Shetlander-rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:03

bij mijn pony staat een shetlander die nu (bijna) 3 is,
zij is absolúút nog niet volgroeid, en het is een mini. (dus iets kleiner dan je verzorgpony).
als ik de foto zie van je verzorgpony vind ik je verzorgpony vergelijkbaar met deze jonge pony.
ik zeg, echt nog niet op gaan zitten, is veel te vroeg.
ongeacht of het past of niet, veel te vroeg!

en dan of het later, of qua maat, zou passen: nee, ik vind van niet.
niet goed voor de pony, niet goed voor je houding.
sowieso zal er geen zadel te vinden zijn dat én jou, én de pony past.
en dat zegt al wel genoeg lijkt me.

oudere mensen met shetjes zeggen vaak heel gemakkelijk van klim er maar op,
het is niet gezegd dat het dan maar goed zal zijn voor de pony!

Daisyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 20:16

Heej allemaal!

leuke reacties, en boze.
Ik ga er ook niet op rijden, heb ik besloten.
Maar ik zet dr wel voor de kar!
Alleeen, heeft iemand een site waarop ik kan zien hoe dat ongeveer moet.
Want heb het nog nooit gedaan, en wil me er graag in verdiepen:)!

Doeidoei.

Daisyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 20:28

xElienx schreef:
is dat een recente foto van de pony?
hoe ben je zo zeker van de leeftijd? hij oogt geen 2,5 jaar

verder is het ZÉÉÉR onverantwoordelijk dat jij op deze pony gaat rijden of op gaat zitten!

Door haar paspoort misschien. ;)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:30

Daisyxx schreef:
Heej allemaal!

leuke reacties, en boze.

Doeidoei.

Mennen moet je absoluut niet gaan leren via internet en plaatjes kijken, dan gebeuren de naarste ongelukken :n Mennen is iets heel anders dan rijden, je zit verder van het paard af, je kunt geen been/zit hulpen geven en je hebt alleen de leidsels, zweep en stem als hulpen.
Als je tuig verkeerd zit, kan dit gevaarlijk zijn en niet prettig voor je pony (denk aan te laag borsttuig, verkeerd bevestigde broek etc etc).
Mijn tip: GOEDE BEGELEIDING!

Daisyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 20:33

klopt, zonder zadel is idd fijner dan met zadel, maar daar gaat het niet om,. en om de centen sorry maar dat heeft er niks mee te maken,
het gaat om het paard, hoe jou situatie ook is.. waarom schaf je een paard/pony aan als je weet dat je er geen geld voor hebt.
naja dit is volgens mij jou verzorg toch ;)
dan zal ik zorgen dat de eigenaar er één voor koopt, en anders maak je zelf een dergelijk wagentje van een bolderkar best is natuurlijk kopen,
maar om te leren mennen, zal ik zeker niet zelf doen, mennen is nogal een speciaal iets en toch wel goed aangespannend moet leren, breng het diertje dan naar iemand toe die er wel verstand van heeft en vraag of je dan mag helpen en meeleren, maar ga het niet zelf doen !!!!![/quote]

IK ga haar het niet leren. De eigenaar denk ik.

Maar ik was benieuwd hoe ik haar er een beetje op kan voorbereiden,
& of ik dan ook een keertje weg kan met dr als ze het kan. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:33

Daisyxx schreef:
Heej allemaal!

leuke reacties, en boze.

Doeidoei.

Hoeveel geld heb je op de bank?
Mennen en beleren doe je niet via een site.
Je kunt het beste de volgende stappen volgen:
1. koetsiersbewijs halen, kosten zitten rond de 275 tot 300 euro, inclusief de lessen, het boek en het examen.
2. kar en tuig, kosten voor een kleine shet, als je het tweedehands koopt, een paar honderd euro.
3. alvorens je zelf los vertrouwd bent met een paard en wagen in het verkeer zul je na de cursus nog wel minimaal een halfjaar lang les moeten nemen, kosten weet ik niet uit mijn hoofd.
4. ondertussen moet de pony door iemand anders worden beleerd want dat kun je dan zelf nog niet, weer 200 euro overboord, minimaal.
Zoals je ziet zit je al aan een duizend euro voor je met deze pony een meter hebt afgelegd.

Daisyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 20:35

IK ga haar het niet leren. De eigenaar denk ik.

Maar ik was benieuwd hoe ik haar er een beetje op kan voorbereiden,
& of ik dan ook een keertje weg kan met dr als ze het kan.

Anoniem

Re: Shetlander-rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:38

Jij kunt er pas mee weg als je zelf grondig hebt leren mennen en dat leer je niet van internet en verder kun je beter niet van te voren met die pony gaan "oefenen", laat dat maar aan een prof over.
Het is niet alleen dat de pony moet leren trekken en gemend worden, ook jij moet leren mennen en ik waarschuw je alvast, dat leer je niet in een paar weken en ook niet in een paar maanden, daar zul je hard voor moeten werken en veel les in moeten nemen.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:40

Wie was het hier op Bokt ook alweer die wel op Shetlanders rijdt?? Een volwassen vrouw, en ze rijdt nog erg leuk mee met de groten ook......

Daisyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 20:43

Dan hou ik het voortaan bij;

- Wandelen
- Borstelen
- In de wei spelen
- Enz.

Ze loopt nog helemaal niet aan de longeerlijn :(!
Dan gaat ze stilstaan en me met zo'n koppie aankyken van;
Wat is dit nu weer?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:47

Waarom ga je daar dan niet iets mee doen? Op bokt kun je zat vinden over problemen tijdens longeren oid. Verdiep je is in dat soort dingen en leer vooral.

Daisyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 20:48

xmarliez schreef:
Waarom ga je daar dan niet iets mee doen? Op bokt kun je zat vinden over problemen tijdens longeren oid. Verdiep je is in dat soort dingen en leer vooral.

ik ben er druk mee bezig ;).

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:59

Ik vind het wel erg jammer dat een meisje wat er (eindelijk) ene keer wel over nadenk of ze nu wel of niet op een shet kan zitten allerlei frustraties over zich heen krijgt. Ze twijfelt zelf ook al (en dat vidn ik al heel wat) en geeft al op de eerste pagina aan dat ze toch maar niet gaat rijden, super toch?
@ Daisyxx: Ik vind het heel goed dat je over dit soort dignen nadenkt, ik denk dat het een verstandige beslissing is om niet te gaan rijden. Geniet lekker van je verzorg pony (dat kan gelukkig op een heleboel andere manieren dan rijden)

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:21

@daisy, Ik ben al een ouwe muts en vind shetten echt super maar ook ik pas er niet meer op............

Met een shet van 3 kun je wel met longeren beginnen, opbouwend natuurlijk, niet te vaak en niet te lang, steeds een stapje uitbreiden.

Weet niet welke regio je woont, je kan het anders eerst even met onze shet proberen. Zij is redelijk makkelijk te longeren, kun je even voelen waar je na toe zou kunnen werken.

Het beleren in het tuig zul je aan de eigenaar moeten overlaten, wel kun je je alvast orienteren hoe één en ander werkt, misschien als je erg enthousiast bent, kun je zelfs lessen gaan volgen of wil de eigenaar van de shet jouw begeleiden in het menwerk!

Met het beleren onder het zadel zou ik wachten totdat ze een jaar of 4 is, goed voor de wagen loopt, er een kleine ruiter voor zoeken.

Veel plezier met dit kleine shetje!

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:09

JA komop mensen, ze denkt erover na, ze komt hier vragen of het verstandig is, ik vind dat een goede zaak.

Daisy: het mennen zou ik overlaten aan de eigenaar, als ze het eenmaal goed kan, kan je vast wel een keertje mee, maar je mag nooit alleen gaan mennen hoor, altijd iemand meenemen!

Veel plezier met je verzorgshetje!

