Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:37

Ik zie trouwens dat je 14 bent!! Toen ik zo oud was mocht ik van mijn ouders niet eens zonder cap op mijn pony stappen, zou door mijn ouders eraf gesleept worden en een week huisarrest krijgen....

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 17:38

Daantjuh88 schreef:
Ik vind zelf rijden met een cap zeer belangrijk!! Het is ieder zijn eigen verantwoording, maar je hebt maar 1 hoofd en als je die kunt beschermen doe ik dat graag! Ook al helpt het niet tegen alles, maar als je met je hoofd op een balk of staander terecht komt, denk ik dat je maar wat blij bent dat je zo'n onding op hebt!

Vroeger (toen ik nog heel klein was) viel een vrouw ook van haar paard terwijl ik aan het rijden was met mijn shetje, had echter wel de cap op, alleen los! Cap lag eerder op de grond dan zijzelf, alleen met haar hoofd op de bakrand terecht gekomen. Resultaat, half jaar plat op bed!!

Dus ik bedenk me nog wel 2 x voordat ik zonder cap op mijn knolletjes stap!

maar je hebt maar 1 hoofd en als je die kunt beschermen doe ik dat graag! Ook al helpt het niet tegen alles, maar als je met je hoofd op een balk of staander terecht komt, denk ik dat je maar wat blij bent dat je zo'n onding op hebt!

Kan je geen ongelijk geven!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:38

Ik vind het compleet onverantwoord. Het is namelijk geen enkele moeite om een cap op te zetten. Ik snap niet dat je het risico neemt om met je hoofd op straat te vallen, als er ook een hele makkelijke mogelijkheid is om jezelf te beschermen. Ik ga niet moedwillig problemen opzoeken die makkelijk te voorkomen zijn.

Ik heb dan ook geen enkel begrip voor mensen die hun cap niet op zetten. Waarom zou je het risico nemen? Wat voor voordeel heb je er aan. Het grootste deel van de tijd is het gewoon laksigheid. En daar worden dan heel veel non-argumenten bijgehaald als "je kan nog steeds je been breken, want daar zit die cap niet" of "Ik ken iemand die nog hersenletsel had met een cap op". Tja, zal allemaal wel zo zijn. Maar de kans is gewoon een stuk kleiner.

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 17:40

Daantjuh88 schreef:
Ik zie trouwens dat je 14 bent!! Toen ik zo oud was mocht ik van mijn ouders niet eens zonder cap op mijn pony stappen, zou door mijn ouders eraf gesleept worden en een week huisarrest krijgen....

ondertussen al 15 :P

ik rij al van mijn 11de...
mijn ouders wouden niet dat ik ging paardrijden
en heb het 1x in de duik gedaan, allé tis te zeggen toen ging ik een les cozaque voltige nemen.
vond het zo leuk en heb ze het verteld,

en mocht het blijven doen,
de reden dat ik niet mocht paardrijden is dat de mensen in de paardensport een 'R' (aire of hoe je het zegt) over hun eigen hebben,
en vonden het zo'n dikke bullshit en zo overdreven die cap, dat zweepje, die blinkende bottjes,

maar toen ze dus hoorde dat ik het zo graag deed na die ene keer
mocht ik het blijven doen,
maar over die cap heb ik ze nog nooit horen zagen,
en dat komt automatisch door het feit dat ze de ruiters vonden neerkijken op zij simpele boertjes

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 17:41

Anoeska schreef:
Ik vind het compleet onverantwoord. Het is namelijk geen enkele moeite om een cap op te zetten. Ik snap niet dat je het risico neemt om met je hoofd op straat te vallen, als er ook een hele makkelijke mogelijkheid is om jezelf te beschermen. Ik ga niet moedwillig problemen opzoeken die makkelijk te voorkomen zijn.

Ik heb dan ook geen enkel begrip voor mensen die hun cap niet op zetten. Waarom zou je het risico nemen? Wat voor voordeel heb je er aan. Het grootste deel van de tijd is het gewoon laksigheid. En daar worden dan heel veel non-argumenten bijgehaald als "je kan nog steeds je been breken, want daar zit die cap niet" of "Ik ken iemand die nog hersenletsel had met een cap op". Tja, zal allemaal wel zo zijn. Maar de kans is gewoon een stuk kleiner.

ik versta je wel hoor...
maar er zijn echt ook wel risico's verbonden aan een cap!

