Nieuwe opleiding maar paard is te klein...?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 14:33

grauwman schreef:
Let wel op dat men er nog steeds niet aan gewend is dat er ook andere type/ rassen het goed doen in de sport dan het 'gebruikelijke' chiquere type paard zoals o.a. de KWPN'ers. Ze kunnen er dus daadwerkelijk een punt van maken dat je paardje kleiner dan 1.60m is en een tinker.

Klopt inderdaad. Maar juist omdat de koudbloeden het tegenwoordig ook prima doen in de sport zou dat ook in mijn voordeel kunnen werken. Als ik bij Deurne aankwam met Guus, nee dat zouden ze inderdaad niet toelaten. Het was al helemaal hot dat fjord Guusje (toevallig he :D) toegelaten werd tot de masterclass.

Ik heb een mail naar de Groene Welle gestuurd, met daarin de vraag of er eisen aan het paard worden gesteld qua type en schofthoogte e.d. We zullen zien wat ze zeggen.

grauwman

Re: Nieuwe opleiding maar paard is te klein...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:47

Lijkt mij ook leuker om 'nieuw' bloed te zien. Ben benieuwd wat voor een antwoord je krijgt.

Ik ken ook iemand die Z1 rijdt met haar tinker dus ik zou zeggen go for it!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:59

cp112 schreef:
Enneh, een merens valt in Frankrijk ook gewoon onder de ponyrassen hoor ;)

Dan mag je mij vertellen waarom hij dan ook tot de Selle Français wordt gerekend.... (warmbloedpaard)
Nu vind ik dat zel wat overdreven, maar het is Cheval de Merens. Je hebt inderdaad ook Poney d'Ariègois (waarvan ze zeggen dat het hetzelde is). Maar volgens het stamboek is het een paard.

Maar goed, dit is harstikke off-topic...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 17:15

Selle Français is net zoiets als het AES of misschien NRPS. Laat alles toe wat maar loopt om het zo te zeggen.
Maar een echte ras merens zullen ze niet toe laten. En een Poney d'Arègois is niet hetzelfde, maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Heb een tijd in Frankrijk gewoont en ken iemand die merens fokt daar, dus vandaar ;)

Maar idd, offtopic :Y)

@Grauwman, Ik zal er ook zeker voor gaan, ben zelf ook wel benieuwd wat de reactie zal zijn :=

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:48

Cookies schreef:
Paar dikke ijzers eronder?

dacht ik ook en niet te kort gaan bekappen, kan al een cm schelen :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:55

Een farabellaisook een paard en die zijn maar 85cm. De bouw maakt het toch een paard dan wel pony??
Misschien heb je in verschillende takken ook nog wel andere kwalificaties.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:11

manishdra schreef:
cp112 schreef:
Enneh, een merens valt in Frankrijk ook gewoon onder de ponyrassen hoor ;)

Dan mag je mij vertellen waarom hij dan ook tot de Selle Français wordt gerekend.... (warmbloedpaard)
Nu vind ik dat zel wat overdreven, maar het is Cheval de Merens. Je hebt inderdaad ook Poney d'Ariègois (waarvan ze zeggen dat het hetzelde is). Maar volgens het stamboek is het een paard.

Maar goed, dit is harstikke off-topic...

cheval de merens en poney d'Ariegois zijn dezelfde hoor. Het franse stamboek heeft de naam SHERPA wat staat voor Syndicat Hippque d'Elevage de la Race Pyreneenne Arigoise dite Merens.
Wordt in frankrijk gezien als paard, maar vanwege de hoogte hier vaak gezien als pony (net als het fjordenpaard en de haflinger overigens maar dit is wel heel offtopic)

Terug ontopic; ergens begrijpelijk dat ze moeilijk doen over 2cm maar zoals al gezegd moeten ze ergens een grens trekken. Echter zal het mij niet verbazen dat ze een uitzondering voor de TS gaan maken aangezien het hier niet over een warmbloedpaardje gaat maar om een tinker, deze zijn immers niet vaak boven de 1.60m (toch?)

