Help! verzorgstertje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anniiekk

Re: Help! verzorgstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:35

Een 12-jarige kan al veel verantwoordelijksheidsgevoel hebben hoor, er zijn hier genoeg kinderen van die leeftijd in de buurt die de verantwoording op zich nemen.

Misschien snapt ze de ernst van haar fouten niet. Praat eens met haar en leg duidelijk uit wat er kan gebeuren als zij steeds dingen vergeet. Een checklist maken is ook een heel goed idee. :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:35

Ik zouj ook een lijstje maken, maar daarbij nog altijd zelf goed controleren bedoel het is jouw pony en jouw verandwoordelijkheid

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:23

Heb je het al met het verzorgstertje overlegt?
Ik zou in ieder geval wel iets doen, of erover praten (misschien met haar ouders erbij) of een soort van checklist maken ja :D

toetyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:24

Misschien even goed de consequenties uitleggen van geen dekens opleggen, niet goed gesloten deuren en wat ze nogmeer allemaal doet
Tja, voor de rest is het moeilijk moeilijk moeilijk

Succes er nog mee!

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:17

Zon white bord en dan alles erop wat ze moet doen. En dan kan ze er een vinkje voor/achter zetten als ze het gedaan heeft. en dan controleer jij het als ze klaar is en haal je de vinkjes weg voor de volgende keer. En ze er als beloning een leuk berichtje op het bord iets als goed gedaan ofzo.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:07

is het niet mogelijk om samen met haar af te sluiten? Een checklist is in dit geval niet te doen, omdat het dingen kunnen zijn waar je niet aan denkt. (als het halster niet was blijven hangen, had je er dan aan gedacht dit op de checklist te zetten bijvoorbeeld??). Met 12 jaar zijn ze nu eenmaal nog niet super verantwoordelijk, veel kinderen weten het dan nog niet allemaal helemaal goed.

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:06

Misschien een keer met haar en haar ouders erbij gaan praten? Dat maakt natuurlijk meer indruk op haar dan dat je de hele tijd zegt dat ze het de volgende keer niet moet vergeten. Als je een keer goed met haar gaat praten en haar uitlegt wat de gevolgen kunnen zijn dan wordt ze zich er misschien wat meer bewust van & dan zal ze toch wat verantwoordelijker moeten worden met jou paarden lijkt me...

Soofjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:31

Inderdaad een lijst maken met punten die ze neit moet vergeten en dan ergens in het zicht hangen zodat ze kan kijken of ze niks vergeet of als het weer gebeurd zeggen dat je toch iemand anders gaat zoeken als het zo door gaat.. Succes ermee!

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:26

Verantwoordelijkheidsgevoel verschilt wel degelijk per kind! Toen ik 12 was (ehm...nu 1 week geleden :o) had ik wel wat meer gevoel daarvoor dan dit meisje dus... Maar daar komt misschien ook nog bij dat ik al in de 2de zit, en dat meisje misschien in groep acht :=
Ik zou haar er een keertje goed op aan spreken, met een serieuze toon in je stem, en laten weten dat het er echt bijhoort. Maak samen een lijstje, en hang dat op op een plek waar ze vaak voorbij komt (stal van de pony, zadelkamer etc)
en laat haar alles afvinken

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:22

een checklist zoals al gezegd,
ik heb sinds kort een verzorgpony , en als je daar niet de stal dichtdoet, hooi geeft met poetsen enzo dan kan ie nogal vervelend worden :+
dus ik heb de 1e paar weken een lijstje gemaakt van wat moetik doen en nu is het automatisme.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:35

Een checklist zou handig zijn, en anders zou ik met de ouders overleggen en hen vragen of zij er bij kunnen zijn als hun dochter rijd. Zo kunnen de ouders controleren of hun dochter niets vergeet.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:31

fjordjes schreef:
Tja verantwoordelijkheidsgevoel is ver te zoeken bij een 12 jarige, dat begint pas bij iemand van 15. Een checklist lijkt me geen slecht idee.

uhu, dat is niet bij iedereen zo hoor.
Ik had op mijn 11e al een verzorgpaardje en daarbij vergat ik ook niets. Het ligt bij iedereen anders hea. :)

senoritakimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:28

Je kan ook zo'n schrijfbord met stiften ophangen. Daarbij kun je opschrijven de paar punten + het is ook nog handig als er ooits iets aan de hand is ofzo dat je het daarop kunt schrijven!

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:06

fjordjes schreef:
Tja verantwoordelijkheidsgevoel is ver te zoeken bij een 12 jarige, dat begint pas bij iemand van 15

Niet met je eens.
Ik ben ook 13 jaar,en erg groot voor mijn leeftijd en ik heb ook een verantwoordelijksheid gevoel. ;)

joyce_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:31

ik zou dat ook doen een chechlist maken.
zo geef je haar een kans en mocht het nog niet goed gaan, dan kun je altijd nog beslissen om iemand anders te zoeken ofzo,,

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 14:23

ponyparadijs schreef:
Ik vindt 12 jaar ook niet een leeftijd om alles zelfstandig te laten doen.
Op die leeftijd is het niet zo gek als ze dat soort risico's niet ziet!

