Als je paard meer talent heeft dan jij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 14:05

Zolang je zelf nog geniet van het paard en het paard het ook goed naar zijn zin heeft lijkt het mij geen reden van verkoop.
Zo'n paard door iemand anders uit laten brengen kan inderdaad een hele goede optie zijn maar een paard zal er niet ongelukkiger van worden wanneer hij de top niet haalt lijkt mij.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 14:14

Waarom zou een paard met veel talent perce in de wedstrijden uitgebracht moeten worden. Of is het niet meer belangrijk dat het paard geniet van de werkzaamheden die het verricht op welk niveau dan ook. Pas als een paard met veel talent niet meer happy is bij een baasje met minder talent zou ik pas gan nadenken over een eventuele verkoop.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 14:18

Ik zou hem niet verkopen denk ik.
Tuurlijk zou ik voor "schut" staan moest ik zo een pony/paard blijken te hebben. (maar dat deed ik ook op mijn allereerste pony les in de manege) ik zou goede hulp zoeken zodat ik zelf een heel eind evolueerde, je kunt er maar van leren toch?
Net alsof Anky niet voor "schut" stond de eerste keer ze op een topper reed. (ze stond toch ook voor "schut" de eerste keer ze op een westernpaard reed?)
Je wordt niet met alle kennis geboren, het lijkt me net een uitnodiging tot een uitdaging om zeker niet af te slaan. (misschien als er een belachelijk hoog bod op zou komen, maar dan nog, dan kom je nooit meer zo een paard tegen en zul je je ook nooit meer zo kunnen ontplooien.)

Op kennis kun je geen prijs plakken, en ik leer graag Haha!
Liever vol van kennis dan vol van geld, maar dat ben ik dan weer Nerd

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 14:20

Ik heb zo'n paard, zeggen ze. Haha! Drie verschillende mensen die het kunnen weten hebben me al aangeraden haar te verkopen.

Geen haar op mijn hoofd die erover denkt haar te verkopen, of door een ander te laten uitbrengen. Ikzelf ben best tevreden met onze prestaties en Lanna heeft bij mij een heel lollig leven.

Ik heb haar ook nooit de ambitie horen uitspreken het tot hoog nivo dressuurpaard te willen schoppen Tong uitsteken
Ze staat bij ons gewoon lekker de hele dag in de wei met de andere paarden, gaat mee voor een buitenrit, doet eens wat aan dressuur, springen, NH of western rijden, gaat wel eens op wedstrijd. Kortom een heel aardig leven voor een paard.

En als ik haar zou verkopen, krijgt ze weer een band om (als luchtzuiger). Ik moet er niet aan denken.

Kortom: ik ben blij met haar, zij is denk ik blij met mij en heeft een heel gelukkig paardenleven. Van ons hoeft het niet.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 15:20

Anya, je hebt gelijk...

Als je het je paard ooit mocht vragen; voor hem hoeft dat allemaal niet, die paardensport enzo....Een paard is ook gelukkig in een wei met een maatje. Paarden hebben geen olympische ambities.

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 16:29

Ik zou mijn paard daarvoor niet verkopen, mijn pony had ook veel meer talent dan mij. Ik vind eigenlijk niet dat je dat talent kunt noemen, het is je ervaring. Ik heb in een kleine 2 jaar door dat "talent" van hem de nederlandse kampioenschappen meegereden. Dus je kan van dat paard leren, je moet gebruik maken van zijn "talent" en daarvan kan jij weer meer ervaring opdoen! Dus zie er het positieve van in en gebruik het!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 16:39

Vraag me wel af wat jullie onder talent verstaan, ik versta onder talent een bijv. Krack C, Jazz en ga zo maar door. Fantastische paarden, maar ik vind het zonde als ik daar op ga zitten. Dat soort paarden horen in de spotlights!!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-03 16:48

Onder talent versta ik een potentieel GP-paard.

Maar mijn vraag was eigenlijk als je merkt dat jij gewoon niet verder komt in je ontwikkeling ook niet dmv les, omdat het gevoel je ontbreekt, wat doe je dan?
En dan kan voor sommigen op M niveau zijn, voor anderen op ZZ-licht niveau, kortom dat kan altijd.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 16:48

Pipo schreef:
Dat soort paarden horen in de spotlights!!

Om de mensen een plezier te doen ja, maar zou het zo'n paard zelf wat uitmaken?

