. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
)
) Ik merk toch wel heel sterk een verandering in haar uitstraling, ze heeft nu toch net dat beetje meer spirit timilon schreef:oke,dan geef ik er even mijn eigen mening over.
een paard is een gewenningsdier,het zal leren tevreden te zijn met wat hij krijgt.
1:als een paard gewend is veel op stal te staan en regelmatig mee te gaan op wedstrijden en daarin word gewaardeerd,dan is het paard daar tevreden mee.
2:als het paard gewend is 24 u per dag op de wei te staan zonder ooit iets te hoeven uitvoeren,dan is het daar tevreden mee,omdat hij dat gewend is.
paard 1 kun je niet van de een op andere dag paard 2 van maken,er zal altijd een gewenningsperiode zijn en sommige paarden zullen nooit helemaal tevreden zijn met 24 uur per dag op de wei,evenmin als dat sommige paarden nooit volledig tevreden zullen zijn met meer uren op stal en regelmatig mee op concours.
). De sportpaarden laten zich niet eens vangen door hun eigenaren.
. Tenzij je wil dat de sparkle uit zijn ogen verdwijnt, dan zal hij vast ooit eens zijn verzet opgeven.
Urielle schreef:timilon schreef:oke,dan geef ik er even mijn eigen mening over.
een paard is een gewenningsdier,het zal leren tevreden te zijn met wat hij krijgt.
1:als een paard gewend is veel op stal te staan en regelmatig mee te gaan op wedstrijden en daarin word gewaardeerd,dan is het paard daar tevreden mee.
2:als het paard gewend is 24 u per dag op de wei te staan zonder ooit iets te hoeven uitvoeren,dan is het daar tevreden mee,omdat hij dat gewend is.
paard 1 kun je niet van de een op andere dag paard 2 van maken,er zal altijd een gewenningsperiode zijn en sommige paarden zullen nooit helemaal tevreden zijn met 24 uur per dag op de wei,evenmin als dat sommige paarden nooit volledig tevreden zullen zijn met meer uren op stal en regelmatig mee op concours.
Zo kijk ik er ook tegenaan![]()
Ik kan het niet beter verwoorden.
getroffen heeft, als je de discussie zo zwart-wit stelt. Hij staat en 24/7 buiten met 3 vriendjes, heeft schuilmogelijkheden en loopt 6 x per week. Waarbij altijd 1 x springen en min. 1 x buiten.
Femke16 schreef:Toch wel. MIsschien een beetje raar te vergelijken. Maar Waar denk je dat een mens gelukkiger is? in zijn oorspronkelijke wilde natuur. Kijk daarbij bijvoorbeeld naar de Masaï, of de mensen die er dichtbij wonen. Dus en niet geheel welvarend zijn zoals wij hier, of zijn wij gelukkiger?
En wat denk je als je je moet aanpassen aan iets anders?
Citaat:Een mens is misschien niet het beste voorbeeld. Maar het enige voorbeeld waar je zeker van weet dat je het WEET. En daarom is vind ik, dit ook zo'n moeilijke kwestie. Je weet niet hoe een paard denkt en hebt slechts enkele vermoedens, daarom is het hele paard 'hebben' moeilijk. Uit onderzoek kan je alleen bekijken wat je paard nodig hebt en hoe je hem zou kunnen verzorgen of houden.
Twiggy2008 schreef:Dejavu, goed verwoord. Ik weet wel wat mijn paard gelukkiger maakt, zonder dat hij zich hoeft te schikken of zich erbij neer moet leggen.
Femke16 schreef:Toch wel. MIsschien een beetje raar te vergelijken. Maar Waar denk je dat een mens gelukkiger is? in zijn oorspronkelijke wilde natuur. Kijk daarbij bijvoorbeeld naar de Masaï, of de mensen die er dichtbij wonen. Dus en niet geheel welvarend zijn zoals wij hier, of zijn wij gelukkiger?
En wat denk je als je je moet aanpassen aan iets anders?
Een mens is misschien niet het beste voorbeeld. Maar het enige voorbeeld waar je zeker van weet dat je het WEET. En daarom is vind ik, dit ook zo'n moeilijke kwestie. Je weet niet hoe een paard denkt en hebt slechts enkele vermoedens, daarom is het hele paard 'hebben' moeilijk. Uit onderzoek kan je alleen bekijken wat je paard nodig hebt en hoe je hem zou kunnen verzorgen of houden.
!
! Puh!
). Zo ook voor paarden, dit kun je inderdaad uit onderzoek halen. Ik vind dat je éérst moet kijken naar zijn natuurlijke behoeftes en dan pas naar het paard als individu. Ik denk namelijk dat ieder paard dat opgroeit als paard niet tegen problemen aanloopt als: 'ik heb het koud', 'ik wil om 17:00 naar binnen', 'ik houd niet van modder', 'ik kan niet samen met andere paarden', etc. etc.
.N_fotografie schreef:Ik zou graag willen weten wat mensen hiervan denken. Een paard wat wekelijks mee op concours gaat krijgt zoveel ervaringen mee, misschien wel positieve spanningen..
Maar als alle mensen nou serieus met mijn stelling eens zijn (en ik geloof ook graag, of misschien wil ik dat wel geloven dat dat zo is) waarom zijn er dan toch nog steeds mensen die hun paard hele dagen op stal laten staan?
Een topic hoeft toch geen praktisch nut te hebben om te plaatsen? Ik ben gewoon nieuwschierig.