Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Daantjuh88 schreef:Ik vind zelf rijden met een cap zeer belangrijk!! Het is ieder zijn eigen verantwoording, maar je hebt maar 1 hoofd en als je die kunt beschermen doe ik dat graag! Ook al helpt het niet tegen alles, maar als je met je hoofd op een balk of staander terecht komt, denk ik dat je maar wat blij bent dat je zo'n onding op hebt!
Vroeger (toen ik nog heel klein was) viel een vrouw ook van haar paard terwijl ik aan het rijden was met mijn shetje, had echter wel de cap op, alleen los! Cap lag eerder op de grond dan zijzelf, alleen met haar hoofd op de bakrand terecht gekomen. Resultaat, half jaar plat op bed!!
Dus ik bedenk me nog wel 2 x voordat ik zonder cap op mijn knolletjes stap!
Daantjuh88 schreef:Ik zie trouwens dat je 14 bent!! Toen ik zo oud was mocht ik van mijn ouders niet eens zonder cap op mijn pony stappen, zou door mijn ouders eraf gesleept worden en een week huisarrest krijgen....

Anoeska schreef:Ik vind het compleet onverantwoord. Het is namelijk geen enkele moeite om een cap op te zetten. Ik snap niet dat je het risico neemt om met je hoofd op straat te vallen, als er ook een hele makkelijke mogelijkheid is om jezelf te beschermen. Ik ga niet moedwillig problemen opzoeken die makkelijk te voorkomen zijn.
Ik heb dan ook geen enkel begrip voor mensen die hun cap niet op zetten. Waarom zou je het risico nemen? Wat voor voordeel heb je er aan. Het grootste deel van de tijd is het gewoon laksigheid. En daar worden dan heel veel non-argumenten bijgehaald als "je kan nog steeds je been breken, want daar zit die cap niet" of "Ik ken iemand die nog hersenletsel had met een cap op". Tja, zal allemaal wel zo zijn. Maar de kans is gewoon een stuk kleiner.
mirka1994 schreef:Ik rijd nooit met cap alleen op het paard van een vriendin. Dat paard is 1.78 best hoog en zij is er een paar keer afgevallen en heeft eerste keer een hersenschudding opgelopen en vorige week een gebroken en een paar gekneusde ribben haar vriend heeft ook paar gekneusde ribben opgelopen door hetzelfde paard. Niet dat het paard gevaarlijk is maar ze zijn paar keer verkeerd terecht gekomen blijkbaar en het is ook hoog. Hier ben ik wel door gaan nadenken dat ik ook zo verkeerd kan vallen zonder cap en dat het dan waarschijnlijk minder goed afloop. Dus zit er serieus over na te denken om een cap aan te schaffe.. Ook al zitten die voor geen meter vind ik :s Is idd ieders eigen verantwoording.

florrtje schreef:Daantjuh88 schreef:Ik zie trouwens dat je 14 bent!! Toen ik zo oud was mocht ik van mijn ouders niet eens zonder cap op mijn pony stappen, zou door mijn ouders eraf gesleept worden en een week huisarrest krijgen....

Lenneke_ schreef:Stel je valt met je kop op het asfalt, dan heb ik toch liever dat m'n cap is stukken is dan m'n schedel. Die cap kan je zo vervangen, een schedel wordt wat lastiger.
Hoe braaf een paard ook is, elk paard kan uitglijden waardoor je op de straat kan belanden (helaas ervaring)
kohtje schreef:florrtje schreef:ondertussen al 15
ik rij al van mijn 11de...
mijn ouders wouden niet dat ik ging paardrijden
en heb het 1x in de duik gedaan, allé tis te zeggen toen ging ik een les cozaque voltige nemen.
vond het zo leuk en heb ze het verteld,
en mocht het blijven doen,
de reden dat ik niet mocht paardrijden is dat de mensen in de paardensport een 'R' (aire of hoe je het zegt) over hun eigen hebben,
en vonden het zo'n dikke bullshit en zo overdreven die cap, dat zweepje, die blinkende bottjes,
maar toen ze dus hoorde dat ik het zo graag deed na die ene keer
mocht ik het blijven doen,
maar over die cap heb ik ze nog nooit horen zagen,
en dat komt automatisch door het feit dat ze de ruiters vonden neerkijken op zij simpele boertjes[/quote
Ik rij vanaf mijn zesde dus nu 30 jaar en wat denk je...met cap!
Echt ongelovelijk dat je van je ouders zonder cap mag rijden.
Heeft echt niets te maken "r"

