Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Wat betreft jouw hondje, super dat jij het doet, maar ik heb ook alle respect voor mensen die dat er niet voor over hebben. Mits de basisverzorging goed is, dat is voor mij dan wel weer een eerste vereiste
malloesje schreef:Wat betreft jouw hondje, super dat jij het doet, maar ik heb ook alle respect voor mensen die dat er niet voor over hebben. Mits de basisverzorging goed is, dat is voor mij dan wel weer een eerste vereiste
malloesje schreef:Liedje; dan kan geld voor mij nog een bepalende factor zijn, afhankelijk van hoe duur die ingreep is en de kans van slagen. Eingelijk de combinatie daarvan. Als een DA mij zegt dat er 50% is voor een operatie van ik zeg maar wat... 5000 euries dan ga ik echt wel heel serieus nadenken.
Maar heel gelukkig bevind ik me in die positie dat ik dat nog nooit heb meegemaaktWat betreft jouw hondje, super dat jij het doet, maar ik heb ook alle respect voor mensen die dat er niet voor over hebben. Mits de basisverzorging goed is, dat is voor mij dan wel weer een eerste vereiste
Pashon schreef:zelfs al zou de kans 90/10 zijn en het paard kan daarna nog een paardwaardig leven lijden zou ik het doen, paardwaardig als in zonder pijn lekker op de wei kunnen staan.
Als je geld belangrijker vind dan de gezondheid en het geluk van je dier dan mag je in mijn ogen geen dieren houden.
DaniBanani schreef:Pashon schreef:zelfs al zou de kans 90/10 zijn en het paard kan daarna nog een paardwaardig leven lijden zou ik het doen, paardwaardig als in zonder pijn lekker op de wei kunnen staan.
Als je geld belangrijker vind dan de gezondheid en het geluk van je dier dan mag je in mijn ogen geen dieren houden.
En dat zou voor mij dan die grens zijn, als het echt een dure behandeling zou zijn. Want: als al mijn spaarcenten opgaan aan die ene operatie, en stél dat het paard het zou overleven. Dan heb ik dus meteen geen buffer meer voor een volgend probleem. Maar volgens jou mag geld nooit boven je dieren staan, dus ben ik op dat moment evengoed niet geschikt om een paard te hebben, want de volgende operatie kan ik immers niet betalen. Volgens die redenatie zijn er maar heel weinig mensen die het zich wel kunnen veroorloven, denk ik..
Ik bedoel het niet verkeerd hoor - als je echt die mentaliteit hebt bewonder ik dat in zekere zin wel. Hier speelt voor mij ook echt een stuk opvoeding mee, mij is altijd geleerd dat een dier niet belangrijker is dan jijzelf. Hoeveel je ook om dat dier mag geven.
En nee, ik vind dat soort reacties (over duur harnachement) ook onzinnig. Maar er zijn dus wel mensen die vinden dat je geen paard 'waard' bent, als jij niet in staat bent 5,000 aan een zadel uit te geven.
RedPassion schreef:malloesje schreef:Wat betreft jouw hondje, super dat jij het doet, maar ik heb ook alle respect voor mensen die dat er niet voor over hebben. Mits de basisverzorging goed is, dat is voor mij dan wel weer een eerste vereiste
Bij dat hondje is het duurdere voer een deel van de basisverzorging vind ik. Met ander voer wordt het hondje ziek, jij hebt respect voor mensen die dat laten gebeuren?
Zeker niet als daar nog een heel revalidatieproces achteraan komt. Kan je wel roepen dat als je dat niet kan betalen dat je dan geen paard moet nemen, maar imo als je aan de normale behoeften van een paar kan voorzien + een beetje extra ben je hartstikke goed bezig. Als je gewoon de stalling, voeding, hoefsmid en 'normale' dierenarts kosten zonder moeite kan betalen en wat geld achter de hand hebt voor een keer een fysio/tandarts/zadelmaker ed dan is dat imo goed genoeg. Mocht het paard dan ziek worden is en blijft het toch een overweging of het de operatie waard is of niet wat betreft genezingskans oid, en ook al kan je het op dat moment niet betalen is er dan altijd wel iets te regelen met betalen in termijnen of een lening oid.
