mode bewust en setjes, belangrijk of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:03

Kleding heeft volgens mij toch echt totaal niks met motivatie te maken, meer met persoonlijke voorkeur. Sommigen vinden het leuk (en belangrijk) om er ook te paard leuk/modieus/bijpassend etc uit te zien. Ik totaal niet. Mijn paardenkleding is een bijeen geraapt zooitje, vooral oude kleding. Ik rij gerust met een blauwe broek, knalgeel shirt en een roze dekje :D Ook ik loop veel door de bagger e.d. en heb dan echt geen zin om voorzichtig of zuinig met mn kleding te zijn, ik let daar totaal niet op.
Mensen die er commentaar op zouden hebben (heb nog nooit commentaar gehad trouwens), zou ik vierkant uitlachen. Dat anderen het misschien wel belangrijk vinden, prima! Maar accepteer ook dat anderen het totaal niet belangrijk vinden.

Kallandso

Re: mode bewust en setjes, belangrijk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:13

Ligt eraan waar voor het belangrijk zou zijn.
Motivatie... Heeft het volgens mij helemaal niks mee te maken. Dat zijn hele andere dingen, motivatie is iets wat vanuit jezelf moet komen en niet vanuit je portomonee...
Het kan mij niks schelen. Maar in de tijd dat Pless een donkerblauw dekje had, trok ik wat sneller een donkerblauw shirt aan en nu hij een bruine heeft, trek ik eerder mijn bruine dan mijn blauwe jas aan.
Maar dat heeft er gewoon mee te maken, dat voor mijn gevoel bruin en blauw niet samen gaan.
Maar dan hoeft het nog niet belangrijk te zijn. Gaat erom wat je er zelf van weet te maken en daar veranderd een setje niks aan.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:15

Ik heb gewoon shirtjes & vesten die lekker zitten.
Of het vloekt boeit niet zo heel veel, maar het meeste is toch zwart. :+
Ik koop automatisch veel blauw, omdat het Ramona gewoon goed staat en ik het een mooie kleur vind.
Maar ik ga niet extra setjes kopen enzo.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:20

Ik rijd zelf ook graag met een setje, simpelweg omdat ik het mooi vind. Maar ik zou nooit iemand anders erop afkraken omdat hij of zij niet in een setje rijdt. Ik vind dat iedereen het zelf moet weten.

Het komt bij mij meer uit mijn opvoeding denk ik :+ Ik moest vroeger echt niet met groene sokken bij een spijkerbroek en een rode trui komen.

Het is gewoon voor mij een leuke hobby, that's it :)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:20

Leuk: Ja
Belangrijk: AB-SO-LUUT niet

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:29

meestal als ik een jas of rijbroek ga kopen koop ik 2 kleuren die leuk op elkaar staan ;)

Ik vind wel als je bijvoorbeeld een paard heb die heel oud is met een oud zadel en een vies oud dekje en als je dan een mooi zadel mooi hoofdstel en alles erop en eraan heb ziet het paard er al wel mooier uit ;)

zelf heb ik geen echte setjes, maar de lol in alles vind ik nog het aller belanrijkste!!!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 23:54

Ik vind het belangrijk dat kleding (bij volwassenen!!!) netjes is, niet te versleten en dat er geen grote vlekken in zitten die er in de was zo uitgaan. Ik begrijp prima dat er vlekken zijn die je nooit meer uit kleding krijgt als je met paarden werkt, dat kan gebeuren.

Setjes heb ik niets mee, ik heb daar zelfs een grondig vooroordeel tegen (maar dat ligt aan mij).

Van mijn lesklanten (volwassenen) verlang ik dat ze behoorlijke rijkleding dragen, dus in redelijke staat en behoorlijk passend, en niet in te opzichtige kleurtjes want dat kan sommige paarden afschrikken en ik geef ook les aan beginners (op eigen paarden). Iemand die een proefles komt rijden om te kijken of de sport hem/ haar bevalt mag best in een oude, versleten spijkerbroek of zo komen, zolang het maar niet fladdert en met behoorlijke schoenen.

Als je de les ziet als ideale plaats om je nieuwste setjes te showen kan je beter een andere instructeur zoeken, daar kan ik slecht tegen. Paardrijlessen zijn hard werken, en daarbij hoort werkkleding. Showen doe je maar in je eigen tijd, niet in de mijne. Wat iemand buiten de les draagt zal mij dan ook worst wezen.

