omgaan met een paard alsof het een mens is.. waarom?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lins_nys

Re: omgaan met een paard alsof het een mens is.. waarom?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:36

klopt idd :-)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:38

BEN HET HELEMAAL MET JE EENS :o

maarjah je hebt paarden mensen en mensen met paarden hea?
tevens vind ik dit hetzelfde bij honden.. ik vind het gewoon mishandeling als je een dikke hond ziet van z'n oud vrouwtje omdat het haar 'schatje' is :7

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:51

Susyb schreef:
BEN HET HELEMAAL MET JE EENS :o

maarjah je hebt paarden mensen en mensen met paarden hea?
tevens vind ik dit hetzelfde bij honden.. ik vind het gewoon mishandeling als je een dikke hond ziet van z'n oud vrouwtje omdat het haar 'schatje' is :7

Aah dat van de dikke honden ken ik (kijkt naar oma }:0 )
Ze voedert dr 2 honden moddervet. Ik geloof dat ze dubbel zoveel wegen als mag. Bahbahbah

Ik heb een nichtje, heeft een veulen gekregen. Beest bokte en beet naar hun en of ik alsjeblief eens kon komen om te kijken waarom ie het deed.
Veulen werd gewoon niet opgevoed. Niet door hun en ook niet door andere paarden want het staat alleen. Het trok naar een pluk gras en meisje laat het maar toe, het beet bij het pootje optillen en meisje liet los.. Naar mij heeft hij 1 keer getrapt en heeft kennis gemaakt met mijn voet. Meisje hapte zowat naar adem, want dit KON toch niet. Ja, maar ik kan veulenlief wel zijn pootjes opheffen en wegduwen erna :+

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 22:02

ik ben het helemaal met TS eens. een paard hoord in rang onder je te staan. een voorbeeldje. een merrie bij ons op stal die nogal flinke en rake klappen uit kan delen maar o-zo-slim is draait altijd om in de stal met de kont naar de deur. wat doet de eigenares?? pakt ze een voederschep met wat brokjes en gaat daar staan rammelen. pakt er vaak ook nog een plukje hooi bij en maar blijven zeggen hoe braaf haar meisje is.... grrrrr!!!! dat beest krijgt een beloning als ze iets verkeerds doet. ik rijd haar nu en madam hoeft egt niet om te draaien. dan is het een keer roepen gwn normaal van hé kom eens. en dan pak ik een zweep en krijgt ze een flinke mep op haar kont.. zelf heb ik geen zin om net als haar vorge twee verzorgers het ziekenhuis in te komen dus vandaar de zweep inplaats van mijn eigen voet. na dat twee keer gedaan te hebben kwam ze naar me toe...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:57

Mijn paarden betekenen meer voor mij dan menig mens, ik ben echt helemaal gek op ze en zou ze niet kunen missen.

Maarrrr........het is een paard en een paard is een dier....en een paard weegt al snel 550 kg.....dus nuchter bekeken...nee er wordt niet overlegd, er wordt niet gediscuseerd, er wordt niet jollig gedaan op momenten dat het echt niet kan en dat is een groot verschil met mensen, dat doe ik met mensen namelijk wel.

Mijn paarden krijgen respect/vertrouwen/aandacht/leiding, een mens krijgt dat dit niet vanzelfsprekend bij mij die moet zich eerst maar eens bewijzen of die deze dingen wel verdient, bij een paard voel je gelijk hoe de vork in de steel zit (als ik over mn eigen paarden spreek dan).

Een paard hoeft mij nergens van te overtuigen, dat kan ik zelf wel....een mens daarintegen kan mij wel probeen te overtuigen van iets.
Een paard hoeft zn aandacht niet te verdienen bij mij dat krijgt hij zowieso wel, een mens daarintegen niet die moet daar wel wat voor doen.
Allemaal aspecten en gevoelens die zo verschillen tussen het omgaan met mensen en paarden dat ik inderdaad ook niet snap waar soms die vergelijking vandaan komt, ja ergens snap ik het wel, mensen proberen hun geliefde diertje te 'vermenselijken' zoals dat ook vaak bij honden gebeurd, een dier menselijk emoties opleggen is niet helemaal eerlijk wbt je omgang met dit dier, vind ik dan tenminste.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:22

Ik vraag me af wat je wilt bereiken met dit soort topics?
Iedereen roept alleen maar ja en amen. Er zal niet plotseling iemand opduiken die stellig beweerd dat je een paard wel als mens moet behandelen hoor...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:54

ach het is lekker klagen over anderen. :P
en nee er zal niemand zeggen of toegeven dat hij zijn paard wel vermenselijkt, omdat ze dat van zich zelf niet willen toegeven of omdat ze bang zijn voor de reacties. :Y)

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:02

kan dr niet meer van maken dan
..........AMEN............

