Mijn ouders willen stoppen met de paardenpension:(

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxmyrtheexx

Re: Mijn ouders willen stoppen met de paardenpension:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 12:16

Het voer licht allemaal redelijk dicht in de buurt gelukkig. Dus dat is opzich het probleem niet. Een uurtje eerder naar bed zou betekenen dat ik om 8 uur me bed in moet, want kga nu al om 9 uur naar bed. Dat betekend dus dat ik na de paarden voeren 's avonds mijn bed in kan duiken, want wij eten meestal laat ivm met mijn moeders werk.

Het scheeld idd wel als je tussendoor de drollen er een beetje uitschept en dat proberen we ook wel zoveel mogelijk te doen.
Ik heb het er nog met mijn ouders over gehad en gezegd dat ze mij ook eens wat vaker de stal uit moeten laten mesten en toen zeiden ze dat ik het dan ook wat vaker mocht aangeven, dus dat ik dan bijv. zeg dat ik morgen de stallen wel uitmest. Daar hadden ze wel gelijk in. Dus dat ga ik nu ook proberen.
Oja we mesten elke dag de stal uit.

Waarom ik naar Oostenrijk verhuis ben is een lang verhaal en er zijn veel redenen, maar het belangrijkste was wel dat we wat levenskwaliteit terug wouden hebben, want mijn moeder werkte veel, mijn vader nog meer, ik ging overdag na school, daarna vaak werken en daarna ging ik naar mijn vrienden, dus we leefde allemaal langs elkaar heen. Of we hier het geluk hebben gevonden weet ik niet. Ik denk dat overal waar je bent, je wel dingen mist. Mijn moeder is best wel vaak depressief en dan mist ze haar moeder en mijn broer enzo, en voelt ze zich alleen, omdat ze hier niet veel mensen kent enzo. Dat vind ik opzich best wel moeilijk, want soms krijg ik daardoor het gevoel dat ik op haar moet passen en dat ik meer haar moeder ben, want zij wil zelf vaak niet toegeven dat ze zich slecht voelt. Maargoed, ik denk niet dat ik terug zou willen. Ik heb hier meer de ruimte om me heen en als ik me rot voel kan ik gewoon gaan paardrijden en dan word ik weer helemaal rustig. Ook een van de redene waarom is dus zo graag met paarden bezig ben. Gewoon me volledig daarop concentreren en nergens anders meer aandenken.
Ook een van de redenen is het klimaat en de rustige manier van leven.
Voor de rest moet je idd maar even op de site kijken, daar is ook een weblog naar toe gelinkt.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:50

Misschien verzorgers zoeken? Dat die dan een keer gratis op je paardje mogen rijden ofzoiets als ze hun best doen ;) Vinden veel meiden nog leuk ook!

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 17:19

die mentaliteit ligt hier tog redelijk anders. iets doen betekend vaak geld ervoor terug krijgen.. niks hier is gratis., zelfs als er ergens een kopietje van gemaakt moet worden betaal je daarvoor:S:P maarja, we proberen het denk ik nog maar even zo en als het niet gaat kunnen we daar ook nog naar kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:23

Neem je moeder mee met paardrijden, wordt ze ook rustig van. Spreek vaste dagen af dat jij uitmest.

Overigens kan je, als je er gevoelig voor bent, van bergen depressief worden.

Ik heb in Zwitserland gewoond, dus ken de mentaliteit wel zo een beetje. ;) Kop op.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 09:50

mijn moeder rijd normaal gesproken ook, maar zij is nog niet ervaren genoeg voor buitenritten en we kunnen alleen in de zomer lessen, omdat daar alleen een buitenbak is. Zelf hebben we nog geen rijbak, willen we wel maar is nogal duur. Dan moeten we minimaal 10 000 euro betalen, omdat we ook drainage enzo moeten hebben en dan is het ook alleen nog maar een buitenbak.
Ze is ook heel angstig, omdat ze er een keer bijna afgevallen is en ze heeft een hele tijd niet gereden (bijna een jaar), omdat ze gevallen is met schaatsen en een scheur in haar schouderbot heeft gehad. Dus ze moest weer helemaal opnieuw beginnen.
Hopelijk is de sneeuw snel weg en kunnen we weer gaan lessen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:16

je zou zowiezo een ondergrond kunnen nemen wat minder onderhoudsintensief is.
Mijn paardjes hebben op een stal met stro en een stal met vlas gestaan. En het vlas was toch een stuk minder intensief! elke dag de drollen eruit en 1x in de week de natte plekken. In plaats van elke dag de halve stal uitmesten (ik heb een hele grote viespeuk)

Tja, en zelf meer doen, maar dat hebben al meerdere voor mij gezegd :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:21

