wat vinden jullie van stands?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:54

daffie1986 schreef:
AaronYve schreef:
Een stand voor een half uurtje wachten oke.
Liever niet natuurlijk en ik zou er zelf ook nooit aan beginnen.
Maar dat een paard vast staat vind ik dus echt niet kunnen![/quote]

Staat jouw paard dan ook los tijdens poetsen en zadelen?

Jij snapt het dus niet...?...
Ik vind niet dat je een paard vast moet zetten in zijn stal!

Inge_1986

Re: wat vinden jullie van stands?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:58

Volledig eens met aaronYve. Stands zijn prima als poets- en zadelplaats, maar niet om je paard in achter te laten.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:37

kimnytocize schreef:
Vind 'stands' iets uit de vorige eeuw.

Verschrikkelijk voor de paarden en pony's, ze kunnen niet eens gaan liggen 's nachts om te slapen bijvoorbeeld.

Volgens mij heb jij geen idee waar je het over hebt, de pony's/paarden kunnen gewoon liggend slapen hoor.

AaronYve: Waarom niet, als het alleen 's nachts is kan het geen kwaad hoor. Die beesten gaan gewoon liggen hoor.

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:30

Ja. als ze niet kunnen liggen vind ik het ook zielig maar dat kan gewoon.

ietjepietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:45

hey,,
Bij ons op de ponyclub hebben we ook stands.
De pony's staan hier alleen tussen de lessen door.
zaterdag moet mijn pony van 11 tot 2 eigelijk daar tsaan. ?we hebben ook een buitenbak die niet in gebruik is dus heb ik gezegt ik zet haar daar in. ik indt het vreselijk als paarden hier in moeten leven. mijn pony wordt overigens heel erg onrustig en gaat graven buiten en luchtzuigen ze krijgt dus stalonntdougenden

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:48

Mustang1995 schreef:
hoi bij ons op stal zijn 2 stands en daar kunnen ze met gemak in liggen en rollen ook omkeren enzo maar ze staan wel vast is dit nou ook zielig?

xxx
ze staan vast maar tegelijkertijd kunnen ze wel rollen en omkeren?
ik even nie snappen nie :P

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:43

daffie1986 schreef:
kimnytocize schreef:
Vind 'stands' iets uit de vorige eeuw.

Verschrikkelijk voor de paarden en pony's, ze kunnen niet eens gaan liggen 's nachts om te slapen bijvoorbeeld.

Volgens mij heb jij geen idee waar je het over hebt, de pony's/paarden kunnen gewoon liggend slapen hoor.

Volgens mij heb jij zelf totaal geen benul van wat een stand is. En ben overigens zeer benieuwd hoe jouw paarden liggen ;)

Laatst een manege wezen bekijken.. paarden en pony's stonden in stands, vaste 'verblijfplaats', allemaal vast aan een touwtje met een voer- en waterbak van voren. Een ander soort (sterk) touw fungeerde als 'sluiting'. En nee, dit was niet om ze zomaar ff neer te zetten tussen manegelessen door.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:35

BELACHELIJK....als huisvesting.

Een stal waarbij een paard af en toe uit mag als het uitkomt vind ik al verschikkelijk, maar een stand?...bestaan die ondingen uberhaupt nog?

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:30

Nou ik weet nie of jij (kimnytocize) dan echtte stands kent, maar paarden kunnen gewoon liggen. Bij mijn stage bedrijf hebben we ook stands

blonde84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:34

Ik ben echt tegen stands.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:08

SJANNE_DARK schreef:
Nou ik weet nie of jij (kimnytocize) dan echtte stands kent, maar paarden kunnen gewoon liggen. Bij mijn stage bedrijf hebben we ook stands

Plaats dan eens een foto van je stage (of desnoods vergelijkbare afbeelding van internet, of geef een link) van wat jij onder een echte stand verstaat!

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:23

Er is een onderzoek gedaan naar de bewegelijkheid van paarden op stands en paarden een boxen van 3x3 m. En wat blijkt. Dat paarden in een stand meer bewegen (heen en weer lopen) dan paarden in een box. Dit omdat paarden helemaal niet houden van kleine rondjes draaien. Ook is uit dit onderzoek naar voren gekomen dat de meeste paarden in een stand meer natuurlijk kudde gedrag vertonen omdat ze meer kontakt en aanrakingen hebben met hun buur paarden als paarden in afgesloten boxen. Dit heeft vorig jaar in een artiekel in de paard en sport gestaan.

Mijn eigen paarden staan niet op stand en komen altijd veel buiten.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:25

paarden kunnen wel degelijk liggen in een stand. het is wat minder comfortabel als een stal maar het kan wel.
Afbeelding

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:28

Nou, die van mij kan hier niet in liggen.. iets te krap..