Je maakt mij echt niet wijs dat een paard beseft dat hij met een andere ruiter wel eens veel meer zou kunnen presteren en daarom minder gelukkig is met een ruiter die er niet alles uit kan rijden wat er in zit.

Als je zelf gefrustreerd raakt, omdat je weet dat het er wel in zit, maar jij krijgt het er niet uit en daarom is de lol er vanaf (voor allebei!), dan is het paard misschien beter af bij een ander. Maar zolang je er allebei lol in hebt...

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 17:00

bij mij is het al heel snel het geval dat een paard meer talent heeft dan dat ik heb. Maar als ik het goed gelezen heb, is dit niet wat jullie bedoelen. Jullie hebben het volgens mij over een super wedstrijdpaard, ik denk dat ik dit zal verkopen. Ik weet dat dit waarschijnlijk erg hard klinkt maar zo'n paard levert vaak ook aardig wat centjes op, en aangezien ik echt een recreatie ruiter en geen super sport paard nodig heb.
Ik zal er emotioneel best wat moeite mee hebben maar ik kan (en wil) er toch niet uithalen wat erin zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 17:03

Fitzroy schreef:
Maar mijn vraag was eigenlijk als je merkt dat jij gewoon niet verder komt in je ontwikkeling ook niet dmv les, omdat het gevoel je ontbreekt, wat doe je dan?

Een andere hobby zoeken, denk ik.
Als je ontwikkeling ophoudt, dan kun je alleen nog maar conserveren en dat lijkt mij op de lange duur niet echt een goede manier van je hobby beoefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 17:06

Fitzroy schreef:
Onder talent versta ik een potentieel GP-paard.
En dan kan voor sommigen op M niveau zijn, voor anderen op ZZ-licht niveau, kortom dat kan altijd.

Tja wat doe je dan, ik denk dat je voor jezelf moet gaan kijken wat je nou precies wil, de een haalt zijn voldoening uit het jonge paarden aanrijden tot een bepaald nivo, en de ander uit het zzlicht rijden verhaal.

Maar als je het gevoel hebt dat je uitgereden bent, is misschien een andere instructeur een optie. Maar ik denk dat het geheel aan de persoon ligt.

Om eerlijk te zijn is voor mij de lol er altijd af als ik ze op M2nivo aan het lopen heb, dan verkoop ik ze. En pak weer een jong paard, helaas is het zo dat je ze steeds sneller op dat nivo hebt Haha!

En margreet, ik heb geen idee of het paard het wat uitmaakt of hij wel of niet Gp loopt. Maar ik weet wel dat paarden met veel talent, die bij mindere ruiters staan, zich vaak gaan vervelen. Soort van Gymnasium leerling die op het lbo zit. Dat soort paarden worden vaak wat lastig, en moeilijk te rijden. Daarop krijgt het paard de stempel rotknol, terwijl het dier gewoon niet genoeg of goed genoeg gereden word.

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 17:14

Lovely"]
[quote="Tigger schreef:
De vraag is toch, als je zelf aan je top zit? En niet als jezelf ook nog kan leren?

Je bent nooit uitgeleerd denk ik, hooguit wanneer je zelf niet meer wilt. Je kunt altijd nog verder leren, je kunt jezelf zelfs een gevoel bijbrengen tot op zekere hoogte.
[/quote]

In een eerder antwoord heb ik gezegt, dat ik denk dat je bijv. niet verder kunt komen door gebrek aan geld of iets dergelijks. Deze vraag heb ik neergezet, omdat iedereen antwoord geeft: ik kan alleen nog maar leren van dit paard.

Ik ga van de stelling van Fitzroy uit, dat wanneeer ik bijv in de Z zou zitten en niet het geld heb om verder te komen, wat doe ik dan met zo'n paard. vandaar.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-03 17:15

Toch ben ik het niet met jullie eens. Er zijn echt mensen die 'uitgereden' zijn ondanks wisseling van instructie en noem maar op, gewoon omdat het gevoel ze ontbreekt.
Ik ken mensen die bv. al tijden in een L rondrijden terwijl het paard echt wel meer kan. Persoonlijk vind ik dat toch jammer van zo'n paard.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 17:21

Het hangt bij mij van vele factoren af. ALs ik nu verschrikkelijk aan zo'n beest gehecht zou zijn zou ik hem niet te koop zetten. Maar dat heb ik eigenlijk alleen bij Iones. Als ik dus zo'n talentvol paard zou hebben, en het zou niet klikken, zou ik hem verkopen. Zou het wel klikken, zou ik ze vet laten bieden en alsnog verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 17:34

Tigger"]
[quote="Lovely"][quote="Tigger schreef:
De vraag is toch, als je zelf aan je top zit? En niet als jezelf ook nog kan leren?

