"Je moet alle onverwachte kosten kunnen dragen."

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Re: "Je moet alle onverwachte kosten kunnen dragen."

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:21

Verplaatst: TAO --> PP

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:23

Liedje; dan kan geld voor mij nog een bepalende factor zijn, afhankelijk van hoe duur die ingreep is en de kans van slagen. Eingelijk de combinatie daarvan. Als een DA mij zegt dat er 50% is voor een operatie van ik zeg maar wat... 5000 euries dan ga ik echt wel heel serieus nadenken.

Maar heel gelukkig bevind ik me in die positie dat ik dat nog nooit heb meegemaakt :) Wat betreft jouw hondje, super dat jij het doet, maar ik heb ook alle respect voor mensen die dat er niet voor over hebben. Mits de basisverzorging goed is, dat is voor mij dan wel weer een eerste vereiste ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:30

malloesje schreef:
Wat betreft jouw hondje, super dat jij het doet, maar ik heb ook alle respect voor mensen die dat er niet voor over hebben. Mits de basisverzorging goed is, dat is voor mij dan wel weer een eerste vereiste ;)

Bij dat hondje is het duurdere voer een deel van de basisverzorging vind ik. Met ander voer wordt het hondje ziek, jij hebt respect voor mensen die dat laten gebeuren? >;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:41

malloesje schreef:
Liedje; dan kan geld voor mij nog een bepalende factor zijn, afhankelijk van hoe duur die ingreep is en de kans van slagen. Eingelijk de combinatie daarvan. Als een DA mij zegt dat er 50% is voor een operatie van ik zeg maar wat... 5000 euries dan ga ik echt wel heel serieus nadenken.

Maar heel gelukkig bevind ik me in die positie dat ik dat nog nooit heb meegemaakt :) Wat betreft jouw hondje, super dat jij het doet, maar ik heb ook alle respect voor mensen die dat er niet voor over hebben. Mits de basisverzorging goed is, dat is voor mij dan wel weer een eerste vereiste ;)

Alsje hond een voedsel allergie heeft valt dieetvoeding ook onder zijn basisbehoefte. Ik kan mijn hond net zo goed restalval voeren als ik hem een middelmatig merk hondenvoer geef, en als ik hem afval voer kan ik wel heel hard roepen dat ik hem voer maarja daar schiet mijn hond dan niks mee op. En daar moet je ook rekening mee houden als je een dier koopt.

En ik kan er niet zoveel respect voor hebben eigenlijk als mensen dat niet doen, je laat een hond van een jaar of 2 niet afmaken vanwegen zoiets simpels als een voedsel alleergie en je laat hem ook niet langzaam verhongeren dus wat wou je er dan mee doen??? Weg doen dan maar??Waarom heb je hem dan in de eerste plaats gekocht je bent er dan schijnbaar toch niet erg aan gehecht.

k zeg het ook alleen als een dier echt een hele grote kans van genezen heeft dan hoort het geld wanneer het om een gemiddeld dure behandeling gaat er niet voor te zorgen dat dit niet kan plaats vinden. Als je zoiets als aangepast voer niet kan betalen dan kan je niet goed voor je dier zorgen en dan moet je er ook geen nemen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 16:50

Ik houd als student ook niet al te gek veel over per maand. Moet ook wel zeggen dat ik niet bewust op zoek ben gegaan naar een paard maar ben er door een aantal toevalligheden wel in terecht gekomen.

Ik heb nu zoiets van..het is nu even iets lastiger. Maar over 2, 3 jaar kan ik aan het werk en zal het dus alleen maar gemakkelijker worden. Ik vind namelijk dat soms mogelijke financiële consequenties opwegen tegen de positieve gevolgen ervan. Ik ben liever gelukkig met wat minder geld op de bank, dan ongelukkig mét geld. En ja, dan bestaat het risico dat het misgaat. Dat paardlief doodziek wordt volgend jaar, het ene na het andere, en dan kan ik het (ook met steun van mijn ouders) niet betalen. Maar er kan altijd wel iets misgaan. Risico's loop je altijd.

