paard verkopen aan een beginner?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:17

knooopje schreef:
en daar komt dan iemand op met haar dochter van 13 die al 5 jaar op de manege rijd......of iemand die 10 jaar geleden voor het laatst gereden heeft,laatst ook hadden we een 4 jarig groot dressuur paard...meisje zo van de manege.....rubbere laarsjes...paard 172 meisje 160,paard 4 weken zadelmak,ze kon er al niet opkomen....

Ik ben ook niet de grootste (1,57) en ook niet de zwaarste, heb altijd les gekregen op een manege, op manegepaarden en sinds een
jaar krijg ik ook meerdere jongere paarden onder mijn kont, kleine én grote. Ik had vorig jaar ook nog gewoon rubberen laarzen en sinds
een tijd heb ik nu ook mijn eigen groene jonge huur pony, dus het maakt niet uit of je van de manege komt, of het met de paplepel
hebt in gekregen.. ;)

Niet verkeerd opvatten hoor, maar vind dat er wel even duidelijk gemaakt mag worden dat niet alle manege-ruiters alleen maar mensen
zijn die braafjes hun rondje hobbelen..[/quote]
Ik heb 3 jaar lang jonge en onervaren paarden doorgereden met mijn aanbiedingsschoenen en chaps, toen waren ze op en hebben we ariats gekocht en mn oude chaps gehouden. Mijn laarzen zijn nog steeds rubber (oke met een leren bovenstuk :+ ) En het moment dat ik een eigen paard kreeg reed reed ik ook nog steeds een paard voor de manege. Inmiddels heb ik al 9 maanden mijn paard, komen er ladingen spullen voor haar binnen en rijd ik nog steeds met mijn oude chaps of rubberen laarzen.
Ik vind dat je daar niet op moet afgaan. Mijn paard is 1.55 en ik 1.65 en dat vind ik al groot. Ik had ook moeite met op het paard van mn stalgenoot te komen (paard is 1.65-1.70). Betekend dat dat ik minder kan rijden?

het gaat niet alleen om de rubbere laarzen maar om het hele plaatje,de vragen die worden gestelt...
b.v.ik haalde de sper riem eraf,en ze vroeg waarom haal je dat er af,dus ik leg uit waarom,vraagt ze hoe heet dat riempje?
en als je niet snapt wat een voetje is,en achter het zadel gaat zitten....sorry hoor,maar dan ben je niet toe aan een grote frisse 4 jarige net zadelmak.ik moet eerlijk bekennen(en dit is echt waar!)de volgende dag verkochten wij het paard aan een meisje met.....ja ja rubberen laarzen,en het kruis van haar rijbroekhing zowat op haar knieen,ik dacht al ow jee word weer niks,maar sturen wat dat meisje kon!ik vind het altijd nogal eng,met een jong paard en mensen die je niet kent gaan er dan op,je weet niet hoe iemand rijd,en stel er gaat er 1 op de kop af dan ben ik vrantwoordelijk!en het hoeft helemaal niet de schuld van het paard te zijn!

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 21:34

ja je heb ze er bij 8)7

noordje

Re: paard verkopen aan een beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 07:24

ik denk dat er ook een stukje gevoel meespeelt.
Handelspaarden is een heel ander verhaal,maar als je een paard wil verkopen waar je echt wat mee hebt,dan zoek je natuurlijk wel een geschikt baasje uit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 07:28

ik stuur mensen net zo makkelijk weg.......... waarom zou je je die ongein op je hals halen......... peerd krijg je toch weer terug OF kapot OF stout....... en dan heb jij het gedaan......

Nee hoor, stuur ze gewoon door naar de volgende :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:24

Ga helemaal met KiWiKo mee, paard gaat no-way weg naar iemand die er niet mee aan de gang kan. Wil wel dat de kwaliteiten van het paard tot z'n recht komen en dat het beest niet binnen 3 maanden weer op de stoep staat met allerlei smoesjes. :)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:26

Wij hebben onze drie en een half jarige Engels Volbloedruin verkocht een meisje wat niet zozeer een beginner was maar wel jong en heel zachtaardig en een behoorljike medische geschiedenis.