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:44

Tsja... Je moet het zelf weten, maar ik rij nou altijd met. Heb 1 keer zonder gereden, en 3x raden... Ik donder er af met m'n kop tegen een ijzeren hek. 8)7

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:45

Ik rijd nooit met cap alleen op het paard van een vriendin. Dat paard is 1.78 best hoog en zij is er een paar keer afgevallen en heeft eerste keer een hersenschudding opgelopen en vorige week een gebroken en een paar gekneusde ribben haar vriend heeft ook paar gekneusde ribben opgelopen door hetzelfde paard. Niet dat het paard gevaarlijk is maar ze zijn paar keer verkeerd terecht gekomen blijkbaar en het is ook hoog. Hier ben ik wel door gaan nadenken dat ik ook zo verkeerd kan vallen zonder cap en dat het dan waarschijnlijk minder goed afloop. Dus zit er serieus over na te denken om een cap aan te schaffe.. Ook al zitten die voor geen meter vind ik :s Is idd ieders eigen verantwoording.

Lenneke_

Re: Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:52

Stel je valt met je kop op het asfalt, dan heb ik toch liever dat m'n cap is stukken is dan m'n schedel. Die cap kan je zo vervangen, een schedel wordt wat lastiger.

Hoe braaf een paard ook is, elk paard kan uitglijden waardoor je op de straat kan belanden (helaas ervaring)

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 17:56

mirka1994 schreef:
Ik rijd nooit met cap alleen op het paard van een vriendin. Dat paard is 1.78 best hoog en zij is er een paar keer afgevallen en heeft eerste keer een hersenschudding opgelopen en vorige week een gebroken en een paar gekneusde ribben haar vriend heeft ook paar gekneusde ribben opgelopen door hetzelfde paard. Niet dat het paard gevaarlijk is maar ze zijn paar keer verkeerd terecht gekomen blijkbaar en het is ook hoog. Hier ben ik wel door gaan nadenken dat ik ook zo verkeerd kan vallen zonder cap en dat het dan waarschijnlijk minder goed afloop. Dus zit er serieus over na te denken om een cap aan te schaffe.. Ook al zitten die voor geen meter vind ik :s Is idd ieders eigen verantwoording.

hmmzz moest ik zo'n paardje tegenkomen dan zou ik mij er gewoon niet opzetten...
mja ik rij ook niet in een manege hé,
nooit gereden, en vind die paarden daar toch serieus tekeer gaan soms, gewoon ja, ik zou het ook beu worden hoor,
rondjes lopen, met beginnertjes op je rug die trekken schoppen etc...

steeds een verschillende hand in je mond en een andere zit op je rug...

en ik heb eigenlijk maar 2keer een cap op men hoofd gehad,
op het paardje van een vriendin tot verplichting van haar papa.
tzat mij achter een paar stappen al tegen, en mijn hoofd kon gedurende die rit moeilijk verluchten wat ook best irri was :P

maar als ik dan achteraf kijk was ik dan ook wel blij hoor,
was niet zomaar een paardje dat op wandel ging... hmzz om van haar gedrag te zwijgen.

tfeit is dat ik gewoon goed paard bestudeer, op zijn doen en laten en dat ik me er dan op zet.
heb me ooit 1keer laten overtuigen om ergens op te kruipen met tegenzin...
met alle gevolgen van dien, nier gescheurd.

dat is wat ik bedoel met : 'ik wil natuurlijk paardrijden'
ik wil me gewoon meer 1 maken met het paard. en als een paard mij niet aanstaat kruip ik daar niet op...

maar inderdaad ik kan me ook eens mispakken in paarden...
hmzz ja tblijft voor mij echt fifty-fifty :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:58

florrtje schreef:
Daantjuh88 schreef:

en heb het 1x in de duik gedaan, allé tis te zeggen toen ging ik een les cozaque voltige nemen.

de reden dat ik niet mocht paardrijden is dat de mensen in de paardensport een 'R' (aire of hoe je het zegt) over hun eigen hebben,
en vonden het zo'n dikke bullshit en zo overdreven die cap, dat zweepje, die blinkende bottjes,

en dat komt automatisch door het feit dat ze de ruiters vonden neerkijken op zij simpele boertjes[/quote
Ik rij vanaf mijn zesde dus nu 30 jaar en wat denk je...met cap!
Echt ongelovelijk dat je van je ouders zonder cap mag rijden.
Heeft echt niets te maken "r"

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 17:59

Lenneke_ schreef:
Stel je valt met je kop op het asfalt, dan heb ik toch liever dat m'n cap is stukken is dan m'n schedel. Die cap kan je zo vervangen, een schedel wordt wat lastiger.