In ieder geval zorgen dat je je eigen paarden uitmest.
Dan hebben je ouders nog maar 2 paarden die ze uit hoeven te mesten.
Smorgens alleen wat drollen vissen en als je thuiskomt uitmesten.
Evt op vlas, scheelt best werk.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 19:19

maar vlas is wel duurder ofniet?
ik probeer nu zoveel mogelijk te doen, het is soms wel zwaar maar het werkt wel.
Het vervelende is dat het met mijn moeder eindelijk weer een beetje goed ging met haar rug en nu hebben mijn ouders afgelopen dinsdag een auto ongeluk gehad.. Het sneeuwde behoorlijk en toen is in een bocht een tegenlicher aan het glijden gekomen en is bij mijn ouders ingereden. Mijn moeder heeft daardoor pijn op haar borst gekregen door de klap van de gordel, maar verder niks aan over gehouden en verder is de auto dan kapot. Ook niet fijn, maar godzijdank vergoed de verzekering dat. Ik had me kapot geschrokken, ik had op school gezeten en mijn batterij van mijn telefoon was bijna leeg dus ik had mijn telefoon uitstaan en pas in de bus weer aangezet en toen las ik dat smsje, ik gelijk gebeld. Maargoed, ik ben allang blij dat er niks ergers is gebeurd.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 10:13

Poeh gelukkig is alles nog goed met je ouders zeg!

Vlas is wel (wat) duurder in aanschaf dan stro, maar je verbruikt er stukken minder van en de mestafvoer is ook veel minder.
Daarbij neemt het heel veel vocht op, stukken meer dan stro, dus je stallen zijn droger en schoner :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 11:21

russel schreef:
Ik vind het wel wat hoor, om 6.00 op laten staan als je nog schoolgaand bent, ook je huiswerk en als jong mens heb je veel slaap nodig.

Ik vind het wel meevallen. Had zelf vroeger een krantenwijk (4 uur mijn bed uit), dan naar school, twee keer in de week 's middags in een winkel waarvan een koopavond en de andere dagen naar stal, zaterdag ook 8 uur in de winkel. Was best te doen. Heb nu eerlijk gezegd meer rust en slaap nodig dan toen (en nu ook een beetje verwend geworden heel eerlijk gezegd).
Vier paarden moet goed te doen zijn, is geen gigantisch grote stal tenslotte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 11:40

Ik persoonlijk vind het sneu dat de dochter het werk nu naar zich toe trekt. Paps is zo klaar met de stallen, dat is een kracht daar kan je als meid niet tegen op. Ik vind nl dat moeders dat niet hoeft te doen als ze ook nog niet helemaal fit is. De vrouwen kunnen het lichtere werk doen, het voeren, voer klaarzetten, aanvegen, buiten zetten en binnen halen van de paarden. Water brengen naar de paddock, eventueel hooi voeren in de paddock. Die werkzaamheden kan je verdelen over de dag.

Dan pas vind ik de werkverdeling pas eerlijk. ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 11:55

Maar ik begrijp dat de ouders de stal niet meer willen en de dochter het wel wil houden.
Ik heb zelf vier paarden staan, op houtkrullen, het grondig gedetailleerd uitmesten kost me een kwartier per stal gemiddeld. Als je ervoor kiest om bijv. door de week vluchtig uit te mesten en in het weekend de stallen grondig te doen, zou je met een half uurtje klaar moeten zijn, wel heb je dan in het weekend wat meer tijd nodig. Strostallen zijn natuurlijk wel zwaarder en tijdrovender dan houtkrullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:11

Als ik een pensionstal huur, wil ik wel dat er elke dag grondig uitgemest wordt. Overigens doe ik er langer over. Idd de drollen heb ik zo te pakken, maar als ik de natte plek moet uitscheppen en dat doe ik regelmatig, niet elke dag, dan ben ik wel langer bezig en dat vind ik telkens weer een zware klus, die plakken van de bodem steken en op scheppen vind ik best zwaar en als ik dat met 4 stallen moet doen ben ik lang bezig. Ik heb zo 3 kruiwagens per stal en dan met die zware kruiwagen naar de mesthoop, omhoog rijden, oef ik verfoei het vaak, kruiwagen die half omvalt, ik die kukel in de mesthoop, dat gelukkig niet dagelijks :+ , maar gebeurt mij wel.

Nu met die bevroren grond, is dat ding bijna niet recht te houden...

Ouders willen er mee stoppen omdat ma het te veel werk vind, ik vind het nogmaals dat paps de stallen moet doen en mams de rest. Zo was het ook in het pension waar mijn paard stond.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:45

Hihi, ik zie het plaatje voor me :D Ik doe mijn stallen ook precies zelf, heb een hekel aan vieze stallen dus ook de natte plekken eruit, de pony en de hengst zijn 1 kruiwagen, de ruin en de merrie zijn er 4 a 5. Maar het valt goed mee, de drollen pak ik met de mestboy of de riek, de natte plekken schep ik uit. De rest even door elkaar, egale laag op de bodem en dan nieuwe krullen erover. Ik ben met uitmesten, twee keer voeren, voer klaarzetten, pony water geven, vegen en het rijden/longeren/afstappen van Wrangler erbij in totaal zo'n 5 uur kwijt voor vier paarden. Mesten is daar een uur van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:10

Ja, best veel tijd gaat er in zitten en dan nog puf om te gaan rijden....Maar dat komt omdat we pietje precies zijn.

