Moeten de paardenprijzen niet omlaag ivm crisis

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:51

Relaxed schreef:
Ach ja, toen ik mijn Z2 paard verkocht kreeg ik ook mailtjes met een bod van 3000-4000 euro :+ Dan ben je niet erg op de hoogte van de prijsklasses volgens mij :n

Zo over de mail bieden zou ik toch ook echt niet blij mee zijn...
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 19-01-09 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:51

Ik zit ook bijna elke dag op sporthorses te kijken al een hele tijd en zie soms steeds dezelfde paarden voorbij komen, maar dan heb ik het wel over paarden met min. €15.000 bedrag. Ook zie ik dat sommige mensen in hun prijsklasse zakken in een paar maanden tijd. Zo vroeg iemand eerst tussen de €15.000 en €25.000 voor zijn paard en nu staat die sinds paar weken tussen de €10.000 en €15.000. Ook blijven ze er langer mee zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:54

Nee idd, maar het sluit wel aan op wat jij zegt Less. Je zoekt een bepaald paard en daarbij weet je wat voor bedrag je daar ongeveer voor kwijt bent.. Tenminste... normaal gesproken weet men dat wel ongeveer ;)

Idd Cynthia. Ik ken mensen die 2 vergelijkbare paarden als die van mij te koop hadden staan. Ik was hem binnen 3 weken kwijt en zij hebben ze allebei nog steeds staan. Hun vraagprijs lag imo dan ook veelste hoog..

Mungbean

Citaat:
Paar jaar geleden jaartje of 7-9 terug had je dus voor 5000 gulden een goed paard met super papier en potentie voor de sport.

Totale onzin. De rontgenfoto grens was 10 jaar geleden al rond de 10.000 gulden. Een goeie 4 jarige die zuiver was op de foto ging echt niet onder die prijs weg.
Bovendien kun je prijzen van 10 jaar terug gewoon niet vergelijken. Nog wat langer terug kocht je een ijsje voor 10 cent.

Ik vind juist de prijzen op sporthorsen momenteel heel reeel.

Huertecilla

Less schreef:
Je zoekt een bepaald paard en binnen dat segment hoort een bepaald bedrag. Wachten op een koopje, willen velen maar de goede paarden zijn toch echt zo weg.

:)*

Een solide paard met een fijn karakter wat iets kán en ook nog enige zekerheid omtrent vererving geeft is waardevast waardevol.
Crisis of geen crisis, de koper daarvan doet geen korte termijn investering.

Een economisch crisis maait de tulpenhandel de koppen af en prikt de inflatie van doorsnee door.
De een zijn dood is de ander zijn brood dus als je budget hebt kan je daar nu meer voor kopen.
Voor individuele paarden is de situatie echter niet fijn. Moeten verkassen is niet leuk en verzorging/huisvesting onder financiële druk evenmin. Voor de onderkant van de markt is vervroegde slacht het perspectief. Of dit voor het betreffende paard slechter/beter is, is wéér een andere discussie.

hc

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:55

Zolang het aanbod en de vraag op elkaar zijn afgestemd zal de prijs ook hoog blijven.
Iedereen wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten als het er op aan komt. Waarom de helft meer betalen als je een paard kan vinden in een andere prijsklasse die je ook aanstaat?
Het is natuurlijk wel zo dat als een paard in de sport leuk gepresteerd heeft en nog een leuke leeftijd heeft daar een aardig prijskaartje aan zal hangen, wat ik echter niet snap is dat er veel paarden worden aangeboden die leuk in de sport hebben gepresteerd maar al aardig op leeftijd zijn (lees 18 jaar en ouder) en dat daar ook nog de hoofdprijs voor wordt gevraagd.
Voor een relatief jong dier wat leuk heeft gepresteerd kan je nog lang in de sport blijven genieten als de blessures uit blijven, van een ouder paard is die tijd er bijna niet meer in mijn ogen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 11:55

hoopvol schreef:
Dan mogen de dekgelden ook wel omlaag, ik ben al 2000 euro kwijt voor 'n veulen dat nog geboren moet worden.

