De eerste keer alleen op pad met de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:50

Ik was voordat ik de eerste keer alleen ging al vaker geweest met iemand ernaast.
Eigenlijk viel het wel mee, ik denk altijd maar zo; in het allerergste geval laad ik mn paard uit en draai ik de trailer handmatig :+ das nog nooit gebeurt, :D

gewoon blijven ademen en met achteruit rijden niet teveel sturen :P

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:12

Tis ff spannend, maar dat moet je gewoon doen. Zorg dat je goed weet welke route je nemen wilt, dat scheelt stress.

Mijn állereerste keer met de trailer rijden was een ramp :P Ik liep toen ergens stage, had concours gehad met mijn eigen paard (zij moesten met me mee om te coachen en te brengen natuurlijk, want ik had geen E rijbewijs :P ) Verknalde ik mn proef, moest ik voor straf de terugweg zelf rijden }> Vond er hélemaal niks aan, bah! had nog nooit met een aanhanger gereden en t was nogal onwennig. Ze hebben niet gezeurd trouwens, combi was wel verantwoord en mocht ook zonder E wel, maar ik reed als een krant volgens mij. Heb gelukkig een erg vergevingsgezind paard wat dat soort dingen betreft.
Vervolgens onder druk van, jawel, dezelfde 'stagebaas' m'n E gehaald }:0 Ik geloof dat de eerste keer dat ik daarna zelf reed nog met de Renault Laguna van m'n vader was en mn oude Weyer trailertje.. Naar concours. Nou ik voelde me echt een hele stoere tante hoor! 8-) Ik had nog geen jaar m'n B rijbewijs toen ik voor m'n E ging dus was ook nog vrij jong.
Inmiddels is trailer rijden op de snelweg nog niet m'n hobby, maar ik doe het wel, het staat me niet in de weg. Ik denk dat ik me er net iets te bewust van ben dat m'n paard achterin staat. Die aanhanger op zich zal me aan m'n kont oxideren, ze mogen er ook een enorme caravan achter hangen wat mij betreft. Scheelt trouwens voor je eigen gevoel wel wat voor combi je hebt hoor, ik voel me wel lekkerder met een dikke jeep ervoor ipv de bovengenoemde Laguna. Dan maak ik me over die snelweg ook niet meer druk trouwens, dan voel je amper of er iets achter hangt.
Succes!!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 23:37

jwoltmanelp schreef:
Silly1972: laat me even weten of het allemaal gelukt is en hoe je het vond.

Nou helaas kan ik je niet vertellen wat ik ervan vond, want Sylvio weigerde de trailer in te gaan, ik heb zo'n enorm koppig paard.
Pas na bijna 2 uur is het gelukt met een ijzeren geduld ( wat ik best af en toe verloor hoor om eerlijk te zijn).
De springles had ik al gemist, maar ben toch doorgegaan, gewoon rustig aan, uiteindelijk lukte het dus, maar toen de klep dicht ging stond hij helemaal te trillen, toen was het geen koppigheid meer, maar echt angst, hij heeft zijn eten op de trailer gehad en toen maar weer gaan uitladen om het niet nog heftiger voor hem te maken.

Dus gereden heb ik nog niet met hem, maar we gaan flink oefenen met trailerladen, volgende keer als hij er in staat gaan we een rondje rond de manege rijden en zo maar verder. ;(

Dus helaas kan ik je nog niks zeggen over hoe het was.

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:07

Vorige week donderdag ging ik voor de eerste keer met mijn paard op pad. Was ook gelijk alleen. Die gedachte vond ik wel spannend. Had liever de eerste keer eerst iemand naast me gehad. Maar alles ging super. Op de terug weg stond ik wel in de file (een uur) en toen flitste wel even door me hoofd "Wat als ze nu in paniek raakt en de boel afbreekt of ik moet haar uit de trailer halen" Toen kreeg ik een lichte paniek aanval. Maar al snel bedacht ik me dat ik een coole haflinger heb, en mijn paniek verdween gelukkig ook weer zo snel.

Ik had een maand eerder me rijbewijs gehaald, en gelukkig moest ik ook die maand me moeder helpen verhuizen. Dus had de hele maand al met trailer en spullen gereden. Moet zeggen dat dat wel hielp, want dat zit je in je trailer ritme.