Ziet er wel schoon uit, maar voor mijn gevoel toch iets te klein, hoor.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:35

ik moet er ook niet aan denken dat mijn paarden er in staan, maar sommige stallen hebben t nou eenmaal, maar om het nou meteen helemaal af te kraken mijn paard staat in een ruime box maar staat hier ook bijna altijd stil, zet hoogstends een pas opzij om even naar buiten te kijken, dus of een stand nou slecht is. je moet je paard naar buiten gooien ja, maar dat moet bij een box ook je kan je paard ook niet de hele dag in een box laten staan en dat is het zelfde princiepe als een stand.

ik heb ook wel eens stallen gezien met boxen die ook zo krap zijn dat ze bijna neit kunnen draaien en dat is dan wel oke omdat hij dan tenminste wel in een box staat.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:33

nee, dat praat voor mij nog niks goed. Jou paard heeft dan in ieder geval de keuze stil te staan. Hij kan als hij wil even liggen, beetje prutsen met de boxbedekking, kijken of er een interessant persoontje aan komt. OOk niet veel, maar toch iet wat meer. Natuurlijk weet ik ook wel dat bij vooral maneges het echt even niet anders kan en je hebt makkelijk praten om te zeggen, nou verkoop de boel dan als je ze niet kunt houden. Maar, toch ik hou er gewoon niet van. Niet alleen voor mijn eigen, maar ook niet voor de manege ponies waar ik vroeger op heb gereden. Terwijl het voor de rest echt wel een hele leuke manege was hoor :)

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:40

Hier op de manege zie ik de paarden soms gewoon liggen in de stands, maar de meeste doen het niet zo snel als er mensen zijn. maar het kan wel gewoon|!

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:30

Wij hebben op stal alleen poetstands. Vind ik wel handig, maar overdag en 's nachts staat mijn paardje lekker in een ruime stal :) .

Walsertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 07:50

Ik vind stands niet kunnen, ook al zien ze er netjes en praktisch uit ;)
Een paard gaat van nature grazen (wat een paard in stal ook doet door zijn stro om te spitten enzo.
Naar mijn mening kan dit niet in een stand, ze kunnen niet draaien of niets!
Je neemt toch iets van het natuurlijke gedrag weg :Y)

Sc_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:59

Een vriendin van mij heeft ook stands voor haar 2 pony's.
Ze staan er in de winter 's nachts of als het echt aan het stormen is.
Anders staan ze altijd buiten.
Het zijn mooie, propere stands met veel licht.
Ze kunnen contact maken met elkaar, naar buiten kijken, licht veel hooi zodat ze constant iets te eten hebben en erhangt een liksteen en een bal om mee te spelen.
Denk dat er met dit soort van stands niks mis is,
Maar zo zou een box er in principe ook moeten uitzien en dat is echt niet altijd zo.
Dus om zo maar even te zegen: stand is slecht,, box is goed.
Nee, denk niet dat je het zo gemakkelijk kunt vergelijken.

Noek__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:18

Jullie bokkers zijn toch schatjes, Nu heb ik dinsdag examen huisvesting over huisvesting van paarden,dus jullie helpen me geweldig ;)
Nu wat ik ervan vind; ik zou het zelf nooit doen, Paarden lopen per dag gemiddeld 16km -Jaja, Geleerd:D- en die beweging hebben ze niet in een stand, maar ook helemaal niet in een box, Dus Een box goed een stand slecht zou ik ook niet zeggen..Het beste is nog steeds paardje lekker buiten met een schuilhokje of wat bomen waar ie onder kan staan en lekker gras.
Als er dan echt niets anders gaat dan een stand , moet het paard wel kunnen liggen. Een ruime stand is -tegen wat de meeste van jullie denken- ook niet goed. De paarden krijgen dan nog meer drang om toch even te rollen en dan komen ze vast te zitten in hun touw waaraan ze vasthangen.

Lang leven de wei! zou ik zo zeggen!

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:26

Ik ben geen voorstander van stands, maar het is nog altijd beter als een vieze bedompte box waar ze tot aan hun knieën in de hun eigen stront staan. Geloof me ook dat komt nog steeds voor. Die stand op de foto met een dikke laag stro daar zo ik mijn paard liever in hebben staan dan in een box die donker is waar maar een dun laagje zaagsel of vlas in ligt wat verveling zeker veroorzaakt. Mijn inziens hoort een paard minimaal 4-8 uur per dag buiten te komen en zeker 4-5 per week gereden of anderzins beweging/aandacht te krijgen. Voor mij hoeft een paard niet 24/7 buiten te staan zonder schuilstal. Er zijn genoeg mensen die paarden/pony's hebben die niet genoeg aandacht/verzorging krijgen en dat is nog erger dan in een stand staan.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:31

Ze kunnnen inderdaad net liggen met hun benen in de nek :')
Stands beperken alles wat een paard nodig heeft, en zijn vaak ook net zo hoog afgewerkt, dat ze andere paarden niet kunnen zien. Ik ben echt tegen stands, en zou mijn paard er nog voor geen goud in zetten.

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:32

In Duitsland staan veel hengsten nog op stand op de Landgestuts... Ook op Hippisch Centrum in Deurne gebeurd het wel eens dat er paarden in een stand staan. (1 student, 2 paarden en een tekort aan boxen = 2 paarden op stand)

Tja, of t slecht is.... Als een paard gewoon genoeg beweging krijgt, in de wei komt, etc. Heb ik er niet zo veel problemen mee. Heb net zoveel/ meer problemen met paarden in een stalletje (of containerhok) die 5 dagen in de week een uurtje naar buiten mogen om te rijden en verder niet.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:36

blue_kim schreef:
paarden kunnen wel degelijk liggen in een stand. het is wat minder comfortabel als een stal maar het kan wel.
Afbeelding

in zo iets zou mijn pony voor paar dagen wel in staan maar niet voor altijd
als ze nouw gaan liggen om willen draaien en touw in 1 keer te straks , tjah hoe moeten ze daar u itkomen