no nonsens paarden houden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:18

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:18

Aan poedertjes/druppeltjes/suplementen doe ik ook niet.

Wel heb ik de osteophaat twee keer laten komen in de tijd dat ik m,n merrie heb. Deze heeft super geholpen! Ik had ook een DA kunnen bellen maar die had waarschijnlijk een dikke rekening gegeven + een week boxrust...
Een osteo kijkt naar het geheel en niet naar de symptoon.

Merrie doet het perfect op brok, flinke bulten goede kuil (zomers lekker gras) en op z,n tijd lekkere peen! :D

*Ai, toch wel druppeltjes bedenk ik me... Bronscure van VSM. Ze werken wel... :o
Laatst bijgewerkt door EeCee op 18-02-09 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 11:20

ik denk dat een osteopaat te gauw erbij gehaald word.vaak voor rijtechnische problemen. maar vaak ligt de oorzaak in verkeerde africhting, of het niet kunnen rijden van de ruiter."hij gaat niet in de rechtergalop""oh osteopaat, wat is het??"en die "vinden " altijd wel een lichamelijk "probleem"nooit zullen ze eens zeggen dat t paard gewoon gezond is, maar de ruiter niet fatsoenlijk kan rijden...
ik zou zo iemand mss wel raadplegen met een langdurige blessure.
gister las ik weer op een ander forum, die had een osteo/nog wat erbij gehaald, en die gaf me ff een fout voedingsadvies. geprobeerd de eigenaar nog uit te leggen, maar de osteo/nog wat had er " verstand van"wat mij hiermede sterker doet twijfelen aan dat soort mensen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:21

Bepaalde suppelmenten zijn niet slecht en hebben hun "diensten" wel bewezen.

Als mijn paard moeilijk verhaard, dan geef ik hem iid tijdje zeewier voor mijn gevoel helpt het en gaat super glanzen maar wat kost zeewier nou....

Citaat:
ik denk dat een osteopaat te gauw erbij gehaald word.vaak voor rijtechnische problemen. maar vaak ligt de oorzaak in verkeerde africhting, of het niet kunnen rijden van de ruiter."hij gaat niet in de rechtergalop""oh osteopaat, wat is het??"en die "vinden " altijd wel een lichamelijk "probleem"nooit zullen ze eens zeggen dat t paard gewoon gezond is, maar de ruiter niet fatsoenlijk kan rijden...

De mijne zegt zoiets dus wel, is maar net of je een goede osteo hebt of weer zo'n vent die zich een osteo noemt
Laatst bijgewerkt door tita op 18-02-09 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 11:22

@ tita-als je het zelf plukt , nix :D

tita

Re: no nonsens paarden houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:23

:D klopt niet plukken want het groeit niet gewoon oprapen in scheveningen ff laten drogen op zolder en dan ff vermalen :D en dan verkopen

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:23

Ik denk dat de osteo dat wel wil zeggen en dat zelfs ook wel eens door laat schemeren in zijn antwoorden. Maar als de eigenaar dat niet wil horen en alleen onthoud dat er wat vast zit in de kaak en niet de uitleg van de vaste hand wil horen, dan zul je als verslag daarna dat ook niet horen van de eigenaar.

Hoe weet jij dat die een fout advies gaf? Ken jij dat paard dan?

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:27

spicegirl schreef:
ik denk dat een osteopaat te gauw erbij gehaald word.vaak voor rijtechnische problemen.

Bij veel wel. Ik heb 'm laten komen na de dracht/weidegang/afspenen toen ik weer bezig was met conditie opbouw. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:37

xXLianneXx schreef:
Sonja schreef:
Dat vind ik een mooi voorbeeld; zeewier bij hoefproblemen.
Moet je voor de grap eens de woorden "zeewier", "hoefproblemen" en "paard" als zoekcriteria gebruiken op internet.
Je krijgt ALLEEN MAAR hits op commerciële sites en fora.

Rara waarom?