Hoe braaf een paard ook is, elk paard kan uitglijden waardoor je op de straat kan belanden (helaas ervaring)

Ik kan je tegenspreken. stel dat je ergens met je nek gekneusd komt te liggen en die cap der dan nog eens goed aan doorduwd?
wat dan gedaan? nog een ergere nekblessure ...
spreek niet uit ervaring maar wel van dichtbij! (iemand anders heeft dat meegemaakt).

maar begrijp je goed hoor echt waar!
maar tlijkt voor mij echt zo raar om te zeggen ik ga nu met een cap rijden en dat ik vanaf dan iedere keer met cap zou rijden,
tlijkt wel als een onmogelijkheid :P

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 18:00

kohtje schreef:
florrtje schreef:

en dat komt automatisch door het feit dat ze de ruiters vonden neerkijken op zij simpele boertjes[/quote
Ik rij vanaf mijn zesde dus nu 30 jaar en wat denk je...met cap!
Echt ongelovelijk dat je van je ouders zonder cap mag rijden.
Heeft echt niets te maken "r"

tjah als je dat niet geloofd mag je gerust eens bellen hoor... :)
ze vinden het zo kakkig en willen niet dat ik zo word
tis al een grote stap voor hen geweest dat ik ooit mocht beginnen rijden...

die cap bezien zijn niet als positief,
denkt dat het ook een grote stap zou zijn moesten ze me zo zien rijden en rondlopen ...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:02

Het is gewoon jouw " ik weet het beter"mentaliteit , je wil gewoon niet met cap rijden.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:03

Hoezo ben je meer één met je paard als je geen cap op hebt? Dat snap ik niet, sorry.

Ik vind een cap dragen eigen verantwoording, maar ik vind het onverantwoord om het niet te doen. Ik heb zelf nog nooit zonder cap gereden...

Ik vind het trouwens geen fifty-fifty... Ik ken echt veel minder voorbeelden van caps die kwaad doen dan van caps die goed doen. Kun jij een aantal gevallen noemen waarin door een cap iets ernstigs gebeurde?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:10

Je kunt ook gewoon geen autogordel gebruiken omdat er situaties denkbaar zij dat dat nou net in het nadeel werkt. Alleen jammer als je dan tegen een boom gaat.

Men moet niet uitgaan van die een hele kleine kans dat het tegen je werkt, maar uitgaan van de logica dat je hoofd nu eenmaal kwetsbaar is als je van een hoogte naar beneden valt met enige snelheid.
Je kunt heel vee letsel niet voorkomen met een cap, maar hersenletsel wel en je hersens heb je nodig om je lichaam aan te sturen, dus een van de belangrijkste dingen om zuinig mee om te gaan.
Ik heb zelf tweemaal een hersenschudding opgelopen met cap. Wil er niet aan denken wat er wat gebeurd zonder.
Ik heb ook mijn meniscus gescheurd toen mijn paard zich verstapte. Ik bedoel ik viel niet eens, maakte alleen even een rare beweging met gewichtsverplaatsing. Dan ga ik toch ook niet zeggen: nou die stijgbeugels moeten er maar af, want die veroorzaken letsel....

Buiten het feit dat ieder het voor zich moet weten, vind ik het nogal raar dan er mensen zijn die denken dat ze onschendbaar zijn.
Ja, het is onverantwoordelijk.
Paardrijden is een sport waarbij best veel doden en gewonden vallen. Bescherming is een logische stap. Doen ze ook bij andere rsicosporten, dus waarom een uitzondering maken voor paardrijden?
Zijn het soms alleen ruiters en amazones zo truttig doen over cap gebruik? Ik heb nog nooit een skiër of skater horen klagen over een helm.

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 18:13

kohtje schreef:
Het is gewoon jouw " ik weet het beter"mentaliteit , je wil gewoon niet met cap rijden.

Nope dat heb je verkeerd,
ik wil gewoon meer jullie standpunt kennen en er meer over te weten komen...
ben beginnen rijden tussen mensen die NOOIT met cap rijden...

toch te verstaan dan?
ergens in een reactie heb ik geschreven 'mss ga ik nog rijden met cap'
ik weet niet wat de toekomst mij brengt,

en ik probeer echt zo begripvol mogelijk over te komen? :\
maar dan wordt ik blijkbaar weer geconfronteerd met de puberteit,

dan kan ik me alleen maar excuseren voor het feit dat ik wil bijleren..

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 18:15

Lusitana schreef:
Je kunt ook gewoon geen autogordel gebruiken omdat er situaties denkbaar zij dat dat nou net in het nadeel werkt. Alleen jammer als je dan tegen een boom gaat.