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:08

BraveSpots schreef:
Iedereen roept alleen maar ja en amen. Er zal niet plotseling iemand opduiken die stellig beweerd dat je een paard wel als mens moet behandelen hoor...

idd, krijg altijd zo'n ophemel gadachte bij dit soort topic.
wie gaat hier nou tegenin?

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:14

Helemaal gelijk!
Maar ook dit vind ik dat het overdreven kan worden!
Iemand van mijn stal, die mest dr paard zeeeeer slecht uit. Of course, een paard hoeft van mij niet elke dag helemaal leeg gehaald te worden en anderhalve baal stro of WAT DAN OOK in gegooit te worden. Maar ik vind wel dat een paard het ook gewoon goed verdiend. Een paard is toch wel vergelijkbaar met mensen op sommige opzichten. Een paard vind een lekker bedje ook fijn. Goed passend harnachement ook. Maar dat snappen de meeste van jullie hoop ik wel :)
Verder, helemaal gelijk. Paard moet gerust een uur, anderhalf uur, per dag, rijden of lopen oid. Nou, geloof me nou niet dat ik anderhalf uur met iemand van 50 kg op mn rug ga lopen, dáaag :P En idd, qua positie, paard moet onder je zijn. idd om gevaarlijke situaties te voorkomen :) Niks op toe te voegen!

Ndewilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:17

vind dat je groot gelijk hebt TS!
nog een voorbeeld vind ik bitloos rijden, en rijden zonder sporen en zweep!
ik bedoel als je er normaal mee omgaat is er nog niks aan de hand?

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:18

Ndewilde schreef:
vind dat je groot gelijk hebt TS!
nog een voorbeeld vind ik bitloos rijden, en rijden zonder sporen en zweep!
ik bedoel als je er normaal mee omgaat is er nog niks aan de hand?

Dat vnd ik anders. Paarden hebben ook gevoel weetje. Idd, er is niks mee aan de hand, MITS je er goed mee omgaat. En dan is voor sommige mensen wel moeilijk :)

Janna_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:23

Ik sluit me er ook helemaal bij aan :j

Butterfly
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:24

ik ben het helemaal met je eens!! en ik ken 1 paard die dus écht een dun vachtje heeft en die zonder deken gewoon met ondertemperatuur stond. Nu een deken op, en ze ziet er zo mooi uit! :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:31

xCondor schreef:
Of course, een paard hoeft van mij niet elke dag helemaal leeg gehaald te worden

Niet elke dag? Hoe doe je dat überhaupt? Je paard leeg halen ... _O-

ONT: waar ik mij het allerallerallerergst aan erger is toch wel dat mensen denken dat paarden uitproberen. Dat is vermenselijking ten top! Bah.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 11:25

gekvanfleur schreef:
BraveSpots schreef:

idd, krijg altijd zo'n ophemel gadachte bij dit soort topic.
wie gaat hier nou tegenin?

Oh nee? Kijk eens in een gemiddeld topic.. of profiel..
Zie je bijvoorbeeld plaatjes van een gevangenis die ze vergelijken met de stal van een mens..
Of opmerkingeningen van, dat doe je een mens toch ook niet aan?

En ik vind het jammer dat mensen die een andere mening hebben niet hun zegje doen in een topic als dit. Want ik weet uit mijn hoofd vrij wat profielen met dingen die ik niet snap en zal wel eens uit hun mond willen horen waarom ze zo'n vergelijking maken.

Daarnaast als je een topic als dit stom/onzin vindt.. Waarom reageer je dan :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 11:28

Dani62 schreef:
xCondor schreef:
Of course, een paard hoeft van mij niet elke dag helemaal leeg gehaald te worden

Niet elke dag? Hoe doe je dat überhaupt? Je paard leeg halen ... _O-

ONT: waar ik mij het allerallerallerergst aan erger is toch wel dat mensen denken dat paarden uitproberen. Dat is vermenselijking ten top! Bah.

