waar mishandelde paarden vandaan halen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:25

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:10

varfor schreef:
komt kiwiko weer. die altijd wat negatiefs moet vertellen. we hebben alles op papier gezet. en de dierenarts kosten komt helemaal goed.

sorrie, wil je alleen maar behoeden voor kostenposten.............. dierenartsrekeningen kunnen gewoon oplopen tot een jaarsalaris......

mijn peerd heeft me in 4 maanden tijd zo een kleine 8000 euro gekost............ en ik weet niet hoe jij zit, maar ik heb een baan waar ik goed in verdien, en ik had het net effe niet liggen.............

maargoed, als jij dit als negatief ziet, dan ben ik uitgepraat.........

Benfan

Re: waar mishandelde paarden vandaan halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:28

vage zooi maar weer, de penny heeft wel een rage te weeg gebracht. Het oplappen van zielige paarden komt volgens mij steeds meer voor (zijn er nou meer zielige paarden, of meer penny lezers?)

Ik ga met Kiwiko mee, ga er niet vanuit dat de kosten 'waarschijnlijk' hoog zullen oplopen (zoals je op de vorige pagina ons duidelijk probeerde te maken) maar dat de kans daarop 80% is als ik zo vrij mag zijn daarover te gokken. Bedenk je ook dat je veel tijd gaat vrij moeten maken voor je hoopje bot-met-huid en nog meer centen moet ophoesten dan dat je lief is. Hoe wil je dit gaan combineren met een baan, eventuele opleiding en sociale contacten? Zijn je ouders zo gek je te helpen om geld bij elkaar te sprokkelen voor een dier waar je nooit zeker van kunt zijn dat het ooit een betrouwbaar lief vriendelijk dier zal worden of het uberhaubt zal overleven.

Denk eerst heel goed na voordat je begint te prediken want je zult jezelf loeihard tegen komen als je een gok als dit gaat wagen. waarbij alleen het paard slachtoffer zal zijn van het onjuist handellen van toch-niet-zo-entouchaste-eigenaar.

Ik persoonlijk zou er niet aan willen beginnen, teveel tijd teveel geld teveel gedoe. Ik heb ervaring met het oplappen van dieren maar om het express op te zoeken? moet er niet aan denken.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:38

Ik dacht, voordat ik reageer ben ik wel benieuwd wie achter dit bericht zit, aangezien een volwassene hier anders mee omgaat als een niet-volwassenen. En daar mijn reactie ook op gebasseerd zou zijn (werk of studie etc....). Nu kom ik in een van je posts in januarie dit tegen:

"zometeen heb ik 1960 euro. maar weet nog niet wat ik precies wil. doe de opleiding paardenhouderij in het noorden van europa. heb hier ook een eigen kamer en de stal zit hier 300 meter vandaan. veel dingen zijn hier goedkoper dan in nederland/belgie. en ik ben trouwens zeventien jaar. en denk de pony over 7 maanden te kunnen kopen."

Dus mijn antwoord is nav deze post...........NIET AAN BEGINNEN!!!! (het is lief dat je aan zulke paarden denkt, maar in jouw situatie is het onbegonnen werk, wat zich over een tijdje weer zal resulteren in verkoop van de mishandelde pony en dat lijkt me niet de insteek)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:48

Waarom niet je actief inzetten voor een stichting die zielige paarden helpt? Denk aan Brooke Hospital bijvoorbeeld.

Met alle respect, maar hoe goed je hart ook is, je moet je ernstig afvragen of jij als leek kan zorgen voor een dergelijk dier met ernstige gebreken. Ten eerste moet je een pot met geld hebben staan (aan een gezond paard ben je al met gemak zo'n 500 euro per maand kwijt, laat staan aan een ziek dier). En ten tweede vind ik moet jij je afvragen of jij echt een reddende engel kan zijn. En wat daar de toegevoegde waarde van is. Het is meer een druppel op een gloeiende plaat als je als individu bezig bent.

Kan jij als het nodig is de beslissing nemen over leven of dood van het dier? Of wil je het dier alleen maar 'beter' maken. Veel van dergelijke dieren zijn niet 'beter' te maken. Bij de aankoop van ieder dier zal je deze beslissing ooit moeten maken, maar bij dergelijke dieren misschien wel heel erg snel.

Het 'helpen' van een 'zielig' paard is een droom, net zoals het zonder zadel temmen van wilde hengsten.