Men moet niet uitgaan van die een hele kleine kans dat het tegen je werkt, maar uitgaan van de logica dat je hoofd nu eenmaal kwetsbaar is als je van een hoogte naar beneden valt met enige snelheid.
Je kunt heel vee letsel niet voorkomen met een cap, maar hersenletsel wel en je hersens heb je nodig om je lichaam aan te sturen, dus een van de belangrijkste dingen om zuinig mee om te gaan.
Ik heb zelf tweemaal een hersenschudding opgelopen met cap. Wil er niet aan denken wat er wat gebeurd zonder.
Ik heb ook mijn meniscus gescheurd toen mijn paard zich verstapte. Ik bedoel ik viel niet eens, maakte alleen even een rare beweging met gewichtsverplaatsing. Dan ga ik toch ook niet zeggen: nou die stijgbeugels moeten er maar af, want die veroorzaken letsel....

Buiten het feit dat ieder het voor zich moet weten, vind ik het nogal raar dan er mensen zijn die denken dat ze onschendbaar zijn.
Ja, het is onverantwoordelijk.
Paardrijden is een sport waarbij best veel doden en gewonden vallen. Bescherming is een logische stap. Doen ze ook bij andere rsicosporten, dus waarom een uitzondering maken voor paardrijden?
Zijn het soms alleen ruiters en amazones zo truttig doen over cap gebruik? Ik heb nog nooit een skiër of skater horen klagen over een helm.

En ook jou kan ik geen ongelijk geven,
niemand trouwens,

en ik versta je inderdaad weer,
maar ik heb het nooit gedaan...
de mensen om me heen ook niet,
de hele stal niet ...
tlijkt me zo onvoorstelbaar,
daarom dat ik hier dit topic open! :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:16

Hier inzicht:
Daar staat dus ook dat er vergeleken andere sporten minder blessures zijn, maar dat ze wel ernstiger zijn en hoofdletsel staat voorop.

edit , link deed het niet, maar type in een zoekprogramma letsel paardensport in en je krijgt oa het onderzoek van BIS. Die ik bedoel.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 05-03-09 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

milkystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:16

Even wat anders, maar in je eerste bericht heb je het over "Getten". wat zijn dat? Ik begrijp iets van beenbescherming, mar ik heb die term nog nooit eerder gehoord.

Voor wat betreft je discussie vind ik dat je gewoon een cap op moet doen.

Omdat je 3 jaar paardrijd betekend het niet dat jou paard niet een onverwachtse sprong zal maken, waardoor die uit zal glijden en jij mee onderuit zal gaan, waarbij je je hoofd wellicht precies op die hoek van het betonpad vooraan de stal waar je net opsteeg, stoot. Je hersenpannetje kraakt en een hersenbloeding oploopt. Waardoor je de rest van je leven gehandicapt bent en je pa en ma je rolstoelletje vooruit moeten duwen.
Daarom moet je een cap op, omdat als er wat met je hoofd gebeurt, de concequenties nogal wat groter zijn, dan wanneer je een arm breekt.

Ik snap dat je denkt dat je inmiddels van al die 3 jaren ervaring weet waar je het over hebt, maar je bent niet voor niets pas volwassen vanaf je 18de jaar. En ik zal je zeggen dat je dan nog steeds kind bent.

Denk over 20 jaar nog maar eens terug aan de vraag die je hier hebt gesteld. Ik weet ZEKER dat je er dan heel anders over denkt.

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 18:17

MonaLieske schreef:
Hoezo ben je meer één met je paard als je geen cap op hebt? Dat snap ik niet, sorry.

Ik vind een cap dragen eigen verantwoording, maar ik vind het onverantwoord om het niet te doen. Ik heb zelf nog nooit zonder cap gereden...

Ik vind het trouwens geen fifty-fifty... Ik ken echt veel minder voorbeelden van caps die kwaad doen dan van caps die goed doen. Kun jij een aantal gevallen noemen waarin door een cap iets ernstigs gebeurde?

Tot nu toe heb ik alles nog maar gehoord van horen zeggen zowel positief als negatief...
hoor hier van mensen die op asfalt gevallen zijn,...
maar hoor ook van mensen waarbij de nekblessure verergerd werd door de cap...

hmmm qua bescherming staat het waarschijnlijk wel niet fifty-fifty
maar ik bedoel eigenlijk meer in het aantal ongelukken..

alhoewel ik ook mijn twijfels al krijg!

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 18:17

Lusitana schreef:
Hier inzicht:
Daar staat dus ook dat er vergeleken andere sporten minder blessures zijn, maar dat ze wel ernstiger zijn en hoofdletsel staat voorop.
http://www.tno.nl/downloads\Samenvatting BIS Paardensport TNO.pdf - 416k

bedankt zal deze vanavond eens doornemen!

