Been opbinden: goede of slechte methode??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 00:11

Ik snap ook echt niet dat dit op een school wordt voorgedaan...
Daar lopen naast enkele talentvolle figuurtjes nog veel meer onozelen tussen en juist die gaan dit thuis praktiseren.

sanne222

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 00:25

been opbinden is niet zo moeilijk hoor, gewoon met zo'n koeienhalsband en een handdoek ertussen tegen het schuren
je laat het paard een voetje geven doet de band om het onderbeen en het bovenbeen en maakt deze vast Cool
dat lukt meestal wel als iemand het paard vast heeft
en dan een paar rondjes laten hupsen aan de longeerlijn
als je er dan opgaat kan die niet bokken want hij is veel te veel bezig met zijn evenwicht bewaren, en komt er dan achter dat het helemaal niet zo erg is om een ruiter op zn rug te hebben....
Ik heb trouwens wel gezien dat er eentje ineen soort van galop keihard de bak doorging Verward hoe die dat voor elkaar kreeg....

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 10:17

Sjuimpje schreef:
Ik snap ook echt niet dat dit op een school wordt voorgedaan...
Daar lopen naast enkele talentvolle figuurtjes nog veel meer onozelen tussen en juist die gaan dit thuis praktiseren.

Dit verbaast mij ook, maar ik heb al meerdere dingen van die school gelezen waar ik het niet mee eens ben. Zo leer je daar ook in een paar uurtjes hoe je een paard moet bekappen, zonder op dood materiaal te oefenen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 10:35

Sorrie ik vind die paardenlopleidingen tegenwoordig allemaal . Wij zijn een erkend stagebedrijf enuh als ik zie wat voor een kneuzen bij ons komen stage lopen en dan ook nog vinden dat ze het allemaal weten is echt ongelovelijk. Kunnen die kinderen niks aan doen maar de leraren wel. Ik heb wel eens hele discussies met stagaires omdat ze het op school gewoonweg verkeerd leren. Longeren met een strakke longeerlijn lekker om je handjes heen gebonden en maar trekken aan die lijn.... Ja maar zo moet het op school Lips are sealed Verward Slapen ..... van dat soort simpele dingen die daar al verkeerd aangeleerd worden en dan gaan ze ook nog eens dat soort dingen leren Frusty

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 10:49

Paarden zijn dieren, geen stuk speelgoed of stuk blik wat even vlug rijklaar moet worden gemaakt. Als je haast hebt met het zadelmak maken van een paard moet je er simpelweg niet aan beginnen. Als je bang bent dat hij schrikt dat moet je niet bij een paard in de buurt komen, het zijn vluchtdieren en dat zullen ze ook altijd blijven.
Ik heb genoeg paarden gezien die al stuiterend door de bak gingen bij het inrijden, Allemaal opgelost door tijd, gewenning en geduld.
Als je de benen van een paard opbindt houdt dat in dat hij niet meer kan vluchten, op zijn zachts gezegd niet een prettige ervaring voor een vluchtdier. Als hij stopt is dat omdat hij zich overgeeft en alles accepteerd wat er nu met hem gaat gebeuren. Of te wel: het paard is gebroken in plaats van dat hij zijn ruiter zo vertrouwd dat hij weet dat er niets gebeurd als die in de buurt is. We hebben het hier over een dier dat zowel lichamelijk als geestelijk gevoel heeft.
In noodsituaties dat je paard medische hulp nodig heeft is het niet anders, er is geen dierenarts die zijn leven gaat wagen door tussen de benen van een springend paard te gaan staan.
Voor de rest: Absoluut not done

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 12:58

Sjuimpje schreef:
Ik heb het 2 keer gezien en dat was ook 2 keer op een levensgevaarlijke...
Die beetsen staan stom te kijken, proberen nog 2 keer te bokken, hupsen wat in het rond, na 2 minuten werd de riem eraf gehaald en ze konden zo wegrijden...
Geen stress,
geen pijn en paard kon na een maandje aan de grootste kneus verkocht worden ipv een knol die van hot naar her wordt gesleept omdat niemand er wat mee kan en uiteindelijk op de slachtbank belandt.

Ik persoonlijk zou de methode niet (kunnen/durven/willen) toepassen, maar voor deze paarden vond ik het super! Mocht ik ooit zo'n draak tegenkomen zou ik hem zo naar dat adres brengen om het te laten doen.

