ik heb 1 (zometeen 2) pony's. ik ga praktisch nooit uit (niet dat ik dat nou verschrikkelijk vind). en ik ben altijd zuinig geweest: dus goedkope kleding, weinig junkfood en snoep kopen, weinig treinreizen etc. Maar of dat nou speciaal voor het paard is...? ik denk het niet: ik leefde al zo toen ik geen paard had. dat ik al mijn geld in mijn paard kan steken is gewoon een extratje
amj
Geplaatst: 19-03-09 23:29
Ik ga minder vaak uit. En vooral koop ik minder kleren! In de tijd voor ik Joy had, ging ik veel vaker shoppen. Nu doe ik dat veel minder en koop ik alleen wat ik echt nodig heb. Oh ja, ik ga ook nog met m'n ouders mee kamperen, kost mij verder niks, alleen neem ik nu m'n paardje mee waar ik voor betaal. Zo heb ik toch een gave vakantie!
Anoniem
Geplaatst: 20-03-09 01:03
Ik heb mijn paard nu bijna een jaar en voordat ik haar had kocht ik (veel) meer spullen voor mezelf. Kleding en hebbedingen voor in huis bijvoorbeeld. Dat is eigenlijk alles dat ik 'moet' laten omdat ik haar moet onderhouden.
Het voelt echter niet alsof ik iets moet laten, ze is elke cent en elke minuut meer dan waard. En zij maakt mij veel gelukkiger dan materiële zaken. Wat ik moet laten valt compleet weg tegenover wat ik nu heb en krijg.
Elke87
Geplaatst: 20-03-09 01:13
Als ik geen paard had.. Had ik niet gewerkt (of in ieder geval niet zoveel). Ik had dus super veel vrije tijd gehad en zou me alleen maar vervelen..
Soms baal ik wel dat ik niet alles kan kopen, maar zoals ik al zei had ik zonder paard nooit zoveel gewerkt en had ik het dus ook niet kunnen kopen.
Dus voor mij is het eerder een verrijking, dan dat ik er iets voor laat.
Het enige wat ik niet kan is op vakantie gaan, maar ach. En soms mis ik het even niets doen wel
Niek123
Geplaatst: 20-03-09 01:17
Als ik geen eigen paarden had;
-Was ik op kamers gegaan in Groningen. -Had ik een eigen autootje gekocht. -Ik zou op m'n 16e voor de brommer zijn gegaan. -Had ik veel meer gereist. -Ga ik vaker stappen (nu moet je rekening houden met wedstrijden) -Had ik vanaf me 16e al een bijbaantje gehad (doe nu vakantiewerk)
Maar dan had ik niet zo veel plezier gehad met mijn paarden! Wat ik toch belangrijker vind.
friesiszwart
Geplaatst: 20-03-09 08:21
mijn vakantie hooguit een enkel nachtje weg
ravellie
Geplaatst: 20-03-09 08:25
Mijn paard is nu met pensioen
Maar toen ik hem nog had, was het meer het 'laten'' van: sociale contacten en daagjes weggaan ( shoppen etc) Puur omdat ik geen goede achterban had (althans, ik kon mijn paard ook moeilijk loslaten en overlaten aan anderen)
Als we op vakantie gingen......was dat binnen Nederland en ging hij mee
Sociaal leven...stond op een laag pitje, omdat ik fulltime in de zorg werktte en iedere dag naar mijn paard moest
Als je echt super zuinig moet leven omdat je een paard hebt, ben je denk ik niet goed bezig Een paard kost nu eenmaal geld ( helemaal als ze iets gaan mankeren en je een abbo bij de veearts krijgt...weet ik alles van helaas)
daffie1986
Geplaatst: 20-03-09 13:05
vroegah ging ik altijd met mijn ouders 3 tot 4 weken op vakantie daar mijn vriend niet zonder het bedrijf van zijn vader kan en er op een boerderij gewoon veel werk te doen is gan wij max 1 week op vakantie. Nieuwe kleren kopen heb ik nooit last van gehad ik koop nieuwe broeken als mn oude versleten zijn en mijn paard krijgt ook niet elke zeizoen nieuwe setjes, wil juist een heleboel minder spullen.
Ga nog 2x per jaar op vakantie (het liefst nog vaker) ga shoppen als ik wil, ga uit eten als ik wil, ga stappen als ik wil.
het enige wat ik wel echt heb moeten laten is het op kamers gaan, vanwege mijn paard woon ik nog thuis. En had ik mijn paard niet, had ik vast een autootje .