Morgen mag ik weer naar me instructeur toe voor een lesje. Nu maar iets eerder gepland om hopelijk op de terugweg niet meer in de file te staan.

natje86

Re: De eerste keer alleen op pad met de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:34

ik zou ook gewoon afkoppelen met keren of achteruit....dan maar handmatig....

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:54

Pregini: je zal het niet nodig hebben, maar mocht je paard ooit in paniek raken in de file bv en het wordt gevaarlijk, zet hem dan op de vluchtstrook en bel de politie, die begeleiden je dan.
Vriendin van me had dat nl een keer meegemaakt.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 13:35

Silly1972: jammer, dat je niet hebt kunnen rijden, maar geduld is heel belangrijk bij je paard. Ik ben ook een jaar bezig geweest, voordat ik mijn paard normaal kan laden en soms moet ik nog steeds geduld hebben. Laat me weten wanneer je wel met de trailer gereden hebt en hoe het is gegaan. Mijn auto is nu kaputt (4 weken oud), kan daar nu 1 week opgaan wachten, dus kan het oefenen ook wel vergeten, want de huurauto zal eerder door de trailer getrokken worden.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:14

pfff gaat lekker met ons he!
Ja ik weet dat geduld heel belangrijk is, maar ja soms dan verlies je het gewoon, , maar pak mezelf dan wel weer op hoor, en ga gewoon weer verder.
Ik ga gewoon veel oefenen, laaten zien dat het niet eng is, en ja dan moet er toch wel een keer komen dat ik ook echt kan gaan rijden haha en dan hoor je het gelijk!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:36

nou ik ben op pad geweest hoor was heel leuk en niet eens zo eng.
Enige nadeel is, is dat ik met het weer inladen mijn duim heb gebroken en ik dus nu weer niet op pad kan |(
Ik hoop dat het bij jou beter gaat haha

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 08:25

Silly1972: duim gebroken met inladen, heel vervelend. Heb dit weekend mijn hand gekneusd, omdat mijn jonge paard me bijna uit het zadel getrokken heeft......

Wel heel goed om te horen, dat het rijden goed is gegaan. De trailer van mijn bekende wordt binnen 2 weken weer gemaakt en daarna ga ik met mijn paard bij de Rijn rijden. 20 minutene met de trailer rijden, wat ik alleen ga doen, ook heel spannend! Verheug me er wel alop.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:03

oeh dat is ook heel leuk ja! ik was naar mijn eerste crosstraining geweest. Hij vond het allemaal wel heel spannend zeker de trailerrit, maar gedroeg zich best goed, is allen even spannend als hij trapt in de trailer, maar je kan op dat moment niks doen dus je rijdt gewoon door en dan gaat het weer prima.
Veel plezier alvast!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 12:57

Silly1972: trapte je paard veel in de trailer? MIjn paard deed dat vroeger ook, maar dat was niet vanwege de trailer, maar vanwege de beenbescherming. Nu doe ik hem niet meer zo'n grote beenbescherming aan en is hij heel rusitig. Weet natuurlijk niet, of dat ook het geval is bij jouw paard. Ik verheug me ook al op mijn eerste rit.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:25

Ik heb mijn E rijbewijs in februari 2009 gehaald. Eerst had ik zoiets van: laat mijn vader maar lekker rijden met de trailer. Maar ik ben toch achter het stuur gestapt, wel met mn vader er naast. Ik heb nu ongeveer 3 keer gereden naar de les heen en terug. Dit ging allemaal wel goed. Laatst is één keer de motor afgeslagen omdat ik langzaam reed en toen optrok in de 2 om een kruizing over te steken. Gelukkig raakte ik niet in paniek, startte ik gelijk de motor weer en reed verder.
Ik ga nog niet alleen op pad, m'n vader zit er nog wel steeds naast. Misschien ga ik binnenkort een stukje verder naar een wedstrijd ofzo.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:57

jwoltmanelp schreef:
Silly1972: trapte je paard veel in de trailer? MIjn paard deed dat vroeger ook, maar dat was niet vanwege de trailer, maar vanwege de beenbescherming. Nu doe ik hem niet meer zo'n grote beenbescherming aan en is hij heel rusitig. Weet natuurlijk niet, of dat ook het geval is bij jouw paard. Ik verheug me ook al op mijn eerste rit.

