"moet aan de teugel kunnen lopen"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rakni

Re: "moet aan de teugel kunnen lopen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:19

joh, wees blij, dan weet je meteen dat je je pony niet aan deze bokker wilt verkopen toch?? (gniffelt wat..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:32

TAO --> PP.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:37

capraibex70 schreef:
Het ene paard is gemakkelijker na te rijden dan het andere paard, denk dat je het als zodanig moet lezen. Een paard met een fijne mond loopt gemakkelijker in aanleuning dan bijv. eentje met de spreekwoordelijke (lees moeilijker) franse mond.

Zonder meer waar, maar vraag me bij zulke mensen altijd af of dat paard na een paar maanden nog steeds zo'n fijne mond heeft......

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:15

Yamcha schreef:
capraibex70 schreef:
Het ene paard is gemakkelijker na te rijden dan het andere paard, denk dat je het als zodanig moet lezen. Een paard met een fijne mond loopt gemakkelijker in aanleuning dan bijv. eentje met de spreekwoordelijke (lees moeilijker) franse mond.

Zonder meer waar, maar vraag me bij zulke mensen altijd af of dat paard na een paar maanden nog steeds zo'n fijne mond heeft......

en wat dan nog>?
dan neem je toch gewoon een stang erbij? ;)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:01

Hmm, vraag me af of er hier mensen zijn die hun paard ooit aan zo iemand verkocht hebben :?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:31

ik zou ook vragen (en testen) of een paard makkelijk nagevelijk te rijden is... Dat maakt toch wel een heel verschil met hoe snel je met een paard verder kan komen. Heb ik met mijn eigen paard ook. Die vind het ook moeilijk om los te laten en te ontspannen. Ze wil best laag lopen met haar hals, maar als ze ronder moet lopen met mooie ronde hals vind ze het al veel moeilijker. Met veel andere paarden lukt het me veel makkelijker dan met haar, dus kan me heel goed indenken als je net een paard hebt gehad dat zich dressuurmatig niet zo makkelijk liet rijden, je dat er bijzet in de advertentie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:00

Hmmm, jawel, maar ik zou bv dan op zoek gaan naar:

Goed leerpaard, wat minimaal M-dressuur heeft gelopen, en gemakkelijk na te rijden :)

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:58

Elk paard akn toch aan de teugel lopen??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 00:05

Beccaaa schreef:
Elk paard akn toch aan de teugel lopen??

Punt is dat 90% van de ruiters (M/V) dat NIET kan........

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 00:17

Ik kan er ook zo ontzettend slecht tegen. "ik wil een paard die aan de teugel kan lopen" ja natuurlijk zijn er paarden die wat makkelijker nageven ed. zoals bijv. vaak friese paarden. Gevolg daarvan is alleen dat de ruiters die daarop rijden meteen denken dat ze super top ruiters zijn! Maarrr zet ze is op een paard die daar wat moeilijker in is? Dan krijg je echt de meest fantastische acties te zien. Van zo'n "meer automatisch paard" als in deze advertenties vaak om gevraagd wordt leer je geen zak! Je leert er enkel en alleen eigendunk kweken van. En dan nog.. aan de teugel lopen is een gevolg, niet iets wat je zomaar krijgt! Je meot het zien als een beloning.

Vaak is het wel zo dat er op de maneges zó gefocusd wordt op het aan de teugel rijden. Echter wordt dit vaak opgevat als een "als ik mn paard in de krul kan trekken ben ik een top ruiter". Mensen hee wat nou top ruiter?! Buiging is een reactie, een gevolg, een beloning misschien wel. Het paard moet het vrijwillig doen, wanneer je deze in de krul trekt is het geen aan de teugel lopen meer maar dwang!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:12

Zo heb ik vroeger eens bij een prive stalling gereden. Die vrouw had eigen paarden om les mee te geven, maar als je op haar paarden reed en je trok ze niet in de krul dan "verpestte ik haar paarden". Lijkt me duidelijk dat ik daar niet heel lang heb gereden :). Opzich wel jammer want ze had hele leuke paarden, maar de manier van lesgeven was niet fijn!

Vond het wel vreemd aangezien ze zelf M2 startte en het daar helemaal niet slecht deed. Maar ja dat je het zelf kan, wil niet zeggen dat je het andere ook kunt leren!

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:16

Ze zetten het ook weleens in advertenties ja, als ze een paard zoeken: hij moet wel aan de teugel kunnen lopen

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:23

Maar een paard dat eerder nooit mooi in de aanleuning is gereden is daar zeer waarschijnlijk moeilijker naartoe te rijden als een paard wat wel "aan de teugel" loopt.
Toen ik op zoek was naar een paardje vroeg ik het ook. Ik snap echt wel dat je het er zelf uit moet rijden en dat een paard in de krul trekken niet aan de teugel is weet ik ook. Maar iedereen rijd op een andere manier paard. Daarom wil ik het weten. Het is niet zo dat als iemand zegt, nee, hij heeft dat bij mij nooit hoeven doen dat ik dan denk dat het paard daardoor slechter is.
Maar toen ik mijn paardje te koop had mailden er ook van die jonge meisjes met die vraag. Vond dat echt niet zo raar. Er was er 1 die vroeg wel iets raars. Die vroeg of mijn paardje mee kon naar de les. Haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:15

