Marjette schreef:Ik geloof niet dat het nog zin heeft om deze discussie verder te voeren. Ik snap niet dat mensen zich druk maken over een beleid dat VOOR het welzijn van hun paarden is. Dit hoort juist door alle ruiters beaamd te worden! Ik vind het daarom werkelijk belachelijk dat mensen die net als ik en ook deze manege, het beste met hun paard voor hebben, zich druk maken over of een BMI wel of niet een goede richtlijn is om te bepalen of een ruiter te zwaar is voor zijn/haar paard. Wees blij dat er maneges zijn die zich inzetten voor de gezondheid en de rug van hun paarden. Er zijn er genoeg die dit niet doen!
Waar ik me druk om maak is het feit dat je overduidelijk een lesje oplepeld maar geen flauw idee hebt van wat je eigenlijk zegt. Ik krijg nog steeds geen inhoudelijk antwoord op mijn vraag wat de BMI toevoegd aan domweg kijken naar je klanten en op basis daarvan keuzes te maken, zelfs dat ze niet mogen rijden.
Dat anderen weinig of geen beleid voeren in het belang van hun paarden, maakt nog niet dat die BMI opeens wel in het belang van het paard is.
Dat is het namelijk niet en de ontkrachting daarvoor geef je zelf:
Marjette schreef:Bij ons op stal is het verder echt wel zo dat er gekeken wordt naar de typen ruiters en de verhoudingen die deze mensen hebben, en daarop wordt vervolgens het paard gekozen. Zo zetten wij grote mensen op de grote sterke paarden, kleine mensen op de kleinere paarden en de grote e-pony's en daarnaast zijn er voor de stevige kleine mensen ook een aantal ijslanders en een haflinger.
Om te beginnen zijn IJslanders zeker NIET zo sterk als sommigen ons zo graag doen geloven, niet in de laatste plaats het stamboek zelf, en vervolgens:
Marjette schreef:Mensen weten zelf vaak echt wel wanneer ze wel of niet te zwaar zijn en deze klanten doen er ook echt wat aan om wel te kunnen rijden. Het BMI kan hen helpen om te weten wanneer ze goed op gewicht zitten en het hanteren van deze index is geen marketingstunt, daar blijf ik bij.
zie ik alleen een relatie tussen de BMI en de mensen. het paard is opeens verdwenen.
Om nog maar te zwijgen dat je hier diezelfde kennis van je klanten in twijfel trekt:
Marjette schreef:Ik probeer absoluut niet recht te praten wat krom is. Waar het ons om gaat is dat de ruiter geen last vormt voor zijn paard. Al weegt iemand 120 kilo dan kan het nog zijn dat zijn/haar paard hier geen last van ondervindt. Helaas is het zo dat manegeklanten vaak nog niet dat paardengevoel hebben om het paard bij een het hebben van overgewicht niet tot last te zijn. En daarom wordt het BMI als RICHTLIJN gebruikt om bepaalde klanten erop te wijzen dat ze te zwaar zijn.
Hoe moet ik dit rijmen?