Manege voor gehandicapten wat vinden jullie ervan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 12:26

Nathalie schreef:
Ik pas op op een zwaar autistisch jongetje van 9 jaar. Ik las dus hierboven dat dat ze heel goed doet, autistische kinderen. (...)het een goed idee zijn om hem eens mee te nemen naar de paarden en hem lekker ermee om te laten gaan?

Je zegt dat hij zwaar autistisch is, ik zou er dan wel mee uitkijken. Zulke kinderen kunnen erg slecht tegen onverwachte situaties en dergelijke. Het zou misschien een idee kunnen zijn, om samen met zijn vader en/of moeder te gaan. Mijn broertje is ook vanalles, waaronder lichtelijk autistisch, en die kan niet met mijn paard omgaan, hij is er bang en gewelddadig tegen.
Verder, een vriendin van me is verlamd en rijdt af en toe, het hangt ervanaf hoe ver zij met haar genezingen is van de vele operaties, het gaat er hier dan om, of ze haar benen wijd genoeg kan doen om op het paard te zitten. Maar het helpt wel voor haar spieren e.d.
Ook heb ik stage gelopen op een manege waar elke zaterdag lessen aan gehandicapten gegeven werden, zowel lichamelijk als geestelijk als beide. Daar was ook een jongen met een hele slechte motoriek, hij zat absoluut niet goed op het paard, scheef en met de armen opzij, maar hij had het paard wel onder controle en behoorde tot de gevorderde ruiters en mocht altijd op de pittige paarden rijden. Verder was er ook een jongen die o.a. ADHD had, en die werd helemaal rustig bij de paarden, dat is ook fijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 13:13

om hier boven nog even wat aan te vullen.

Ik neem aan dat hij ook begeleiding heeft, vraag het eens aan hun wat die ervan vinden.

Vroeger op de manege hielpen we altijd met de gehandicapten, was heel leuk altijd.
vooral als ze niet durfden en na een beetje aanpoten toch gingen, dan waren ze bere trots.

Myke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 16:29

Gehandicapten en paardrijden, prima therapie ook. De mensen worden er echt gelukkig van, dat zie je. Op mijn voormalige manege gaven ze ook lessen (en nog steeds). Sommige gehandicapten konden nog beter rijden dan ik. Ik heb echt bewondering voor deze mensen.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 16:47

Maya je zegt dat een jongetje ADHD had en helemaal rustig werd maar ADHD mensen zijn vaak druk maar niet gehandicapt druk. Ik vind verder het wel een goed intinatief al die maneges

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 18:53

Ik help ook 1 of 2 x per week mee op een manege bij mij in de buurt waar gehandicapte mensen paardrijden.
Je merkt echt dat de meeste paarden zich heel goed aanpassen aan mensen met een handicap ze laten veel meer toe en zijn veel rustiger. Bij ons rijd dan ook een blind meisje en op de dag van haar eerste les kwam ze de stal in om zich voor te stellen en toen kwam een paard wat eigelijk nooit aanhankelijk is haast z'n stal uit om door haar aangehaalt te worden heel apart.

STELLAlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 20:04

Ik geef af en toe les aan een jongen die lichamelijk- en een meisje dat geestelijk gehandicapt is. Als ik met hun bezig ben geweest is mijn hele dag weer goed, zo'n plezier beleef je met ze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 11:49

Stephanie100 schreef:
Maya je zegt dat een jongetje ADHD had en helemaal rustig werd maar ADHD mensen zijn vaak druk maar niet gehandicapt druk.

Ik vat niet helemaal wat je bedoelt, die les waar ik het over had, daar kwam gewoon van alles bij elkaar, geestelijk gehandicapt, lichamelijk gehandicapt, mensen die beide waren, mensen met andere "problemen" waaronder bijv. ADHD, en dit was gewoon een illustratie, van hoe paarden mensen kunnen helpen. En dat jongetje had ook een lichtelijke geestelijke afwijking. En heb jij ervaring met kinderen die ADHD hebben? hun omgeving, beschouwt dat zo af en toe wél als een handicap, omdat het zo vermoeiend is om met zo iemand te leven. Enfin, ik ga richting off-topic.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 13:26

hoi , heb ooit gelezen dat een westernruiter, na een ongeval terug begon te rijden, hij had wel een 'plastic been'. hier kon hij dus geen hulpen meer mee geven. daarom gebruikte ie een touwtje aan dat been, zodat ie nog wel hulpen kon geven. je raadt het al: dat kon niet volgens het wedstrijdreglement. nou, zeg! als die man hem zo kan helpen en zo nog wel kan deelnemen, heb ik daar niets op tegen hoor !

max_gekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 15:32

hallo, ik rijd zelf op een manege waar ook gehandnicapten rijden, ik vind het heel goed dat dit soort manege's er zijn, want de gehandnicapten die bijvoorbeeld in een rolstoel zitten kijken altijd tegen iedereen op en kijken op het paard op iedereen neer. Ik help ook op de manege met bijv. gehandicapten begeleiden ze helpen op zadelen enzo, nou geloof me of niet het is veel gezelliger met al die gehandnicapten, zijn brengen altijd wel een gezelig zweertje mee!
groetjes max_gekje

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 15:38

Bij ons op de manege hebben ze ook een gehandicapten half uurtje op de avond dat ik rijd. Is geweldig om te zien hoe de kinderen in dit geval genieten, helemaal verkrampt in een rolstoel aankomen en toch kunnen ontspannen op zo'n paard.
Eens in het jaar hebben we ook een onderling wedstrijd van onze avond en daar doen ze ook altijd aan mee, sommigen zijn zelfs al zo ver dat ze zelfstandig (weliswaar zonder galop) hun proefje kunnen rijden.