Onzin? BMI gebruiken als maatstaf te zwaar voor je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:31

Ik vind de BMI een redelijke graadmeter, moet ik zeggen. Al plaats ik er wel als kanttekening bij dat je het van paard tot paard en van mens tot mens moet bekijken. En dat bedoel ik erg letterlijk. Het ene paard is sterker dan het andere, zelfs als je twee paarden neemt van hetzelfde gewicht en dezelfde stokmaat. Evenzo bij mensen. Iemand die erg veel aan sport doet kan zwaarder zijn dan iemand die helemaal niks doet. Lenigheid en kracht van de ruiter is ook een pré.
Ik vind het geen probleem om iemand van 90 kilo, die goed kan rijden, op mijn 5-jarige te zetten, maar ik vind mezelf met mijn momenteel 73 kilo nog steeds iets te zwaar voor de driejarige die van de zomer moet worden ingereden ;) , het is dus maar net hoe je het bekijkt.
Maar ik vind, en blijf vinden, dat iemand van voor mijn part tegen de 100 kg, ook als diegene nog niet kan rijden, de kans zou moeten hebben.... mits er een geschikt paard voor handen zou zijn.
Niet iedereen kán afvallen. Ik ban zelf rustig alcohol en dergelijke uit mijn leven als ik wil afvallen en ga dan tussendoor even wat meer aan andere sporten doen en val dan ook af, maar er zijn mensen die door ziektes zwaar zijn en tja, dan heb je niet veel te willen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:22

Menino schreef:
ikke schreef:
Dat je oog hebt voor het gewicht van je klanten in verhouding tot het paard waar ze op rijden is niet fout. In GB is dat al sinds de eeuwigheid gebruikelijk. Zij hanteren echter het lichaamsgewicht als basis en de meesten beseffen heel goed dat een ervaren ruiter veel kan doen om de impact te beheersen. Het is in GB ook heel gebruikelijk dat je moet voorrijden wanneer je daar buitenritten wil maken. Ben ik in NL nog nooit tegen gekomen.

Je BMI inzetten om te bepalen of je met bepaalde paarden kunt rijden is volstrekt onzinnig. Mensen die zulke achterlijke conclusies trekken, wat bedenken die nog meer voor idioterie? Ik vind nergens een relatie tot het paard. Hoe bepaald ze welk paard welk BMI kan dragen?? Als je het stuk leest, zou je de indruk kunnen wekken dat iemand met een goed BMI, maar met 90kg lichaamsgewicht omdat ie nu eenmaal zo groot is, toch op een iele arabier van 1,45m kan stappen........
Laat ze om te beginnen eens zorgen dat haar paarden goed gereden worden, zodat de paarden domweg op een verantwoorde wijze het werk kunnen doen wat van hen wordt gevraagd! Wanneer je vervolgens je ruiters ook nog eens goed opleid, zul je betere resultaten boeken dan deze flauwekul.

Knap staaltje marketing, maar helaas, hij is doorzien en mevr van Muiswinkel is door de mand gevallen. Laat ze zich bezig houden met goed lesgeven en niet proberen met deze onzin het gebrek aan leskwaliteit te verdoezelen.

MAar ze zijn er toch zelf ook bij als ze iemand van 90 kg op een arabier zetten? Tuurlijk gaat het niet alleen om BMI, maar ik ben wel van mening dat het een rol kan spelen. En er zal hoe dan ook, altijd een passend paard ingezet moeten worden... Maar als bovengrens voor alle manegepaarden, denk ik dat BMI best een handige graadmeter kan zijn. Maar zoals ik al zei, moet er dan alsnog een goede balans worden gevonden tussen het paard en het gewicht van de ruiter.

Maarja, als je een bovengrens aanhoudt van absolute kilo's, en je houdt een max. aan van bv. 85kg. Dat betekent dan ook niet dat iedereen maar op een welsh A kan rijden - terwijl je 85 kg weegt - Dus of je nou een bovengrens van harde kilo's aanhoudt, of van BMI er moet altijd naar het paard gekeken worden . Daarnaast is imo niet alleen het lichaamsgewicht van belang, maar iemand die veel 'vet' meedraagt en bv. een buik(je) heeft. Dat komt zwaarder neer, omdat 'vet' altijd een fractie later neerkomt en dat is dus belastender voor het paard :) .