Daar kies je toch zelf voor het is toch niet zo dat jouw veulen met 6 maanden dan toch ff 3500 euro waard is ;)

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:56

als je heel heel heel goed zoekt vind je nog steeds goede sportpaarden voor minder dan 5000 euro, het zijn er niet veel en je moet er net 1 tegen komen.

ik persoonlijk vind de paardenprijzen absurt hoog, een 3 jarige net zadelmak voor 7000,- en dan is het nog maar afwachten of het paard ook daadwerkelijk goed zal gaan presteren, zie nog maar weinig daling in de prijzen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:57

De prijzen zijn wel aan't zakken hoor. Ik ken verschillende mensen die op zoek zijn naar een paard en dat al gemerkt hebben. Anderzijds ken ik ook handelsstallen die de verkoop van paarden gewoon stopgezet hebben voor een poos, omdat ze nu niet genoeg opbrengen.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:58

risky schreef:
als je heel heel heel goed zoekt vind je nog steeds goede sportpaarden voor minder dan 5000 euro, het zijn er niet veel en je moet er net 1 tegen komen.

ik persoonlijk vind de paardenprijzen absurt hoog, een 3 jarige net zadelmak voor 7000,- en dan is het nog maar afwachten of het paard ook daadwerkelijk goed zal gaan presteren, zie nog maar weinig daling in de prijzen

Ja idd. Iemand die ik ken die heeft een 3 jarige gekocht voor €30.000 en hij is inmiddels ruim 4 jaar oud en hij loopt tijdens het rijden alleen maar met zijn hoofd in de lucht.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 11:59

Jongens even voor de duidelijkheid he :D voordat iedereen denkt dat ik seniel ben.

Ik had geen prijs in gedachten bij mij was het prijs naar kwaliteit.

Ik keek niet naar paarden onder de 1500 euro en ook niet naar paarden boven de 20.000.

Maar de pony die ik bijna gekocht heb, was vraagprijs 8000 euro een pony die 3 weken zadelmak was...kijk dat bedoel ik met achterlijke prijzen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:59

Cynthia, dat hoeft niet aan het paard te liggen natuurlijk ;)

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:00

Relaxed schreef:
Cynthia, dat hoeft niet aan het paard te liggen natuurlijk ;)

In dit geval wel. Hoe en wat is een lang verhaal, maar het komt er opneer dat hij dat bedrag totaal niet waard was geweest.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:02

tita schreef:
hoopvol schreef:
Dan mogen de dekgelden ook wel omlaag, ik ben al 2000 euro kwijt voor 'n veulen dat nog geboren moet worden.

Daar kies je toch zelf voor het is toch niet zo dat jouw veulen met 6 maanden dan toch ff 3500 euro waard is ;)

Dat ligt eraan... wat je zoekt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 12:03

_Cynthia_ schreef:
risky schreef:

Ja idd. Iemand die ik ken die heeft een 3 jarige gekocht voor €30.000 en hij is inmiddels ruim 4 jaar oud en hij loopt tijdens het rijden alleen maar met zijn hoofd in de lucht.

Vroeger kwam Ad Valk heel vaak met zijn paarden bij ons in de bak rijden, hier heb ik dus echt een trauma aan over gehouden.
Echt te zot voor woorden die paarden leerden vaak heel snel de moeilijkste dingen en werden verkocht voor mega bedragen.

Zo heb ik de Terlia merrie verzorgd bij een fokker zij werd aangekocht door Ad en haar prijs steeg gelijk met 20.000.
Maar goed nu hebben we het over het andere uiterste.