Ik ben wel altijd opgevoed met het idee 'het is en blijft een dier', en dat geldt voor honden en katten, maar voor mij toch ook voor paarden. Natúúrlijk heeft zo'n dier recht op een goede behandeling. Maar ik zou ook wel een grens trekken, ga niet al mijn spaargeld opmaken voor een hele kleine genezingskans. Inderdaad, als het niet om enorme bedragen gaat en de genezingskans is gewoon heel goed (zoals bij zo'n voedselallergie), dan vind ik wel dat je genoeg geld achter de hand moet hebben om dat te kunnen dragen.

Overigens, wbt overdrijven - ik heb wel degelijk topics gezien waarin iemand werd afgekraakt omdat ze geen onwijs duur zadel voor hun paard wilden kopen.

Pashon

Re: "Je moet alle onverwachte kosten kunnen dragen."

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:58

als er een slagingskans is van 50/50 zou ik het erg oneerlijk vinden naar het dier toe als je het niet zo doen.
zelfs al zou de kans 90/10 zijn en het paard kan daarna nog een paardwaardig leven lijden zou ik het doen, paardwaardig als in zonder pijn lekker op de wei kunnen staan.
Als je geld belangrijker vind dan de gezondheid en het geluk van je dier dan mag je in mijn ogen geen dieren houden.

DaniBanani, op reactie's dat mensen worden aangevallen omdat ze geen duur zadel kunnen bekostigen zou ik niet eens ingaan.
Als het harnachement goed past/ ligt zie ik geen probleem met een goedkoper zadeltje.
Het geluk van je paard hangt imo niet af van een duur harnachement maar van een passend harnachement.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 17:06

Pashon schreef:
zelfs al zou de kans 90/10 zijn en het paard kan daarna nog een paardwaardig leven lijden zou ik het doen, paardwaardig als in zonder pijn lekker op de wei kunnen staan.
Als je geld belangrijker vind dan de gezondheid en het geluk van je dier dan mag je in mijn ogen geen dieren houden.

En dat zou voor mij dan die grens zijn, als het echt een dure behandeling zou zijn. Want: als al mijn spaarcenten opgaan aan die ene operatie, en stél dat het paard het zou overleven. Dan heb ik dus meteen geen buffer meer voor een volgend probleem. Maar volgens jou mag geld nooit boven je dieren staan, dus ben ik op dat moment evengoed niet geschikt om een paard te hebben, want de volgende operatie kan ik immers niet betalen. Volgens die redenatie zijn er maar heel weinig mensen die het zich wel kunnen veroorloven, denk ik..

Ik bedoel het niet verkeerd hoor - als je echt die mentaliteit hebt bewonder ik dat in zekere zin wel. Hier speelt voor mij ook echt een stuk opvoeding mee, mij is altijd geleerd dat een dier niet belangrijker is dan jijzelf. Hoeveel je ook om dat dier mag geven.

En nee, ik vind dat soort reacties (over duur harnachement) ook onzinnig. Maar er zijn dus wel mensen die vinden dat je geen paard 'waard' bent, als jij niet in staat bent 5,000 aan een zadel uit te geven.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:42

DaniBanani schreef:
Pashon schreef:

En dat zou voor mij dan die grens zijn, als het echt een dure behandeling zou zijn. Want: als al mijn spaarcenten opgaan aan die ene operatie, en stél dat het paard het zou overleven. Dan heb ik dus meteen geen buffer meer voor een volgend probleem. Maar volgens jou mag geld nooit boven je dieren staan, dus ben ik op dat moment evengoed niet geschikt om een paard te hebben, want de volgende operatie kan ik immers niet betalen. Volgens die redenatie zijn er maar heel weinig mensen die het zich wel kunnen veroorloven, denk ik..

Ik bedoel het niet verkeerd hoor - als je echt die mentaliteit hebt bewonder ik dat in zekere zin wel. Hier speelt voor mij ook echt een stuk opvoeding mee, mij is altijd geleerd dat een dier niet belangrijker is dan jijzelf. Hoeveel je ook om dat dier mag geven.

En nee, ik vind dat soort reacties (over duur harnachement) ook onzinnig. Maar er zijn dus wel mensen die vinden dat je geen paard 'waard' bent, als jij niet in staat bent 5,000 aan een zadel uit te geven.