Je gaat dus, net als mw van Muiswinkel, volledig voorbij aan het individu. Ooit in GB paard gereden? Veel stallen hanteren daar keiharde waardes voor hun paarden. Elk paard heeft z'n eigen maximum wat ie rond mag dragen. Dus een Welsh-A mag bijvoorbeeld 40kg ronddragen, terwijl ze voor een Shire kruising het maximum op 90kg zouden kunnen stellen. Wanneer je ervaren bent zijn de toleranties wat groter. Ik heb weleens op een stal gereden waar ze voor elk paard op een lijstje hadden staan wat ie mocht dragen, voor beginners lag die grens ong 10% lager dan voor ervaren ruiters. DAT geeft aan dat men nadenkt wat men aan het doen is en precies dat is wat mw van Muiswinkel niet doet, die gaat uit van irrelevante gegevens en baseert daar beslissingen op, die het uitgangspunt helemaal niet als zinvolle basis hebben.

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:54

Wat je zelf al zei, of ej nou 1,60 bent of 2,00? Gelukkig word zo niet gerekent op mijn manege:+

Anoniem

Re: Onzin? BMI gebruiken als maatstaf te zwaar voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:09

ja da's heel doordacht gedaan in engeland, maar mw van muiswinkel heeft wsl ook ogen :j Die wel in kunnen schatten wie op welk paard past....

En zolang ze iig een bovengrens hanteren zullen ze geen ruiters aantrekken die ook niet op het sterkste/grootste passen.. En een bmi is in die zin een redelijke maatstaf dat bv iemand van 1.50 die 95 kg weegt wordt 'uitgesloten' ... Want ik geloof zeker dat iemand van 1.50 die 95 kg belastender is dan iemand van 1.80 van 95 kg ..

Wat niet wil zeggen dat er voor iemand van 1.80 - 95 kg maar op ieder paard kan rijden :) Maar da's volgens mij ook niet helemaal het idee erachter ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 16:59

Menino schreef:
ja da's heel doordacht gedaan in engeland, maar mw van muiswinkel heeft wsl ook ogen :j Die wel in kunnen schatten wie op welk paard past....

Waar is die factor BMI dan nog voor nodig?? Het feit dat ze in haar tekst volledig voorbij gaat aan absolute gewichten en draagkrachten, maakt dat ik ten zeerste in twijfel trek of mw van Muiswinkel daar enig beeld bij heeft.
Menino schreef:
En zolang ze iig een bovengrens hanteren zullen ze geen ruiters aantrekken die ook niet op het sterkste/grootste passen.. En een bmi is in die zin een redelijke maatstaf dat bv iemand van 1.50 die 95 kg weegt wordt 'uitgesloten' ... Want ik geloof zeker dat iemand van 1.50 die 95 kg belastender is dan iemand van 1.80 van 95 kg ..

Waarom zou dat enig verschil maken? Ik denk dat de invloed van rijkunst een veelvoud is......
Menino schreef:
Wat niet wil zeggen dat er voor iemand van 1.80 - 95 kg maar op ieder paard kan rijden :) Maar da's volgens mij ook niet helemaal het idee erachter ;)

Nee, mogelijk niet, maar als die paarden zoveel problemen krijgen van hun ruiters, trek ik wel de rijkunst van leerlingen EN de lesgeefkunst van die toko in twijfel.

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:11

Ik heb een normale BMI en tóch vind ik mijzelf geen vedergewicht :n Ik durf ook gerust paarden te weigeren als ze mij te iel of klein zijn. Dat vind ik een normale zaak, ik ga geen arabier rijden, of een kleine draver, want ik vind dat ik daar met mijn 1.80m niet meer op hoor te zitten.

Maar juist omdat ik 1.80m ben, zal ik nooit een veertje zijn, tenzij ik akelig dun ben natuurlijk! Ik bedoel maar, hoe zou ik er wel niet uitzien als ik bijvoorbeeld 55 kg zou wegen? Behoorlijk mager denk ik zo? Bovendien train ik ook met gewichten en heb ik een behoorlijke spiermassa, dat tikt ook aardig aan. Ik zou het vreemd vinden als een manege mij zou afkeuren (laat staan een volwassen kerel van 1.95m met flinke bouw,maar wel slank) omdat ik nu eenmaal zwaarder weeg gezien mijn lengte.