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:20

[quote="florrtje] maar ik begrijp jullie ook goed hoor,
maar ik werd zo vaak gewoonweg 'aangevallen' over het feit dat ik zonder cap rijd
dat ik wat wederzijds respect wil afdwingen...

naar mijn weten staat het fifty-fifty
Liefs Florrtje[/quote]

Als je respect wil afdwingen heb je het volgens mij zowiezo niet helemaal begrepen.

Verder zeg je dat je misschien nog wel eens met cap wil rijden. Moeten wij jou dan overtuigen? Als het jou niet uitmaakt dat je zonder cap meer kans kan hebben op hoofdletsel dan met cap, dan is dat toch niet ons probleem, tis jouw hoofd...

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 18:22

milkystar schreef:
Even wat anders, maar in je eerste bericht heb je het over "Getten". wat zijn dat? Ik begrijp iets van beenbescherming, mar ik heb die term nog nooit eerder gehoord.

Voor wat betreft je discussie vind ik dat je gewoon een cap op moet doen.

Omdat je 3 jaar paardrijd betekend het niet dat jou paard niet een onverwachtse sprong zal maken, waardoor die uit zal glijden en jij mee onderuit zal gaan, waarbij je je hoofd wellicht precies op die hoek van het betonpad vooraan de stal waar je net opsteeg, stoot. Je hersenpannetje kraakt en een hersenbloeding oploopt. Waardoor je de rest van je leven gehandicapt bent en je pa en ma je rolstoelletje vooruit moeten duwen.
Daarom moet je een cap op, omdat als er wat met je hoofd gebeurt, de concequenties nogal wat groter zijn, dan wanneer je een arm breekt.

Ik snap dat je denkt dat je inmiddels van al die 3 jaren ervaring weet waar je het over hebt, maar je bent niet voor niets pas volwassen vanaf je 18de jaar. En ik zal je zeggen dat je dan nog steeds kind bent.

Denk over 20 jaar nog maar eens terug aan de vraag die je hier hebt gesteld. Ik weet ZEKER dat je er dan heel anders over denkt.

Jaja kan best wel zijn dat mijn mening dan veranderd is hoor binnen 20 jaar, daar spreek ik mezelf niet van tegen...
kprobeer nu dus ook te luisteren en info te verwerken hierrond! anders was dit topic maar zinloos.

getten zijn die harde lappen rond de benen van je paard tijdens het springen..
weet niet hoe het anders te verwoorden :D

ooit al gehoord dat tijd iets is dat de mens heeft uitgevonden en eigenlijk niet bestaat...
dus leeftijd bestaat ook helemaal niet. kijk naar de paarden ken er van 10 jaar die eindelijk tot verstand komen
en ken er ook die al aan hun 3 jaar goed weten wat ze doen...

net hetzelfde bij mensen naar mijn weten. de ene komt achter met zijn puberteit dan andere loopt ferm voort.
rij 4 jaar (schoonheidsfoutje :D)

ik voel me nu halftijds kind , halftijds volwassen,
hele moeilijke periode, de puberteit zeker ? :p

denk niet dat je kunt oordelen of ik kind ben of niet...
gewoon die leeftijd overtuigd je al, kzit hier tenslotte achter een pc en niemand kent me persoonlijk ! :)

maar je hebt wss wel gelijk maarja :D

maar ik zit hier met de beste wil achter mijn pc hoor...
over dat capgedoe,
niet om mensen van mijn mening te overtuigen,
neen om te luisteren naar jullie en mijn mening evt. te herzien

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 18:25

ccathalijne schreef:
[

Ow ow ow sorry hoor :s
je reageert hier op zo snel...

even op een rijtje zetten.
respect afdwingen, daarmee bedoelde ik gewoon dat het na 1 pagina al volstond...
ik weet dat vele mensen hier met de beste wil zitten voor mij hoor en het niet doen om me te pesten,

jullie hoeven me niet te overtuigen, daarvoor kies ik zelf,
maar is het dan zo verboden om te LUISTEREN naar jullie en te LUISTEREN naar wat JULLIE EROVER DENKEN :s

sorry deze reactie vind ik dan weer zo ongepast...
ik zit hier echt met de allerbeste wil van de wereld.

als het niet jou probleem is, dan moet je er ook niet zo opreageren..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:26

Wat er bedoeld wordt is dat het je eigen hoofd is, dus je moet het zelf weten, maar we kunnen wel aan komen met argumenten waardoor je in gaat zien dat het eigenlijk een slecht idee is.

Waarom denk je persoonlijk waarom de cap verplicht is geworden in de sport en op maneges?