Sporen op maneges

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 23:41

Ik ken ook een paar meisjes die niet goed kunnen rijden en gewoon met sporen mogen rijden :S
Ik gebruik ze zelf ook maar aleen wanneer het echt nodig is zoals drijven enz doe ik met mijn kuiten en mijn zit :)
Ik ken ook wel een pony waar een emisje op heeft gereden altijd met sporen pony reageerd nu niet goed meer op been :(

Scum

Re: Sporen op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 11:36

--> MA

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:48

Arabesk schreef:
he deze discussie had ik nog niet eens gezien, iets dergelijks vroeg ik me af over hulpteugels

sporen vind ik ook niet kunnen

Hhhm makkelijk gezegd, maar als je op een niveau zit dat je ook dingen als appuyeren meepakt, op een paard/pony waar je maximaal 2 keer in de week op rijd, is het toch gewoon nodig hoor.
Nu heeft niet iedere manege zulke lessen, maar waar ik eerst reed pakten we dat allemaal mee.
Als het paard waar je op reed de knopjes ervoor had (of als je het zelf aan kon leren) dan deden we eens een keertwending, ook dingen als sb en travers hoor.
Tja zonder spoortje kun je niet erg preciese hulpen geven, dus word er met gereden. Veel fijner. :)

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:57

Miss_Malfoy schreef:
Arabesk schreef:
he deze discussie had ik nog niet eens gezien, iets dergelijks vroeg ik me af over hulpteugels

Hhhm makkelijk gezegd, maar als je op een niveau zit dat je ook dingen als appuyeren meepakt, op een paard/pony waar je maximaal 2 keer in de week op rijd, is het toch gewoon nodig hoor.
Nu heeft niet iedere manege zulke lessen, maar waar ik eerst reed pakten we dat allemaal mee.
Als het paard waar je op reed de knopjes ervoor had (of als je het zelf aan kon leren) dan deden we eens een keertwending, ook dingen als sb en travers hoor.
Tja zonder spoortje kun je niet erg preciese hulpen geven, dus word er met gereden. Veel fijner. :)

Waarom zijn sporen nodig?
Als je op het niveau zit met appuyeren?
En zonder sporen kan je ook gewoon een preciese hulp geven :?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:04

Over het algemeen niet precies genoeg, vind ik.
Je hebt dan toch een hoop met knopjes erop zitten.

En als je op dat niveau zit, word er op wedstrijden toch net dat beetje meer verwacht. En tja, het blijft toch een paard waar iedere week 10 verschillende mensen op rijden, en met een spoortje heb je net dat beetje meer, zonder dat je hoeft te schoppen. Ze hebben dan toch zoiets van "O, opletten, deze meent het."

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:10

Mijn paard appuyeert ook als ik geen sporen aan heb hoor, dus dat klopt niet. Sporen zijn er om je hulpen helemaal te verfijnen, maar als het goed is gebruik je ze het merendeel van de tijd helemaal niet. Je hak hoort niet tegen de buik aan te zitten, ook niet met zijgangen, sb, traver, keertwendingen of wat dan ook. Als je paard die dingen zonder sporen niet kan uitvoeren, dan klopt er iets niet van die knopjes.

Ik vind dat iemand pas met sporen kan rijden als je eerst weet waarvoor je ze kan gebruiken, je benen onder controle hebt en dus niet onnodig prikt en het ook zonder kan.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:12

Ja maar daar zit je dan ook 7 dagen in de week op. Niemand anders komt aan dat paard. ;)
Met een manegepaard zit dat toch anders.

En natuurlijk hebben mensen hun benen onder controle, dat is gewoon basis, alleen dat spoortje zachtjes gebruiken als het nodig is, en anders niet.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:17

Miss_Malfoy schreef:
Ja maar daar zit je dan ook 7 dagen in de week op. Niemand anders komt aan dat paard. ;)

En natuurlijk hebben mensen hun benen onder controle, dat is gewoon basis, alleen dat spoortje zachtjes gebruiken als het nodig is, en anders niet.

De manege paarden hier kunnen ook gewoon travers enz. zonder spoor..

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:18

Dus is het tegenover een manege paard nog oneerlijker als je het dan met sporen wel gaat doen. Je kan van een manegepaard waar 7 dagen per week allerlei niveaus opzitten ook niet alles verwachten in dat ene uur dat je er dan op zit.

