Ik ben mens met paard, is dat slecht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:13

Zolang je elke dag geniet samen met je paard, openstaat om dingen bij te leren elke dag weer, goed voor je paard zorgt qua voeding stalling en verzorging... wat is er dan mis met een mens met paard? Ik denk helemaal niets!! Paardenmensen hebben niet altijd gelijk hoor en doen ook zeker niet altijd wat t juiste is voor t paard:D

druppeltje schreef:
Overal op bokt zie je het, het is bijna slecht als je mens met paard bent. Ik weet van mezelf zeker dat ik geen paardenmens ben, moet ik me nu schamen?

Waarom ik geen paardenmens ben:
- Ik zie het bijna niet als een paard niet goed loopt, tenzij die op 3 benen loopt. Ik voel het wel.
- Het is niet zo dat een paard zich gelijk bij mij op z'n gemak voelt, ik ben onhandig en onduidelijk wat ik wil.
- Ik ken een paard te vaak menselijke eigenschappen toe en soms acteer ik daarnaar.
- Paardenmensen handelen vaak instinctief voor mijn gevoel. Ik niet, ik moet het leren, nadenken en dingen opzoeken.
- Ik maak fouten die paardenmensen niet zullen maken.
- Ik hou van roze en van setjes en heb een abbonement op de Penny.

Dus nee, ik ben geen paardenmens, maar ik weet zeker dat Roosje niets te kort komt. Ik leer elke dag bij, vraag veel advies en ik doe mijn best.

Maar ik lees hier vaak dingen over mens met paard die best kwetsend overkomen.
Voor mij is het duidelijk, ik ben geen paardenmens maar een Roosjemens :D

XLeandrosX

Re: Ik ben mens met paard, is dat slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:20

Oh wat heerlijk om een lotgenoot te hebben. Ook ik ben een mens met paard (zelfs 5).
Ik heb al een hele tijd paarden en ik rij al sinds mijn 19e, maar ik blijf een beetje angst houden, onzekerheid en vooral onwetenheid. Al die adviesen zijn dan ook van harte welkom, maar de één zegt zus en de ander zegt zo. Niet altij makkelijk.
Ik denk toch dat ik het wel redelijk goed doe. Heb ieder half jaar de dierenarts op bezoek voor een check maar voor de rest heb ik nog niet echt iets gehad waarvoor ik de DA nodig had.
Zal ook wel een kwestie van geluk zijn.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:24

Gho zoals in dat andere topic vind ik dit gewoon een dooddoener.
Want wie bepaalt of je paardenmens bent of mens met paarden.
Ik denk dat ik een mens ben met paarden, die een geweldige passie en interesse bij me oproepen al van kleinsaf. Maar verder bestaat mijn leven uit nog veel meer facetten, dat ik een term als paardenmens te 'eng en bekrompen' vind.
Vind het zelf ietswat opportunistisch overkomen.
Af en toe heb ik liever een naieve penny aan de hand, die mss soms wat verkeerd handelt, maar dit toch wel doet uit een interesse en vaak openstaan om te leren. Tegenover dan die zogenaamde paardenmensen, zitten vaak vastgeroest in hun idee, en enkel zij zullen gelijk hebben.

Dus ik lig er niet van wakker, ik amuseer me met mijn paarden op mijn manier, door mijn ervaringen en kennis die ik doorheen de jaren geleerd en vast nog zal leren, steeds te evalueren en te verfijnen.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:25

ben ik dom als ik vraag wat het verschil is tussen een mens met paard en paardenmens :o ??

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:29

wat is een paardemens eigenlijk, is dat iemand die goed met paarden kan omgaan, die elke onregelmatigheid ziet, die goede paarden fokt en die ook "'zomaar"' paarden weer zo verkoopt voor de handel......of als de ""klik"" er niet meer is of niet verder komt in de wedstrijden??? Ben je dan een paardenmens?

Of is een paardenmens iemand die onvoorwaardelijk voor zijn/haar paard gaat, die hem/haar nooit meer wegdoet en ook in slechte tijden voor hem/haar blijft zorgen? Een mens die van zichzelf weet dat hij/zij niet alles weet over paarden? Maar open staat voor meer kennis?

Wie is een paardenmens? De eerste of de tweede???

Ik ben van mening, de tweede;-)

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:32

ik dacht eigenlijk dat een paardenmens iemand is die (al) zijn hele leven tussen de paarden rondhangt en daar ook een lange tijd zal blijven, die in principe zich geen leven zonder paarden kan bedenken. (like me :D ) ik ben er eigenlijk hele dag mee bezig, al is het geen rijden, verzorgen ofzo.. maar ook met paarden van anderen, proberen andere te helpen, naar wedstrijden, proberen om over dingen te leren etc.

mens met paard heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord?..