Dat laatste hoor je inderdaad heel erg vaak! Mensen kunnen zich beter even verdiepen in kudde gedrag.. En dan pas met paarden aan de gang gaan of een paard kopen.. Het kan best zijn dat een paard minder lief bij jou is als bij een ander.. Maar dan heb jij gewoon minder duidelijke regels en grenzen gegeven aan je paard of minder consequent geweest en staat het paard bij jou dus gewoon een rang hoger dan bij die ander.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:33

Lins_nys schreef:
Ik hoor heel wat interessante en goeie concepten in je tekst,
echter een toevoeging:
- Achter je paard lopen wil helemaal niet altijd zeggen dat jij ondergeschikt
bent aan hem/haar, dit is nl de positie die een hengst bv ook inneemt om
zijn kudde te drijven of om ongewenste indringers te verdrijven.
- Een tweede dingetje is dat je idd gelijk hebt met het feit dat paarden onder
mekaar best een robbertje mogen vechten, kijk echter steeds dat wanneer
jij in de buurt bent je zorgt dat die andere paarden je paard niets kunnen
doen, want wanneer jij reageert ben jij de hoogste in rang en bescherm je je
eigen kleine kudde van twee, maar wanneer je paard moet reageren wil dat in
haar wereld zeggen dat jij het leiderschap niet aankan om je kudde te beschermen
dus neemt zij die rol van je over, bij wijze van spreken...

Dit slaat de spijker op zijn kop en sluit me hier volkomen bij aan.
Ik vind het juist super als een van mijn paarden zo onderzoekend is om eens voor mij uit te lopen ( wel met de aandacht bij mij overigens ;-) ) dit wil helemaal niet zeggen dat je paard gelijk de baas over jou is.
Ik wil en neem de leidende positie in maar ben ook echt wel maatjes met mijn paard.
ik wil het niet zien als ik sta boven mij paard, dit heeft te maken met dominantie.
En hoeveel paarden zijn er nou daadwerkelijk echt dominant? of worden de paarden die de leiding overnemen bij slecht leiderschap van de mens juist dominant gezien/genoemd omdat de mens niet in de gaten heeft dat hij een slecht leider is ;-)

Biir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:10

Een paard moet wel een paard blijven. Ik zal altijd goed voor onze paarden zorgen, misschien verwen ik ze zelfs af en toe eens wat te veel. Maar, ze moeten wel respect voor mij blijven houden. Ik zal ze nooit slaan of wat dan ook als ze niets verkeerd doen, maar zo gauw ze met mijn voeten gaan rammelen of na meerdere waarschuwingen nog steeds liggen te etteren krijgen ze ook zeker een tik.

Gelukkig zijn de meeste paarden die wij op stal hebben staan erg lief, en ze weten erg goed waar de grens ligt.
Laatst stond iemand wel heel raar te kijken, wij hebben er ook een hengst tussen staan, deze staat altijd met z'n kont naar de deur (niet expres om een schop uit te delen ofzo, hij vindt het gewoon fijn om zo te staan). Als ik de deur bij hem open doe, geef ik hem dan ook gewoon een tikje op z'n billen, om hem te laten merken dat ik er door moet of dat ie zich om moet draaien. De man die bij mij stond, stond echt met open mond te kijken, dat ik een hengst zomaar tegen z'n kont aan durfde te duwen. Maar dat paard weet gewoon dat ik dat doe, en hij zal dan ook nooit een schop naar achter geven. Daarnaast zal ik ook echt de enige zijn die dat doet, als er kinderen ofzo bij staan zal ik dit niet doen, of er anders bij zeggen dat het niet de bedoeling is dat hun dit na gaan doen. En mocht ik bij een vreemd paard komen, zou ik hem ook nooit zomaar een tik op z'n kont geven, je weet nooit ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:20

Mijn paard is zeer zeker een paard (en geen mens) en daarom staat hij ook het hele jaar door lekker buiten in de kudde, in weer en wind. Ja, sommige mensen vinden dat zielig, maar ach, ik zeg altijd maar 'ga bij hem kijken en oordeel dan pas'. Hij is supergelukkig, fysiek en mentaal kerngezond en dat is hem helemaal aan te zien. :)

Mijn paard is absoluut mijn maatje, mijn grote liefde :+: , maar natuurlijk ben ik wel de leider. Maar betekent leiderschap dat hij mijn maatje niet zou zijn? Welnee, in elk geval niet in mijn ogen..... Ik denk dat leiderschap van mijn kant hem juist wat meer rust geeft.....

Ik kijk wel altijd naar zijn uitdrukking en lichaamstaal bij alles wat ik met hem doe en wat ik hem vraag en hou zeer zeker rekening met hem. Daardoor weet ik ook precies hoe ver ik kan gaan in wat ik hem vraag en weet ik ook precies wanneer ik bepaald gedrag moet corrigeren of niet. En corrigeren heeft bij mij overigens weinig te maken met slaan e.d. Ik sla mijn paard nooit. En schreeuwen doe ik ook niet. Doen veel mensen wel en dat vind ik zo triest.