Straffen is naar mijn mening niet de oplossing. Ik denk dat je haar gewoon nog met afsluiten moet begeleiden! Dus als ze klaar is samen gaan opruimen en zorgen dat alles volgens vaste regels verloopt.
Op die leeftijd is een ritme meer van belang als straffen!

Het verschilt per persoon. Zo heb ik 2 pony's gehad. Verzorgponys. Maar bij de ene heeft de verantwoordlijkheid helemaal op mij gelegen. Ok het ging te ver, ik moest op een geven moment het voer betalen. De eigenaressen kwam nooit en ze was niet te bereiken. Maar ik heb dit dan ook netjes gedaan. Ik ging elke dag naar de pony terwijl het een uur was fietsen. En toch ben ik nog maar 12.

Ik denk idd een cheklist een goede oplossing.

Aquilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:33

Ik zou echt niet weten wat je hieraan kunt doen.
Een checklist kan zo vergeten worden en een straf gaat denk ik ook niet helpen.

Misschien toch een verzorgstertje zoeken dat wél alles goed doet?

joyce_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:15

ik zou denk ik niet zo reageren door haar te straffen.
ze is nog zo jong maare misschgien is het wle goed om eens met haar ouders te praten. misschien moet er gewoon altijd iemand bij haar zijn om te helpen en de checken of alles goed is gedaan.
Princesje schreef:
Bijv. 'straffen' door haar dan een dag/week o.i.d. niet te laten rijden na zo'n actie. Of haar ergens min of meer mee shockeren? Moeilijk :\ ... misschien eens met haar ouders overleggen?

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:41

Ik heb niet alles gelezen wat hier staat.

Maar ik denk dat een lijstje inderdaad het handigste is.
Ook ik verzorg een paard, en ben wel eens geneigd wat te
vergeten. Dan hoor ik al door de gang roepen héé je hoofdstel!
En dan hangt het nog gewoon op de hanger naast te zadelsteun
hoor, geen gevaarlijke feiten maar toch, de dag erna is het vast
verdwenen :Y)

Tegenwoordig doe ik alles in vaste volgorde opruimen en nakijken.
Dus voordat ik weg ga loop ik alles na.
Deken op, halster af, hoofdstel, kappen en dergelijk opgeruimd?
Als jij nou zo'n lijstje ergens op hangt, dan kan zei misschien ook
die routine aannemen. Dus alles steeds hetzelfde doen. Dan
vergeet je na verloop van tijd niks meer...

lollypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 17:40

Oef vervelend, je kan ene briefje maken met alle punten er op die ze moet doen voordat ze naar huis gaat en als het dan nog eens gebeurd zal ik, als ik jou was echt duidelijk zeggen dat ze dan zou moeten
succes

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:33

mick75 schreef:
Een checklist maken en de eerste tijd die ook puntsgewijs nalopen, daarbij een goed gesprek voeren met haar dat het laten slingeren van spullen levensgevaarlijk kan zijn voor de pony. Ze mag dan jong zijn, maar ze moet wel begrijpen dat ze met een levend wezen werkt. En paarden zijn niet altijd even handig en vaak erg goed in zich bezeren op manieren die je praktisch voor onmogelijk houdt.

Als je het echt niet vertrouwt voorlopig er even bij blijven en samen alles nalopen, zodat er een routine ingebouwd wordt zeg maar. Een standaard volgorde. Werkt voor mij erg goed, maar als ik door omstandigheden niet mijn standaard volgorde kan hanteren (het regent pijpenstelen en alle binnenpoetsplaatsen zijn bezet of alle kruiwagens in gebruik) vergeet ik ook gegarandeerd dingen.

Dat zou je kunnen doen met haar. Verder kun je ook even praten met haar ouders en vraag aan haar ouders of ze eerste keren erbij wilt zijn. Dan kunnen ze samen checklist doornemen als je er niet bent. ;) Want anders kun je net zo goed zelf je eigen pony verzorgen als je haar steeds moet begeleiden.

En anders wordt het toch tijd voor wat oudere verzorgster die ook lief is voor je pony, maar met meer verantwoordelijkheid.

kiwiski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 18:41

gewoon een checklist maken is wel goed, en dat ze alles aanvinkt.
=) dan gaat het vast wel lukken. als het niet lukt, en ze maakt nog steeds dezelfde fouten, zou ik een andere oudere verzorgster zoeken.
hoe gaat het nu dan?

groetjes & succes!

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 06:27

Ambrasoft schreef:
fjordjes schreef:
Tja verantwoordelijkheidsgevoel is ver te zoeken bij een 12 jarige, dat begint pas bij iemand van 15. Een checklist lijkt me geen slecht idee.

uhu, dat is niet bij iedereen zo hoor.
Ik had op mijn 11e al een verzorgpaardje en daarbij vergat ik ook niets. Het ligt bij iedereen anders hea. :)

Sommige mensen zijn ook wat chaotischer, misschien vergeetachtiger dan anderen. :) Ik denk niet dat dit opzet was namelijk.

Lois1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:51

Ik zou voor een checklist gaan;)

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:29

Een checklistje maken die ze kan aanvinken?