Je bent nooit uitgeleerd denk ik, hooguit wanneer je zelf niet meer wilt. Je kunt altijd nog verder leren, je kunt jezelf zelfs een gevoel bijbrengen tot op zekere hoogte.
[/quote]

In een eerder antwoord heb ik gezegt, dat ik denk dat je bijv. niet verder kunt komen door gebrek aan geld of iets dergelijks. Deze vraag heb ik neergezet, omdat iedereen antwoord geeft: ik kan alleen nog maar leren van dit paard.

Ik ga van de stelling van Fitzroy uit, dat wanneeer ik bijv in de Z zou zitten en niet het geld heb om verder te komen, wat doe ik dan met zo'n paard. vandaar.
[/quote]

Oh, op die manier, aha. Daar had ik nog niet eens aan gedacht, ik zat meer in de motivationele, belevings richting te denken.
Als je de middelen niet hebt om de basis te verlaten, dan heb je inderdaad een probleem. Dan nog heb je genoeg keuzes, o.a. door ruimte te scheppen. Je kunt ook nog gewoon in die basis blijven of je kunt je paard verkopen en van de opbrengst weer een kopen om weer vooraan te beginnen, enzovoort.
Als je handelt, dan heeft je paard een commerciele waarde. Als je niet handelt, waarschijnlijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 17:37

Fitzroy schreef:
Toch ben ik het niet met jullie eens. Er zijn echt mensen die 'uitgereden' zijn ondanks wisseling van instructie en noem maar op, gewoon omdat het gevoel ze ontbreekt.
Ik ken mensen die bv. al tijden in een L rondrijden terwijl het paard echt wel meer kan. Persoonlijk vind ik dat toch jammer van zo'n paard.

Voor iemand die echt uitgereden is zou ik zeggen: Koop een nieuw paard en begin weer van voor af aan, dan word je vanzelf steeds een beetje handiger. Dit bedoel ik niet voor ruiters die vast komen te zitten in het L, want die zou ik aanraden een ouder paard met veel ervaring te kopen, zodat ze daar veel van kunnen leren.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 18:09

Fitzroy schreef:
Citaat:

En dan vraag ik mij af: waarom staart zo iemand zich dan blind op een dressuurproefje. Er zijn zoveel meer leuke dingen die je met een paard kan doen zonder ooit in de buurt te komen van een wedstrijdring. Dingen die ook voor het paard nieuw en spannend zijn. Een heel goed paard hoeft geen uitdagende dressuur aangeboden te krijgen, als er maar andere uitdagende dingen mee wordt gedaan.

Bijv. politiepaardtraining, trektochten met bepakking, endurance, springles, het leven bestaat tenslotte niet alleen maar uit een zandvlakte tussen houten planken!

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 18:42

Lovely"]
[quote="Tigger"][quote="Lovely"]
[quote="Tigger schreef:

[/quote]

[/quote]

Oh, op die manier, aha. Daar had ik nog niet eens aan gedacht, ik zat meer in de motivationele, belevings richting te denken.
Als je de middelen niet hebt om de basis te verlaten, dan heb je inderdaad een probleem. Dan nog heb je genoeg keuzes, o.a. door ruimte te scheppen. Je kunt ook nog gewoon in die basis blijven of je kunt je paard verkopen en van de opbrengst weer een kopen om weer vooraan te beginnen, enzovoort.
Als je handelt, dan heeft je paard een commerciele waarde. Als je niet handelt, waarschijnlijk niet.
[/quote]

Helemaal mee eens Haha!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 18:43

kebie schreef:
En dan vraag ik mij af: waarom staart zo iemand zich dan blind op een dressuurproefje. Er zijn zoveel meer leuke dingen die je met een paard kan doen zonder ooit in de buurt te komen van een wedstrijdring. Dingen die ook voor het paard nieuw en spannend zijn. Een heel goed paard hoeft geen uitdagende dressuur aangeboden te krijgen, als er maar andere uitdagende dingen mee wordt gedaan.