Scheelt ook een hoop dat ik niet veel ga winkelen (ook al had ik geen paard) en ik ga ook niet zo vaak uit (ook niet als ik geen paard had)
ansj17
Geplaatst: 23-03-09 21:35
Eigelijk niets, als ik op vakantie ben ( ongeveer 1 week in het jaar) dan heeft mijn paard ook lekker een weekje vrij, staat ze hele dagen in de wei.
Espie
Geplaatst: 23-03-09 21:39
eigelijk best wel veel als je erover nadenkt/ dus niet aan denken je krijgt er ook veel voor terug
Concorde
Geplaatst: 23-03-09 23:26
Ik ben geen feestbeest (al was ik dat zonder paard waarschijnlijk ook niet geweest, stappen is leuk maar hoef niet ieder weekend weg) Echt op vakantie ben ik al jaren niet geweest (maar dat wist ik op te vangen door t buitenland met -jawel- paarden te werken) Toen ik nog studeerde moest ik ook qua kleding kopen e.d. nog wel wat laten, ik deed toen echt geen gekke dingen. Werk nu fulltime en woon op t moment nog thuis, dus dan gaat t wat makkelijker. Ik merk wel dat ik in vergelijking met leeftijdsgenootjes met een vergelijkbaar inkomen weinig spaargeld heb en een cheape auto, haha (maar heb dan wél weer een fatsoenlijke trailer ) Ik koop eigenlijk ook geen achterlijk dure kleding, heb weinig echt merkspul. Als je ziet hoeveel sommigen daar maandelijks al aan uitgeven. (en dat lukt ook snel hoor, daar niet van! hoef je vrij weinig moeite voor te doen)
Doe amper nog dingen voor mijzelf. Al mijn geld gaat naar mijn dieren.
Koop zelden dingen voor mijzelf. Ga niet op vakantie(al 7 jaar niet meer) woon inmiddels uit pure ellende bij mijn pa. Paard heeft mij in 7 jaar zo'n 15 000 euro gekost en zit nu heerlijk in de schulden
Als ik iets koop dan is het voor paardebeest of hondebeest. En soms eens iets voor mijzelf(en dan is het meestal voor bij de paarden). 2e hands wil ik nog wel eens wat voor mijzelf kopen. Of ik koop iets om nieuwe dingen van te maken die ik dan weer verkoop.
Nooit uit eten, nooit naar de bios(enkel naar de nieuwe HP)
Nu ga ik op bed. Moet morgen weer brokjes verdienen(zeg ik altijd tegen de hond)
ehmz, tja ik koop geen sportauto omdat het geld wat ik heb gespaard in een paard gaat zitten straks Verder doe ik gewoon wat ik altijd heb gedaan: etentjes, bioscoopjes, nieuwe (soms dure, soms goedkopere) kleding kopen, 's zomers naar pretpark, weekendjes weg, enz. Ga over een paar maanden ook gewoon op kamers. En nee, ik heb geen rijke fortuinlijke gulle ouders, ik werk gewoon heel hard naast mn studie
Ik heb nu dan geen eigen meer, maar had er 3. Merk duidelijk verschil, ik kon eigenlijk nooit wat met vrienden doen, omdat ik er 2 moest rijden/longeren en 1 veulen die ook aandacht nodig had. Dus het was 15.15 uit school, omkleden, naar de paarden en om 6 uur was ik weer thuis, en 's avonds wat huiswerk maken, dan gewoon bokken ofso.. We konden nooit op vakantie, omdat er niemand voor de pony's kon zorgen etc. Nu kan dat wel weer.
Claudia__
Geplaatst: 24-03-09 14:05
Ik ga nooit op vakantie.
Ben in 2007 een weekje met (vorige) pony weggeweest, dat was super. Maar bijvoorbeeld een week naar Frankrijk of Spanje zit er echt niet in. Vind het verschrikkelijk om de verantwoordelijkheid van mijn pony aan iemand af te dragen, ik doe het liever gewoon helemaal zelf.
Er zijn ook maar een paar mensen die ik met mijn pony vertrouw. Al mijn geld gaat er bijna aan op, maar dat vind ik niet erg.
Mijn 'sociale leven' is niet zo heel bijzonder (komt ook door vroegere omstandigheden die ik niet neer ga zetten), maar wij hebben op stal een leuk clubje dus op zich ben ik daar wel blij mee. Ik zit ook op school dus met leeftijdsgenoten ga ik wel om, maar ik zie ze niet als vriendinnen of om er leuke dingen mee te doen...maar ik kan ook niet zeggen dat ik dat mis.
Ik ga minder op vakantie dan ik zou willen (alleen in de zomer). En als ik ga weet ik dat er goed voor gezorgd wordt en regel ik een bijrijder voor die periode. (meestal de zelfde hoor en die bekend is met mijn paard) Verder plan ik weekendjes weg zoveel mogelijk als de paarden al buiten staan ivm vervangen van mester enzo. En lukt dat niet dan vangen we elkaar erg goed op!