Na jou verhaal begin ik echt te twijfelen, dat kan toch haast niet zou je denken. Het lijkt me gewoon dat bij echte randdebielen die met geen enkele andere manier zadelmak te maken zijn dit ook ook niet de goede manier kan zijn.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 13:03

Dat zijn de hufters die er al een aantal keer iemand moedwillig afgeholpen hebben.
Bij dit soort beesten moet gewoon even aan het respect gewerkt worden en wil dat niet goedschiks dan maar op deze methode.
Het enige wat zeer doet is hun ego....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 13:09

Uitsluitend uit medische noodzaak, maar verder gewoon bijna nooit goed te praten. En dat ze dat op opleidingen behandelen..... AAAARCH!!!! Misselijk zegt wat over de opleidingen.....
Ik kan me d'r nog wat bij voorstellen in handen van een Pro als het nu echt de keuze is van d'r op of d'r onder (dus de worst in). Of zo'n dier daarna echter echt ooit betrouwbaar zal worden.... Verward

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 14:18

Sonja schreef:
Uitsluitend uit medische noodzaak, maar verder gewoon bijna nooit goed te praten. En dat ze dat op opleidingen behandelen..... AAAARCH!!!! Misselijk zegt wat over de opleidingen.....
Ik kan me d'r nog wat bij voorstellen in handen van een Pro als het nu echt de keuze is van d'r op of d'r onder (dus de worst in). Of zo'n dier daarna echter echt ooit betrouwbaar zal worden.... Verward

Waarom kan iedereen anders altijd mijn gedachten beter verwoorden Frusty . Hier ben ik het helemaal mee eens. Maar zelf hier mee gaan expirimenteren doe ik zeker niet.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 19:13

Nou in het uiterste geval schijnt het forestpony's uit engeland. Daar zaten natuurlijk ook een stel ponys tussen die het niet pikten, dan deden ze dat zodat ze erop konden klimmen. En dan later ook niks aan het handje. Je doet het natuurlijk niet als het niet nodig is. Maar je gaat toch niet verongelukken op een beest als je deze methode kan toepassen en dan ist gelukt????

Maar dat zoiets op school wordt verteld/gepresenteerd.................??????????

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 19:27

Ik wil het niet zien en wil het niet doen, ik vind het drie keer niks!
We hebben het toch altijd over rust en vertrouwen, een paard leert niets als hij onder stress staat.
Korte termijn oplossingen maken lange termijn problemen!
Ik zou zo'n "draak" na een tijdje nog wel eens terug willen zien, kijken of hij er echt wat van opgestoken heeft, ik heb er een hard hoofd in.

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 20:10

Je voedt een vervelend kind toch ook niet op door hem in een dwangbuis te stoppen?
Ik zie zo`n been opbinden meer als een dwangbuis.
Idd, een paard is een dier..
Volgens mij is dat bij een vervelend paard meer een kwestie van veel geduld hebben, de mensen die dit geduld niet hebben... koop dan een paard met alle knopjes er al aan, zou ik zeggen..
Zelfs voor de Onmogelijke draken, zal er vast wel een 'vriendelijkere' oplossing zijn..

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 20:45

Nou Tess,
gaat een beetje lastig als je het niet wilt zien...

En ach, al je de paarden later op nationaal niveau tegenkomt mag je er toch vanuit gaandat het paard er geen schade aan ondervonden heeft.
Niet lichamelijk en zeker ook niet geestelijik, anders krijg je zo'n dier echt geen parcours rond.

Verder vraag ik me af of jullie wel eens ècht lastige paarden hebben gezien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 20:57

Ben het wel met sjuimpje eens. Ik ken ze wel hoor die draken. Ben wel eens in staat geweest beentje af te zagen................. Maar goed dat ik nog enigszinds mezelf in kan houden. Deze dingen zijn handig met bijvoorbeeld smit, arts en alle andere situaties die gevaarlijk zijn voor ons toch veel kwetsbare mensjes. Uiteraard niet voor de doe het zelver die wel eens een paardenboekje gelezen heeft en ook niet voordat alle mogelijkheden uitgeput zijn maar wel voor mensen die weten wat ze doen en weten dat er geen andere uitwegen meer zijn.

