Ik gebruik ze zelf ook maar aleen wanneer het echt nodig is zoals drijven enz doe ik met mijn kuiten en mijn zit

Ik ken ook wel een pony waar een emisje op heeft gereden altijd met sporen pony reageerd nu niet goed meer op been
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Arabesk schreef:he deze discussie had ik nog niet eens gezien, iets dergelijks vroeg ik me af over hulpteugels
sporen vind ik ook niet kunnen
Miss_Malfoy schreef:Arabesk schreef:he deze discussie had ik nog niet eens gezien, iets dergelijks vroeg ik me af over hulpteugels
Hhhm makkelijk gezegd, maar als je op een niveau zit dat je ook dingen als appuyeren meepakt, op een paard/pony waar je maximaal 2 keer in de week op rijd, is het toch gewoon nodig hoor.
Nu heeft niet iedere manege zulke lessen, maar waar ik eerst reed pakten we dat allemaal mee.
Als het paard waar je op reed de knopjes ervoor had (of als je het zelf aan kon leren) dan deden we eens een keertwending, ook dingen als sb en travers hoor.
Tja zonder spoortje kun je niet erg preciese hulpen geven, dus word er met gereden. Veel fijner.

Miss_Malfoy schreef:Ja maar daar zit je dan ook 7 dagen in de week op. Niemand anders komt aan dat paard.
Met een manegepaard zit dat toch anders.
En natuurlijk hebben mensen hun benen onder controle, dat is gewoon basis, alleen dat spoortje zachtjes gebruiken als het nodig is, en anders niet.
P_A_R_Love schreef:Miss_Malfoy schreef:Ja maar daar zit je dan ook 7 dagen in de week op. Niemand anders komt aan dat paard.
En natuurlijk hebben mensen hun benen onder controle, dat is gewoon basis, alleen dat spoortje zachtjes gebruiken als het nodig is, en anders niet.
De manege paarden hier kunnen ook gewoon travers enz. zonder spoor..
Miss_Malfoy schreef:P_A_R_Love schreef:Ja maar daar zit je dan ook 7 dagen in de week op. Niemand anders komt aan dat paard.
De manege paarden hier kunnen ook gewoon travers enz. zonder spoor..

P_A_R_Love schreef:Maar ik vind dat je ook zonderspoor je hulpen kan geven dus ook voor travers ect.
Miss_Malfoy schreef:Arabesk schreef:he deze discussie had ik nog niet eens gezien, iets dergelijks vroeg ik me af over hulpteugels
Hhhm makkelijk gezegd, maar als je op een niveau zit dat je ook dingen als appuyeren meepakt, op een paard/pony waar je maximaal 2 keer in de week op rijd, is het toch gewoon nodig hoor.
Nu heeft niet iedere manege zulke lessen, maar waar ik eerst reed pakten we dat allemaal mee.
Als het paard waar je op reed de knopjes ervoor had (of als je het zelf aan kon leren) dan deden we eens een keertwending, ook dingen als sb en travers hoor.
Tja zonder spoortje kun je niet erg preciese hulpen geven, dus word er met gereden. Veel fijner.

Sonja schreef:me_yentl schreef:Overigens mogen de pony's helemaal niet met spoortje gereden worden, vooral niet omdat er kleine kinderen op rijden & als er 1 daarvan zou beginnen met rijden met spoortje is de pony na verloop van tijd helemaal afgestompt waardoor spoortje voortaan onmisbaar is.
Die snap ik dus niet.
Als de instructie dan zó zorgvuldig is met al dan niet toestemming geven om met spoor te rijden, dan kunnen ze er toch ook voor zorgen dat de ruiters die het mogen, het op correcte wijze doen? Daar stompt een paard niet van af.
) dat de kinderen die dan zonder toestemming met spoortje gaan rijden de pony afstompen waardoor de rest van de kinderen voortaan ook met spoortje moeten rijden.
Maar dat stond er niet helemaal duidelijk beschreven.
loveidefix schreef:bij ons mag niemaand met sporen rijden.
alleen de kinderen op hun ijgen paard of pony, of als je het paard van de manege liest,
maar dan moeten ze er zeker van zijn dat je je benen stil houd.
zelf rij ik ook zonder sporen, en vind het nergens voor nodig!
als je goed kan rijden, en niet in de zz rijd (ijgenlijk zelfs dan niet), heb je geen sporen nodig.
desty @ ik vind dat je ongelijk hebt! als je naar een manege gaat met gediplomateerde lesgevers,
dan zijn manege lessen zelf nog beter, omdat je vaker op verschillende paarden rijd.