Verliefd... op een haflinger, alleen 1 probleem..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:01

MERELxHORSE schreef:
Ja, ik woon in Twente (Almelo). Het kan natuurlijk ook zijn dat ik net naar de verkeerde 'dingen' zoek. Maarja.

Sja, hoe ver wil je er voor gaan? In Albergen lopen een hoop paarden gewoon zo maar bij de boer, net als in Vasse, Tubbergen, Geesteren etc. etc.

_Christine

Re: Verliefd... op een haflinger, alleen 1 probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:26

Heb je enig idee wat voor grote veranwtoordelijkheid je dan op je neemt?
Heb je wel eens 7 dagen per week voor een paard gezorgd? Weet je wel hoe het zit met voer, dierenarts, hoefsmid enzovoorts?
Als ik jou was zou ik eerst eens een pony/paard gaan leasen/verzorgen.
Een paard is niet zomaar een beesie wat je even in huis haalt, er gaat ontzettend veel tijd en geld in zitten.

Veertjeveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:21

Ik denk dat je ouders het niet willen omdat ze je te goed kennen, ik weet natuurlijk niet hoe je bent en wat je dagelijks doet maar ik denk dat je ouders denken dat je er nog niet klaar voor bent, neem meer verantwoordlijkheid in je dagelijks leven ga eens kijken voor een baantje dan zien je ouders ook in van ze gaat er goed voor zorgen(als het geld echt geen probleem is)

succes

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:30

een paard is duur en trouwens spaar voor je eerste paardje alles gewoon krijgen is gemakkelijk
een paard hebbe is meer dan enkel elke dag een uurtje rijden of een les rijden het is zeker
niet altijd rozengeur en manenschijn en ik heb zo het gevoel dat je dat wel denkt
een paard zorgt voor heeeeel veel verantwoordelijkheid en volgens mij kan jij die nog niet oppakken
een paardje hebben is 1ding maar de verzorging ervan
ik denk dat je er nog eens HEEEEEL goed over moet spreken met je ouders
en zorgen dat je niet voor verrassingen komt te staan
Laatst bijgewerkt door jolijnnn op 04-03-09 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:33

Snadrem schreef:
casanova schreef:
je hebt je ouders echt nodig...

aan een haflinger ben je per maand zo 250€ kwijt(denk aan les,harnachement,voer,veearts,hoefsmid e.d)

En dan staat hij nog niet eens op een wei of een pensionstal, dan mag je namelijk gerust nog eens 250 erbij rekenen.

Praat er goed met je ouders over en bespreek de pluspunten en de minpunten. Het is een hele verantwoordelijkheid die nu in zijn volledigheid bij je ouders terecht komt. Jij kan dan graag een paard willen, maar willen je ouders graag een paard?

Dat hoeft echt niet 250 extra te kosten??
Ik betaal 80 euro voor stalling en weide.. per maand..
incl. stro

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:37

nee is nee ..
dat heb ik ook geleerd.

ik zou een paard krijgen als ik over zou gaan van de 3e naar de 4e met 1 onvoldoende,
dat was niet dus hield mijn droom op.
toen zei mijn pap dat als ik zou slagen ik voor me 16 EN voor mijn slagen een paard zou krijgen.
Ik kreegook een nieuwe opleiding, waar ik HEEL veel tijd in doe steken en weinig tijd heb dat is gewoon zonde voor het paard.
Dus ik wacht gewoon tot ik mijn opleiding heb afgerond en het geld ervoor heb om hem te onderhouden.

Je ouders kunnen wel al het geld heben maar net zoals iemand hier al zei ze hebben ook nog andere dingen om te betalen.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:41

Ik droom ook al mijn hele leven voor een eigen paard. Maar dat zit er gewoon niet in. En wat heb ik een hoop geprobeerd om mijn ouders over te halen zeg! Uiteindelijk heb ik mij tevreden gestelt met 1x per week lessen op de manege en ondertussen zoeken naar een verzorgpaard. Ik begon op mijn 14e met zoeken en een jaar later had ik er eindelijk 1 gevonden. Op een stal waar ik nu nog steeds rijd en waar ik 7 dagen per week naar toe kan als ik wil. Ik heb heel lang gezocht naar een verzorgpaard en ben ook heel vaak afgewezen van nee je bent te jong enzo. Maar nu heb ik eindelijk al 3 jaar paarden en ik ben er nog steeds blij om. Een eigen paard? Nee die hoef ik voorlopig niet meer. Ik heb het druk zat met school en ik wil graag studeren over 2 jaar. Als ik afgestudeerd ben en een vaste baan heb kijk ik wel weer verder. En tot die tijd ben ik super tevreden met mijn verzorgpaarden! ;)