sanne222

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 21:22

De paarden worden er echt niet slechter van hoor! En soms is niet alles met rust en vertrouwen op te lossen.
Een paard moet de mens zien als de ranghogere, de leider. ALTIJD!!! Knipoog
wanneer dit niet het geval is ontstaan er gevaarlijke situaties.
BIj echte draken is het soms nodig om ze op hun plaats te wijzen....en dat zijn later meestal de best presterende paarden in de sport.
Gezien de reakties vraag ik me af wat de meeste van jullie hier zien als een "draak" of een hopeloze, ik denk dat daar het verschil inzit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 22:15

Sjuimpje schreef:
Nou Tess,
gaat een beetje lastig als je het niet wilt zien...

En ach, al je de paarden later op nationaal niveau tegenkomt mag je er toch vanuit gaandat het paard er geen schade aan ondervonden heeft.
Niet lichamelijk en zeker ook niet geestelijik, anders krijg je zo'n dier echt geen parcours rond.

Verder vraag ik me af of jullie wel eens ècht lastige paarden hebben gezien.

ja hoor zat!!! Zelfs een tijd bij een handelstal gewerkt waar die lastpakken die al meerdere keren geprobeerd waren. En je mag drie keer raden wie er dan voor het eerst weer op mocht *LOL*

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 10:39

als mijn paard een dusdanige draak zou zijn dat het nodig zou zijn, gaat ie weg, dat is dan simpel niks voor mij

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 10:43

Ik ben nog nooit zo'n draak tegengekomen waarop dit van toepassing is. Het zal mijn methode denk ik nooit zijn. als het zo moet kap ik er liever mee. ER zullen best draken zijn waarbij dit de enige mogelijkheid lijkt maar ik vind het maar niks. Het past niet bij mij.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 11:04

stef schreef:
als mijn paard een dusdanige draak zou zijn dat het nodig zou zijn, gaat ie weg, dat is dan simpel niks voor mij

En als nou niemand die draak van jou wil kopen omdat je er niets mee kan???????? Lips are sealed Schijnheilig Verward

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 11:07

Een paard wat dusdanig zo drakerig is, is IMO gevaarlijk. Als dit niet door een medische oorzaak komt, maar door zijn karakter en ik raak hem niet kwijt (wat ik me goed kan voorstellen) is weg ook echt weg

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 11:10

Ik praat het opbinden van benen niet goed, maar als je bij een paard een been opbindt hoeft het helemaal niet zo te zijn dat hij maar met 3 benen op de grond staat! Je kan ook gewoon zo'n speciale gewatteerde band om zijn been doen, daar zit een ring aan en daaraan gaat het touw. Het been wordt zo vastgemaakt dat het paard er wel gewoon op kan staan, maar zijn been niet naar achteren uit kan slaan. Dat is bv met dekkingen handig, als je een kostbare hengst hebt en een merrie die je hengst anders helemaal aftuigd Haha!

Um haha ik zie net dat ik onder Cloris dr naam ben ingelogd (ben nu bij haar thuis!) maar dit bericht is van DinkeyGirl
Laatst bijgewerkt door cloris op 11-03-03 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 11:10

Bedoel je naar de vleeschhouwer?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 11:12

bijvoorbeeld.
Een paard die uit karakter zulk gedrag vertoont, los je niet op door even een been op te binden volgens mij.
Ik heb het nu dus wel over een echte gevaarlijke draak

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 11:22

Hmmm. Ik zou toch eerst ook deze methode gebruiken......voordat ik het op zou geven met zo een paard. Opgeven kan altijd nog, maar eens geslacht word niet meer levend. Soms moeten paarden ook wat ouder worden voordat ze aan bepaalde dingen toe zijn of toe willen geven aan onze verlangens zonder zich dood te vechten. Ik ben het natuurlijk wel met je eens dat gewoonweg gevaarlijke paarden niet op deze aardbodem rond horen te lopen (net zoals gewoonweg gevaarlijke mensen trouwens) En tegenwoordig word daar met het fokken ook wel weer aandacht aan besteed dus echt gevaarlijke paarden van karakter zullen weinig meer bestaan. Voor onwillende paarden die door hun onwil gevaarlijk zijn bestaan dit soort oplossingen..........

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 11:23

Het worden nooit de makste,
maar vaak wel de beste.