Sporhorses een doorsnee paard met weinig uitstraling vraag zit gauw in de prijsklasse 6000-8000
Aardig paard met redelijke gangen en uitstraling laag geklasseerd (B,L ) vraagt men altijd 8000-10000 %)

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:05

Ik zal eerlijk zeggen ik heb ook een 4 jarige ( in paardenjaren) gekocht voor €15.000. Hij kon verder niks bijzonders en was nog niet zolang onder het zadel. Heb er nog steeds spijt van dat ik dat gedaan heb.
Laatst bijgewerkt door C_Star op 19-01-09 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 12:05

Citaat:

Dat ligt eraan... wat je zoekt.

Ben ik het niet mee eens een veulen wat loopt dartellen door de weide is geen 3500 euro waard, de eigenaren vinden dat omdat ze zelf al 2000 euro hebben betaald.
Wat als het veulen toch al met 2 jaar spat heeft of beginnend arthrose (wat men weet) is die dan iig meer waard dan 2000 euro omdat dat het dek geld als was.

Ik blijf van mening dat speculeren met veulens gevaarlijk is en imo kun je niet het gangwerk bepalen je weet niet hoe een veulen eruit ziet en loopt op haar 3e

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 12:06

_Cynthia_ schreef:
Ik zal eerlijk zeggen ik heb ook een 4 jarige ( in paardenjaren) gekocht voor €15.000 waar ik op de dag van vandaag spijt van gehad heb. Hij kon verder niks bijzonders en was nog niet zolang onder het zadel.

Wat een eerlijk antwoord _/-\o_ _/-\o_

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:10

ik denk dat de paarden vraagprijs juist zo hoog licht omdat menig mens te maken heeft met de cridiet crisis zit en dat een beetje probeerd recht te trekken, paarden staan toch een beetje voor mensen met geld ( als die ik iet grof fout dan ) en daar waar aanbod is is ook koop.
het is wat de gek er voor geeft en als je het krijgen kan ben je toch wel gek als je het niet doet ?

ja de armere onder ons pissen vaak naast de pot helaas.
wij kijken dan ook naar het paard en niet naar het geld :)

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:12

Ik denk dat dit afhankelijk is van verschillende factoren.
Een professionele stal die zelfvoorzienig is zal bijvoorbeeld echt niet zomaar zijn prijzen omlaag doen.
Kopers zullen waarschijnlijk niet zo gemakkelijk een tweede paard of een paard gewoon "voor de leuk" erbij nemen .
Een aantal mensen dat nadenkt over verkopen zal besluiten te wachten tot na de crisis, om toch de prijs te krijgen die het paard waard is. En ja, HC, volgens mij is 2.000 EUR zelfs nog een understatement als je het hebt over een net afgericht en gezond paard. Iedere eigenaar wil natuurlijk graag minimaal zijn basisinvestering eruit, de fokker in de eerste plaats. Dat alleen al is al gauw méér dan 2.000 EUR, voordat het paard op een leeftijd is dat iemand erop kan rijden.
De enigen die tijdens de crisis dus hun paard tegen een gunstigere prijs te koop zetten, zijn degene die er om een min of meer dringende reden vanaf moeten.
Het best nog wel eens zo kunnen zijn dat het aanbod juist gaat afnemen in plaats van toenemen.

Verder gaat dit principe er vanuit dat door de crisis de belangstelling voor de ruitersport terugloopt. Een paard is een vereiste om te kunnen paardrijden. Zolang mensen nog moeite hebben om te vinden wat ze zoeken houden de prijzen stand. Er staan nog zoveel advertenties op Bokt met "paard gezocht" dat ik vooralsnog niet geloof dat er een groot overschot aan paarden is (in ieder geval niet aan sportpaarden met de juist karakteristieken).