Als ik zelf les heb draag ik altijd een schone broek, liefst donker van kleur maar in elk geval neutraal en een trui die niet fladdert, maar ook niet te strak zit. En zoals met dit weer een ruitersportjas die ook niet fladdert. Ik wil niet dat de instructeur afgeleid wordt door allerlei onzin als mooie setjes en felle kleurtjes, die moet op mij en mijn paard letten en hoe wij rijden.

Bij kinderen maakt het mij niet zoveel uit, maar geen felle kleurtjes om bovengenoemde reden. Als die in versleten kleren komen die maten te groot of te klein is prik ik daar wel doorheen, bij kinderen zie je niet aan de kleding hoe gemotiveerd ze zijn en niet alle ouders zien het nut in van behoorlijke rijkleding, of hebben daar het geld voor. Ik reed zelf als kind in altijd dezelfde, beige broek met vlekken die er onmogelijk uit te krijgen waren en die ik tot overmaat van ramp nog deelde met mijn zusje ook, laarzen die letterlijk 3 maten te groot waren maar niets kostten en een cap was overbodige geldvretende onzin volgens mijn ouders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 00:00

maar als iemand een fel kleurtje heeft of een steje hoeft dat och niet om te showen te zijn, maar omdat diegene dat mooi vind?
ik heb dus een rijbroek met spikkels en die vind ik cool, en die trek ik echt niet aan om te showen hoor, die trek ik om dezelfde reden aan als bv mijn beige broek

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 00:03

Als je die paarse bedoelt kom je er bij mij de les niet mee in. Deels omdat ik erdoor afgeleid wordt en deels omdat het een kleur is waarvan sommige paarden kunnen schrikken. In mijn lessen worden neutrale kleuren gedragen en als je dat niet wil zoek je fijn een andere instructeur. Zijn er genoeg. Niemand wordt gedwongen bij mij te lessen.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 00:05

Citaat:
Als je de les ziet als ideale plaats om je nieuwste setjes te showen kan je beter een andere instructeur zoeken, daar kan ik slecht tegen. Paardrijlessen zijn hard werken, en daarbij hoort werkkleding. Showen doe je maar in je eigen tijd, niet in de mijne.

:z

Je hebt les om les te krijgen, ongeacht wat jij aanhebt of je paard aanheeft!
De een vind een setje vallen onder de noemer netjes verzorgd en voor de ander geldt dit bij een zo donker, onopvallend mogelijke outfit. Zegt niets over de intenties of motivatie van de lesnemer, maar van alles over vooroordelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 00:08

idd, een goede instructrise kijkt naar ruiter en paard en maakt zich ( als t nodig is ) druk om die combinatie en niet om de kelding ;)
Van een nette rijbroek gaat je paard echt niet beter lopen als van 1 mey ruitjes stipjes, hartjes

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 00:10

Cinnepin schreef:
idd, een goede instructrise kijkt naar ruiter en paard en maakt zich ( als t nodig is ) druk om die combinatie en niet om de kelding ;)
Van een nette rijbroek gaat je paard echt niet beter lopen als van 1 mey ruitjes stipjes, hartjes

Klopt, en schrikken van felle kleuren heb ik hier nog niet mee gemaakt ;). Maar je hebt vast uitzonderingen.
De knalroze broeken zijn in de kleuter en beginnerslessen niet meer te tellen.
:+

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 00:11

Ik heb nergens gezegd dat het GEEN vooroordeel is van mijn kant, maar zo werkt het voor mij wel. Ik wil niet afgeleid worden door de nieuwste ruitermode voor paard als lesklant. Ik ben een mens, geen machine en heb zo mijn voorkeuren en antipathieen.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 00:11

Citaat:
Deels omdat ik erdoor afgeleid wordt en deels omdat het een kleur is waarvan sommige paarden kunnen schrikken.