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:53

varfor schreef:
zou jij er dan 1 kunnen laten zien? want ik zie echt bijvoorbeeld geen paarden die mager, of lange hoeven hebben staan. of die er niet verzorgt uit zien

Gelukkig dat je die niet tegenkomt, ik hoop dat ik nooit een mishandeld paardje zou tegenkomen! Ik begrijp je wel, een paard opvangen om het toch een goed leven te kunnen gunnen :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:02

vooral als je pas 17 bent en nog geen ervaring met deze paarden hebt

kosten kunnen veel hoger uitvallen dan wat je nu denkt, en misschien is de schade zo erg dat je zelfs moet stoppen met behandelen en het paard moet laten inslapen
kosten weg en geen paard
of de psychische en gedragsproblemen, vooral deze krijg je er slecht uit

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:31

Ik ben benieuwd naar wat jij in gedachten had kwa budget en aanpak? Hoeveel denk je dat je aan zo'n paard kwijt bent? En dan vooral hoe denk je het geld bijeen te krijgen op zo'n jonge leeftijd? Hoe ga je het aanpakken als je paard een compleet verknoeid karakter heeft? Ga je hulp krijgen van iemand anders? Ken je mensen in je buurt die ervaring hebben met het opknappen van ècht verwaarloosde en/of mishandelde paarden?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:35

ook hulp is niet gratis......... jaaaa, van het meiske om de hoek.

maar goede begeleiding is niet gratis, echt!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:37

Waarom wil het eigenlijk doen, wat is je gedachte er achter, en kijk je niet te veel door een roze bril?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:37

Judith_ schreef:
Het gevaar met advertenties is denk ik dat er de volgende dag weer een nieuw paard voor in de plaats komt bij de verkoper. Je houdt het als het ware in stand.

Oh, ook zo true. Houdt er rekening mee dat sommige handelaars express hun paarden zo zielig laten worden, omdat ze weten dat er altijd wel een meisjes hart breekt die het dier tegen schandalig hoge prijs wilt kopen, gewoon om het een leuk leven te geven. Maar dan komt er gewoon weer een nieuw paard in de plaats. De enige manier om het te doen stoppen is als niemand gewoon nog een paard kocht op zo'n plaats, dan heeft de handelaar geen enkele meerwaarde meer in het verwaarlozen van zijn paard. Kijk dus altijd uit voor zulke praktijken.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:44

Ik zou op zoek gaan naar een handelstal. Loopt genoeg probleempaarden rond en dan blijft de kostenpost nog in het budget

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:08

Ik zou oppassen, ik kocht ook een prachtige friese hengst, liep kreupel zou hoefzweer hebben, paard bleek verzonken en gezakt hoefbeen te hebben, heb hem een maand behandeld wat me hoop geld gekost heeft aan medicijnen, fotos enzo en uiteindelijk paard toch in moeten laten slapen, heb het trouwens wel netjes opgelost met degene van wie ik hem had

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:58

Als ik het goed begrijp zoek je dus een probleem voor je oplossing?

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:59

is dit een nieuwe rage?

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:15

Ik heb even bij je berichten history zitten kijken, maar het spijt me dat ik het moet zeggen, maar je komt niet over als iemand met verstand van paarden...

"Hoe moet je galopperen?" is m.i. bijvoorbeeld echt een vraag van een beginnend amazone... niet iemand die al langere tijd met paarden bezig is...

De rest van je topics/antwoorden zijn ook niet echt snugger te noemen...

Ik zou zeggen: begin er niet aan, want je maakt het alleen maar erger... veel erger!

Er zijn inderdaad mensen die deze paarden een 2e kans geven, ook hier op bokt, maar dit zijn mensen met de benodigde middelen, en dan bedoel ik niet alleen geld (hoewel dat heel belangrijk is soms!), maar ook kennis, faciliteiten enz. enz. Kortom: deze mensen kunnen die paarden alles bieden wat jij ze niet kan bieden!

Wil je toch graag een beestje om te verzorgen en te vertroetelen, maar wil je geen hond of kat, koop dan een shetlander.. verhoudingsgewijs makkelijk te onderhouden, zijn lekker sober, en je kunt er niet op rijden, dus je hoeft je ook geen zorgen te maken om de galophulpen! Ideaal toch?!?!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:28

Het is heel mooi om paarden die het niet fijn hebben gehad, een tweede kans te geven op een mooi leven..als de tijd, geld en verstand er is.
Ik zie dat je een paard uit Nederland wilt halen?
Ik wil je graag adviseren dit niet te doen als het om een verwaarloosd, mishandeld paard gaat. Die moet die hele reis maken, is zeer waarschijnlijk al in een andere toestand en moet dan onnodig nog al die stress op de vrachtwagen maken die uren..grof gezegd, zou ik dat dan weer mishandeling voor het mishandelde paard vinden ;) je snapt vast wel wat ik bedoel...