Dan hangt er dus maar net vanaf of jij meer waarde hecht aan je geld of aan je dier. Ik kan me ook best voorstellen dat je als er ineens eenenorm dure operatie aankomt je dat niet direct kan betalen en daar even flink over na denkt. Vooral als het gaat om een operatie die niet 95% garantie geeft op een gelukkige toekomst van je paard.
IK kan me er soms wel kwaad om maken dat sommmige mensen dieren nemen en dan niet eens kunnen betalen voor iets simpels als het laten behandelen van een abses, of een dierenarts bij aanhouden de 'griep' even laten controleren of er niets ernstigers aan de hand is. Simpele ingrepen niet eens dingen die onder volledige narcose hoeven gebeuren. die vaak zelfs tijdens een spreek uur behandeld kunnen worden (als het om kleine huisdieren gaat). En ik ken mensen die dat echt niet kunnen/willen betalen. Dan vind denk ik persoonlijk dat je geen dier hoort te hebben

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:42

DaniBanani, ik snap jou reactie en beredenering en heb daar ook respect voor. Het heeft idd ook een stukje met opvoeding te maken.

Mijn dieren staan boven mij zelf natuurlijk tot op zekere hoogte.
Mijn dochter, vriend en dieren komen eerst, dan pas ik.
ik zal tot de laatste cent aan hun uitgeven, als ik weet dat het kans van slagen heeft ook al is die kans misschien erg klein.

wat betreft het harnachement, ik ben heel eerlijk en mijn voorkeur gaat ook zeker uit naar duurder harnachement (Anky, Dobert, Schumacher en dergelijke) niet om een ander de ogen uit te steken maar omdat het kwalitatief gewoon beter is en we het kunnen betalen.
Maar mensen die met een HH zadel of welk merk dan ook kijk ik echt niet op neer, mits het zadel past zie ik geen minderwaardigheid. maar nogmaal een slecht liggend zadel van Stubben kan net zoveel schade aanrichten als een slechtliggend zadel van HH.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:25

RedPassion schreef:
malloesje schreef:
Wat betreft jouw hondje, super dat jij het doet, maar ik heb ook alle respect voor mensen die dat er niet voor over hebben. Mits de basisverzorging goed is, dat is voor mij dan wel weer een eerste vereiste ;)

Bij dat hondje is het duurdere voer een deel van de basisverzorging vind ik. Met ander voer wordt het hondje ziek, jij hebt respect voor mensen die dat laten gebeuren? >;)

Hiermee wil je dus zeggen dat mensen die het niet zo breed hebben sowieso geen dieren mogen houden. Ook al bieden zij een heel goed en liefdevol huis. Ze kunnen alleen dat extra geld er niet voor opbrengen om dat dure voer te kopen. Geloof me er zijn genoeg van deze mensen. Die moet je dus allemaal verbieden een dier in huis te hebben.

Basisverzorging is voor mij een liefdevol huis met meer dan voldoende mogelijkheden tot beweging en een normale voeding met een normale verzorging wat betreft entingen. Ik ken genoeg mensen die supergek zijn met hun dieren maar die extra kosten niet kunnen en willen betalen. Dit geldt voor honden en paarden en alle andere dieren.

Ik vind het nogal wat om andere mensen zo 'af te snauwen' dat zij het niet goed doen. Hier zijn talloze voorbeelden van te verzinnen, slofgebruik, verkeerde zadels etc etc en dus ook deze kwestie. Mensen zijn echt niet per definitie slechter voor hun dieren als ze (op dat moment) geen geld hebben voor meer/beter/luxer. De meeste mensen doen ontzettend hun best, maar voor een enkeling is dat nooit genoeg. Het probleem in NL is dat we met zijn allen een verwend volkje zijn dat veel te snel oordeelt over de situatie van een ander. Iemand voor de benen schoppen is dan ook veel makkelijker dan oplossingen aandragen ;)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:27