:D

je kan zeggen wat je wil maar het is bewezen dat het gezond is en paarden in het wils als ze de mogelijkheid hebben etenze het ook dus zo gek is het helemaal niet en het werkte echt duurt wel lang voordat het werkt want het zit natuurlijk niet in een keer in de voeten maar langzamerhand kreeg ze wel betere voeten

Door wie is dat (wetenschappelijk) bewezen dan? :?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 11:40

@kazary- ik zei niet dat het fout was voor dat paard, maar er zijn sommige voeders, die je niet alleen kunt voeren,simpelweg omdat ze de vitamine/mineralen behoeftes voor een paard niet dekken.dus zonder aanvullend krachtvoer, of supplementen, komt je paard bepaalde mineralen/vitamines tekort!en iemand die zo'n advies geeft, kan ik niet serieus nemen....

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:48

Mijn paard is gisteren 19 geworden en doet het heel erg goed met fitheid en rijden. Dit gaat helaas niet zonder een aantal supelementen, zoals de subli sportmineralen en lijnzaadolie. Ik heb het een paar keer bewust zonder geprobeerd en zag hem daadwerkelijk in zijn vacht en energie achteruit gaan. Daarom vind ik het absoluut geen onzin om haar poeders bij te voeren.

Ook geef ik slobber bij puur als beloning.

Verder staat ze niet meer op ijzers wordt alleen bekapt, jaarlijks laat ik mijn zadel nakijken en haar tanden worden om het half jaar gedaan.

Toch vind ik dat ik verder weinig nonsens heb ook al voer ik een poeder.

Wat ik zeggen wil, soms is het gewoon nodig om bepaalde dingen wel te doen of te geven. En het helpt ook.

Carolien81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:50

Ik denk dat het nonsense/zweverig paarden houden steeds verder gaat als je er eenmaal mee begint. Het is een soort denk richting en dan gaan mensen steeds meer op dat spoortje doen.
Het hoeft natuurlijk niet, want je kunt ook voor de lol een reading laten doen zonder daarna te gaan pendelen of kristallen in de stal te leggen om de aardstralen te verbeteren.
Er zijn zoveel dingen! En of het zin heeft? Je kan er vast een dagtaak aan hebben.

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:01

Dan waag ik me maar eens aan een tegenreactie. :D

Allereerst vind ik osteopathie geen vage alternatieve geneeswijze: dit is gewone reguliere geneeskunde al geef ik er wel de voorkeur aan dat dit wordt gedaan door een gediplomeerd (dier)fysiotherapeut. Dat een osteopaat er te snel wordt bijgehaald ben ik het ook niet mee eens, al ben ik het wel eens met de stelling dat sommige klachten ook rijtechnisch kunnen worden opgelost. Vaak is dat echter een langere weg en hebben sommige mensen (waaronder ikzelf) die rijtechnische kwaliteiten niet. Maar ik zie genoeg paarden lopen waar wel wat aan mankeert en die door een osteopaat geholpen zouden kunnen worden.

Ik geloofde er ook nooit zo in alternatieve geneeswijzen maar heb inmiddels zelf een positieve ervaring ermee. Eigen ervaring: diagnose artritis meegekregen van 2 reumatologen. Grote tas pillen gekregen waar ik me de rest van mijn leven mee moest vermaken want reuma is niet te genezen. Helaas hielpen die pillen niet (meerdere geprobeerd) en had ik elke dag pijn. Naar een alternatieve arts gegaan in de hoop dat een dieet oid me kon helpen de klachten te verminderen. Daar kwam uit een hele vage piepjestest (bioresonantie) dat ik een tarweallergie en glutenintolerantie had. Dieet aangepast en na 6 weken volledig klachtenvrij. Zodra ik iets van tarwe at ging het meteen weer mis. Uit bloedonderzoek bij een reguliere arts was dit niet aan het licht gekomen. Ook andere vage klachten verdwenen spontaan.