Een eigen paard kost verantwoordelijkheid, geld en doorzettingsvermogen om er elke dag naartoe te gaan. Ookal is het soms verleidelijker om een bij een vriendin te blijven slapen en het wel een dagje over te slaan. En heb je al nagedacht wat je met je paard doet in de vakanties? Vind maar eens een geschikte vakantieoppas. Denk er dus nog eens goed overna of je wel een eigen paard wilt. Soms moet je namelijk voor je paard kiezen in plaats van vriendinnen.

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:44

Miriam91 schreef:
Ik droom ook al mijn hele leven voor een eigen paard. Maar dat zit er gewoon niet in. En wat heb ik een hoop geprobeerd om mijn ouders over te halen zeg! Uiteindelijk heb ik mij tevreden gestelt met 1x per week lessen op de manege en ondertussen zoeken naar een verzorgpaard. Ik begon op mijn 14e met zoeken en een jaar later had ik er eindelijk 1 gevonden. Op een stal waar ik nu nog steeds rijd en waar ik 7 dagen per week naar toe kan als ik wil. Ik heb heel lang gezocht naar een verzorgpaard en ben ook heel vaak afgewezen van nee je bent te jong enzo. Maar nu heb ik eindelijk al 3 jaar paarden en ik ben er nog steeds blij om. Een eigen paard? Nee die hoef ik voorlopig niet meer. Ik heb het druk zat met school en ik wil graag studeren over 2 jaar. Als ik afgestudeerd ben en een vaste baan heb kijk ik wel weer verder. En tot die tijd ben ik super tevreden met mijn verzorgpaarden! ;)

Een eigen paard kost verantwoordelijkheid, geld en doorzettingsvermogen om er elke dag naartoe te gaan. Ookal is het soms verleidelijker om een bij een vriendin te blijven slapen en het wel een dagje over te slaan. En heb je al nagedacht wat je met je paard doet in de vakanties? Vind maar eens een geschikte vakantieoppas. Denk er dus nog eens goed overna of je wel een eigen paard wilt. Soms moet je namelijk voor je paard kiezen in plaats van vriendinnen.

dat vind ik heel goed gezegd :D

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:45

Meid, ik droom er ook al zo lang van een eigen paardje te hebben, ben 17, maar Als je eenmaal eens uitrekend hoeveel geld er bij komt kijken..

Als je ouders het niet willen, dan moet je dat echt accepteren, want het is nogal veel geld, Dat kan je ze niet zomaar opleggen..

Ik zou zeggen, Zoek een leuke verzorgpony en ben daar gelukkig mee, of ga lessen op een manege (weet niet of je dat al doet? ) Er is vast wel iets in de buurt te vinden!

Veel succes!

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:46

Froexiie schreef:
incl. stro

Zo, Hoe doe je dat dan?

Hier betaal je makkelijk het 3 dubbele :=

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:46

ga er van uit dat je elke maand tussen de 200 en 300 euro kwijt bent..... ik denk dat je of ouders moet hebben die je pony betalen of zeker een baantje moet hebben waar je z'n 300 euro mee verdient.... ik heb ook jaren gezeurd en gespaard..... begin nu vast met sparen alle beetjes helpen.... ik heb op mijn 15 de een pony gekregen.... de eerste jaren hebben mijn ouders met alles mee betaald.... langzamerhand ben ik alles zelf gaan betalen. ik betaal nu dus alles zelf.... en tjha ik werkt er nu nog steeds heel hard voor.... bijna al mijn geld gaat op aan mijn paardje maar ik heb er nog geen dag spijt van gehad.....

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:48

En dat zijn dan alleen nog maar de kosten van de stalling ed.
Dan heb je je paard nog niet eens..