kohtje schreef:Het is gewoon jouw " ik weet het beter"mentaliteit , je wil gewoon niet met cap rijden.
Lusitana schreef:Je kunt ook gewoon geen autogordel gebruiken omdat er situaties denkbaar zij dat dat nou net in het nadeel werkt. Alleen jammer als je dan tegen een boom gaat.
Men moet niet uitgaan van die een hele kleine kans dat het tegen je werkt, maar uitgaan van de logica dat je hoofd nu eenmaal kwetsbaar is als je van een hoogte naar beneden valt met enige snelheid.
Je kunt heel vee letsel niet voorkomen met een cap, maar hersenletsel wel en je hersens heb je nodig om je lichaam aan te sturen, dus een van de belangrijkste dingen om zuinig mee om te gaan.
Ik heb zelf tweemaal een hersenschudding opgelopen met cap. Wil er niet aan denken wat er wat gebeurd zonder.
Ik heb ook mijn meniscus gescheurd toen mijn paard zich verstapte. Ik bedoel ik viel niet eens, maakte alleen even een rare beweging met gewichtsverplaatsing. Dan ga ik toch ook niet zeggen: nou die stijgbeugels moeten er maar af, want die veroorzaken letsel....
Buiten het feit dat ieder het voor zich moet weten, vind ik het nogal raar dan er mensen zijn die denken dat ze onschendbaar zijn.
Ja, het is onverantwoordelijk.
Paardrijden is een sport waarbij best veel doden en gewonden vallen. Bescherming is een logische stap. Doen ze ook bij andere rsicosporten, dus waarom een uitzondering maken voor paardrijden?
Zijn het soms alleen ruiters en amazones zo truttig doen over cap gebruik? Ik heb nog nooit een skiër of skater horen klagen over een helm.
MonaLieske schreef:Hoezo ben je meer één met je paard als je geen cap op hebt? Dat snap ik niet, sorry.
Ik vind een cap dragen eigen verantwoording, maar ik vind het onverantwoord om het niet te doen. Ik heb zelf nog nooit zonder cap gereden...
Ik vind het trouwens geen fifty-fifty... Ik ken echt veel minder voorbeelden van caps die kwaad doen dan van caps die goed doen. Kun jij een aantal gevallen noemen waarin door een cap iets ernstigs gebeurde?
Lusitana schreef:Hier inzicht:
Daar staat dus ook dat er vergeleken andere sporten minder blessures zijn, maar dat ze wel ernstiger zijn en hoofdletsel staat voorop.
http://www.tno.nl/downloads\Samenvatting BIS Paardensport TNO.pdf - 416k
milkystar schreef:Even wat anders, maar in je eerste bericht heb je het over "Getten". wat zijn dat? Ik begrijp iets van beenbescherming, mar ik heb die term nog nooit eerder gehoord.
Voor wat betreft je discussie vind ik dat je gewoon een cap op moet doen.
Omdat je 3 jaar paardrijd betekend het niet dat jou paard niet een onverwachtse sprong zal maken, waardoor die uit zal glijden en jij mee onderuit zal gaan, waarbij je je hoofd wellicht precies op die hoek van het betonpad vooraan de stal waar je net opsteeg, stoot. Je hersenpannetje kraakt en een hersenbloeding oploopt. Waardoor je de rest van je leven gehandicapt bent en je pa en ma je rolstoelletje vooruit moeten duwen.
Daarom moet je een cap op, omdat als er wat met je hoofd gebeurt, de concequenties nogal wat groter zijn, dan wanneer je een arm breekt.
Ik snap dat je denkt dat je inmiddels van al die 3 jaren ervaring weet waar je het over hebt, maar je bent niet voor niets pas volwassen vanaf je 18de jaar. En ik zal je zeggen dat je dan nog steeds kind bent.
Denk over 20 jaar nog maar eens terug aan de vraag die je hier hebt gesteld. Ik weet ZEKER dat je er dan heel anders over denkt.

)

ccathalijne schreef:[