Valt wel mee hoor :) Ik heb op behoorlijk groene paarden gereden, dat ging net zo makkelijk :)

Een paard wat altijd op de voorhand gereden is en in de bek getrokken, díe op een goede manier rijden en laten lopen is een kunst apart..... dat duurt jaren. Al kun je er wel hulpteugels bij gebruiken om het paard het ff wat sneller door te laten hebben......
Alleen is Jan-met-de-Pet daar niet geschikt voor. De pest is alleen dat 90% van de ruiters denkt dat ze Anky kunnen verbeteren...... en daar dus prima geschikt voor zijn, waarna zo'n paard naar de slager kan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:41

Yamcha schreef:
Valt wel mee hoor :) Ik heb op behoorlijk groene paarden gereden, dat ging net zo makkelijk :)

Een paard wat altijd op de voorhand gereden is en in de bek getrokken, díe op een goede manier rijden en laten lopen is een kunst apart..... dat duurt jaren. Al kun je er wel hulpteugels bij gebruiken om het paard het ff wat sneller door te laten hebben......
Alleen is Jan-met-de-Pet daar niet geschikt voor. De pest is alleen dat 90% van de ruiters denkt dat ze Anky kunnen verbeteren...... en daar dus prima geschikt voor zijn, waarna zo'n paard naar de slager kan.

Dat duurt jaren.... half jaartje of zo, ben je al een heel eind. kwestie van lesgeefmens.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:47

Je zult gelijk hebben :)

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:53

ikke schreef:
Beccaaa schreef:
Elk paard kan toch aan de teugel lopen??

Punt is dat 90% van de ruiters (M/V) dat NIET kan........

Hoe kan het dan een eis zijn?
Je moet het zelf gewoon kunnen!
Het slaat dan ook nergens op om dat als eis erbij te zetten!

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:03

Ik heb zelf geleerd dat als je de basis goed kent dat er dan pas aan de teugel gereden wordt. dat is mij in de les altijd geleerd en kon je dit niet goed, dan werd daar gewoon aandacht aan besteed om dit wel te kunnen. toevallig kende ik 1 die ook net een paard had gekregen van haar ouders en dit dier helaas helemaal in een krul trok, maar met de handen haast op de schouders van het paard! Moet je eens nagaan hoe dat eruit zag!

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:12

En zo één heb ik dus ook op stal gehad. Vreselijk, handjes op de schouders van het paard en nóg erger: haar eigen schouders gingen zelfs van voren naar achteren zo zat ze te zagen.

Maar goed het is idd zo dat er vaak op maneges e.d aandacht aan het 'aan de teugel rijden' besteed wordt door de kindertjes omdat ze ook graag willen laten zien dat ze goed rijden. Ik was vroegah net zo, ik had een vriendinnetje die de pony in de krul trok. Vond ik altijd heel knap, totdat ik erachter kwam dat het niets meer was dan een houding die de pony aannam uit ellende voor haar handen.

In principe kan ieder paard wel aan de teugel gereden worden. Met de nadruk op rijden, je moet er naartoe werken. Het is niet iets dat je zo even hups hups in 5 minuten voor elkaar hebt, je hebt er de tijd voor nodig. Stap voor stap. En niet iedere ruiter zal dit kunnen of sterker nog hier het geduld voor op kunnen brengen. Dus dan gaan we maar gewoon lekker trekken.

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:27

wat ik ook zo grappig vind is dat die mensen dan vaker problemen hebben met hun houding en vaak zie ik ze ook met hun eigen hoofd in de krul lopen!xD

maar t is eigenlijk onzin dat dat zo gaat, het paard moet eerst ontspannen zijn en een mooie lange bovenlijn kunnen hebben en daarna pas KAN hij in de krul lopen.
als iemand de hele tijd aan je bek zit te rukken, kan je ook niet ontspannen lijkt mij...

maarja, ik kan t ook mis hebben hoor

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:48

joyce B schreef:
ik zou ook vragen (en testen) of een paard makkelijk nagevelijk te rijden is... Dat maakt toch wel een heel verschil met hoe snel je met een paard verder kan komen. Heb ik met mijn eigen paard ook. Die vind het ook moeilijk om los te laten en te ontspannen. Ze wil best laag lopen met haar hals, maar als ze ronder moet lopen met mooie ronde hals vind ze het al veel moeilijker. Met veel andere paarden lukt het me veel makkelijker dan met haar, dus kan me heel goed indenken als je net een paard hebt gehad dat zich dressuurmatig niet zo makkelijk liet rijden, je dat er bijzet in de advertentie...

Daar ben ik het wel mee eens hoor.
Als ik naar een paard zou gaan kijken. Zou ik zeker eerst willen zien hoe het paard loopt onder zijn eigenaresse.
Als het paard niet lekker nageeflijk en ontspannen loopt onder zijn eigenaresse en ik niet direct de oorzaak daarvan zie, dan zou ik echt niet aan zo'n paard beginnen.
Dat zegt natuurlijk zelf ook wel iets over mij, dat ik dit probleem niet op zou/wil kunnen lossen. Ik heb mijn pony gekocht en toen liep ze lekker ontspannen en dat is nu nog steeds zo.
Dus ik snap wel wat ze bedoelen, maar het niet goed overkomt zoals het er staat.