De eeuwige dooddoener op bokt eens uit de wereld helpen...!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat denk je dat jij bent ?

Een paardenmens ?
381 (64%)
Een mens met paard(en)?
210 (35%)

Totaal aantal stemmen: 591

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:39

KiWiKo schreef:
absoluut is daar helemaal niks mis mee :) :) ik ken heel veel "mensen met paarden" die "paardenmens" zijn met hun enigste eigenste, echt SUPER!!!

Dat vind ik een goede. Ik ben met mijn eigen paard wel een paardenmens.
Ik had inderdaad een andere kijk op mensen met paarden & paardenmensen.
Maar dat komt, omdat mensen met paarden, altijd erg negatief worden neergezet vind ik.

Alleen wat ik dan wel weer apart vind.
Mensen waarbij paarden een kleine rol in het leven spelen, gewoon een hobby zijn, zijn mensen met paarden.
En mensen waarbij paarden wel een grote rol spelen, maar die gewoon niet de 'gave' hebben om met lichaamstaal
ed. alles met een paard te kunnen, zijn ook mensen met paarden.
Is de groep, mensen met paarden dan zo uitgebreid, en de groep paardenmensen zo klein?
Waarom stemt dan toch het grootste deel zichzelf als paardenmens?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:40

Perrokai schreef:
KiWiKo schreef:
wat je persoonlijk wil doen of laten voor/met jouw paard maakt je imo geen paardenmens :)

wat je kan met elk willekeurig paard op elk willekeurig moment maakt je een paardenmens :)

Dat vind ik een hele goed uitleg Kiwiko...het jammere is dat de dooddoener niet in die zin gebruikt word op bokt.
Hij wordt eigenlijk altijd gebruikt om iemand of een groep buiten spel te zetten.
Volgens jouw definitie zou in de poll moeten blijken dat er veel meer mensen met paard zijn dan paardenmensen.....of men schat zichzelf te hoog in dat kan ook.

Ik denk het laatste, want als je op dit moment kijkt, zijn er meer mensen die zich paardenmens vinden dan mens met paard. En dat is in de realiteit toch echt niet zo.
Een paardenmens weet wanneer en hoe hij moet ingrijpen bij een bepaald probleem. En dat menig "mens met paard" het daar niet mee eens is...tja....

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:41

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 15:43

Ik moet eerlijk bekennen het beeld dat over het algemeen wordt geschetst van een paardenmens door die opmerking te hanteren voor mij het negatieve gevoel er aan verbind dat ik helemaal nooit een paarden mens zou willen worden. Door de positieve uitleg die enigen van jullie er aan verbinden zou ik het juist wel willen worden. Maar zo word er in het algemeen niet over gedacht op bokt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:43

Sodeletuut schreef:
KiWiKo schreef:
absoluut is daar helemaal niks mis mee :) :) ik ken heel veel "mensen met paarden" die "paardenmens" zijn met hun enigste eigenste, echt SUPER!!!

Maar dat komt, omdat mensen met paarden, altijd erg negatief worden neergezet vind ik.

Mensen waarbij paarden een kleine rol in het leven spelen, gewoon een hobby zijn, zijn mensen met paarden.
En mensen waarbij paarden wel een grote rol spelen, maar die gewoon niet de 'gave' hebben om met lichaamstaal
Is de groep, mensen met paarden dan zo uitgebreid, en de groep paardenmensen zo klein?

Omdat "Mens met paard" een negatieve bijklank heeft, juist door die gevallen die een paard hebben voor de heb, voor de status en de prestaties.
Je kunt een mens met paard zijn met weinig kennis
Je kunt een mens met paard zijn met veel kennis.
Maar voor een echt paardenmens behoort er nog een stukje aangeboren intuitie, talent, feeling noem het zweverig "paragnostische gave", dat maar heel weinig mensen hebben.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 15:45

Ik zie dat ik achter de feiten aan loop.... maar waarom wordt het dan nog steeds altijd als dooddoener gebruikt en is dat nog steeds niet uit de wereld of uit bokt ? Je ziet ook hier dat men nog steeds het ene negatief vind en het andere positief...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:45

Perro, vind je het met bijvoorbeeld de uitleg van mij en van Kim nog steeds een dooddoener die de wereld uit moet?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:47

Cassidy schreef:
Omdat "Mens met paard" een negatieve bijklank heeft, juist door die gevallen die een paard hebben voor de heb, voor de status en de prestaties.
Maar voor een echt paardenmens behoort er nog een stukje aangeboren intuitie, talent, feeling noem het zweverig "paragnostische gave", dat maar heel weinig mensen hebben.

Dus eigenlijk, zoals hierboven ook al wordt gezegd, hebben heel veel mensen een te hoog beeld van zichzelf.