Je moet je soort paarden hiervoor zorgvuldiger selecteren. Als manegebedrijf gewoonweg beseffen dat je grotere klanten nu eenmaal niet op pony's kunt laten rijden, maar op grote KWPN-ers of koudbloeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:14

Citaat:
Waar is die factor BMI dan nog voor nodig?? Het feit dat ze in haar tekst volledig voorbij gaat aan absolute gewichten en draagkrachten, maakt dat ik ten zeerste in twijfel trek of mw van Muiswinkel daar enig beeld bij heeft.

Je sluit er sowieso de ruiters mee uit van 120 kg oid, want dat is bij geen enkele lengte echt gezond. En mensen die heel kort zijn, maar toch heel zwaar (=dik) sluit je er ook mee uit. En zoals ik al zei. Ik geloof dat de hoeveelheid vet die iemand heeft zeker van belang is omdat lichtrijen nou eenmaal wat moeilijker gaat met veel ' bagage ' .... En het schijnt belastender te zin omdat vet niet iets is waar je controle over hebt waardoor het een fractie later nabeweegt etc.

Tuurlijk is rijkunst ook van belang, maar je kan op een manege imo niet mensen buitensluiten omdat ze slecht kunnen rijden. Want zover ik weet is het juist de taak van een manegebedrijf om mensen (beter) te leren rijden...

MSDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:32

Het BMI geeft aan of de verhouding tussen lengte en gewicht klopt.
Het gaat Henriet van Muiswinkel voornamelijk erom of de ruiters hun paarden tot last zijn. Ik rij zelf al behoorlijk wat jaren op haar stal en ik ben zeer te spreken over het beleid.

Het is echt niet zo dat bij binnenkomst mensen eerst op de weegschaal moeten gaan staan en aan de hand daarvan wordt bepaald of ze wel of niet welkom zijn, nee het gaat erom het toelaatbaar is om bepaalde mensen wel of niet op een paard te laten rijden. Er is namelijk ook nog een degelijk verschil tussen iemand van 1,90 die 100 kilo en iemand van 1,60 die 80 kilo weegt. Het is namelijk voor iemand met een hoog vetpercentage erg moeilijk om de beweging van het paard aan te voelen. Mensen die klein en dik zijn hebben hier vaak meer moeite mee dan mensen die wel lang zijn en daardoor zwaarlijvig. Gewicht kan ruiters simpelweg in de weg zitten.
Daarnaast is het zo dat manegeruiters, en met name de beginners zijn vaak niet de meest fijngevoelige ruiters die de beweging van hun paard precies aanvoelen, en daarom constant bij elke beweging op de rug van het paard ploffen. Dit gaat gewoon ten koste van een paard! En dit willen ze op de Gompert gewoon voorkomen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:27

Marjette schreef:
Het BMI geeft aan of de verhouding tussen lengte en gewicht klopt.
Het gaat Henriet van Muiswinkel voornamelijk erom of de ruiters hun paarden tot last zijn. Ik rij zelf al behoorlijk wat jaren op haar stal en ik ben zeer te spreken over het beleid.

Het is echt niet zo dat bij binnenkomst mensen eerst op de weegschaal moeten gaan staan en aan de hand daarvan wordt bepaald of ze wel of niet welkom zijn, nee het gaat erom het toelaatbaar is om bepaalde mensen wel of niet op een paard te laten rijden. Er is namelijk ook nog een degelijk verschil tussen iemand van 1,90 die 100 kilo en iemand van 1,60 die 80 kilo weegt. Het is namelijk voor iemand met een hoog vetpercentage erg moeilijk om de beweging van het paard aan te voelen. Mensen die klein en dik zijn hebben hier vaak meer moeite mee dan mensen die wel lang zijn en daardoor zwaarlijvig. Gewicht kan ruiters simpelweg in de weg zitten.
Daarnaast is het zo dat manegeruiters, en met name de beginners zijn vaak niet de meest fijngevoelige ruiters die de beweging van hun paard precies aanvoelen, en daarom constant bij elke beweging op de rug van het paard ploffen. Dit gaat gewoon ten koste van een paard! En dit willen ze op de Gompert gewoon voorkomen.