Mijn paard is m'n maatje en zou alles doen wat ik kan om hem een zo fijn mogelijk leven te geven.. Maar het moet wel een paardwaardig leven zijn en ook binnen mijn kunnen vallen
Pashon schreef:als er een slagingskans is van 50/50 zou ik het erg oneerlijk vinden naar het dier toe als je het niet zo doen.
zelfs al zou de kans 90/10 zijn en het paard kan daarna nog een paardwaardig leven lijden zou ik het doen, paardwaardig als in zonder pijn lekker op de wei kunnen staan.
Citaat:Hiermee wil je dus zeggen dat mensen die het niet zo breed hebben sowieso geen dieren mogen houden. Ook al bieden zij een heel goed en liefdevol huis. Ze kunnen alleen dat extra geld er niet voor opbrengen om dat dure voer te kopen. Geloof me er zijn genoeg van deze mensen. Die moet je dus allemaal verbieden een dier in huis te hebben.
Basisverzorging is voor mij een liefdevol huis met meer dan voldoende mogelijkheden tot beweging en een normale voeding met een normale verzorging wat betreft entingen. Ik ken genoeg mensen die supergek zijn met hun dieren maar die extra kosten niet kunnen en willen betalen. Dit geldt voor honden en paarden en alle andere dieren.
malloesje schreef:Hiermee wil je dus zeggen dat mensen die het niet zo breed hebben sowieso geen dieren mogen houden.
malloesje schreef:Ook al bieden zij een heel goed en liefdevol huis.
malloesje schreef:Ze kunnen alleen dat extra geld er niet voor opbrengen om dat dure voer te kopen. Geloof me er zijn genoeg van deze mensen. Die moet je dus allemaal verbieden een dier in huis te hebben.
malloesje schreef:Ik vind het nogal wat om andere mensen zo 'af te snauwen' dat zij het niet goed doen. Hier zijn talloze voorbeelden van te verzinnen, slofgebruik, verkeerde zadels etc etc en dus ook deze kwestie. Mensen zijn echt niet per definitie slechter voor hun dieren als ze (op dat moment) geen geld hebben voor meer/beter/luxer. De meeste mensen doen ontzettend hun best, maar voor een enkeling is dat nooit genoeg. Het probleem in NL is dat we met zijn allen een verwend volkje zijn dat veel te snel oordeelt over de situatie van een ander. Iemand voor de benen schoppen is dan ook veel makkelijker dan oplossingen aandragen

Wendy15 schreef:Vind wel dat er hier een aantal érg overdreven reacties worden geplaatst en hoop dat die mensen zelf niet eens in een situatie komen waarin het paard meerdere weken in een kliniek moet verblijven, want ook al heb je een spaarpot, geld raakt een keer op.. Als je een spaarpot hebt van bijvoorbeeld 2000 euro en je paard moet een paar weken in een kliniek verblijven dan kom je niet ver hoorZeker niet als daar nog een heel revalidatieproces achteraan komt. Kan je wel roepen dat als je dat niet kan betalen dat je dan geen paard moet nemen, maar imo als je aan de normale behoeften van een paar kan voorzien + een beetje extra ben je hartstikke goed bezig. Als je gewoon de stalling, voeding, hoefsmid en 'normale' dierenarts kosten zonder moeite kan betalen en wat geld achter de hand hebt voor een keer een fysio/tandarts/zadelmaker ed dan is dat imo goed genoeg. Mocht het paard dan ziek worden is en blijft het toch een overweging of het de operatie waard is of niet wat betreft genezingskans oid, en ook al kan je het op dat moment niet betalen is er dan altijd wel iets te regelen met betalen in termijnen of een lening oid.
Maar mensen hier die roepen dat zelfs met een genezingskans van maar 10% dat ze duizenden euro's aan hun paard zouden uitgeven wil ik nog wel eens horen praten als ze eenmaal eens voor die keuze staan ( niet dat ik iemand dat toewens hoor!). En daarbij twijfel ik ook héél erg aan of het wel zo diervriendelijk is om op zo'n moment nog aan een dier te gaan 'sleutelen'..
Heb een keer een paard een hele dag zien vechten tegen koliek, was al in de 20, sonde gehad, opgevoeld, uiteindelijk naar de kliniek, punctie gehad, was niet goed, en tóch opereren. Een lijdensweg voor het dier en die is uiteindelijk ook gestorven. Paard veel pijn wat imo onnodig was omdat er al bijna geen hoop meer was, én een dikke rekening. En zo zie ik wel meer van die dingen gebeuren.. Dan vraag ik me af, gaat het dan om het paard of om het baasje? Want het klinkt misschien allemaal wel heel aardig dat je dat voor je paard over hebt, maar imo is het héél egoïstisch en zéker niet het beste voor het paard, maar eerder omdat het baasje niet kan loslaten..