Zij is een schat van een meisje en klikte geweldfig met het paard.

Iedereen wist het weer hoor:"Jaaa, da's een jonge Volbloed, te link, blabla, is dat niet die ene die van de slager komt, zus en zo.." :Z

Als de combi past is er niks mis mee. Goede zorg en liefde kunnen door een beginner soms heel goed geboden worden. ;)

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:34

Ik zou als ik mijn paardje ooit zou moeten verkopen, het niet zo erg vinden als er iemand is die op de manege heb gereden, mits die persoon wel een beetje kan rijden natuurlijk!
Iedereen heeft het moeten leren, en de een moet dat op een manege doen, en de ander gewoon thuis. Maar ik zou mijn paardje niet verkopen aan een buffel van rond de 100 kilo, die samen met zijn vriendinnetje lekker wilt rond hobbelen.

Hoop echt dat ik mijn paardje nooit weg hoeft te doen, maar als het door omstandigheden dan toch helaas zo moet zijn.
Gaat hij niet eerder weg, of hij moet een super huisje hebben gevonden, met super eigenaren.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:47

op welke stal staa je eigenlijk? :) want ik zag dat je in assendelf woont, en ik woon zelf in krommenie :o

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:52

-> PP

Saaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:53

Ik zou het ook niet kunnen :) maar, als je denkt dat ze der goed zullen verzorgen enzo, zeker doen! ;-)

beechy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:53

Hihi, ik ben toevallig zo'n manegeruiter die net haar eigen paard heeft gekocht :)
Mijn vriend heeft altijd wel eigen pony's gehad en nu hebben we samen dus onze eiegen.
Ik moet eerlijk zeggen dat we bij best veel paarden zijn wezen kijken/informeren en dat we maar 1 keer te horen hebben gekregen: liever niet denk dat ie te moeilijk is voor jou...

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:03

plientjedres schreef:
nou vraag ik mij dus af, zouden jullie je paard aan zo iemand verkopen?
ben heel benieuwd namelijk of ik de enigste ben die zich hier dood aan iriteert :x
dus brand maar los!

Ik heb erg hartelijk moeten lachen om jouw topic opening, zoals je de kijkers voor je te koop staande paard beschreef.... :D
Maar hoe spijtig ook, ik deel je ervaringen....

Heb op dit moment een geweldige tinkerruin van 8 jaar te koop staan, de gemiddelde mens die voor een tinker wil gaan is volgens bij op zoek naar een speelgoedpaard wat je mee naar bed kunt nemen := of die toch beter voor een hamster kunnen kiezen.

1) Zo reageerden er mensen die voor een kind van 10 jaar, wat nu 3 jaar op de manege lest. Huh? ja een ervaren ruiter.
2) Een amazone midden twintig, die weer op zoek was naar een eigen paard en door het verdriet van het verlies van haar vorige prompt tot over de 100 kg schijnt te wegen...en tuuuuurlijk op dieet gaat.
3) Een stel waarvan manlief aangespannen rijdt en de dame in kwestie al 14 jaar dressuur rijdt....en zo nu en dan nog wel een leuke oefening in de bak wil kunnen doen, maar geen wedstrijden meer ambieert en liever buiten rijdt nu. Beide zoeken die mix in 1 paard...
Stapt zij op het paard voor proefrijden (nadat ie voorgereden is door de vaste amazone)...zit als een zak aardappelen op het paard....
fors te drijven bij iedere pas met haar benen, en beweegt haar handen alsof ze als dirigent voor een orkest bezig is......en ik maar zoeken naar die dressuur amazone met 14 jaar ervaring.......mwaaaaaah :D . Na 3 rondjes op een super 'not amused' paard, zegt ze ik vind hem voor zijn 8 jaren te groen qua dressuur... _O- Ik pieste zowat in mijn broek van het lachen....