Zie ik ook in jouw verhaal nog steeds de zin van BMI niet in deze context.
Verhouding tussen lengte en gewicht is relatief, immers, iemand van 100kg die 1,90 is, heeft z'n zwaartepunt op een "iets" andere plek zitten. Wat denk je bijvoorbeeld dat he effect is van iemand die scheef zit op een lengte van 1,90m of 1,65m?
Het is gewoon appels met peren vergelijken. Soort van hetzelfde idee als dat een autojournalist zich erover beklaagde dat een Land Rover Defender bij 140km/h zo'n lawaai maakte. Lieve schat, daar is een Defender ook helemaal niet voor bedoeld! (Het zal ook weer geen Duitse journalist zijn).

MSDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:52

Ja maar iemand die lang en zwaar is kan z'n paard misschien wel minder in de weg zitten dan een klein propje. Gewicht is in dit geval relatief. Niet het BMI. Het BMI toont namelijk aan of iemand wel de juiste verhoudingen heeft. Dit doet het gewicht ansich niet!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:06

Maar heb je dan het BMI nodig om te weten of mensen in verhouding zijn? Imo is dat ook te zien door te kijken naar die persoon.

Zoals ik eerder zei lijkt BMI me niet nodig om dit allemaal te weten te komen, maar misschien is het wel beter naar klanten te verantwoorden en dat ze het daarom gebruiken?
Het komt op hetzelfde neer, maar als je tegen iemand zegt dat zijn BMI wat aan de hoge kant is, komt dat denk ik minder hard over dan dat je zegt dat diegene te dik is. Ik weet het niet hoor, bedenk ook maar wat. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:09

Marjette schreef:
Ja maar iemand die lang en zwaar is kan z'n paard misschien wel minder in de weg zitten dan een klein propje. Gewicht is in dit geval relatief. Niet het BMI. Het BMI toont namelijk aan of iemand wel de juiste verhoudingen heeft. Dit doet het gewicht ansich niet!

Nee, maar het gewicht "an sich" is wel datgene wat de paardenrug belast! Neem een stalen balk en laat daar iemand op gaan zitten die 100kg weegt en 2,00m lang is. Neem vervolgens iemand die ook 100kg weegt, maar slecht 1,75m lang is. Wie wie buigt de balk het meeste door?

MSDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:11

Judje schreef:
Maar heb je dan het BMI nodig om te weten of mensen in verhouding zijn? Imo is dat ook te zien door te kijken naar die persoon.

Zoals ik eerder zei lijkt BMI me niet nodig om dit allemaal te weten te komen, maar misschien is het wel beter naar klanten te verantwoorden en dat ze het daarom gebruiken?
Het komt op hetzelfde neer, maar als je tegen iemand zegt dat zijn BMI wat aan de hoge kant is, komt dat denk ik minder had over dan dat je zegt dat diegene te dik is. Ik weet het niet hoor, bedenk ook maar wat. :)

Het is ook niet zo dat bij binnenkomst mensen van top tot teen gemeten worden! Tuurlijk wordt er ook naar de persoon zelf gekeken. Het BMI is slechts een richtlijn! Het belangrijkste is dat de ruiter geen belemmering vormt voor het paard, en helaas zijn dikke mensen dat gewoon sneller..

MSDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:14

ikke schreef:
Marjette schreef:

Nee, maar het gewicht "an sich" is wel datgene wat de paardenrug belast! Neem een stalen balk en laat daar iemand op gaan zitten die 100kg weegt en 2,00m lang is. Neem vervolgens iemand die ook 100kg weegt, maar slecht 1,75m lang is. Wie wie buigt de balk het meeste door?

Ik snap wat je bedoelt. Maar zoals ik ookal eerder zei, het belangrijkste is dat de ruiter geen last vormt voor het paard. En dat zijn mensen waarbij het vetoppervlak dus in verhouding kleiner (en dus een hoog BMI hebben) is over het algemeen meer!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:20

Marjette schreef:
ikke schreef:

Ik snap wat je bedoelt. Maar zoals ik ookal eerder zei, het belangrijkste is dat de ruiter geen last vormt voor het paard. En dat zijn mensen waarbij het vetoppervlak dus in verhouding kleiner (en dus een hoog BMI hebben) is over het algemeen meer!

Waar het om gaat is dat je iemand van 1,60 en 80kg niet op een paard van 1,75 zet, terwijl juist DIE geen enkel probleem heeft met dat gewicht, terwijl een paard van 1,50, waar iemand met die afmetingen eerder op gezet word, juist wel problemen heeft met da gewicht.
Daar zit 'm de kneep en de rest is leuk verzonnen marketing, waar met name die sportschool belang bij heeft.