De buuf op het pension die liep even door de stal en zag een stuk of 5 hopen liggen en zei, ''óooo dat is nog redelijk schoon, dat zie ik morgen wel" :D Dát kan ik dus absoluut niet.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:23

Ik haalde altijd alle hopen eruit en 1x in de week de natte plekken... Bij ééntje een echte smeerpoest waren nooit hopen te vinden (met geluk 1) en daar moest je regelmatiger uitmesten omdat het geheel er gewoon ranzig uitzag (vlas, bij de weg)

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:26

De stal van mijn ex-bijrijdpony werd 1x per week grondig uitgemest en zelf schepten we altijd even de zichtbare hopen eruit. :)

Ik zou inderdaad proberen betere afspraken met je ouders en met de pensionklaten te maken.
Zou zonde zijn als jullie de handel nu zouden stoppen, het is toch een bijzonder iets vind ik. :)

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 10:15

mijn vader heeft eerlijk gezegd niet zoveel met dieren en van hem hoeft het allemaal niet met de paarden.. het was de bedoeling dat mijn moeder en ik het zouden runnen.. in de zomer lukt het goed, want dan heb ik ruim 2 maand vakantie (woon op het platteland dus ze hebbe hier iets langer vakantie om te helpen op de boerderij) Het scheeld dan ook dat er geen sneeuw ligt en alles.. maar in de winter is dat zwaarder, en mijn moeder schijnt dus behoorlijk gevoelig te zijn voor kou, het slaat snel op haar spieren en sommige plekken op haar been zijn bevroren geweest.. (ja dat kan) ik probeer zoveel mogelijk nu over te nemen enzo, want me moeder heeft haar borstbeen en ribben zwaar gekneusd door het ongeluk dus dat doet erg veel pijn..

we hebbe er nog een ander probleem bijgekregen, we moeten een dikkere laag zaagsel (dat we nu nog wel gebruiken, maar miss ga ik kijke na vlas) in de stal leggen, omdat paarden gaan liggen en rollen en daardoor wondjes aan hun spronggewicht krijgen. Dus dat kost ons nog meer materiaal maarja, het moet dan maar.
Ik krijg volgende week weer een week vakantie, dus dan zal ik proberen weer zoveel mogelijk te doen..
Ik zie wel hoelang we het volhouden, gewoon hopen dat het gauw weer zomer word en miss word het dan allemaal weer beter

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 10:23

Eigenlijk ga ik wel met Urielle mee. Deze meid is 17, als ze nu 11 was.
Gewoon om 6 uur op en al gaan voeren. Na school mesten. 4 stallen heb je binnen een uurtje gedaan inclusief vegen. Misschien nu niet, maar wel als ze het vaker doet en er handiger in wordt.
De klachten over kosten van meer strooisel of aanleg van een goede bak hebben mensen in Nederland ook. Dat was van te voren te berekenen.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:32

Dat was denk wel even schrikken van je ouders!

Wat ik zou doen als ik het heel graag zou willen houden ... Praten met je ouders over de taakverdeling ...

Wat ik logisch en eerlijk zou vinden, want komop, zo ontzettend veel werk is mesten en voeren ook weer niet.

Als je het dan dus zo bekijkt, dan zou je vader 1 a 2x per week kunnen mesten, je moeder 1 a 2x en jijzelf dan de rest. Lijkt mij zeker niet te veel ... (ik deed op stage dagelijks 20 stallen mesten en 50 opstrooien, en grondig) Het voeren kan je afwisselen met je moeder of zelfs je ouders ('s ochtends en 's avonds)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:38

Meer strooisel wil niet meteen zeggen dat het ook meer kost. Je hebt dan een dikkere basislag, en je hoeft dus minder bij te strooien.

Er zijn genoeg mensen die eerder uit hun bed moeten voor hun paard, en niet iedereen heeft zn paard aan huis.

Als je het pension zo graag wilt houden zou ik er gewoon voor gaan!
Probeer het eens, maak evt een duidelijk schema wie wat welke dag doet. Wijk hier alleen van af als het echt niet anders kan, dan blijft het voor iedereen duidelijk

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 12:05

ik zal me best doen!!

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:24

Nog even volhouden!! Een pension lijkt me geen makkelijke klus als je ziet wat je er aan over houdt, maar jullie zijn ook niet voor niks begonnen! Succes, je hebt al een hoop goeie tips gehad.