Maar, hoeveel mensen noemen zichzelf nu nog een paardenmens dan? Na de informatie die nu net allemaal gegeven is?
Daar ben ik wel benieuwd naar. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:48

Sodeletuut schreef:
KiWiKo schreef:

ik durf met enige zekerheid te zeggen dat de groep best klein is.......

en dat komt dus weer door de factor dat iemand heel best een paardenmens kan zijn met zijn enigste eigenste :) maar bijvoorbeeld met mijn knol nog geen 5 meter ver komt zonder hachelijke situaties.

het verschil komt altijd boven in topics met problemen, mensen met paarden denken dat zo een probleem "makkelijk" of met koekjes aangepakt kan worden omdat dit bij hun enigste eigenste goed werkt. paardenmensen weten dat er geen standaard is, en dat er dus voor alles een creatieve oplossing is, die over het algemeen niet in boeken staat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:48

En Perrokai (en andere al dan niet stille meelezers), heb je ook de andere topics doorgelezen die met link in dit topic zijn vermeld?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:49

Perrokai schreef:
Ik moet eerlijk bekennen het beeld dat over het algemeen wordt geschetst van een paardenmens door die opmerking te hanteren voor mij het negatieve gevoel er aan verbind dat ik helemaal nooit een paarden mens zou willen worden. Door de positieve uitleg die enigen van jullie er aan verbinden zou ik het juist wel willen worden. Maar zo word er in het algemeen niet over gedacht op bokt.

een paardenmens word je niet, dat ben je...........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:50

Sodeletuut schreef:
Cassidy schreef:

Dus eigenlijk, zoals hierboven ook al wordt gezegd, hebben heel veel mensen een te hoog beeld van zichzelf.

Maar, hoeveel mensen noemen zichzelf nu nog een paardenmens dan? Na de informatie die nu net allemaal gegeven is?
Daar ben ik wel benieuwd naar. :)

Ik denk dat dat er nog teveel zijn. Omdat - zoals KiWiKo aangeeft, men het feit "dat men met zijn eigen paard alles kan" als graadmeter hanteerd voor paardenkennis en gevoel met paarden.
Zet deze "paardenmensen" met een voor hen wildvreemd paard neer, en we zullen zien wie er overblijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:50

Het moet inderdaad wel in je zitten, al vond ik de kreet van mijn vader wel mooi dat ik ooit een meisje met een pony was die een "echt paardenwijf" is geworden.
Ik pak er even een casus bij, deze: [VN] Paard met geamputeerde staart bij 'Das je goed recht'

zijn dit volgens jullie paardenmensen?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:52

Ik ben een mens met paard, geen paardenmens.
Hoewel ik meestal wel meteen goed weet in te schatten hoe ik met een bepaald paard om moet gaan, ben ik nog nooit een echt moeilijk geval tegen gekomen. Alleen maar doorsnee paarden. Ik weet wat ik moet doen door oefening. Kom ik een heel ander karakter tegen, dan kan het zo maar zijn dat ik op mijn kop mediterend nog geen mini idee heb wat ik moet doen, of iets gruwlijk verkeerd doe. Een paardenmens is iemand die paarden begrijpt, die in een oogwenk ziet met wat voor paard hij te maken heeft en die een paard ten alle tijden duidelijk kan maken wat hij bedoeld. De rest valt onder mensen met paarden, paardemensen zijn niet zo dik gezaait op de wereld.

Of je dan je paard wel of niet verkoopt, wel of niet alles voor je paard over hebt, vind ik niets met wel/geen paardemens te maken hebben. Een handelaar kan ook best een echt paardemens zijn, en toch de paarden verkopen. Iemand die zijn paard als beste vriend beschouwd, en zijn paard tot zijn dood bij zich houdt, is een goed mens en dieren/paardenliefhebber, niet per definitie een paardenmens

Edit: woord vergeten :Y)
Laatst bijgewerkt door Lyonesse op 14-02-09 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:52

KiWiKo schreef:
ik durf met enige zekerheid te zeggen dat de groep best klein is.......

en dat komt dus weer door de factor dat iemand heel best een paardenmens kan zijn met zijn enigste eigenste :) maar bijvoorbeeld met mijn knol nog geen 5 meter ver komt zonder hachelijke situaties.

het verschil komt altijd boven in topics met problemen, mensen met paarden denken dat zo een probleem "makkelijk" of met koekjes aangepakt kan worden omdat dit bij hun enigste eigenste goed werkt. paardenmensen weten dat er geen standaard is, en dat er dus voor alles een creatieve oplossing is, die over het algemeen niet in boeken staat.