Probeer nou niet recht te l*llen wat krom is, daar heb je nu juist de verkeerde voor gekieteld.......

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:15

"vetoppervlak" "verhouding" "kleiner vs langer" Leuk, maar BMI kijkt nog steeds niet naar vet percentage of naar lichaamsbouw.
Ik zelf ben 1.66, grof gebouwd, daarnaast ook nog eens flink gespierd en weeg 70kg. Als ik tegen mensen zeg dat ik dat weeg kijken ze me aan van je maakt een grapje.. daar geloof ik helemaal niks van. ( o.a. een zus die zelfs haar weegschaal gaat halen om het met eigen ogen te zien). BMI zegt dus nog steeds niks over de verhouding vet op een lichaam. BMI zegt dus ook niks over of een ruiter een last zal zijn of niet.

MSDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:00

ikke schreef:
Waar het om gaat is dat je iemand van 1,60 en 80kg niet op een paard van 1,75 zet, terwijl juist DIE geen enkel probleem heeft met dat gewicht, terwijl een paard van 1,50, waar iemand met die afmetingen eerder op gezet word, juist wel problemen heeft met da gewicht.
Daar zit 'm de kneep en de rest is leuk verzonnen marketing, waar met name die sportschool belang bij heeft.

Probeer nou niet recht te l*llen wat krom is, daar heb je nu juist de verkeerde voor gekieteld.......

Ik probeer absoluut niet recht te praten wat krom is. Waar het ons om gaat is dat de ruiter geen last vormt voor zijn paard. Al weegt iemand 120 kilo dan kan het nog zijn dat zijn/haar paard hier geen last van ondervindt. Helaas is het zo dat manegeklanten vaak nog niet dat paardengevoel hebben om het paard bij een het hebben van overgewicht niet tot last te zijn. En daarom wordt het BMI als RICHTLIJN gebruikt om bepaalde klanten erop te wijzen dat ze te zwaar zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:20

Marjette schreef:
ikke schreef:

Ik probeer absoluut niet recht te praten wat krom is. Waar het ons om gaat is dat de ruiter geen last vormt voor zijn paard. Al weegt iemand 120 kilo dan kan het nog zijn dat zijn/haar paard hier geen last van ondervindt. Helaas is het zo dat manegeklanten vaak nog niet dat paardengevoel hebben om het paard bij een het hebben van overgewicht niet tot last te zijn. En daarom wordt het BMI als RICHTLIJN gebruikt om bepaalde klanten erop te wijzen dat ze te zwaar zijn.

Maar wat voegt die richtlijn in godsnaam toe aan "gewoon kijken hoe iemand verhoudt tot het paard"??
Wat biedt de BMI extra wat je eerst niet had?
Dat een klant "te zwaar" zou zijn is dan gericht op zijn lichaam, niet op de invloed die hij/zij heeft op het paard. Zoals gezegd, wanneer je iemand op een groot, stevig paard zet, maakt het niet zoveel uit of die persoon 1,60m of 1,80m is. Sterker nog, die van 1,60 kon weleens aangenamer zijn omdat de uitzwaai aan de bovenzijde veel minder is.

MSDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:32

ikke schreef:
Maar wat voegt die richtlijn in godsnaam toe aan "gewoon kijken hoe iemand verhoudt tot het paard"??
Dat een klant "te zwaar" zou zijn is dan gericht op zijn lichaam, niet op de invloed die hij/zij heeft op het paard. Zoals gezegd, wanneer je iemand op een groot, stevig paard zet, maakt het niet zoveel uit of die persoon 1,60m of 1,80m is. Sterker nog, die van 1,60 kon weleens aangenamer zijn omdat de uitzwaai aan de bovenzijde veel minder is.