Mijn bijrijdster mag van mij ook niet met sporen rijden en ook meestal zonder zweep (ik rijd zelf meestal wel met sporen, zonder zweep) Ze moet het zonder af kunnen. Als het zonder lukt, kan ze helemaal gaan verfijnen met.

Vroeger op de manege mochten wij alleen met rijden op bepaalde pony's of paarden en alleen nadat je toestemming had gehad. Ik heb in die tijd ook op een manegepaard een piaffe gereden, zonder sporen. Dat paard was een lichte tour paard geweest en werd altijd door iedereen zonder sporen gereden. Het hoeft dus echt niet.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:27

P_A_R_Love schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Travers enz, leg even uit, welke oefeningen precies?

Hoewel het niet alleen om de oefeningen gaat hoor, gewoon het algemen niveau.
Als je op M niveau rijd, neem ik aan dat je toch wel spoortjes mag gebruiken? ;)

En waarom zielig? Gewoon even een spoortje erbij voor de verfijning, en zo kun je ook duidelijker aangeven wat je wilt. Zonder dat je voor een travers bijv. hoeft te schoppen, of je been extreem ver naar achter moet leggen.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:31

Miss_Malfoy schreef:
P_A_R_Love schreef:

Hoewel het niet alleen om de oefeningen gaat hoor, gewoon het algemen niveau.
Als je op M niveau rijd, neem ik aan dat je toch wel spoortjes mag gebruiken? ;)
[/quote]
Sommige mensen mogen inderdaad wel op manege paarden rijden met spoor maar dat komt bijna tot nooit voor ;)
Er moet eerst goed overlegt worden met de manege eigenaar en instructrice ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:33

O dat gebeurt hier ook wel hoor.
Toen ik het vroeg, zei m'n instructrice van destijds direct, prima, is goed joh, moet je vooral doen. Maar je gaat eerst maar eens aan een stiller been werken. :+
Nouja na een half jaar ofzo was ze eindelijk tevreden en mocht ik hele kleine knopspoortjes. :Y)

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:37

Maar ik vind dat je ook zonderspoor je hulpen kan geven dus ook voor travers ect.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:47

Manegeruiter met spoor meldt zich :wave:

Als een goede ruiter met eigen paard wel met sporen "mag" rijden, waarom een goede ruiter zonder eigen paard niet?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:50

P_A_R_Love schreef:
Maar ik vind dat je ook zonderspoor je hulpen kan geven dus ook voor travers ect.

Je kan het proberen, en als je het vaker doet zal je paard op den duur die beweging ook gaan herkennen als de hulp voor travers, maar erg duidelijk is het niet... En dat is wat je toch nodig hebt als je maar 1 of 2 keer in de week rijd.

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 14:01

Op de manege waar ik rijdt is het niet toegestaan om met sporen te rijden, geen uitzonderingen. Nu zullen er best manege ruiters zijn die keurig met stille been kunnen rijden, en tevens ook rijden op een zodanig hoog niveau dat het mogelijk handig zou zijn om met sporen te rijden. Ik vrees alleen dat dat aantal op een hand te tellen is.... hoewel een hoop ruiters denken dat ze in die categorie vallen...helaas. Dan krijg je weer ongelukkige gezichten, zij wel en ikke niet, dat is niet eerlijk.
Tevens vind ik dat de africhting van de manege paarden en pony's zo moet zijn dat je helemaal geen spoortje nodig moet hebben om de verschillende oefeningen te rijden. Blijft op een manege soms de ideale wereld, maar is toch vaak realiteit.

Ik zou persoonlijk niet met sporen in de les willen rijden, helemaal in een groepsles waarbij de aandacht onder de verschillende ruiters moet worden verdeelt. Als ik iets geleerd heb in de loop der jaren is dat ik nog maar een klein beetje heb geleerd, en een beetje een beginner zal blijven, een nieuwe Anky zal ik nooit worden!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 14:48

Miss_Malfoy schreef:
Arabesk schreef:

Deden wij ook, maar nooit heeft iemand het woord spoor uberhaupt in de mond genomen :\
Ook geen hulpteugels bij ons trouwens. Bij een andere manege in buurt lopen de pony's standaard met een bijzetteugel van bitstukje tot tussen de benen :\

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 14:52

Sonja schreef:
me_yentl schreef:
Overigens mogen de pony's helemaal niet met spoortje gereden worden, vooral niet omdat er kleine kinderen op rijden & als er 1 daarvan zou beginnen met rijden met spoortje is de pony na verloop van tijd helemaal afgestompt waardoor spoortje voortaan onmisbaar is.