Ik denk dat dat de crisis eerder een effect zal hebben op de verkoop van ruitersportartikelen. Mensen zullen niet meer zoveel geld uitgeven bijvoorbeeld aan voor elke dag van de week een ander setje. Het zadel kan nog best een poosje mee mee en men zal dat niet gemakkelijk op dit moment aan de kant leggen om bv een luxer model te kopen (tenzij het oude niet past natuurlijk). Aan 2 paardrijbroeken heb je ook genoeg. Men zal willen gaan besparen op de luxe artikelen en proberen alles wat met het onderhoud te maken heeft goedkoper in te kopen. Doordat mensen kritisch produkten en prijzen gaan vergelijken zullen sommige fabrikanten klanten verliezen, terwijl anderen juist marktaandeel winnen! Voor sommige verkopers is een crisis juist héél interessant.
Laatst bijgewerkt door Macusa op 19-01-09 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:19

De paardenmarkt is al tijden slecht, dus van mij hoeft het niet hoor! :n

hoopvol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:21

Tita,als een paard wat gaat mankeren is ie minder waarden moet je 'm voor minder verkopen, dat verlies moet je nemen.
Maar is het 'n goed , veelbelovend sportpaard dan heeft het paard z'n prijs .

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:21

Heb het op de vorige stal gezien, daar werden paarden aangekocht voor de meest absurde bedragen. Een merrie met goed papier en werd volgens de kenners aangeprezen als goede merrie die het ver ging schoppen. Merrie is niet goed voor de fok, verwaarloosd haar veulens, heeft een aantal gebreken inmiddels, door haar karakter niet prettig te rijden waardoor de gangen er niet goed uitkomen en op de keuringen presteerde ze ook niets, dag geld.
Zo ook met een hengst welke werd aangekocht, ook net als de merrie moest deze het helemaal gaan maken, zou met gemak worden goedgekeurt. Werd op de keuring nog niet eens voor een 3e premie waardig gevonden. Was wel een leuk paard met een leuk karakter, is uiteindelijk geruind en in de sport presteerde hij ook niet geweldig. Dag geld.

Je loopt nu eenmaal een risico, voor de een is dat risico groot en voor de ander minder groot, afhankelijk van wat je te besteden hebt en wat voor buffer je hebt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:24

Macusa schreef:
Ik denk dat dat de crisis eerder een effect zal hebben op de verkoop van ruitersportartikelen. Mensen zullen niet meer zoveel geld uitgeven bijvoorbeeld aan voor elke dag van de week een ander setje. Het zadel kan nog best een poosje mee mee en men zal dat niet gemakkelijk op dit moment aan de kant leggen om bv een luxer model te kopen (tenzij het oude niet past natuurlijk). Aan 2 paardrijbroeken heb je ook genoeg. Men zal willen gaan besparen op de luxe artikelen en proberen alles wat met het onderhoud te maken heeft goedkoper in te kopen. Doordat mensen kritisch produkten en prijzen gaan vergelijken zullen sommige fabrikanten klanten verliezen, terwijl anderen juist marktaandeel winnen! Voor sommige verkopers is een crisis juist héél interessant.

Hier ben ik het mee eens!
Als je nu minder te besteden hebt dan anders ga je je geld anders uitgeven (als het goed is...)
Je gaat op een andere manier naar producten en leveranciers kijken en de daarbij behorende prijzen!

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:27

tita schreef:
nee vind van niet, ik heb al mee gemaakt dat er mensen zijn die hun huis moeten verkopen omdat rente verliep (vb 3jr vastgezet met tophypotheek omdat ze verwachtte veel promotie te maken) effin die promotie is niet gekomen omdat de verwachtte omzet niet werd gehaald.
Moesten nieuwe hypotheek afsluiten rente is gestegen dus moet er bezuinigd worden in dit geval ging het sportpaard de deur uit.

In dat geval zullen die mensen wel bereid geweest zijn om de prijs te verlagen, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat dan meteen maar moet doen :?

Wil je kwaliteit, dan betaal je daarvoor. Wil je geluk, dan moet je net op het juiste moment op het erf staan. Als door de kredietcrisis veel mensen gedwongen worden een paard te verkopen dan zul je vaker op dat moment op het erf kunnen staan. Maar gaan klagen dat de prijzen te hoog zijn "want we hebben nu een kredietcrisis" sorry dat vind ik een beetje vreemd.