En natuurlijk, ook ik weet niet wat ik zou doen in zo'n situatieMijn paard is m'n maatje en zou alles doen wat ik kan om hem een zo fijn mogelijk leven te geven.. Maar het moet wel een paardwaardig leven zijn en ook binnen mijn kunnen vallen
Het is meer in het algemeen bedoeld dat wij met zijn allen te snel klaar staan met een mening over wat allemaal wel of niet goed is..
Pashon schreef:BraveSpots schreef:Vele mensen praten hier over veel geld uit geven voor een kleine overlevingskans.
Maar stel: je paard gaat dood zonder operatie. Met operatie word hij weer 100 procent goed. Maar die operatie is natuurlijk wel heel duur.
Doe je het of niet?
zonder enige twijfel.
BraveSpots schreef:Vele mensen praten hier over veel geld uit geven voor een kleine overlevingskans.
Maar stel: je paard gaat dood zonder operatie. Met operatie word hij weer 100 procent goed. Maar die operatie is natuurlijk wel heel duur.
Doe je het of niet?
liedje89 schreef:@pashon: In jou geval is dat dan goed afgelopen en heb je de goede keus gemaakt. Nou word bij zo'n operatie het leiden ook niet verschrikkelijk veel verlengt. als het echt om een behandeling van weken zou gaan en als hij niet slaagt word je paard als nog afgemaakt zou ik toch twijfelen. Maarja als het een paard van 20 was zou ik eerder zeggen laat maar gaan als bij een paard van 5. Het hangt van een heleboel factoren af waar je je grens trekt.
malloesje schreef:RedPassion; nee hoor zeker niet persoonlijkHet is meer in het algemeen bedoeld dat wij met zijn allen te snel klaar staan met een mening over wat allemaal wel of niet goed is..
Om nog ff terug te komen op het voer, als dat het gevolg is van iets en mensen het dientengevolge niet meer op kunnen brengen, kan ik daar begrip voor opbrengen. Het is dan aan hen om een goede oplossing te zoeken![]()
En ook veel dieren 'lijden' onder gebrek aan geld van de eigenaar, maar lijden vind ik een veel te groot woord. Je moet alles in perspectief zien en dat kunnen wij niet vanaf onze pc![]()
Plus als ik het door wil trekken heeft een dier altijd te lijden onder de mens, want een dier kiest niet voor een mens. De mens kiest voor een dier. Het dier heeft alles maar te ondergaan.
Ik zou een dier ook nooit boven een mens stellen en dat zie ik in enkele reacties hier wel. Een dier is en blijft een dier en dat mensen daar niet al hun geld in kwijt willen kan ik wel snappen. Of ik het er ALTIJD mee eens ben is een tweede
malloesje schreef:Ik zou een dier ook nooit boven een mens stellen en dat zie ik in enkele reacties hier wel. Een dier is en blijft een dier en dat mensen daar niet al hun geld in kwijt willen kan ik wel snappen. Of ik het er ALTIJD mee eens ben is een tweede
Pashon schreef:liedje89 schreef:@pashon: In jou geval is dat dan goed afgelopen en heb je de goede keus gemaakt. Nou word bij zo'n operatie het leiden ook niet verschrikkelijk veel verlengt. als het echt om een behandeling van weken zou gaan en als hij niet slaagt word je paard als nog afgemaakt zou ik toch twijfelen. Maarja als het een paard van 20 was zou ik eerder zeggen laat maar gaan als bij een paard van 5. Het hangt van een heleboel factoren af waar je je grens trekt.
de pony had destijds eigenlijk geen slagings kans, ook al zou die dat te boven komen (wat onmogelijk was volgens de experts) hij nooit volledig zou herstellen en de kans dat het terug zou komen was 90%
Tuurlijk zijn er factoren die invloed hebben op je beslissing, maar leeftijd vind ik daar zeker niet 1 van.
@ malloesje mensen staan idd gauw met hun oordeel klaar, maar wat dit betreft is het enkel de persoonlijke mening en dat is nog steeds geen oordeel.
jij laat jou beslissing afhangen over wat voor paard het gaat? sorry hoor, maar dit schiet mij in het verkeerde keelgat.