Vind wel dat er hier een aantal érg overdreven reacties worden geplaatst en hoop dat die mensen zelf niet eens in een situatie komen waarin het paard meerdere weken in een kliniek moet verblijven, want ook al heb je een spaarpot, geld raakt een keer op.. Als je een spaarpot hebt van bijvoorbeeld 2000 euro en je paard moet een paar weken in een kliniek verblijven dan kom je niet ver hoor :n Zeker niet als daar nog een heel revalidatieproces achteraan komt. Kan je wel roepen dat als je dat niet kan betalen dat je dan geen paard moet nemen, maar imo als je aan de normale behoeften van een paar kan voorzien + een beetje extra ben je hartstikke goed bezig. Als je gewoon de stalling, voeding, hoefsmid en 'normale' dierenarts kosten zonder moeite kan betalen en wat geld achter de hand hebt voor een keer een fysio/tandarts/zadelmaker ed dan is dat imo goed genoeg. Mocht het paard dan ziek worden is en blijft het toch een overweging of het de operatie waard is of niet wat betreft genezingskans oid, en ook al kan je het op dat moment niet betalen is er dan altijd wel iets te regelen met betalen in termijnen of een lening oid.

Maar mensen hier die roepen dat zelfs met een genezingskans van maar 10% dat ze duizenden euro's aan hun paard zouden uitgeven wil ik nog wel eens horen praten als ze eenmaal eens voor die keuze staan ( niet dat ik iemand dat toewens hoor!). En daarbij twijfel ik ook héél erg aan of het wel zo diervriendelijk is om op zo'n moment nog aan een dier te gaan 'sleutelen'..
Heb een keer een paard een hele dag zien vechten tegen koliek, was al in de 20, sonde gehad, opgevoeld, uiteindelijk naar de kliniek, punctie gehad, was niet goed, en tóch opereren. Een lijdensweg voor het dier en die is uiteindelijk ook gestorven. Paard veel pijn wat imo onnodig was omdat er al bijna geen hoop meer was, én een dikke rekening. En zo zie ik wel meer van die dingen gebeuren.. Dan vraag ik me af, gaat het dan om het paard of om het baasje? Want het klinkt misschien allemaal wel heel aardig dat je dat voor je paard over hebt, maar imo is het héél egoïstisch en zéker niet het beste voor het paard, maar eerder omdat het baasje niet kan loslaten..
En natuurlijk, ook ik weet niet wat ik zou doen in zo'n situatie :n Mijn paard is m'n maatje en zou alles doen wat ik kan om hem een zo fijn mogelijk leven te geven.. Maar het moet wel een paardwaardig leven zijn en ook binnen mijn kunnen vallen :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:33

Pashon schreef:
als er een slagingskans is van 50/50 zou ik het erg oneerlijk vinden naar het dier toe als je het niet zo doen.

prutsmuts ga ik ook niet helemaal in mee trouwens. Als het paard 10% kans heeft op een beter leven en 50% kans om verschrikkelijk veel pijn te leiden zou ik het ook niet doen. Je moet de zwaarheidvan een procidure ook meerekenen. het is ook niet eerlijk om een paard voor een hele kleine kans heel veel pijn te laten leiden. Dan is het eigenlijk eerlijker om hem gewoon te laten gaan. 10% kans op genezing en 90% kans op een langzamere pijnlijkere dood. Dan zou ik nog heel lang twijfelen denk ik Je bent natuurlijk aan zo'n beest gehechtmaar als een kennis dat zou doen met een dier dat je niet kent zou je ook zeggen,: het is moeilijk maar je moet loslaten.

Citaat:
Hiermee wil je dus zeggen dat mensen die het niet zo breed hebben sowieso geen dieren mogen houden. Ook al bieden zij een heel goed en liefdevol huis. Ze kunnen alleen dat extra geld er niet voor opbrengen om dat dure voer te kopen. Geloof me er zijn genoeg van deze mensen. Die moet je dus allemaal verbieden een dier in huis te hebben.

Basisverzorging is voor mij een liefdevol huis met meer dan voldoende mogelijkheden tot beweging en een normale voeding met een normale verzorging wat betreft entingen. Ik ken genoeg mensen die supergek zijn met hun dieren maar die extra kosten niet kunnen en willen betalen. Dit geldt voor honden en paarden en alle andere dieren.