Carolien81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:36

Als ik de term paardenmensen hoor, denk ik aan zure tiepjes die anderen lopen te vertellen hoe het wel moet.
Ik ken een man die heel oud is en 50 jaar met paarden werkt.
Dit is dan officieel een paardenmens.....maar hij maakt ook opmerkingen over een eind hout als een paard niet luistert.
Lange ervaring zegt dus niets over het plezier of het allemaal goed weten. Gelukkig hoef je geen afgestudeerd dierenarts, hoefsmid, zadelmaker en instructrice te zijn om een paard te houden en er lol mee te hebben!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 20:38

Wanneer je opgegroeid bent in Amsterdam, op je 36e je eerste paardrijles had en op je 42e je eerste paard kocht, ben je een mens met paard die alles nog moet leren. Daarvoor heb ik dan ook een paardenmens bij de hand die ertussen opgegroeid is en mij alles leert over rad lopen, lichaamstaal, opvoeden, rijden, enz.

Zowel mens (ik) als paard gedijen daar prima bij! :D

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:18

druppeltje schreef:
Voor mij is het duidelijk, ik ben geen paardenmens maar een Roosjemens :D

Hahaha, goeie :D
Ik zeg ook altijd, ik heb geen verstand van paarden, alleen van m'n eigen paard. _O-

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:27

Trots om een mens met paard te zijn. :D

Iemand zei me ooit: dat iemand met weinig ervaring beter bezig kan zijn dan iemand die al 50 jaar met paarden omgaat..
Waarom? Wel een oude rot denkt alles al te weten en zal niet zo gemakkelijk openstaan voor nieuwe inzichten/methodes etc..
Terwijl iemand die alles wil leren dat voordeel wel heeft ;)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:06

Absoluut een verstandige opmerking Sin!
Ik kan mijn eigen paarden lezen en schrijven, maar ben altijd tweifelachtig om iemand advies te geven.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:58

Sin schreef:
Trots om een mens met paard te zijn. :D

Iemand zei me ooit: dat iemand met weinig ervaring beter bezig kan zijn dan iemand die al 50 jaar met paarden omgaat..
Waarom? Wel een oude rot denkt alles al te weten en zal niet zo gemakkelijk openstaan voor nieuwe inzichten/methodes etc..
Terwijl iemand die alles wil leren dat voordeel wel heeft ;)

In beide gevallen hangt het af van de persoonlijkheid van de mens. Alleen zijn er veel "oude rotten" die vrijwel alles al eens voorbij hebben zien komen en dan direct herkennen dat het meer van hetzelfde is. Dat nieuwkomers dat niet zien, is toch het probleem van de nieuwkomers :+

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 19:00

Typisch is dat in dat andere topic veel mensen zichzelf bestempelen als paardenmens en dan vervolgens dingen roepen waaraan ik, en volgens mij jullie ook, allemaal aan voldoen.

Het gaat om de definitie en vervolgens een gezonde dosis zelfkennis. Zoals ik het nu lees hier, ben ik blij om een Roosjemens te zijn, daar heb ik veel meer aan ;)

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:08

Falona schreef:
Mensen met paarden die doen maar wat en willen niet leren.
Ik ben geen paardenmens, maar ik hoor denk ik ook niet tot de mensen met paarden. Ik ben gewoon een paardenmens io (in opleiding) :+

Ik rijd al vanaf mijn 6e jaar. Tijdens een springconcour ben ik zo gevallen dat ik jaren niet heb durven rijden. Nu 6 jaar geleden ben ik een schat van een paard tegengekomen dat ik heb gekocht en kom over mijn angst heen. Helaas ben ik met sommige dingen nog wel onzeker. Ik ben dus ook een mens met een paard. Enne nee wij doen niet maar wat en ja we willen wel leren!!!!

Ieder zijn mening maar de opmerking die je maakt vind ik dus echt niet kunnen.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:23

*knip*

Gezien het feit dat ik het andere topic weer heb geopend, open ik deze ook weer.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:37

Ik hou ook niet zo van de term paardenmens, maar toch is er eentje die ik zo beschouw. Mtamis hier op bokt. Voor de duvel niet bang, en ieder paard wordt rustig van haar. Ieder paard op stal reageert zo goed op haar! Dat is voor mij een 'paardenmens'.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:49

Wat pas erg is een een mens met paard die denkt dat hij/zij een paardenmens is en (daarom) goed advies naast zich neer legt. (meestal ten koste van het paard)

Willen leren is een pré en niks waarvoor je je zou moeten schamen.
Imo gaan bepaalde dingen bij paardenmensen meer vanzelf, zoals een talent, maar ook zij kunnen nog gewoon bij leren ;)

Eva_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:51

ik ben ook een mens met paard hoor.. ik heb al zo lang ik me kan herinneren een paard of pony gehad en ben er ook niet bang voor ofzo maar als ik de omschrijving van een paardenmens lees moet ik bekennen dat ik ook een mens met paard ben, maar ik ben er trots op hoor!