Nou dat belooft nog wat voor de volgende kijkers....tjonge jonge ik hou mijn hart vast. En ja ik heb echt een heel brave lieve tinker, geweldig voor de koets, verkeersmak etc...maar je moet wel ervaring hebben om hem duidelijk te maken wat jij van je wil. En het is er geen die je moet aanduwen...en hij is geen pluche knuffelbeest, integendeel..een prima paard!. Je weet wel..... :P

Bedroevend....eigenlijk.
En nee ik verkoop in dergelijke gevallen mijn paard dus NIET aan hen.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:09

O jee, hoe ken ik dit soort verhalen!!! :( Zo heb ik ooit eens een 3 jarige haflinger van 1.35 die nogal eigenwijs was (tja jong en ingereden als boscrospony voor en door manegeruiters), verkocht zien worden aan een meid van ruim 90 kilo en ook goed lang. De pony kwam een jaar later weer op stal, graatmager en dat meisje maar zeggen dat hij nu zo braaf was. Tja, dan zakt mijn broek af.
Manegeruiters die inderdaad een jong paard (liefst hengst) kopen en dan denken dit met 1 lesje per week wel aan kunnen.
Zware mensen die een te kleine pony kopen en ook kleine mensen die met een jong ding van over de 1.70 aan komen. |(
Ik kan legio verhalen noemen. Ik heb net mijn eigen paard verkocht (baal er nog steeds van) en heb duidelijk in de advertentie gezet om wat voor type paard het gaat. Groot, grapjurk, wakker etc. Het is een paard dat je echt aan het werk moet houden. De reacties die ik daarop kreeg kan je ook een boek over schrijven. Oudere mensen die hem op de wei zetten en in het weekend graag 3 uur willen gaan rijden, maar dan moet hij wel kuikenmak zijn. Mensen die verliefd werden op de foto en geen geld hadden of eerst hun oude paard moesten verkopen, jonge kinderen voor hun eerste paard. Iemand die voor weinig geld een wedstrijdklaar paard verwachtte. Echt om te huilen en ik heb dus ook heeeeeeeeeeel vaak nee verkocht en mensen ook niet langs laten komen. Ik weet toch al waar dat op uitloopt: ELLENDE en gezeur naar mij toe. Want ik ken mijn paard en weet dat het dan ook onherroepelijk fout gaat.
Nu is hij verkocht overigens aan iemand die hem niet direct kan betalen, maar via de mail klonk het al helemaal leuk, meisje kan leuk rijden en proefrijden ging goed en ik ben er net geweest om haar thuis even op gang te helpen en nu gaat het met rijden ook helemaal goedkomen. Ik heb nu een gerust hart en weet dat hij het goed heeft en dat heb ik liever dan meer geld en willekeurig welke ruiter! :7

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:12

Ik zou mijn paarden ook niet aan een leek verkopen.
Ze moeten er wel enigzins verstand van hebben en er mee om kunnen gaan.

Ik vind de grens van 70 kg wel erg streng en niet geheel terecht, want paarden kunnen een behoorlijk gewicht dragen.
Ik ben zelf ook zo'n 80 kg en ben 1.83 m lang.
Maar uiteraard stap ik ook niet op een kleine pony. ;)

maaike85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:28

Ik ga in het voorjaar ook mijn oudste paardje (moeten) verkopen. En die gaat écht ook niet zomaar met de eerste de beste mee. Het is een prima paard, loopt M1 dressuur en L springen, maar is verder niet de makkelijkste.

In het springen gaat ze standaard veel te snel. In dressuur is ze thuis braaf, maar durft op wedstrijd ook al eens te stressen. En in de winter moet ze heel vaak bereden worden, of ze verandert in een monstertje.

Al zou een beginner het dubbele bieden van wat ik ervoor vraag, dan nog verkoop ik haar niet. Dat is namelijk om problemen vragen. Dit paard heeft een gevorderde ruiter nodig met een eerlijke, maar toch consequente hand, anders wordt ze gewoon gevaarlijk. Zolang ik niet zo'n ruiter voor haar vind, blijft ze bij mij.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 18:36

iloonaa ik stond op de delft en sta nu aan de dorpstraat ff voorbei de akere.