Een paard bij de dierenbescherming vandaan halen is een mooie optie. In principe mag je er dan vanuit gaan dat zij het dier al goed hebben laten nakijken en hebben gekeken of het dier nog een paardwaardig leven kan leiden. Als je zo'n dier van de markt weghaalt, kan je die leuk opknappen, maar weet je niet wat er verder aan mankeert, waar je dan weer extra zorgen, verdriet en enorme kosten mee op je hals haalt. Meestal worden dieren (die bij de DB vandaan komen) die niet meer kans hebben op een normaal leven dan afgemaakt en hoe naar ook, stiekem is dat beter, dan komen ze in ieder geval niet meer in het handelscirquit terecht.

Ook bestaan er opvangtehuizen, die een goed adres zoeken zodra het paard opgeknapt is. Wees hier uitermate VOORZICHTIG mee, want er zitten veel ellendelingen tssen die onder smerige voorwaarden werken of andermans paard onder de rechtmatige eigenaar hun neus verkopen, etrwijl ze daar juist express onder gebracht waren (Vincenza even als voorbeeld genoemd)..

Weet waar je aan begint. Het streven is mooi, maar hetgeen erachter kan schuilen is vaak niet zo mooi, onthoud dat goed ;)
Veel wijsheid toegewenst!

Kurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:03

ik ga echt met Kiwiko mee, je weet totaal niet waar je aan begint! Vaak heeft zo´n paard een karakter waar mensen die er echt verstand van hebben nog mee oppassen. wil jij je leven hieraan wagen om het toch te proberen?
het kost je handen vol geld aan o.a. DA kosten, een hoefsmid dan moet je er wel een vinden die er onder wilt, je stalling, voer.
gezien je leeftijd denk ik niet dat je een goede baan heb en denk ook niet dat je ouders hieraan mee willen betalen.

Ik denk niet dat het verstandig is om er aan te beginnen, het is geen paard wat bij de manege staat en waar je zo even mee kan troetelen etc.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:55

En daar gaan we weer.

Heb net dit topic uitgeplozen en zie echt nergens staan dat ze hem wil gaan gebruiken voor het rijden! Er staat dat ze hem wil opvangen (wat je gelijk kan trekken aan een beter leven geven) en opknappen. Misschien heeft ze op dit moment het geld er niet voor maar kan ook nergens vinden dat ze hem gelijk wil kopen en meenemen! Als zij zegt dat ze rekening houd met de dierenartskosten en dat ze hem een goed huis kan bieden waarom lopen we dan te zeuren? Omdat we bang zijn dat hij bij 'penny's ' terecht komt?!

Kom op, beetje vertrouwen in de mens kan kwaad. EN wie van jullie kent haar persoonlijk, heeft op haar banrekening gekeken, weet wat de situatie thuis is?!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 00:12

bankrekening zegt niet alles, kijk, visie en ervaring met paarden is al van belang bij een gezond paard, laat staan bij een paard wat op verschillende vlakken zorg nodig heeft. Als je zelf nog veel te leren hebt(wat ik uit eerder posts toch ook wel begrijp) is het gewoon niet verstandig om aan een project te beginnen.No offence,hoor TS ik ga er zelf ook niet aan beginnen, ik vind het een hele verantwoording en zou mezelf mijn haren uit mijn hoofd trekken als ik halverwege ergens zou moeten afhaken. Dan is het beestje weer verder van huis. Maar heb je dit alles in huis en mensen hebben vertrouwen in jou, komt het paardje ook zelf wel. (TIP; laat merken dat je het niet onderschat)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 00:12

Ze moet helemaal niet goed kunnen rijden :) . Naja, moet ze uiteraard wel, maar dat is zeker niet het belangrijkste. Dat is belangrijk als je een gezond paard koopt waarmee je hoopt te scoren op wedstrijden.