En ik vind medische behandelijk geen luxe ook niet voor een huisdier. Ja er is een grens aan hoever je gaat voor een dier. Maar sommige mensen leggen die wel heel laag. Geen ander eten bij voedsel allergie vind ik een hele lage grens. Niet eens op consult kunnen bij een dieren ats vind ik een reden om geen dier te nemen. Ik heb daarom zelf ook geen huisdier genomen toen ik op kamers ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:38

malloesje schreef:
Hiermee wil je dus zeggen dat mensen die het niet zo breed hebben sowieso geen dieren mogen houden.

Dat maak jij er van, dat zijn niet mijn woorden.

malloesje schreef:
Ook al bieden zij een heel goed en liefdevol huis.

Goed en liefdevol houdt voor mij o.a in dat je een dier kan bieden wat het nodig heeft om gezond en gelukkig te zijn, dus als dat duur voer is hoort dat erbij.

malloesje schreef:
Ze kunnen alleen dat extra geld er niet voor opbrengen om dat dure voer te kopen. Geloof me er zijn genoeg van deze mensen. Die moet je dus allemaal verbieden een dier in huis te hebben.

Ik vind dat een dier niet mag lijden onder het gebrek aan geld van zijn/haar eigenaar.

malloesje schreef:
Ik vind het nogal wat om andere mensen zo 'af te snauwen' dat zij het niet goed doen. Hier zijn talloze voorbeelden van te verzinnen, slofgebruik, verkeerde zadels etc etc en dus ook deze kwestie. Mensen zijn echt niet per definitie slechter voor hun dieren als ze (op dat moment) geen geld hebben voor meer/beter/luxer. De meeste mensen doen ontzettend hun best, maar voor een enkeling is dat nooit genoeg. Het probleem in NL is dat we met zijn allen een verwend volkje zijn dat veel te snel oordeelt over de situatie van een ander. Iemand voor de benen schoppen is dan ook veel makkelijker dan oplossingen aandragen ;)

Ik mag hopen dat je mijn reacties niet als 'afsnauwen' ziet, want dat doe ik volgens mij nergens? :?

Ik vind alles prima zolang mensen goed zijn voor dieren. Wat goed is is natuurlijk nogal subjectief, maar ik vind bezuinigen op voer als een dier niet tegen goedkoop voer kan of pas naar de DA gaan als je salaris binnen is niet goed. Bij het houden van een dier komen verantwoordelijkheden, neem die dan ook.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:43

Wendy15 schreef:
Vind wel dat er hier een aantal érg overdreven reacties worden geplaatst en hoop dat die mensen zelf niet eens in een situatie komen waarin het paard meerdere weken in een kliniek moet verblijven, want ook al heb je een spaarpot, geld raakt een keer op.. Als je een spaarpot hebt van bijvoorbeeld 2000 euro en je paard moet een paar weken in een kliniek verblijven dan kom je niet ver hoor :n Zeker niet als daar nog een heel revalidatieproces achteraan komt. Kan je wel roepen dat als je dat niet kan betalen dat je dan geen paard moet nemen, maar imo als je aan de normale behoeften van een paar kan voorzien + een beetje extra ben je hartstikke goed bezig. Als je gewoon de stalling, voeding, hoefsmid en 'normale' dierenarts kosten zonder moeite kan betalen en wat geld achter de hand hebt voor een keer een fysio/tandarts/zadelmaker ed dan is dat imo goed genoeg. Mocht het paard dan ziek worden is en blijft het toch een overweging of het de operatie waard is of niet wat betreft genezingskans oid, en ook al kan je het op dat moment niet betalen is er dan altijd wel iets te regelen met betalen in termijnen of een lening oid.