Ohja, zo. Nouja zo is het bij mij dus ook bij mijn paard en mij. Als er iemand anders op gaat zitten, en het zint haar niet,
gaat ze zo lang door totdat diegene er af ligt, en zo in veel meer dingen, ook in de omgang.

Maar dat onderste stukje is inderdaad helemaal waar. Ik ben me er ook van bewust dat écht niet elke methode bij elk paard werkt. Ieder paard heeft een eigen manier van aanpak nodig, en als dat zo is, kan ik ook wel zien hoe je je moet gedragen tegen welk paard, zegmaar.. Maargoed, ik denk niet dat dat mij een paardenmens maakt. :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:53

KiWiKo schreef:
een paardenmens word je niet, dat ben je...........

En zo denk ik er ook over. Je kunt van mens-met-paard-met-weinig-kennis promoveren naar mens-met-paard-met-veel-kennis, maar nooit naar paardenmens.
En een paardenmens hoeft nieteens zoveel kennis van paarden te hebben, of er vaak mee om te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:53

Agree Mystica, tevens is het zo dat een paardenmens niet persee eigenaar hoeft te zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:54

Citaat:
En zo denk ik er ook over. Je kunt van mens-met-paard-met-weinig-kennis promoveren naar mens-met-paard-met-veel-kennis, maar nooit naar paardenmens.
En een paardenmens hoeft nieteens zoveel kennis van paarden te hebben, of er vaak mee om te gaan.

Ik doe veel dingen niet uit "weten" met paarden, maar die gaan automatisch.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:57

suleilitha schreef:
Het moet inderdaad wel in je zitten, al vond ik de kreet van mijn vader wel mooi dat ik ooit een meisje met een pony was die een "echt paardenwijf" is geworden.
Ik pak er even een casus bij, deze: [VN] Paard met geamputeerde staart bij 'Das je goed recht'

zijn dit volgens jullie paardenmensen?

Nee. Dit zijn mensen met paarden. Ze hadden veel eerder moeten ingrijpen, en een andere arts moeten laten komen als ze de diagnose van de eerste arts al niet hadden vertrouwd.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:58

KiWiKo schreef:

Dat vind ik dus een rare opmerking. Ik ben absoluut mens met paard, maar ik snap heus wel dat niet elk probleem op dezelfde manier opgelost moet worden met welk paard dan ook. En al helemaal dat niet alles 'volgens het boekje' moet. Jeeej ben ik dan nu toch een paardenmens?

En nee, die van Das je goed recht vind ik ook geen paardenmensen, ik zou zelf die fout met mijn eigen paard ook niet maken. Dus daarom noem ik mezelf een Roosjemens :+

Sodeletuut

Re: De eeuwige dooddoener op bokt eens uit de wereld helpen...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:59

Dus een paardenmens is iemand die alles perfect kan en doet op het gebied van paarden?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 15:59

suleilitha schreef:
Agree Mystica, tevens is het zo dat een paardenmens niet persee eigenaar hoeft te zijn ;)

Zeer zeker niet.
Nog iets is dat een paardenmens ook onorthodoxe methode durft te gebruiken wanneer dat nodig is, en soms ís dat nodig. :) Buiten het boekje durft te kijken dus. :)

@ Sodeletuut: Nee, ook een paardenmens doet wel eens iets verkeerd. Niemand heeft alle wijsheid in pacht, ook een paardenmens niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:01

Pcies, verder hadden ze het paard kunnen sederen of met een praam in bedwang kunnen houden. (hihi, het gemiddelde paardenmens heeft zo'n ding en weet die correct te gebruiken)
Ze hadden zelf de tondeuse kunnen pakken. Dit had niet gehoeven als het alleen door een wondje mocht zijn ontstaan, al denk ik nog steeds dat het steertie afgekneld is geweest.
Maar goed, we dwalen af.

Sodeletuut, een paardenmens weet ook niet alles. Maar een paardenmens heeft wel meer in huis op paardengebied dan een mens met paarden. En ik blijf erbij dat een mens met paarden, paarden bezit wat bij een paardenmens dus lang niet altijd het geval is.

Jups, een paardenmens is niet altijd conventioneel bezig en gaat over grenzen die door veel mensen met paarden worden geschuwd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:03

Sodeletuut schreef:
Dus een paardenmens is iemand die alles perfect kan en doet op het gebied van paarden?

Ook een paardenmens maakt fouten. Ook een paardenmens moet leren. Het gaat om gevoel, intuitie, talent, inschattingsvermogen dat een paardenmens heeft en een mens met paard nooit zal kunnen krijgen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:04

Wat ik overigens wel opvallend vind, is dat de meerderheid zichzelf als paardenmens beschouwd. De mensen met paarden komen daar voor uit, de meeste mensen die hier paardenmens stemmen, laten zich niet horen? :+