tinkerlady ik heb dit ook echt vaak gehad toen mijn paard te koop stond.
wat me ook echt vebaasde was dat er veel mensen een afspraak maakten en gewoon niet kwamen.
of echt met een vresselijk belabberde k*t smoes hadden waardoor ik op het laats m'n paard eigenlijk uit de verkoop gaan halen.
echt heel triest |(

ikkedus dat had dus de haf bij ons kunnen zijn,maar ik snap de koper ook niet hoor.
dat snap je zelf toch ook wel dat dat niet kan :(

maaike85 wens je alvast heel veel succes, echt je komt dingen tegen }:0

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:50

Ik heb het omgekeerde meegemaakt (wel geen beginner maar ter illustratie). Ging kijken bij een paard, prachtig beest. Mensen gevraagd om voor te rijden, prachtig paard mooie gangen. Ik erop, bleek beestje toch een beetje te goed te zijn zeg maar :o Ik zag het niet zo zitten, zocht een iets minder fel paard. De meneer was stomverbaasd en bleef maar zeggen dat het zo'n geweldig paard was. En ik maar zeggen 'ja met het paard is niks mis, maar iets te pittig voor me' Hij begreep er echt helemaal niks van. Gelukkig begreep zijn vrouw het wel :)

Ik zou aan een absolute beginners mn paard niet verkopen. Je toch een goed gevoel aan de koop overhouden. Als ze al niet weten hoe een zadel op... Een manegeruiter mag over het algemeen dan niet zo ervaren zijn als ze zelf denken je moet toch ergens beginnen.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:41

je hebt het niet altijd voor het kiezen (evt. doorverkoop enzo) maar ik heb ook echt naar de mensen gekeken idd bij de verkoop van Sya. Er waren ook al andere mensen die haar wilde hebben maar daar had ik gewoon geen goed gevoel bij en heb dat toen niet gedaan. Ben er nog steeds super blij mee omdat Sya het echt niet beter had kunnen treffen!

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:56

Nee,
ze zouden alleen weggaan, uit pure noodgeval :)

baronnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:33

Nee, ik moet zeker weten dat hij goed terecht komt. en hij goed verzorgt wordt daarzo..

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:21

euhhh... hoezo buffels??? dan ben ik ook een buffel met mijn 95 kilo's (wordt momenteel aan gewerkt)!

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 18:20

ik weeg ook 85 maar wij hebben wel de ervaring om soepel met de beweging en van onze paarden mee te kunnen gaan.
+dat jij een paard heb en geen pony van nog geen 1,40 :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:21

Persoonlijk heb ik liever een zwaar persoon die goed meezit, dan een lichtgewicht die het paard in de weg zit.............

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:22

ohw sorry :o? :x :7 dan is het zeker wel wat te veel van het goede jah!
maar ik snap niet dat sommige mensen dat gewoon niet door hebben!

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:03

een jaar geleden hebben we myn zus haar shet verkocht, omdat ze er zelf te groot voor werd.
Komt er zo'n kind proef rijden blijkt het megadik kind te zijn (heb niks tegen dikke kinderen) en die wilt op een shetlandertje gaan zitten. En toen hebben we gezegt: onze pony moet door een kleiner iemand gereden worden. Dat kind helemaal beledigd.
Daarna kwam er een moeder met een meisje van 2 !!!!!!!!!!!!!!!!
en die zet even haar baby op onze shetlander, nou dat werd het natuurlijk ook niet.
en 3 maal is scheepsrecht, inderdaad, er kwam zo'n klein schattig meisje en die vroeg heel lief of ze op Termi (shetlander) mocht rijden en ze vroeg of ik en m'n zus wilde kijken of ze het goed deed met poetsen en opzadelen. En voordat ze opstapte vroeg ze of ze echt niet te groot was voor die shetlander. En toen ging ze rijden en dat zag er zo lief uit en Termi deed helemaal lief. En toen ze klaar was met rijden vroeg ze of ze onze paardjes allemaal een worteltje mocht geven. Nou dat meisje werd het natuurlijk, Termi was gelijk helemaal weg van dat kind (of het lag aan de worteltjes ^^. )

maar over dat 2e geval, soms snap ik echt niet wat mensen bezielen om hun kind op hun 2e al een paard te geven. Die kinderen kunnen dan nog amper lopen!!!