Wat is de definitie van een wedstrijdruiter?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 22:44

Tja.... wedstrijdruiter... leuk woord, maar mij zegt het helemaal niets Haha!

Kijk.... over een maand of 5 ben ik van plan een eigen paard aan te schaffen... mijn plan is om dat paard te starten in de endurance, daarvoor moet hij behoorlijk goed getraind worden (vooral als het een jong paard betreft) om de wedstrijd goed uit te rijden. Eigenlijk ben je tijdens de training al bezig met een wedstrijd te rijden... elke keer als je weer een buitenrit maakt van bijvoorbeeld 30 kilometen kun je kijken of je goed 'binnenkomt'... lukt je dat elke keer weer en je kunt dat 1 keer laten zien op een endurancewedstrijd ben je in mijn ogen al een wedstrijdruiter omdat je je paard al naar een bepaalde wedstrijdniveau hebt 'getild' want je weet dat je een wedstrijd goed uitrijdt ookal is het een buitenrit geweest....

Enneuh... een wedstrijd is toch een competitie? Dat hoeft toch niet op topniveau? Haha! Een onderlinge wedstrijd van de plaatselijke falabella-vereniging is toch ook een wedstrijd? Daar komt ook een nummer één uit tenslotte.... Het is dus maar betrekkelijk in mijn ogen... aan een wedstrijd doe je gewoon mee om te kijken hoe ver je gevorderd bent IMO Lachen

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 23:03

Percy schreef:
Soms heb ik het idee dat de ruiter die puur wedstrijdgericht rijdt met zijn of haar paard een beetje neerkijkt op mensen die andere discipline's van de sport beoefenen (en ja, daar hoort ook buitenrijden bij, dat valt ook niet altijd mee Knipoog ) terwijl de (semi)professionele ruiters dat blijkbaar niet nodig vinden/hebben..

Ik rij puur wedstrijdgericht en ik kijk juist helemaal niet neer op mensen die dat niet doen. Mijn rijd paarden voor de kost en ik maak ook buitenritten, natuurlijk, da's toch heerlijk. Lekker het zonnetje op m'n kop. galloperend over de heide en er dan ook nog voor betaald worden. Ik ben juist een voorstander van het in dew bossen rijden, De paarden vinden het fijn, ze kunnen even zo hard galloperen als ze zelf willen, wat natuurlijk in geen een bak mogelijk is, en ze zien weer allerlei spannende dingen, waar ze ook weer van leren.
en over dat neerkijken op anderen, dat valt denk ik best mee, maar als een proffesional op concours is met een vrachtwagen vol paarden, dan heeft hij/zij vaak geen tijd om tegen iedereen goededag te zeggen of te glimlachen...

Merel Blom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 23:13

schoentje"]
[quote="Percy schreef:
en over dat neerkijken op anderen, dat valt denk ik best mee, maar als een proffesional op concours is met een vrachtwagen vol paarden, dan heeft hij/zij vaak geen tijd om tegen iedereen goededag te zeggen of te glimlachen...

hm, tuurlijk kan het een keer gebeuren dat je het zo druk hebt dat je niet gedag zegt. Daar komt bij dat ik meestal vooral gedag zeg naar de mensen die ik ken of waarvan ik weet dat ze ene hoge positie hebben( want dan kennen ze jou meestal wel). MAar ik denk dat niemand tegen iedereen op een wedstrijd gedag zegt. Zeker niet idd als je 5 paarden bij hebt( niet dat k prof ben hoor)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 23:16

Ik heb meer knollen mee, gekkenhuis dus! en als je dan een iemand vergeet goeiedag te zeggen, om dat je het te druk hebt, heb je meteen de stempel arrogant...
Maar ik ben gewoon een beetje verlegen!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 00:03

Als je "wedstrijdruiter" in de negatieve zin bedoeld dan zie ik het als iemand die alleen in de bak rijdt, met bandages en alles compleet in kleur, paarden die nog nooit een boom of een grassprietje hebben gezien. En die dan lopen te mopperen als het beestje van een vogel schrikt.
Die minimaal eens in de week een wedstrijd heeft, clubgevoel niet kent en neerkijkt op recreatieve ruiters of mensen/paarden die minder aanleg hebben.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 00:08

Ik heb het ook niet over gedag zeggen op wedstrijden. Als iemand druk bezig is met de paarden klaar maken dan is het natuurlijk vrij storend als je de hele tijd op moet kijken omdat er mensen groeten.
Eigenlijk heb ik het helemaal niet over IRL maar meer over het internet en dan niet specifiek bokt maar alle paardenfora.

Op paardenfora wordt er namelijk wel een behoorlijk onderscheid gemaakt door sommigen tussen de ruiters die wedstrijden rijden en diegenen die dat niet of mondjesmaat doen. Iets wat in het echte leven veel minder is. Over professionals heb ik het al helemaal niet. De enige professionals die ik ken zijn trouwens springruiters.

Overigens betrek ik het ook niet op mezelf, het valt me gewoon op. Ik voel me prima bij wat ik doe en voel me echt niet gediscrimineerd:D

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 01:53

Maarten schreef:
over een maand of 5 ben ik van plan een eigen paard aan te schaffen... mijn plan is om dat paard te starten in de endurance, daarvoor moet hij behoorlijk goed getraind worden (vooral als het een jong paard betreft) om de wedstrijd goed uit te rijden. Eigenlijk ben je tijdens de training al bezig met een wedstrijd te rijden... elke keer als je weer een buitenrit maakt van bijvoorbeeld 30 kilometen kun je kijken of je goed 'binnenkomt'...
Offtopic:
Ik mag toch wel hopen dat je met een jong paard juist NIET behoorlijk gaat trainen in de zin van veel kilometers maken? Verward