z

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 23:52

Als het echt heet is ga ik meestal 's avonds rijden rond een uur of 8. We hebben alle mogelijkheden in de buurt dus als het snikheet is duik ik het bos in. Goed inspuiten met vliegenspray (je paard en jezelf niet te vergeten) en rijden maar. Lekker de koele bossen in Cool

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 05:45

He luitjes, niet zo aanstellen hoor!! Ik rijd iedere dag in 35 graden! En heb een keer een wedstrijd in 40 graden gereden! Wat ik altijd doe is voordat ik ga rijden mijn paard afspuiten met koel water, dan niet te lang rijden en op een beetje schaduwrijke plek. Na het rijden weer afspuiten en droogtrekken en dit net zo lang herhalen totdat het water dat je van je paard schraapt met je zweetmes, koel is. Als je paard heel warm is en je spuit hem af met koel water en trekt hem vervolgens niet droog dan vormt dat water een soort warme isolerende laag op de huid van het paard. Vergelijk het maar een beetje met een duikpak. Let goed op of je paard in dit hete weer wel flink zweet, anders bestaat de kans dat ie oververhit raakt. Ikzelf voer altijd electrolyten aan mijn paarden. Tijdens wedstrijden niet te lang inrijden en je paard regelmatig kleine slokjes laten drinken (maar niet vlak voor dat je de ring in moet!). Houd zelf ook altijd een flesje drinken bij de hand. Groetjes van julie "rijd in de hitte expert"!

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 06:21

He Pril!
Texas, ja lijkt me af en toe errug warm daar...
Aan de andere kant: die ene keer dat het hier dertig graden is, is het meteen ook vreselijk benauwd. Niet te geloven.
Ik kwam afgelopen vrijdagavond in één dag terug uit Zuid-Oost Frankrijk. Nou das wel een verschil zeg!
We hadden daar 30 tot 35 graden gehad, maar hier was het met 25 graden minder goed uit te houden!
Nou is er natuurlijk wel een verschil: daar mocht ik kamperen en zwemmen en genieten van rotsen en bergen, hier in NL mocht ik boodschappen doen en verschillende wassen draaien Misselijk ...
Maar ik ben blij weer terug te zijn in ons kouwe kikkerlandje *LOL* ! Vanavond weer voor het eerst naar de manege...
Groetjes, Dorine.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-01 10:39

v
Laatst bijgewerkt door janna op 12-03-22 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 11:11

Ik had dus gisteravond les, maaaaaaaaan wat heet zeg pfffffffffff.
Frusty Gelukkig stond er nog een beetje een windje, maar het was echt bijna niet vol te houden Scheve mond\

marfiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 15:44

hee waar wonen jullie dan?

omdat jullie naar het strand gaan niet perongeluk dicht bij mij in de buurt Knipoog
maar euhmmm nee dionderdag e vrijdag zo warm Verdrietig Verdrietig moet ik werken Misselijk Misselijk echt warm in de kas... hehe Schijnheilig Schijnheilig

heb oik weer Schijnheilig Schijnheilig

mdev

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 18:05

Echt warm was het in Las Vegas drie jaar geleden, daar was het 120 graden farenheit (dus ongeveer bijna 50 celcius).
We hadden toen de hond mee, en die verbrande z'n poten aan het asvalt, dus die zag je steeds heel voorzichtig stapjes nemen Scheve mond\

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 18:10

Hier was t vandaag ook 34!! Zag t staan toen ik terug fietste, moet ik over n viaduct over de snelweg, en daar hangt zo'n ding. Was om kwart over 6 gemeten.. Ik heb vandaag dus gewoon s middags gereden. Naja.. gereden.. Alle paarden hoofdstel in, in bikini (lekker zonder schoenen..) en zonder zadel door de bak. MET SPROEIERS! Paarden vonden t heerlijk, lekker nat! En wij natuurlijk ook. Was vet gaaf. Hele bak kledder, was binnen een half uur weer kurkdroog.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 20:00

Pril, voor jou is het anders, jij bent eraan gewent en je paard ook. bij ons is het het hele voorjaar nat en koud geweest en ineens , binnen 2-3 dagen gaan de temp van 20 naar 35 graden.
vooral voor de paarden is die omschakeling erg zwaar.
mijn shetten stonden 3 weken geleden nog in de wintervacht omdat het s nachts nog bar koud was. ze verhaarden gewoon niet Frusty
nu hebben we ze maar geschoren omdat ze niets anders deden dan stil in de schaduw liggen. alleen de veulens hebben we niet geschoren en die hebben het echt moeilijk met dit hete weer... ff tussendoor, kan je veulens ook scheren? Verward

zaterdag wordt het weer koeler, gelukkig maar, en dan niet voor ons maar vooral voor de paarden

greetzz debbie

Caballo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 06:15

Ach, het valt toch wel mee die hittegolf??? Hier kan het ook zo ineens van 35 graden naar 15 graden dalen en andersom. Als je maar zorgt dat je paard niet oververhit raakt dan kunnen ze daar best tegen. Je paard kan dus dood neervallen als ie oververhit raakt. Het beste is om 's morgens vroeg te rijden of 's avonds tegen dat het donker wordt. Of je kan een mooie rit maken bij volle maan Party!! .
groetjes...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 07:50

Sluit me aan bij Pril en Caballo. Ik heb in Ghana veel paard gereden, met een temperatuur van 35 graden en een luchtvochtigheid van 95%, over benauwd gesproken. Je moet wel je werk aanpassen in het begin, en zeker als het net zo warm is, maar het is gewoon een kwestie van wennen. Ik heb gisteren om half negen gereden, had toen les, maar zou anders rond een uur of 5 rijden. We hebben trouwens ook erg veel last van dazen, dat is wel balen, terwijl we niet bij de bossen staan.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 12:09

Het lijkt dit jaar veel erger met die dazen dan andere jaren, klopt dit met jullie ervaringen?

Wij worden hier echt helemaal gek van die beesten: in de bak en tijdens een rit, je bent gewoon prooi voor die krengen.

Alleen op stal zijn ze niet te vinden, daarom staan mijn beessies 's nachts lekker binnen. Even een paar uur daasvrij...

Groetjes Mieke

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 12:20

Grappig al die 'buitenlanders', daar leer je als Hollander weer van relativeren! iK HEB MIJN PAARD NET UIT HET LAND GEHAALD HOOR, O FOUTJE..op stal lucht het nog beter door dan buiten in de snikhitte (geen schaduwplekje in eht land). Ik geef als ze erg gezweet hebben inderdaad ook electrolyt!!

LUNA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 13:04

Mieke, ik heb inderdaad ook het gevoel dat de dazen er dit jaar in grote getalen zijn!
Ze hebben ons de oorlog verklaard Extreme duivel

Sieb staat aan het bos dus daar is het altijd bingo.
Heb hem laatst ingespoten met azijnwater voor het rijden (tip van bokt) en heb toen geen daas gezien, waarschijnlijk was dit gewoon toeval maar wie weet....!

Belinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 17:59

Ik rij altijd als het zo heet wordt s'morgens heel vroeg, om 8 uur of zo, want dan is het niet zo vel, en soms ook wel sávonds, als de zon ondergaat Cool Lachen Cool Haha!

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 20:35

er zijn echt superveel dazen dit jaar, gewoon niet meer normaal.

allen pakken ze mij ipv paard Verward

greetz debbie