Nou vind ik de genoemde pimpelpaarse broek ook wel het andere uiterste en het is niet eens een setje :P Word er ook een beetje dizzy van... Maar over smaak valt te twisten en gelukkig zijn we alemaal anders! :j Maar ik heb nog nooit een paard meegemaakt dat schrikt van de kleur van een rijbroek, daar zijn genoeg bakkabouters voor. Dat jij er persoonlijk 'niet tegen setjes kunt' en er door wordt afgeleid vind ik wel erg apart.
Laatst bijgewerkt door Nexus op 11-02-09 00:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 00:13

Lous schreef:
Anoniem schreef:

Klopt, en schrikken van felle kleuren heb ik hier nog niet mee gemaakt ;). Maar je hebt vast uitzonderingen.
De knalroze broeken zijn in de kleuter en beginnerslessen niet meer te tellen.
:+

:o heb zelf ook een knalroze, gelukkig draag ik die dan nie meer hahaha nee die zit nie lekker, ik krijg er op een 1 of andere manier schuurplekken van op mn bibsie :P
Maar idd heb wel eens een felgekleurde trui aan of jas of wat dan ook, mn paard heeft er nog nooit op gereageerd, andere paarden waarbij ik in de buurt kwam overigens ook niet :P

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 00:13

Ik ben echt alles behalve netjes bij de paarden. Trek meestal een toch al vieze rijbroek aan, mn oude grijze (waren witte) gympjes, en hup lekker door de bagger lopen. Sport is sport en geen modeshow! Alsof ze bij mountainbiken of voetballen om de zoveel tijd iets 'schoons' aandoen omdat het anders niet meer bij het team kleurt.

Natuurlijk is wedstrijd wat anders, maar gewoon lessen of lekker door de bossenrijden kijk ik echt niet neer op een vlekje meer of minder. Vind het juist wel stoer; OOK DAN pas laat je bij mij zien dat je er veel voor over hebt.

Kledinguiterlijk zegt niks, echt helemaal niks! Wij hadden (en hebben) het thuis ookniet zo breed, was al blij dat ik op paardrijden mochtmet een cap, versleten rijlaarzen en rijbroek. Kreeg toen een zwarte rijbroek die ik nu al zeker 3,5 jaar aanhebt gehad, reed vroeger ook in altijd te kleine kleding of juist weer te groot, of die vies was. Deed altijd dezelfde kleding aan naar paardrijden (waar ik me nu wel voor schaam) Terwijl de andere in mijn les 7 soorten rijbroeken hadden van 50 euro en dan ook nog allerlei merkleding aandeed met paardrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 00:14

mick75 schreef:
Ik heb nergens gezegd dat het GEEN vooroordeel is van mijn kant, maar zo werkt het voor mij wel. Ik wil niet afgeleid worden door de nieuwste ruitermode voor paard als lesklant. Ik ben een mens, geen machine en heb zo mijn voorkeuren en antipathieen.

maar als goede instructrise lijd kleding je toch ook niet af/. je let toch op paard en ruiter?

DJZ
Blogger

Hoi,

Ik ben ook echt NIET van de setjes...vind het meer geldverspilling dan dat het echt nut heeft. Bij mij lopen de pony's gewoon met een simpel, zo goedkoop mogelijk dekje wat zijn werk doet en meer niet. Geen peesjes of dergelijke dingen om de benen....Zelf rijd ik ook met rijbroeken die ik al meer als 5 jaar heb...als het maar goed zit ben ik al blij :D

Heb verder geen hekel aan mensen die wel met setjes rijden, hoor ;). Vind het vooral geldverspilling. Intussen 5 (of soms zelfs meer) verschillende setjes voor maar ÉÉN pony |o .....

vuurneon

Eerlijk gezegd vind ik het wel erg leuk om mijn pony te voorzien van een leuk dekje, dat is voor mij wel belangrijk :) Geen setjes oid want ik gebruik geen beenbeschermers en halster en touw zie je toch niet met rijden :=
Hoe ik er zelf uitzie maakt mij niet heel erg veel uit, kies niet een kleur rijbroek uit omdat het zo leuk bij het dekje staat. Ik trek gewoon aan wat schoon is :)

Elke keer dat ik van de paarden kom gaat wel direct de hele outfit in de was ivm allergie :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 07:55

mick75 schreef:

Mwah ik vind het een beetje veeleisend om je klanten te verbieden felle kleuren te dragen.
Paarden schrikken niet zo snel van kleuren , sterker nog paarden zien kleuren niet net zoals wij dat doen.

Fladderende kleren, helemaal mee eens, dat kan niet te paard.
Met jureren op een onderlinge wedstrijd straf ik die ruiters ook af met een lager punt voor verzorging met de uitleg dat losse kleding gevaarlijk kan zijn.