Het hebben van een zwaar lichaam is de oorzaak voor het hebben van een negatieve invloed op het paard. Hierbij moet wel een onderscheid gemaakt worden tussen lang en zwaar en klein en zwaar. Lange zware mensen zijn veel meer in staat de bewegingen van het paard alsnog aan te voelen. Deze mensen zijn dus meer in staat een onafhankelijke zit aan te nemen dan kleine dikke mensen, dit puur omdat het gewicht verdeeld wordt over een groter oppervlak. Je zegt wel dat lange mensen een grotere uitzwaai aan de bovenkant hebben, maar het gaat nu om de rug van het paard en deze wordt voornamelijk belast door het neerkomen in het zadel van de ruiter en het stil kunnen zitten van hem/haar. Bij mensen met een hoog BMI (en dus overgewicht) zal het paard altijd een extra klap op moeten vangen omdat deze ruiter in feite in '2 fasen' neerkomt in het zadel. Allereerst ploft de ruiter met zijn/haar 'vet' in het zadel en vervolgens nog met het lichaam. Dit kan niet prettig zijn voor het paard.
Bij ons op stal is het verder echt wel zo dat er gekeken wordt naar de typen ruiters en de verhoudingen die deze mensen hebben, en daarop wordt vervolgens het paard gekozen. Zo zetten wij grote mensen op de grote sterke paarden, kleine mensen op de kleinere paarden en de grote e-pony's en daarnaast zijn er voor de stevige kleine mensen ook een aantal ijslanders en een haflinger. Mensen weten zelf vaak echt wel wanneer ze wel of niet te zwaar zijn en deze klanten doen er ook echt wat aan om wel te kunnen rijden. Het BMI kan hen helpen om te weten wanneer ze goed op gewicht zitten en het hanteren van deze index is geen marketingstunt, daar blijf ik bij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:55

Marjette schreef:
ikke schreef:

Het hebben van een zwaar lichaam is de oorzaak voor het hebben van een negatieve invloed op het paard. Hierbij moet wel een onderscheid gemaakt worden tussen lang en zwaar en klein en zwaar. Lange zware mensen zijn veel meer in staat de bewegingen van het paard alsnog aan te voelen. Deze mensen zijn dus meer in staat een onafhankelijke zit aan te nemen dan kleine dikke mensen, dit puur omdat het gewicht verdeeld wordt over een groter oppervlak. Je zegt wel dat lange mensen een grotere uitzwaai aan de bovenkant hebben, maar het gaat nu om de rug van het paard en deze wordt voornamelijk belast door het neerkomen in het zadel van de ruiter en het stil kunnen zitten van hem/haar. Bij mensen met een hoog BMI (en dus overgewicht) zal het paard altijd een extra klap op moeten vangen omdat deze ruiter in feite in '2 fasen' neerkomt in het zadel. Allereerst ploft de ruiter met zijn/haar 'vet' in het zadel en vervolgens nog met het lichaam. Dit kan niet prettig zijn voor het paard.
Bij ons op stal is het verder echt wel zo dat er gekeken wordt naar de typen ruiters en de verhoudingen die deze mensen hebben, en daarop wordt vervolgens het paard gekozen. Zo zetten wij grote mensen op de grote sterke paarden, kleine mensen op de kleinere paarden en de grote e-pony's en daarnaast zijn er voor de stevige kleine mensen ook een aantal ijslanders en een haflinger. Mensen weten zelf vaak echt wel wanneer ze wel of niet te zwaar zijn en deze klanten doen er ook echt wat aan om wel te kunnen rijden. Het BMI kan hen helpen om te weten wanneer ze goed op gewicht zitten en het hanteren van deze index is geen marketingstunt, daar blijf ik bij.

Je geeft categorisch geen antwoord op mijn vragen, maar kletst net zolang totdat je weer bij die, zinloze, BMI uitkomt.
Waarom anders geef je enerzijds toe dat er gewoon gekeken wordt welk mens op welk paard past (waarbij je voorbeelden noemt waar ik zeker NIET voor zou kiezen) maar er blijkbaar niet aan wilt om die te dikke mensen dan maar op grotere, sterkere paarden te zetten, gezien de voorbeelden die je geeft, maar er tot vervelens toe weer die BMI bijhaald omdat het de mensen dat inzicht zou moeten geven. Welk doel? Denk je echt dat die te dikke mensen van zichzelf niet weten dat ze te dik zijn? Kom zeg, dat weten ze heus wel. En die sportschool? Wat doet die in het hele verhaal? Daar hoor ik je niet meer over.......

MSDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:08

Ik geloof niet dat het nog zin heeft om deze discussie verder te voeren. Ik snap niet dat mensen zich druk maken over een beleid dat VOOR het welzijn van hun paarden is. Dit hoort juist door alle ruiters beaamd te worden! Ik vind het daarom werkelijk belachelijk dat mensen die net als ik en ook deze manege, het beste met hun paard voor hebben, zich druk maken over of een BMI wel of niet een goede richtlijn is om te bepalen of een ruiter te zwaar is voor zijn/haar paard. Wees blij dat er maneges zijn die zich inzetten voor de gezondheid en de rug van hun paarden. Er zijn er genoeg die dit niet doen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 00:07

Marjette schreef:
Ik geloof niet dat het nog zin heeft om deze discussie verder te voeren. Ik snap niet dat mensen zich druk maken over een beleid dat VOOR het welzijn van hun paarden is. Dit hoort juist door alle ruiters beaamd te worden! Ik vind het daarom werkelijk belachelijk dat mensen die net als ik en ook deze manege, het beste met hun paard voor hebben, zich druk maken over of een BMI wel of niet een goede richtlijn is om te bepalen of een ruiter te zwaar is voor zijn/haar paard. Wees blij dat er maneges zijn die zich inzetten voor de gezondheid en de rug van hun paarden. Er zijn er genoeg die dit niet doen!

Waar ik me druk om maak is het feit dat je overduidelijk een lesje oplepeld maar geen flauw idee hebt van wat je eigenlijk zegt. Ik krijg nog steeds geen inhoudelijk antwoord op mijn vraag wat de BMI toevoegd aan domweg kijken naar je klanten en op basis daarvan keuzes te maken, zelfs dat ze niet mogen rijden.
Dat anderen weinig of geen beleid voeren in het belang van hun paarden, maakt nog niet dat die BMI opeens wel in het belang van het paard is.
Dat is het namelijk niet en de ontkrachting daarvoor geef je zelf:
Marjette schreef:
Bij ons op stal is het verder echt wel zo dat er gekeken wordt naar de typen ruiters en de verhoudingen die deze mensen hebben, en daarop wordt vervolgens het paard gekozen. Zo zetten wij grote mensen op de grote sterke paarden, kleine mensen op de kleinere paarden en de grote e-pony's en daarnaast zijn er voor de stevige kleine mensen ook een aantal ijslanders en een haflinger.

Om te beginnen zijn IJslanders zeker NIET zo sterk als sommigen ons zo graag doen geloven, niet in de laatste plaats het stamboek zelf, en vervolgens:
Marjette schreef:
Mensen weten zelf vaak echt wel wanneer ze wel of niet te zwaar zijn en deze klanten doen er ook echt wat aan om wel te kunnen rijden. Het BMI kan hen helpen om te weten wanneer ze goed op gewicht zitten en het hanteren van deze index is geen marketingstunt, daar blijf ik bij.

zie ik alleen een relatie tussen de BMI en de mensen. het paard is opeens verdwenen.
Om nog maar te zwijgen dat je hier diezelfde kennis van je klanten in twijfel trekt:
Marjette schreef:

Hoe moet ik dit rijmen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 00:33

Zoals ik eerder heb gezegd, heb je met BMI een duidelijke bovengrens, 120 kg geeft bij geen enkele lengte een goed BMI bv, en daar komt bij dat iemand die kleiner is dus ook minder mag wegen wat mij een goede zaak lijkt omdat iemand die klein en dik is belastender is als iemand die lang en niet dik is, maar wel even veel weegt...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:00

Menino schreef:
Zoals ik eerder heb gezegd, heb je met BMI een duidelijke bovengrens, 120 kg geeft bij geen enkele lengte een goed BMI bv, en daar komt bij dat iemand die kleiner is dus ook minder mag wegen wat mij een goede zaak lijkt omdat iemand die klein en dik is belastender is als iemand die lang en niet dik is, maar wel even veel weegt...

Leg dat eens uit. Wat is het voordeel van BMI-factor boven gewoon kijken naar mensen?
Wat is het nut van die bovengrens? Waarom heb je die BMI nodig om iemand van 120kg af te raden op een paard te gaan zitten?

Waar de BMI namelijk volledig aan voorbij gaat is de wijze waarop iemand z'n lichaam gebruikt en beheerst en juist DAT is bepalend voor het gemak of ongemak voor het paard. Wanneer ik iemand zie lopen, heb ik een beeld van diens lichaamsgebruik; bij een BMI heb ik alleen een indikatie van iemands omvang, mits ik ook weet hoe groot die persoon is.
Iemand van 100kg die z'n lichaam goed beheerst geeft minder last voor het paard, zelfs als diens BMI te hoog zou zijn, dan een stijve hark van 80kg met een goed BMI.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:24

Moderatoropmerking:
Met een discussie is niks mis, maar probeer wel respectvol en netjes te blijven! :)