Verder laat ik eigenlijk niks. Vriend is ook veel weg dus die heeft er geen last van. En vrienden spreken af met mij wanneer t MIJ uitkomt en dat weten ze en hebben er geen problemen mee. Koop nog steeds kleren en ga uiteten, stappen biosje enz.
Urbanus
Geplaatst: 24-03-09 14:18
Ik laat geen dingen voor mijn paard. Ik hou nog steeds geld over om lekker te shoppen zo nu en dan, ik heb een druk sociaal leven en ik vind het heerlijk. Als ik echt dingen moest laten voor mijn paard zou ik geen paard hebben. Ik heb vanaf mijn 10e een pony gehad, en daar moest ik elke dag heen. Tot mijn 17e had ik echt amper tijd voor mezelf. Toen mijn vorige paard doodging heb ik Abel samen met mijn broer gekocht, omdat we allebei geen 7 dagen per week bij de paarden willen zijn. Er zullen vast bokkers zijn die mij verschrikkelijk vinden, maar Abel is echt ons prinsje en lieveling. Hij komt niks te kort, zeker geen aandacht en knuffels, en hij is erg gelukkig.
Mi_Amore
Geplaatst: 24-03-09 14:20
Ik ga niet meer uit. Vorig jaar heb ik welkgeteld 2x de bioscoop bezocht. Een weekendje weg op hotel gaat nog, langer is echt taboe! Ik koop veel minder kleren, minder eten, ik bespaar zoveel mogelijk.
Je weet immers nooit wat er kan gebeuren. Ik had al geen sociaal leven dus ik mis het niet
ikke20
Geplaatst: 24-03-09 14:21
financieel hoef ik er niks voor te laten. wel eens een etentje enz maar geef ik toch al weinig om. dit wel om de rede dat ik nu nog 1 paard heb en 1 in pension en doe de verzorging op de stal zelf. dus minimaal 2 x per dag erheen om te voeren/mesten binnen/buiten zetten en rotzooi opruimen. maar vind het heerlijk. tot vorig jaar had ik mn 2 eigen paarden er staan. en heb er nooit een hekel aan rest plan ik gewoon eromheen in. vakantie gaat paard mee. dus meestal zeeland maar is voor mij ver genoeg
Wij gingen vroeger in de zomer vakantie altijd 3 maanden naar marokko dan paste onze werknemers op de paarden en die mochten dan ook in ons huis .. jammer genoeg zijn er 2 gestopt dus hebben we er nog maar 1 en die kunnen we niet alleen laten met al die beesten ... maar nu ga ik alleen met me vriend een maandje weg
DeniesRos
Geplaatst: 24-03-09 14:30
Ik ga al 2 jaar niet meer op vakantie vanwege omdat ik honden heb. Nu is er dit jaar een paard bijgekomen, dus ik wil zowiso niet op vakantie omdat ik gewoon niet een week zonder me paard kan. Ik spreek na schooltijd ook niet meer vaak af met vrienden. Uitgaan deed ik voor dat ik me eigen paard had ookal niet zo vaak, nu ga ik wel wat vaker uit maar dat is altijd in 't weekend. En ook minder kleding voor mijzelf. Maar ik heb mijn droom in stal en daar doe ik het allemaal voor!
idonea
Geplaatst: 24-03-09 18:07
ik ken het gevoel dat je veel moet opgeven voor je paard omdat ik hem kocht toen ik 18 was en ik dus ook nog veel waarde hechte aan dingen zoals kleding kopen en uitgaan en bla bla bla...
Ik heb er zelf voor gekozen om mijn paard te kopen en zelf alles te betalen. Ik studeer er ook nog naast (diergeneeskunde). Ik kan nu na 4 jaar zeggen dat ik heel soms wel eens denk van "nu wil ik echt weer eens wat kopen wat ik niet vaak doe omdat ik het geld meestal niet overhou ervoor", maar verder is het bij mij eigenlijk alleen tijd wat ik tekort kom. Ik doe gelukkig wel leuke dingen met vrienden enzo, maar ik heb een onwijs moeilijke studie die veel tijd vraagt en dat is soms lastig. Soms vraagt het veel van me, maar andere keren krijg ik er zo veel voor terug... Dan ben ik echt in de hemel. Plus als het even niet gaat dan geeft me dat juist weer de wil om het tóch voor elkaar te krijgen en dan kan ik weer trots zijn.
Ohja, toen ik weer een vriendje kreeg was dat op het begin ook wel even wennen en plannen, maar das snel opgelost als je samen woont