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:03

mijn instructrice heeft het spring-onderdeel van haar opleiding met een grote D, kleine E-pony gedaan.
Ondanks ze een paard moeten rijden heeft ze wel met haar springkonijn netjes alles meegesprongen tussen de paarden tot parcoursen van 1m30 :)
als je paard het aankan denk ik niet dat ze er moeilijk over doen en zeker niet over die 2 cm hoor

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:38

ik zou dus wel uitkijken ervoor.

ikzelf heb een Tinkermerrie die redelijk groot oogt ( maar was 1.54) en prima volwassenen kon dragen ivm haar bouw.
beter zelfs dan sommige paarden van 1m60 die veel slanker waren gebouwd.
kon qua afstanden en tempo prima in de groep meekomen, maar mocht niet meer meedoen ivm haar hoogte toen dit eenmaal uitkwam.
ze zijn dus wel degelijk erg streng hierin. :j
ikzelf heb uiteindelijk moeten kiezen voor een ander dier om de cursus verder mee te doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:27

cp112 schreef:
Ik hoorde ook van iemand dat het persé een warmbloed moest zijn, dat zou ik helemaaal raar vinden... 8)7
En ik heb een groter paard, en nog een warmbloed ook. Een KWPN van 1.72, maar die is 21 en daar start ik geen wedstrijden meer mee.

Nou, opgelost toch? Schrijf je in met die ruin, vervolgens vind je 'm eigenlijk toch te oud maar toevallig heb je nog wel een ander paard waarmee je mee kunt doen. Je tinker dus :P

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:16

Ze moeten natuurlijk ergens een grens trekken, en ik denk niet dat ze de methode van hierboven gaan geloven. :P

Maar eerst maar eens je mailtje afwachten, hopelijk zijn die 2 cm geen probleem!

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:29

Over die twee cm doen ze waarschijnlijk niet zo moelijk.. maar... over het feit dat het een tinker is waarschijnlijk wel!
Kan je tinker goed springen?? zoja dan zou dat schelen... maar anders? Ik denk niet dat ze het toelaten! Heb zelf ook paardenensport gedaan en hier moesten de paarden erg allround zijn.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 17:02

Mijn tinker is super allround :j springt erg graag, (draden van 1.10 no problemo :\) En kan heerlijk sjouwen, krijg vaak complimentjes dat hij voor een tinker er netjes loopt :j

Kan hij springen vraagt ze :P;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:11

haha je hebt gelijk! Een allround Tinker!

Van mij mag je door.. maar helaas heb ik dat niet te zeggen! Succes eneuh.. we horen graag de uitslag in het topic!!!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:14

Wat een erg leuk dier!
Maar wat doet hij in een dubbelsprong op paardenmaat?

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:25

Sokjes eraf, manen inkorten en niet zeggen dat het een tinker is!!
Wat ze hierboven ook al zeggen , ze moeten een grens trekken. Als jouw paard makkelijk een B parcours kan springen, zullen ze niet zo moeilijk doen. (dus misschien ff hard oefenen??)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 23:48

kazary schreef:
Wat een erg leuk dier!
Maar wat doet hij in een dubbelsprong op paardenmaat?

springen :Y)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:49

Dan zou het geen probleem moeten zijn zou ik zeggen.
Kun je geen puntje in de B halen zodat je ze dat daar ook kunt laten zien?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 23:50

Ik moet zowiezo nog starten, dus eerst een puntje in de B dressuur, dan zien we wel.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:50

Hey Chantal :)

Voor mijn opleiding vroegen ze destijds een paard van minimaal 1.55
Mijn vz paardje was 153.5 :P
Hebben ze niet moeilijk over gedaan.

Succes met Guuske!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:51

Dat puntje in de dressuur heb je inderdaad nodig als je dat nog nooit hebt gehaald in het verleden wil je gaan springen.
Maar ik vind dit echt een gaaf paardje zeg.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 11:02

O wacht, heb ik in het verleden wel gehaald :j, ik dacht dat dat met hetzelfde paard moest. Weer wat geleerd. Maar springen laten we nog maar even bij oefenen, meneer is iets té enthousiast en zo'n tank inhouden vergt nogal wat :Y)