Maar mensen hier die roepen dat zelfs met een genezingskans van maar 10% dat ze duizenden euro's aan hun paard zouden uitgeven wil ik nog wel eens horen praten als ze eenmaal eens voor die keuze staan ( niet dat ik iemand dat toewens hoor!). En daarbij twijfel ik ook héél erg aan of het wel zo diervriendelijk is om op zo'n moment nog aan een dier te gaan 'sleutelen'..
Heb een keer een paard een hele dag zien vechten tegen koliek, was al in de 20, sonde gehad, opgevoeld, uiteindelijk naar de kliniek, punctie gehad, was niet goed, en tóch opereren. Een lijdensweg voor het dier en die is uiteindelijk ook gestorven. Paard veel pijn wat imo onnodig was omdat er al bijna geen hoop meer was, én een dikke rekening. En zo zie ik wel meer van die dingen gebeuren.. Dan vraag ik me af, gaat het dan om het paard of om het baasje? Want het klinkt misschien allemaal wel heel aardig dat je dat voor je paard over hebt, maar imo is het héél egoïstisch en zéker niet het beste voor het paard, maar eerder omdat het baasje niet kan loslaten..
En natuurlijk, ook ik weet niet wat ik zou doen in zo'n situatie :n Mijn paard is m'n maatje en zou alles doen wat ik kan om hem een zo fijn mogelijk leven te geven.. Maar het moet wel een paardwaardig leven zijn en ook binnen mijn kunnen vallen :)

neem aan dat je hier ook deels mijn posts bedoeld. Ik heb zo'n paard met een serieus kostenplaatje eraan vast. het begon met een simpel niet ernstigs iets wat de spui gaten uitliep zowel qua ernst van de blessure als de DA kosten. Paard is geopereerd, heeft langere tijd op de kliniek gestaan en ook daarna is de DA bijna dagelijks langsgeweest voor controle en kan je vertellen je word niet vrolijk van de rekening. paard is afgekeurd en mag sporadisch een keer bereden worden en zelfs dat niet eens intensief gewoon lekker een uurtje buiten stappen met enkel een stukje draf. het is overigens nog niet zo lang geleden gebeurd en heb er geen seconde aan gedacht om de behandeling niet voort te zetten.
Het paard staat nog steeds onder behandeling en de kosten lopen alleen nog maar meer op, maar met alle liefde breng ik het geld weg. Nu hebben wij idd de luxe dat wij niet op de centen te hoeven letten en kunnen het geld dan ook missen zonder er zelf iets voor te laten, dat maakt de keuze allicht ietsje makkelijker maar dan nog mijn paarden gaan voor mezelf.

@Liedje
Ik heb eerder een pony gehad met op het eerst oog lijkende een kleine koliek aanval, uiteindelijk midden in de nacht naar Utrecht geweest en het dier is met spoed geopereerd. na de eerste operatie hadden de Dierenartsen eigenlijk geen hoop meer en advieseerden dan ook inslapen, dit hebben we niet gedaan en hebben we opgedragen dat ze alles moesten doen wat ze konden doen. dit hebben ze gedaan en de pony is na nog 1 operatie wonderbaarlijk opgeknapt, na een maand ter observatie in de kliniek te hebben gestaan is die thuis gekomen en mochten we eigenlijk ook weer beginnen met lichtjes rijden/ longeren.
Het beste diertje leeft nu nog en heeft het nog verd*mde ver geschopt in de sport, het dier heeft de grootste lol en rent en vliegt door de weide heen met z'n vriendjes. het heeft destijds mijn ouders klauwen vol met geld gekost maar ook zij zeggen dat de pony het dubbel en dwars waard is geweest en dat als ze nogmaals voor de keuze kwamen te staan ze het zo weer zouden doen.
en dit alles terwijl de artsen hem opgegeven hadden en op aandringen van ons het diertje nogmaals hebben geopereerd.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:50

Vele mensen praten hier over veel geld uit geven voor een kleine overlevingskans.

Maar stel: je paard gaat dood zonder operatie. Met operatie word hij weer 100 procent goed. Maar die operatie is natuurlijk wel heel duur.

Doe je het of niet?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:53

BraveSpots schreef:
Vele mensen praten hier over veel geld uit geven voor een kleine overlevingskans.

Maar stel: je paard gaat dood zonder operatie. Met operatie word hij weer 100 procent goed. Maar die operatie is natuurlijk wel heel duur.