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:49

Vroeger dacht ik ook altijd, maar mijn ouders hebben toch genoeg geld dan kunnen ze toch ook wel een pony betalen?
Nu ik sinds 2004 mijn haflinger heb weet ik wel beter. Ik doe elke keer weer veel moeite alles te kunnen betalen. Ik heb het geluk dat mijn pony niet vaak ziek is, maar ben een hoop geld kwijt elke keer weer aan de hoefsmit, inentingen wormenkuur,stalling etc. Stalling deel ik dan ook wel met mijn zus, maar dan blijft het nog veel (zit in de randstad en daar is het toch wel stukje duurder dan bijvoorbeeld in Twente)
En dan maakt hij ook nog wel eens weer wat stuk...

Ik heb het geluk dat ik mijn pony met mijn zusje deel. Zo krijgt hij de tijd en de aandacht die hij verdient. Alleen zou het toch een stuk moeilijker worden.
Als je 14 bent zit je juist in je drukste schooltijd. Van 48 euro kun je net iets leuks voor je paard kopen, of iets lekkers, maar daar blijft het bij.

Wat ik je zou aanraden is een lijstje te maken met alle kosten die er bij een pony komen kijken. Dan weten je ouders ook wat er allemaal bij kan kijken. Ja en als je dan nee krijgt is het gewoon nee. Vergeet niet wat je ouders al allemaal zelf maandelijks moeten betalen aan hunzelf en jullie. Dat is ook niet weinig.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:54

Een paard kost behoorlijk wat geld en daar gaat behoorlijk wat tijd in zitten!

Maar als je een beetje het 'gevoel' van een eigen paardje wilt, kun je toch een paard gaan leasen? Kijk eens op marktplaats, ga langs bij mensen met paarden/pensioenstallen en vraag of iemand nog een verzorger/bijrijder zoekt. Verzorgpaarden kunnen ook heel leuk zijn.

Wel de lusten maar niet de lasten.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:55

ik snap precies hoe je je voelt. maar je kunt je ouders niet zo overhalen. En net voor niets.

Je ouders krijgen misschien in de toekomst vertrouwen in het hebben van een pony voor jou als je een verzorgpony zoekt en daar iedere dag trouw naartoe gaat, ook in de regen en storm op je fiets.
Maak maar veel lol met die pony, wie weet komt er dan een eigen pony die je zelf kan onderhouden of samen met je ouders.

Succes! (en maak plezier! jouw tijd komt nog wel!)

angelabailey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:55

Ik wou ook altijd een eigen paard maar ik kan het zelf niet betalen en mijn ouders ook niet. Ik heb nu een super lieve verzorg haflinger maar ik alles mee mag doen en verder geen geld aan kwijt ben. Ja natuurlijk koop ik wel spullen maar verder geen geld voor de stal of hoefsmid enz. En het bevalt mij echt prima omdat ik ook niet iedere dag door school enzo maar ik probeer zo vaak mogelijk te komen kan ik een keer niet is dat geen probleem met een eigen paard moet je toch iedere dag komen. Maar omdat ik wel alles met haar mag doen voelt het wel als je eigen paard.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:01

Met het geld zeg je gaat het.
Maar het grootste probleem zal zijn je ouders willen zij het wel als zij het niet willen kun je je er maar beter bij neerleggen.
Weet hoeveel werk het is 7 dagen in de week 7x24 uur

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:15

VSW-->YRT

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:21

_Patriciaa schreef:
Froexiie schreef:
incl. stro

Zo, Hoe doe je dat dan?

Hier betaal je makkelijk het 3 dubbele :=

tsja Friesland he :+
Nou ik heb in mijn dorp(400 mensen :') ) eens rondgevraagd, en toen bleek dus dat er op nog geen kilometer van mijn huis een gezin zit, en die man houdt schapen, gewoon omdat hij dat leuk vind, maar ze hebben 4(of 5?) paardenboxen leeg staan. dus heb ik daar gevraagd en dat kon wel, er hadden in het verleden ook paarden gestaan.
in 2 weken ben ik er 2 dagen niet, en op die dagen geeft hij eten, ook doet hij soms 's ochtends, als ik na half 8 nog niet geweest ben(meestal ben ik daar al om half 7 :+ )
en er is ook weiland bij. Ze staat nu een tijdje alleen, maar binnenkort komt het paard van mijn zus er ook te staan :D

Srh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:59

heeey,

ik wil ook heel erg graag een eigen paard.
en je bent echt niet de enige die smoor is op een haflinger... want ik ook.