Kanj e niet lekker met haar wandelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:12

Sieppus, ik weet dat je het goed bedoelt, maar met inlezen en naar iemand gaan die je leert hoe je moet inspannen, ben je er nog lang niet. Aangespannen rijden is vele malen moeilijker dan onder het zadel... maar goed, inlezen en meekijken is een begin, maar wek alsjeblieft niet de suggestie dat je er daarmee bent ;) en dat zeg ik alleen om ongelukken te voorkomen.

kimmx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:14

resident schreef:
Ten eerste is Daisy te jong en vrij klein. Bovenop jouw gewicht komt ook nog het gewicht van het zadel.
Lijkt mij niet erg verstandig om dit te doen.

Dan is het ook geen rijden dan is het hobbelen :Y) En ik zag dat de eigenaar de pony voor de kar wilt zetten, dan help daar gewoon lekker bij! Dat kan ook nog eens 10x leuker zijn dan zo'n klein dier te gaan kwellen!

femmetjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:52

ik ben 1.68 en weeg 49 kilo, en ik rij ook wel eens op de shet van een vriend van mij !
en hij heeft echt geen problemen met een bosrit :D

xJakoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:59

femmetjee schreef:
ik ben 1.68 en weeg 49 kilo, en ik rij ook wel eens op de shet van een vriend van mij !

dan wil ik wel eens weten hoe groot die shet is. ;O
Je benen zullen er iig wel onderuit komen. En hoe weet je dat hy er geen problemen mee heeft? Een paard is een vluchtdier, dus die laat niet snel zien dat hij pijn heeft. :O

Ik vind dit echt té erg. Ieder paard mag een maximaal 15 % van zn gewicht dragen , als hy te dik is moet je die kilo's er nog aftrekken. ;)

Dus stel het is een grote shet, dan istie rond de 300 kilo..
300 : 100 x 15 = 45 kilo.

Dus dan ben je echt veel te zwaar!
Laatst bijgewerkt door xJakoline op 12-03-09 16:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:14

xJakoline schreef:
femmetjee schreef:

dan wil ik wel eens weten hoe groot die shet is. ;O
Je benen zullen er iig wel onderuit komen. En hoe weet je dat hy er geen problemen mee heeft? Een paard is een vluchtdier, dus die laat niet snel zien dat hij pijn heeft. :O

Ik vind dit echt té erg. Ieder paard mag een maximaal 15 % van zn gewicht dragen , als hy te dik is moet je die kilo's er nog aftrekken. ;)

Dus stel het is een grote shet, dan istie rond de 300 kilo..
300 : 100 x 15 = 45 kilo.

Dus dan ben je echt veel te zwaar!

nu ineens weer 15% ? net las ik nog 20%.
jullie kunnen af en toe wel zeuren zeg := niet banketstaaf bedoeld hoor.
dit zegt ook niet dat ik het ermee eens ben dat grotere mensen op shetten rijden, maar sommige mensen hier reageren erg overdreven.. :+

xJakoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:17

nee er stond 20 % maar het is echt 15 ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:20

IK ben ook 1.68, Ik zou er niet aan moeten denken om op een shet plaats te nemen. Dan kan je toch mee rennen als je er op zit???

IK dacht dat dat percentage ook nog enigzins afhankelijk van de leef tijd. Hoewel ik laats wel ergens een berekeninglas voor een volwassen fjord daar namen ze wel 20%. Maar dan ga je er denk ik wel vanuit dat het om een normaal rijdende ruiter gaat. Dus niet iemand die door zijn lengte het paard ook nogin de weg zit. Als je hem met je lengte ook al in de weg zit moet je ook niet nog eens het max gewict nemen denk ik.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:21

ja het gaat ook om de lengte :)

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:24

pony is te jong en te klein voor jou. Sneu voor t ponietje om daar op te gaan "rijden"

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:51

xJakoline schreef:
nee er stond 20 % maar het is echt 15 ;)

Shetlanders en ijslanders zijn een van de sterkste rassen en mogen wel 20% van hun eigen gezonde lichaamsgewicht dragen. Een haf/fjord type zo'n 16% en de grote warmbloeden zo'n 12%. De shetlander wordt zo sterk genoemd omdat hij als een van de weinige rassen wel 20% kan dragen.