Doe je het of niet?

zonder enige twijfel.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:55

Ik snap ook niet waarom zo weinig mensen hun huisdier niet verzekeren tegen ziekte kosten. Als je het als vaste last hebt is het veel makkelijker op te vangen dan met een 'spaarpotje'.
En ik zie het houden van een dier trouwens ook niet als een recht. Dus ja als je het niet kan betalen om een dier te houden moet je dat niet doen. Maar ik vind dat ook van mensen die helemaal geen verstand hebben van het dier dat ze houden. Hoe kun je er nu geluk van hebben dat er een ongelukkig dier in je huis loopt??? En alsje dan toch vanuit het mens wil denken Het lijkt me echt verschrikkelijk om mijn huisdier waar ik zoveel van houd af te zien takelen terwijl hij misschien gewoon gezond zou zijn als ik het geld had voor de dierenarts. En hat gaat misschien heel lang goed met de "basis'' behoefte misschien wel het hele leven van je dier. Maar ik vind niet dat je dat risico moet nemen ten koste van je dier.

@pashon: In jou geval is dat dan goed afgelopen en heb je de goede keus gemaakt. Nou word bij zo'n operatie het leiden ook niet verschrikkelijk veel verlengt. als het echt om een behandeling van weken zou gaan en als hij niet slaagt word je paard als nog afgemaakt zou ik toch twijfelen. Maarja als het een paard van 20 was zou ik eerder zeggen laat maar gaan als bij een paard van 5. Het hangt van een heleboel factoren af waar je je grens trekt.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:56

RedPassion; nee hoor zeker niet persoonlijk ;) Het is meer in het algemeen bedoeld dat wij met zijn allen te snel klaar staan met een mening over wat allemaal wel of niet goed is..

Om nog ff terug te komen op het voer, als dat het gevolg is van iets en mensen het dientengevolge niet meer op kunnen brengen, kan ik daar begrip voor opbrengen. Het is dan aan hen om een goede oplossing te zoeken ;)

En ook veel dieren 'lijden' onder gebrek aan geld van de eigenaar, maar lijden vind ik een veel te groot woord. Je moet alles in perspectief zien en dat kunnen wij niet vanaf onze pc :n
Plus als ik het door wil trekken heeft een dier altijd te lijden onder de mens, want een dier kiest niet voor een mens. De mens kiest voor een dier. Het dier heeft alles maar te ondergaan.

Ik zou een dier ook nooit boven een mens stellen en dat zie ik in enkele reacties hier wel. Een dier is en blijft een dier en dat mensen daar niet al hun geld in kwijt willen kan ik wel snappen. Of ik het er ALTIJD mee eens ben is een tweede ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:58

Pashon schreef:
BraveSpots schreef:

Doe je het of niet?

zonder enige twijfel.

Toch jammer dat je dat in de praktijk meestal niet zo weet. Een operatie brengt altijd risico met zich mee. Vaak ook pijn en er bijna geen enkele operatie met 100% slagingskans. Maar je het moet nooit om het geld gaan altijd om het welzijn van het dier. Maar dat is inderdaad vrij objectief, dat zij pashon net ook al.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:00

BraveSpots schreef:

Doe je het of niet?

Ik heb deze beslissing nog nooit hoeven maken en hoop dat ook nooit te hoeven. Ik zou nu geen antwoord kunnen geven, want het hangt van de situatie af. Wat voor een paard en welke kosten zijn er aan verbonden.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:03

liedje89 schreef:
@pashon: In jou geval is dat dan goed afgelopen en heb je de goede keus gemaakt. Nou word bij zo'n operatie het leiden ook niet verschrikkelijk veel verlengt. als het echt om een behandeling van weken zou gaan en als hij niet slaagt word je paard als nog afgemaakt zou ik toch twijfelen. Maarja als het een paard van 20 was zou ik eerder zeggen laat maar gaan als bij een paard van 5. Het hangt van een heleboel factoren af waar je je grens trekt.

de pony had destijds eigenlijk geen slagings kans, ook al zou die dat te boven komen (wat onmogelijk was volgens de experts) hij nooit volledig zou herstellen en de kans dat het terug zou komen was 90%
Tuurlijk zijn er factoren die invloed hebben op je beslissing, maar leeftijd vind ik daar zeker niet 1 van.