Nee, ik verdiep me liever in lichaamstaal e.d. en daar kun je al zoveel mee doen, voordat je uberhaupt van frustratie hoeft te slaan of te schreeuwen. ;)
Ik ben ook altijd verbaasd hoeveel mensen hun paard staan te commanderen, als ze gefrustreerd raken. Dan denk ik 'yeah right en dat verstaat je paard ook vast'. :+
Er gaat niets boven een bepaalde lichaamstaal, zoals de paarden dat gebruiken. Daarom zit ik ook graag urenlang op het land om een kudde te observeren. Daar leer je zoveel van......

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:26

Nessah schreef:
En ik vind het jammer dat mensen die een andere mening hebben niet hun zegje doen in een topic als dit.

Zo verwonderlijk is dat niet hoor, al eens gekeken naar de toon van dit topic? Als iemand nu zegt dat hij zijn paard een deken aandoet als hij het zelf ook koud heeft word hij zowat virtueel afgemaakt vrees ik. Ik zou zelf ook mijn mond dicht houden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:34

Nou, ik heb mijn paard wel eens een regendeken opgedaan.
Afgelopen december nog, toen hij een keelontsteking had, gewoon op het land stond en het een dagje nat weer werd. ;)

Toen heb ik dat 'stoffige' ding maar eens uit mijn zadelkast gevist (nou ja, stoffig? Hij is nog gloednieuw, zit nog in de originele verpakking en is amper gebruikt). :D

Moet zeggen dat mijn paard blij was dat dat ding weer afging, maar gezien zijn fysieke weerstand op dat moment, vond ik het een fijner idee dat hij droog stond. Menselijk gedacht misschien, tja, ik ben ook niet heilig. :+

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:47

Ik ken best wat mensen die voorzichtig zijn met hun paard en het liefst niet het risico nemen dat ie een rake mep krijgt. Bij m'n zus d'r vorige paard had ik datzelfde, mijn dunne ukkie met z'n dunne beentjes, ik moest er niet aan denken dat ie een uithaal kreeg van dat 'sociale' dier (en dat deed ze als ze er de kans voor kreeg), die ging er echt voor staan ook om even d'r achterbenen uit te slaan (overigens ook bij mensen af en toe).
Dus nee, dan neem ik dat risico niet, mocht zo'n mep raak komen tegen z'n been dan heb ik waarschijnlijk een kreupel paard, maar dit had ik dan ook alleen bij deze.

Mijn paard slaat ook wel eens, en af en toe krijg ie ook wel eens een waarschuwer naar z'n kop, zelf uitgelokt als je weet wat voor irritant speels pony'tje 't is :D

Verder, ik vind het wel wat soft als je nooit je paard slaat, ieder paard krijgt in z'n leven wel eens een rotschop van een ander paard en geloof me, dat doet écht wel meer pijn dan een nietige tik die een mens kan uitdelen met z'n hand. Ik accepteer daarbij best veel van m'n paard maar één ding niet en dat is als ie over me heen loopt (letterlijk en/of figuurlijk). Laatst 'schrok' ie van een zwaan die ie niet eens zelf zag (hij stond naast de mesthoop, maar zag een ander paard ernaar kijken) terwijl ik bezig was met z'n achterbenen te wassen. Oké, dat mag, maar als ik verder ga hoeft ie niet door te gaan met z'n kont tegen me aan te gooien, dan kan ie simpelweg een tik verwachten als ie doorgaat. Ik zit er namelijk niet op te wachten om een paard bovenop me te krijgen als ik gehurkt bij z'n achterbenen zit.

Verder mag ie van mij met alle paarden staan van de boerderij, lief of niet lief, staat ie meestal zonder deken etc, maar net als Twiggy2008: ik ben wel leider, maar hij is zeker mijn maatje, ik ben hartstikke dol op 'm!

Connie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:08

ben het met je eens,
bij mijn vorige pony moest ik echt respect afdwingen anders liep die zo met me weg en haalde dan vervelende streken uit,
maar dan nog een paard is een paard hoe goede band je er ook mee hebt!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:08

respect dwing je niet af, dat krijg je of dat krijg je niet en je hoort het te verdienen.

ik hoor hier allemaal mensen zeggen ik ben de leider van mijn paard, maar als je het aan hun paard vraagt is dat dan ook zo? Je wordt geen leider door respect af te dwingen of af en toe een rake klap uit te delen en jij bent niet degene die bepaalt of je de leider bent dat is je paard, puur uit zijn eigen instincten en hij bepaalt of jij leiderwaardig bent door je gedrag jegens hem en niet andersom.
Waarom zijn er anders zoveel probleempaarden? ligt in 99% vd gevallen niet aan de paarden hoor!