Die snap ik dus niet.
Als de instructie dan zó zorgvuldig is met al dan niet toestemming geven om met spoor te rijden, dan kunnen ze er toch ook voor zorgen dat de ruiters die het mogen, het op correcte wijze doen? Daar stompt een paard niet van af.

Ja dit klopt, maar ik bedoelde (ik lees nu overigens dat dat er niet eens staat :P) dat de kinderen die dan zonder toestemming met spoortje gaan rijden de pony afstompen waardoor de rest van de kinderen voortaan ook met spoortje moeten rijden. ;) Maar dat stond er niet helemaal duidelijk beschreven.

HAPPY22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:26

Ik vind dat kinderen met te weinig ervaring gewoon geen spoortje mogen gebruiken.
Alleen als je zeker weet dat je met een spoortje kunnen rijden, maar niet van die jonge ruiters van 6 á 7 jaar.
Bij ons op de manege mag je trouwens wel met spoortje rijden, maar alleen op de paarden & pony's waar dat bij nodig is, en alleen de gevorderde ruiters.
Ikzelf rijd trouwens ook met sporen, dus ik kan er ook moeilijk tegen zijn.
Laatst bijgewerkt door HAPPY22 op 15-03-09 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:31

Ik vind dat je het breder moet zien. Je hebt op maneges kinderen die niet goed rijden met veel zinloos geprik, maar je hebt ook ruiters die wel talent hebben en ook een rustig beengebruik hebben. Daar tegen over zie je op concours ook ukkies van 6 a 8 jaar met sporen en een pessoabit terwijl ze hun handen en benen niet stil houden. Zij zouden net zo min niet met sporen en dergelijk bit moeten mogen rijden :)

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:32

loveidefix schreef:
bij ons mag niemaand met sporen rijden.
alleen de kinderen op hun ijgen paard of pony, of als je het paard van de manege liest,
maar dan moeten ze er zeker van zijn dat je je benen stil houd.
zelf rij ik ook zonder sporen, en vind het nergens voor nodig!
als je goed kan rijden, en niet in de zz rijd (ijgenlijk zelfs dan niet), heb je geen sporen nodig.

desty @ ik vind dat je ongelijk hebt! als je naar een manege gaat met gediplomateerde lesgevers,
dan zijn manege lessen zelf nog beter, omdat je vaker op verschillende paarden rijd.

Als je M of hoger rijd MOET je zelfs met sporen rijden.
Ik heb ook nog nooit iemand in de Z zien rijden zonder
sporen, of het moet thuis training zijn. Maar niet op
wedstrijden

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:46

Bij mij op de manege mag je in de ponyles geen sporen om, tenzij het gevraagt word en nodig is.
In de paardenles mág het, maar is het niet verplicht. Ik rijd er soms ook mee, maar dat is omdat ik een fries niet zo gauw in gallop krijg.
Maar ik vind het niet egt 'fijn' zitten. :=

donnii3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:25

Bij ons mag je geen sporen alleen als t je eigen paard is.

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:01

Wij mogen alleen met sporen rijden als we toestemming hebben gevraagt (soort van) als degene die les geeft dat je je sporen misbruikt of dat je niet gevordend genoeg bent voor die sporen, moet je ze af doen.

Ik vind het soms wel nuttig als je gevordend bent en je je been makkelijk stil kunt houden enz. Als jonge kinderen ermee rijden vind ik ze nutteloos ze helpen de hulpen dan niet te verfijnen want eigenlijk prikken ze het paar dan gewoon om redenen dat het paard niet kan bedenken dus kan het paard anders gaan reageren of normale hulpen?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:36

Bij ons mag er gewoon in principe niet met sporen gereden worden (met enkele uitzonderingen).
Dat vind ik een prima uitgangspunt! :j