Bijv. politiepaardtraining, trektochten met bepakking, endurance, springles, het leven bestaat tenslotte niet alleen maar uit een zandvlakte tussen houten planken!

Idd er is meer dan alleen dressuur. En zal een potentieel GP paard wel onder een wat minder getalenteerde ruiter laten zien dat het misschien wel GP kan lopen???

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 18:48

sinds wanneer wordt de mate waarin paarden zich al dan niet vervelen afgemeten aan de mate waarin de ruiter al dan niet getalenteerd een uurtje gemiddeld op de rug van zo'n dier doorbrengt. Wordt een paard daardoor een bokkig,moeilijk paard?

Daar geloof ik niks van. Een paard verveelt zich volgens mij als je hem 23 uur van de dag in een stal stop en dan een uurtje rijdt, op welk nivo dan ook (als voorbeeld wil ik een paard aanhalen dat van de veearts de diagnose burnout meekreeg. Het paard liep in de ZZ, had een superruiter maar geen zin meer...in niks. Remedie was: op de wei, spelletjes doen met je paard, maak eens een buitenrit, kortom zorg voor leuke afwisseling en een paardwaardig bestaan.....Daar heeft ruiterkunst volgens mij maar weinig mee te maken.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 19:04

Ik heb dat luxe probleem.
Volgens een flink aantal mensen heeft Jesper erg veel potentie, en ik weet zeker dat ik dat er nooit uit zal rijden. (Wat ook weer niet wil zeggen dat een ander het wel kan, alleen potentie is ook niet alles)
Maar ik geloof net als een paar mensen in de reacties voor mij, dat jesper zomers nou niet echt staat te kniezen in het land omdat hij geen hogere dressuur loopt, het eten smaakt hem er niet minder om hoor.
Paard is tevreden en heeft geen aspiraties. Ik heb de discussie vaak genoeg gehad met mijn vorige instructie, die vond het ook doodzonde dat ik er zo weinig mee deed, want zo'n paard hoort in de ring.
Ik zie dat heel anders, dus blijven we lekker op dit niveau doorgaan, ook al zou Jesper meer kunnen, we zijn een combinatie en ik ben nu eenmaal de Zwakste Schakel Haha! Knipoog
Maar ik denk dat het inderdaad wel moeilijker is als je echt 'vast' komt te zitten. Dat heb ik gelukkig niet, we kunnen nog een heel eind verbeteren, dus werk genoeg. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 19:14

sjakie schreef:
En zal een potentieel GP paard wel onder een wat minder getalenteerde ruiter laten zien dat het misschien wel GP kan lopen???

Je tikt hier wel even een kernpuntje aan. Want inderdaad, hoe kun je dat nu eigenlijk weten??? Je kunt wel een beetje voorspellen waar een paard toe in staat zal zijn als je kijkt hoe hij het werk aanpakt, maar de rest blijft koffiedik kijken en niets meer dan dat.

Met een andere ruiter had mijn paard waarschijnlijk al nationaal gesprongen, nou met mij dus niet Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 20:09

De meeste paarden worden pas apart wanneer ze goed gereden worden. Een goed voorbeeld hiervan vind ik wel de hengst Gribaldi. Daarom zul je nooit weten of je nu dat echte goede paard onder je kont hebt als je maar een middelmatige ruiter bent.

Voor mijn eigen paard geldt dat hij in aanleg veel meer capaciteit heeft dan ik zelf. Ik ben nog nooit ergens zijn beperking tegengekomen en ik kan ook nu nog niet voorspellen waar die zal liggen, hij blijft me steeds verbazen. Door hem [en goede begeleiding] ben ik zelf een veel betere ruiter geworden, ik lift mee op zijn capaciteit. Daarom zou ik er niet over piekeren hem te verkopen. Vind maar eens een 2de paard wat je dat speciale gevoel kan geven.

Als ik op een punt zou komen waarbij ik met dit zelfde paard tegen mijn eigen plafond aan zou lopen zou ik geen plezier meer hebben in het rijden. Dat zou misschien een reden zijn om het paard te verkopen en me te richten op een andere hobby of een andere tak van het paardrijden [groomen *LOL*].

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 20:12

kebie schreef:

Maar dan moet je dat wel aanspreken.