@ malloesje mensen staan idd gauw met hun oordeel klaar, maar wat dit betreft is het enkel de persoonlijke mening en dat is nog steeds geen oordeel.
jij laat jou beslissing afhangen over wat voor paard het gaat? sorry hoor, maar dit schiet mij in het verkeerde keelgat.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:03

malloesje schreef:
RedPassion; nee hoor zeker niet persoonlijk ;) Het is meer in het algemeen bedoeld dat wij met zijn allen te snel klaar staan met een mening over wat allemaal wel of niet goed is..

Om nog ff terug te komen op het voer, als dat het gevolg is van iets en mensen het dientengevolge niet meer op kunnen brengen, kan ik daar begrip voor opbrengen. Het is dan aan hen om een goede oplossing te zoeken ;)

En ook veel dieren 'lijden' onder gebrek aan geld van de eigenaar, maar lijden vind ik een veel te groot woord. Je moet alles in perspectief zien en dat kunnen wij niet vanaf onze pc :n
Plus als ik het door wil trekken heeft een dier altijd te lijden onder de mens, want een dier kiest niet voor een mens. De mens kiest voor een dier. Het dier heeft alles maar te ondergaan.

Ik zou een dier ook nooit boven een mens stellen en dat zie ik in enkele reacties hier wel. Een dier is en blijft een dier en dat mensen daar niet al hun geld in kwijt willen kan ik wel snappen. Of ik het er ALTIJD mee eens ben is een tweede ;)

IK vind een dier wel belangrijker dan geld. Ik zou eerst eens mens redden uit een branden gebouw en dan pas de hond die daar ook is. Maar als mijn hond en mijn spaatpot daar staan gaat mijn hond toch eerst naar buiten. Zolang je zelf nog in je huis kan blijven wonen en kan eten kan je best de broekriem een beetje aantrekken om je dier een keer naar de dierenarts te brengen. Als je broekriem al te strak zit kan je dit beter niet doen. Als je echt graag tijd met dieren door wil brengen kan je ook als vrijwilliger gaan werken in een dieren asiel, op de hond van de buren passen als zij de hele dag naar hun werk zijn etc. Je hebt genoeg kansen om van het gezelschap van een dier te genieten als je het zelf niet kan betalen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:07

malloesje schreef:

Persoonlijk stel ik een dier niet boven de mens, maar wel gelijk ermee. Boven geld allesinds wel.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:09

Pashon; ik zou het idd van een paard af laten hangen, maar nogmaals ik heb nog nooit in die situatie gezeten dus ik weet niet hoe ik zou reageren.
Liedje; Ik vind een dier ook belangrijker dan geld, vooral hoe jij het in jou voorbeeld aangeeft. Maar ik kan ook heel goed snappen dat er mensen zijn die wel graag een dier willen houden, maar niet hun hele spaarpot daar aan leeg willen maken. En nogmaals imo zijn deze mensen echt niet slechter voor een dier.

Ik vind het nogal grappig dat ik me hier bijna een beul voel alleen omdat ik eerlijk ben. Ik denk dat er met mij nog veel meer mensen dezelfde mening hebben.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:09

Pashon schreef:
liedje89 schreef:

de pony had destijds eigenlijk geen slagings kans, ook al zou die dat te boven komen (wat onmogelijk was volgens de experts) hij nooit volledig zou herstellen en de kans dat het terug zou komen was 90%
Tuurlijk zijn er factoren die invloed hebben op je beslissing, maar leeftijd vind ik daar zeker niet 1 van.

@ malloesje mensen staan idd gauw met hun oordeel klaar, maar wat dit betreft is het enkel de persoonlijke mening en dat is nog steeds geen oordeel.
jij laat jou beslissing afhangen over wat voor paard het gaat? sorry hoor, maar dit schiet mij in het verkeerde keelgat.

Bij een paard van 20 is de slagingskans vaak nog kleiner, bij oudere dieren is narcose soieso gevaarlijker, en hij kan daarna een minder lange tijd van zijn gezondheid genieten dus ik vind leeftijd wel een factor. Hoewel ik denk dat als ik aan een dier gehecht ben ik toch nog een hele tijd door zou willen knokken. Het hangt misschien ook wel af van de vechtlust van het dier zelf. een dier van 5 dat het al heeft opgegeven zou ik eerder opgeven dan een dier van 20 dat blijft door knokken.