Toen mijn paard opeens allerlei vage klachten kreeg kon de dierenarts daar ook niets mee (vaak koliekig, bij grote temperatuurswisselingen erg stijf, warme hoeven, dikke benen, gevoelig op lendenen). Toevallig kwam er een homeopaat langs op stal die heeft hem nagekeken. Paar kuurtjes van vage witte korreltjes en druppels en na een paar weken waren alle klachten weg.

Als ie ziek is gaan we nog steeds eerst naar de dierenarts maar komen we er bij de dierenarts niet uit, dan kijken we verder… Is dat zweverig? Ik vind van niet.

Overigens vind ik zaken zoals zeewier en lijnzaadolie onder aanvullende voeding vallen.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:09

Ik zou een fysiotherapeut/osteopaat nou niet bepaald non-wetenschappelijk willen noemen. Deze mensen hebben er een jarenlange gedegen opleiding op zitten. En een paard kan wel degelijk belang hebben bij een behandeling door een fysiotherapeut en/of osteopaat.

Mijn paard is 2 weken geleden nogal rottig gestruikeld (terwijl ik er naast liep). Hij struikelde heeft zich 3x geprobeerd op te vangen en is een paar meter op z'n neus/knieen doorgekrabbeld voordat hij zich weer goed kon opvangen en opstond. Aangezien ik toch al in de planning had om de fysio/osteo weer een keer te laten komen voordat ik de training weer serieus ga oppakken heb ik n.a.v. die "val" maar meteen een afspraak gemaakt. En zeker niet ten onrechte. Hij bleek een behoorlijke torsie in z'n rug en z'n hals te hebben. Die is gisteravond weer losgemaakt en rechtgezet. Nu 3 dagen geen arbeid, eventueel alleen stappen aan de hand en daarna weer rustigaan gaan oppakken.

Suppelementen geef ik:
- Glucosamine complex i.v.m. een lichte artrose in 1 van z'n achterknieen
- Vitamine/mineralen complex omdat hij weinig krachtvoer krijgt en daaruit te weinig vitaminen/mineralen krijgt.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:19

Ik denk dat er erg veel geld wordt verdient met allerlei extra zorg(en niet alleen op paarden trouwens).
Het ontkennen van het nut van alle extra's,naast de 'reguliere DA zorg,is echter ook nonsens.

Dit is nu weer een 'hokjes' topic: wel/niet nonsens.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:35

Over glucosamine: is bij mensen uit wetenschappelijk onderzoek gekomen dat het niets doet. Sorry, alweer geen referentie maar is wel te googelen denk ik.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:42

Och. Mijn paard komt buiten, als ze ziek is komt er een dierenarts, als het nodig is een hoefsmid. En verder, tsja, zomers krijgt ze knoflook omdat ze zomerexceem heeft en het de beestjes weghoud. Verder krijgt ze muesli omdat ze na het rijden wat lekkers mag, maar ik haar niet drukker wilde hebben dan dat ze al is.

maar geen readings, geen magnetiseur, geen reiki, geen weet-ik-veel-wat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:44

Lees je d'r ook niet voor voor het slapen gaan? Dat vind ik snielugh! :D

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:49

@Sonja; Ik heb wel een foto van ons twee in m,n merrie d,r stal gehangen! Dan weet ze dat ik er ben als ze s'nachts wakker wordt ;) :+ :D

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:50

spicegirl schreef:
(ik hoop dat ik hier goed zit :P voor dit topic )
no nonsens paarden houden dus...
ben ik nu de enige die geen osteopaat,masseur/kruintjeslezer/paardenfluisteraar/bach-bloesem therapie en al dat soort non-wetenschappelijke figuren bij zijn paard laat komen?