Ik geef al jaren les en heb nog nooit last gehad van mensen die felle kleuren droegen of felle bandages hadden of iets in die trant.
Een goede instructeur kijkt naar paard en ruiter, niet naar wat ze dragen.

Hoewel ik toe moet geven dat ik ook altijd kijk naar pasvorm van zadel en hoofdstel :P Maar dat is geen mode natuurlijk.

Verder zie ik bij de sportruitertjes graag wat strakkere kleding zodat houding beter te beoordelen is, en dus beter aan te werken is.
Een te grote bolle jas moeten ze van mij uittrekken als ze willen dat we aan de houding werken.

Overigens heb ik me wel een keer geergerd in mijn hele loopbaan... dat was een roze shirtje, maar of de kleur de boosdoener was...
De ruiter was een danig gezette dame, met een flinke voorgevel. Zij had een strak (te strak) roze shirtje aangedaan tijdens een zitles...

De rest laat ik aan jullie fantasie over, ze was het gesprek van de dag.

Maar goh in de 16 jaar dat ik lesgeef valt dat dus allezins mee , niet

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 08:36

Ik denk ook dat het persoon is gebonden, jaren geleden had ik geen geld om fatsoenlijke rijkleding te kopen, dus sleet ik twee oude rijbroeken, zwart en blauw. Had jarenlang dezelfde rijjas, en tot op het draad toe de kleren afgedragen. Toen wilde ik graag (jonger was ik) wat meer betere kleding.

Maar nu, eerlijk gezegd interesseert me dat niet meer, ik heb het geld ervoor, dus dat is geen probleem, maar ben denk ik te knieperig om het uit te geven, of te laks.. mmmm.. kan daar nog niet zo goed uit kiezen...

Ik betrap mezelf er ook altijd op dat ik uit laksigheid de hele dag in mijn 'oude' kleding loop.. Maar ja, s'ochtens voeren, paarden uitlaten, stallen uitmesten, en s'middags weer door de bagger en ze binnenlaten.... altijd even aaitje geven, en voor je het weet zit je weer onder de haren/kwijl/bagger..

Heb wel eens met mijn nette jas even 'snel' binnengehaald, vlug dekentje eraf en erop... en ja hoor.. mijn nette wollen jas, onder de haren en hooi.. dan blijf je maar plukken..

Aan de andere kant, als we met onze zaak, etentjes of andere dingen hebben loop ik er tiptop strak en netjes erbij als een echt 'zaken'vrouw..
Maar met rijden, ik wil dat het lekker en comfortabel zit, en daarbij, ik kan moeilijk setjes bij mijn vaquerazadel gaan doen.. hihihi.. past niet helemaal..En nee, ik pas er wel voor dat mijn kleren kapot zijn en fladderen, dat vind ik zelf ook niet nodig.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 09:46

Maakt mij niet uit, zolang mensen maar niet naakt op hun paard gaan zitten :D.

Zelf zorg ik voor correcte spullen maar de tijd van bandages die bij mijn dekje moeten passen, ben ik voorbij.
Nu ga ik voor snel en gemakzucht en goed.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 10:41

Bij mij verschilt het per dag hoe ik erbij loop. Soms zijn we helemaal in kleur (ik heb bijvoorbeeld een blauw dekje, blauwe peesbeschermers, blauw halster en blauwe trui voor mezelf) en soms loopt in wat ik het eerste uit de kast trek. Als ik iets nieuws voor mijn paard koop dan kijk ik naar de kwaliteit, prijs en of de kleur een beetje bij mijn paard past. En niet of ik zelf een bijpassende kleur trui in de kast heb liggen :D

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:24

Het is best leuk om alles het zelfde te hebben maar je gaat er niet beter van rijden! Maar ik vind het zelf wel leuk :+ Maar het is niet belangrijk. Het is belangrijker of alles goed past en lekker zit!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:28

Setjes ben ik helaas schuldig aan. Hert is een rare tic van mij *haalt schouders op*

Ik coordineer wel enigzins mijn eigen kledingkeuze met de kleur van het setje, want in het gewone dagelijks leven vind ik het ook prettig om niet voor aap te lopen :+

Ik koop echter geen kleding 'omdat het zo mooi bij dat-en-dat setje past'