nee is gewoon angst want ik kan gewoon rondlopen met zijn beschermers en dan geeft hij er helemaal niks om, loopt niet eens raar, maar gewoon alsof hij niks om heeft.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:58

Pebblesther schreef:
Ik heb mijn E rijbewijs in februari 2009 gehaald. Eerst had ik zoiets van: laat mijn vader maar lekker rijden met de trailer. Maar ik ben toch achter het stuur gestapt, wel met mn vader er naast. Ik heb nu ongeveer 3 keer gereden naar de les heen en terug. Dit ging allemaal wel goed. Laatst is één keer de motor afgeslagen omdat ik langzaam reed en toen optrok in de 2 om een kruizing over te steken. Gelukkig raakte ik niet in paniek, startte ik gelijk de motor weer en reed verder.
Ik ga nog niet alleen op pad, m'n vader zit er nog wel steeds naast. Misschien ga ik binnenkort een stukje verder naar een wedstrijd ofzo.

moet vast lukken gewoon even wat meer vertrouwen krijgen, komt vanzelf

anita87ruud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:59

De eerste keer dat ik alleen op pad ging met paard/trailer/auto vond ik absoluut niet eng. Het enige waar ik me druk om kon maken...was dat ik hoopte dat ik mijn paard weer alleen de trailer opkreeg. Maar dit gaf geen problemen.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 18:47

Anita87ruud: daar maak ik me ook zorgen om, maar bij mijn stal kan ik altijd hulp vragen en vaak, daar waar ik heenga, zijn ook veel paardenmensen-

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:20

Ik heb ook pas m'n E gehaald. Geweldig om zo alleen op pad te kunnen! Als ik ergens naartoe ga is het op wedstrijd, en dan zijn m'n vriend of een vriendin er wel bij.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:07

Ik ben sowieso niet van plan om alleen op pad te gaan. Ik krijg m'n paard niet alleen op de trailer en het is altijd wel fijn om iemand bij je te hebben voor als er iets mis gaat en gewoon om even je paard vast te houden o.i.d. Nu gaat m'n vader nog mee en als ik volgend jaar uit huis ga dan "moet" m'n vriend met me mee :P

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:08

Ik ben eerst met m'n moeder ernaast een keer op stap geweest, en daarna alleen. In het begin had ik het eventjes warm, maar dat was na een minuutje gelukkig weg.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:10

Hoe laden jullie je paard dan alleen af en op? Als je hem oplaad loopt hij dan zelf de trailer op en dan de stang er achter? En als je hem aflaad eerst het touw los en dan de stang er achter weg?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:13

Mijn paard loopt alleen de trailer op, ik blijf naast de trailer staan en doe de stang erachter. Als ze niet wil of vervelend is, haal ik de longeerlijn. Die longeerlijn doe ik door een oogje voor in de trailer naast de boom, en neem hem dan weer mee naar de klep. Dan klik ik hem aan het halster, en heb zelf het uiteinde vast. Het midden zit in de trailer, waardoor ik druk aan de voorkant kan zetten, en ze dus alsnog alleen de trailer inloopt.
Zo hoef ik haar niet vast te zetten zonder de stang erachter, dat kan ook niet want dan gaat ze hangen en trekt alles kapot. Maar heb ik wel iets meer zekerheid dat ze hem niet ineens peert :+

Edit; hmm.. Ik heb het misschien niet zo duidelijk uitgelegd, als het niet duidelijk is geef maar een gil ;)

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:16

Oke, handig met een longeerlijn. Maar normaal gesproken begeleid je haar dus gewoon de laadklep op en dan is het de bedoeling dat ze verder zelf loopt en blijf jij buiten staan om de stang er achter te doen.

Edit: duidelijk genoeg. Ik snap het in ieder geval.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:18

Normaal gesproken loop ik met haar tot de laadklep. Zij loopt de klep op, ik ernaast. Het touw over haar hals, en zodra haar hoofd als het ware de trailer ingaat laat ik haar los. Dit heb ik wel een poosje moeten oefenen voordat dat goed ging hoor. Maar mijn moeder ging meestal mee met de trailer toen ik dat zelf nog niet mocht, en zij is bang voor paarden. Dus ik moest me eigenlijk altijd alleen zien te redden. Met die longeerlijn heb ik veel geoefend om haar alleen erin te laten lopen.