Sinds wanneer zijn osteopaten en masseurs non-wetenschappelijk :+ Beide zijn geen vreemde zwarte kunsten hoor, evenals accupunctuur.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:42

Osteopaat/fysiotherapeut is niets vaags aan, en als ze een goede opleiding en ervaring hebben lijkt het me verre van geldverspilling of 'vaagheid' om die eens langs te laten komen bij een probleem. Verder hebben bepaalde supplementen ook hun werking wel bewezen. Da's niet alleen bij paarden. Bij mij is het bijvoorbeeld echt zo dat ik beter kan slapen als ik Valeriaanthee drink, en toen ik jaren geleden jeugdpuistjes had gingen die over bij brandnetelthee. Dus gewoon goede kruiden die bepaalde werkingen hebben vind ik ook helemaal niet vaag. Allerlei 'vage' dingen door 't voer gooien waarvan je niet weet hoe ze werken of dingen met readers en Bachbloesem doen vind ik alweer een stuk vager. Maar ik keur het niet per definitie af; waarom zou ik iets afkeuren waar ik nauwelijks verstand van heb?

mysa schreef:
Over glucosamine: is bij mensen uit wetenschappelijk onderzoek gekomen dat het niets doet. Sorry, alweer geen referentie maar is wel te googelen denk ik.

Hm... sinds ik mijn reumatische kat aan de glucosamine heb durft ze weer op de bank te springen en loopt ze wel veel beter... Was voor mij en de kat genoeg bewijs! :j

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:10

Er zijn net zoveel wetenschappelijke onderzoeken te vinden die beweren dat glucosamine werkt als die het tegendeel beweren. Dat is met de meeste supplementen het geval.

Zelf heb ik het ook gebruikt, en het hielp niet tegen mijn reumaklachten maar wel tegen de artrose in mijn grote teen. :+
Het schijnt bij 2/3 van de mensen met artrose een positief effect te geven.

Een ervaring rijker, een vooroordeel armer... ;)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:29

Voor mij ook al die gedoe ook niet. Het enigste waar ik nog min of meer in geloof is een osteopaat. En als de DA me een supplement voorschrijft in de vorm van kruiden ofzo, dan ga ik dat ook zeker toepassen. Maar er hoeft niemand het aura van mijn paard te komen lezen en wat geurtjes onder zijn neus te houden.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:45

Homeopathie, fysiotherapie en ostheopathie vind ik niks vaags aan :)
Wel wil ik iemand die gediplomeerd is. Ik heb een regulier DA die homeopaat, fysio en osteo in 1 is. Ideaal.

No nonsens paarden houden klinkt interessant.. maar ik ben echt van het type: ik vraag het een en ander van mijn paard behalve gras eten.. dus elk signaal die hij afgeeft neem ik serieus :)
Buigt hij rechts minder in, dan ren ik niet meteen naar mijn DA.. maar neem het wel mee in mijn volgende consult. Eens in de 3/4 maanden laat ik eens bloed nakijken (kost geen drol bij mijn DA, zeg 25 euro). Ik weet meteen hoe hij in zijn vel zit, zit er ergens een infectie, heeft ie wormen, gehalte magnesium/calcium/fosfor en noem maar op. Allemaal dingen die hele vervelende klachten kunnen veroorzaken.
Ik heb een paard wat prima loopt en súper in zijn vel zit altijd.

Op een bepaalde manier doe ik ook no nonsense.. maar dan preventief :P

Elk paard heeft immers wat, tis maar net hoe je ermee om gaat :)
Wat mij betreft is het gezegde "sommige mensen horen een paard fluisteren, andere horen een paard niet eens schreeuwen" (of iets dergelijks :+ ) heel toepasselijk op veel mensen. En dat vind ik soms wel eens jammer.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:49

Om nog even iets anders erbij te halen..
Ik ben geen type die in het wilde weg allerlei poedertjes toedient aan paard. Want dáár kan ik me dus echt niet in vinden :n
Al die troep door het voer.

Zodra je daar mee begint, vind ik dat je eens kritisch moet gaan kijken wat je paard mankeert.
En met die poeders ben je aan symptoombestrijding aan het doen ipv oorzaak aanpakken en dan vind ik dat je als eigenaar zijnde toch even iemand erbij moet halen die verstand van zaken heeft.