en ik mag opzich wel eigen paard maar ik heb het geld er niet voor en mijn moeder wilt niet mee betalen en aan me pa heb ik het niet gevraagd dusja.. niet dat dat mag..

maar idd. alles bij elkaar met namen de verzorging voeding veearts hoefsmid enzo ben je veel kwijt per maand..hoor dat is bij mij dus het probleem

kusz sarah

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:11

Froexiie schreef:
Nou ik heb in mijn dorp(400 mensen :') ) eens rondgevraagd, en toen bleek dus dat er op nog geen kilometer van mijn huis een gezin zit, en die man houdt schapen, gewoon omdat hij dat leuk vind, maar ze hebben 4(of 5?) paardenboxen leeg staan. dus heb ik daar gevraagd en dat kon wel, er hadden in het verleden ook paarden gestaan.
in 2 weken ben ik er 2 dagen niet, en op die dagen geeft hij eten, ook doet hij soms 's ochtends, als ik na half 8 nog niet geweest ben(meestal ben ik daar al om half 7 :+ )
en er is ook weiland bij. Ze staat nu een tijdje alleen, maar binnenkort komt het paard van mijn zus er ook te staan :D

Haha ja in Friesland bestaat geloof ik nog zoiets als ruimte :D In veel andere delen van het land betaal je een klein fortuin daarvoor ;) Ik gelukkig niet, maar je moet maar net die mazzel hebben natuurlijk, en je moet er op voorhand niet vanuit gaan dat je je paard voor een prikkie ergens weg kan zetten (tenzij je dat al geregeld hebt natuurlijk). Daarnaast blijf ik erbij dat het meer een paard zal worden voor de ouders, al rijden ze er nooit mee. Zij zijn toch degene die voor alle rekeningen opdraaien, en daar moet je maar net zin in hebben natuurlijk.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 07:17

Snadrem schreef:
Froexiie schreef:

Haha ja in Friesland bestaat geloof ik nog zoiets als ruimte :D In veel andere delen van het land betaal je een klein fortuin daarvoor ;) Ik gelukkig niet, maar je moet maar net die mazzel hebben natuurlijk, en je moet er op voorhand niet vanuit gaan dat je je paard voor een prikkie ergens weg kan zetten (tenzij je dat al geregeld hebt natuurlijk). Daarnaast blijf ik erbij dat het meer een paard zal worden voor de ouders, al rijden ze er nooit mee. Zij zijn toch degene die voor alle rekeningen opdraaien, en daar moet je maar net zin in hebben natuurlijk.

Tja je hebt grotendeels gelijk, ik heb ook eerst stalling gezocht voor ik kon beginnen met zoeken ;)
Ik heb zelf 2000 euro betaald voor het paard, ik betaal per maand 15 euro stalling :P
De rest(hoefsmid, hooi, rest van de stalling, va, lessen) doen mijn ouders, gelukkig :D
Maar in Friesland is idd meer ruimte ;)

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 07:26

Je hebt een beetje hetzelfde probleem als ik! ;) Ik ben ook een erg leuk paardje tegengekomen dat te koop staat. Maar ik ben niet meer afhankelijk van mijn ouders, woon op mezelf, heb een baan en ik zou het kunnen betalen. Maar toch twijfel ik, het is veel geld per maand (ik maak nu vaak mooie reizen) en het kost veel tijd (en ik heb het nu ook al druk..). Ik heb nu al een verzorgpaardje en daar ben ik ookal erg blij mee! Gewoon goed rondvragen!

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 07:48

Je hebt nou wel de maandkosten bepaalt maar je moet ook op de aanschafkosten van het paard letten. Eerst het paardje zelf dan harchement en nog veel meer. Misschien kunen ze wel wat in de maandkwijt maar misschien niet in een keer 4000 euro.

Btw ik ben zelf ook 14. Ik wil super graag een paard maar ik mag het ook niet. En als ik er over na ga denken is dat wel het besten. Want denk even na: red je dat wel met school, hobby's en vriendinnen. Een paard neemt ruim gekeken 2 uur en misschien nog wel meer tijd in beslag. Dus denk eerst even goed na of je het wel kan redden.

__Mattie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:50

Ik heb nu een huur/leas paardje
En wij willen hem ook kopen
hier tips- vraag of je hem mag huren als je lang genoeg hebt gehuurd vraag of je hem dan mag kan je ook kijken of het goed gaat misschien bevalt hij je niet :P