zegt juist die en die rassen en de ander zegt dan weer juist niet die rassen.
Denk dat dit één van de dingen is die we nooit op zullen lossen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:41

Op een trekpaard kan je prima rijden maar ze zijn van oorsprong niet gefokt om mensen te dragen. Ze zijn dus niet geschikt voor zware mensen, simpelweg omdat de rug hier niet voor bestemd is. Hun gestel is gemaakt om te trekken.

Ga niet op zoek naar een specifiek ras maar kijk naar de bouw van het paard. Korte rug, relatief korte benen, droge pijpen en grove droge gewrichten. Ook niet te groot qua stokmaat want die zijn vaak slap en slungelig.

Ik denk dat je snel moet zoeken in de zogenaamde dubbeldoel rassen, oude werkpaarden die breed inzetbaar zijn. Hierbij kan je denken aan een clydesdale/shire (oude kavalerie paarden), cleveland bay (koets en jachtpaarden), grote maat tinker, irisch daught (iers jachtpaard), groninger, gelderlander enz, grote maat en oud model tinker/fjord/haf enz.

Het alle belangrijkste is dat het dier gezond is! Je hebt niets aan een belg als zijn beenwerk klote is.

Hou altijd in het achter hoofd dat; hoe zwaarder het paard hoe meer hij kan hebben niet zo zwart/wit is. Een paard van 1.80 kan rustig 700 kilo wegen maar nog zo slungelig gebouwd zijn dat hij al moeite heeft zichzelf op de been te houden.

NatasjaECA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 19:14

De reacties zijn hier inderdaad nog al verdeeld,
de ene komt met een lompe actie; met zon gewicht moet je sowieso niet op een paard.
De andere zegt haflinger, tinker, fjord etc en een ander is het daar juist absoluut weer niet mee eens.

Maar goed,
ze gaat in ieder geval heel hard haar best doen om af te vallen (omdat dit gewoon voor de paarden maar óók voor haarzelf beter is).
Toch iedereen bedankt voor de reacties.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:12

Op een trekpaard kan je heel goed rijden en dat gebeurt ook gewoon echt veel! Ze zitten heerlijk!!!
Hier in de buurt wordt elk trekpaard wel ook gewoon bereden onder het zadel, ook in dressuurwedstrijdjes.

Tegenwoordig zijn er ook trekpaarden die wat meer rijpaardachtig zijn/worden gefokt, net zoiets als bij de haflinger.

Succes voor haar om af te vallen en veel succes bij het vinden van een geschikt paardje!