Wil je zo'n écht mishandeld paard opvangen dan moet je kunnen omgaan met abnormale karakters, en dat is een vak apart. Helaas denken veel mensen dat ze zelf wel die kennis hebben. Ik dacht vroeger ook vaak aan zielige ponytjes opvangen en ze een betere thuis geven hoor, nu ik ouder ben weet ik hoe dwaas mijn superideeën waren.
En voor een verwaarloosd paard heb je inderdaad geld nodig. En voordat iemand vertelt waar het geld vandaan komt, vertrouw ik het niet nee. Honderden keren hier voorbij zien komen, zeker bij jonge bokkers, dat ze als het om financiële kant gaat ze zeggen dat ze ècht wel genoeg geld hebben om een paard te onderhouden, totdat het eruit komt dat ze al maanden keihard werken en sparen gewoon om het paard te kunnen aankopen, keihard 's weekends moeten blijven werken voor de maandelijkse kosten en nauwelijks iets overhouden voor de medische. De posts van de TS in het verleden bewijzen het tegendeel, dus daarom ben ik nieuwsgierig hoe het komt dat ze plots wel genoeg geld heeft om een echt verwaarloosd/mishandeld paard terug op te knappen.

Liever eerst een beetje wantrouwig, totdat men duidelijk vermeld wat het hele plan is, en dan nog de kans hebben om het af te raden of toch bij te draaien en veel succes te wensen, dan nu blindelings vertrouwen, tips geven, paard laten aankopen en paard 3 maanden later terug bij de slager vinden. Kan je wantrouwig noemen, ik noem het nuchter. Een paard is geen speelgoed, en zeker paard met een sterk verleden daar moet ernstig over nagedacht worden over hoe je het gaat aanpakken, en de realiteit toont nu eenmaal dat veel mensen wel dènken dat ze alles goed hebben overdacht, en het uiteindelijk toch niet meer in de hand hebben.

Heel simpel, gewoon een duidelijk nuchter antwoord over wat je van plan bent met zo'n paard, all I need. En krijg ik toch een heel volwassen, duidelijk en nuchter antwoord, zal ik de eerste zijn om de TS te feliciteren met haar barmachtigheid en haar veel geluk toe te wensen :) .

LufPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:36

ik vind het goed van je.
ik zou idd rond bellen naar opvang en asiels etc.
als zij geld en tijd genoeg hebben.. is het toch een goed idee?
zo een paardje weer een leven te geven..

u_nnamed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:41

op paardenmarkten staan ook altijd erg slechte verzorgde dieren bij maar je weet nooit wat voor een ziektes een paard allemaal kan hebben weet wel waar je aan begint

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:41

varfor schreef:
komt kiwiko weer. die altijd wat negatiefs moet vertellen. we hebben alles op papier gezet. en de dierenarts kosten komt helemaal goed.

Het is wel meestal Kiwiko die het bij het juiste einde heeft!

Ik heb zo'n actie ook eens gedaan! Pony gekocht voor slachtprijs, het beest heeft me op een half jaar tijd €4000 gekost waarna hij zelf bedacht om er de brui aan te geven en te sterven.

Bezint eer ge begint... Het is niet zomaar even een reddingsactie die je uitvoert. Zoek dan een paardje die te oud is om bereden te worden ofzo. Of een paardje met een afwijking die daardoor niet goed bereden kan worden maar waar de kosten bijvoorbeeld niet te hoog liggen, zoals ernstige vorm van cornage,artrose etc. Dat zijn 'haalbare' ziektes. Een paard met een gebroken knie die slecht genezen is onderhouden is heel wat anders, hoewel het niet erg klinkt. Ik heb er zo eentje staan.

Ik vind het leuk dat je initiatief neemt om er eentje een goede thuis te geven, maar denk eraan dat het wel eens belachelijk duur kan uitkomen. Als je dat allemaal kunt betalen, veel plezier en succes met de zoektocht! We zeggen het alleen maar omdat we situaties a la 'ik heb het paard toch moeten laten inslapen omdat ik geen geld meer had' willen voorkomen. Een paard is geen speelgoed.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:44

Verdorie, de editknop is weg. Ik heb mijn eerste rampgeval gekocht op 16 jaar en al een geluk werkte ik mezelf halfdood om het beest te verzorgen en ik zie haar nog steeds doodgraag, ik had gelukkig verstand genoeg van paarden om te zien dat ze nog niet hopeloos was qua kosten. Maar om eerlijk te zijn, voor het geld dat ik al in haar heb gestoken de afgelopen 4 jaar had ik gerust Salinero kunnen kopen!