Paard niet goed verzorgen? in beslag nemen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lizzy_

Re: Paard niet goed verzorgen? in beslag nemen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 19:55

Sleeper schreef:
@ Lizzy, wat is goed verzorgen? Een paard liefde geven betekent niet automatisch goed verzorgen. Een paard weide of stalpaard heeft echt wel wat meer nodig dan liefde alleen Vork

Nou misschien voordat je gaat rijden goed borstelen, dan even rijden, daarna nog even lekker in de paddock ofzo, hoeven invetten enz enz.
dat vindt ik nog het leukste, gewoon de hele tijd bezig zijn met mijn pony.
gaat me niet alleen om dat ik er even een uurtje op zit, dan ga ik wel id manege les, kost veeeel minder Tong uitsteken

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:58

@pinuts: jij haalt het echt waar in je hoofd gewoon twee weken niet naar je paard te komen? Bij langdurige ziekte etc kan ik me dit goed voorstellen, maar mocht er lichamelijk niks hinderends met je aan de hand zijn en je vertikt het te komen 2 weken, sorry dan ben je imo echt gewoon niet goed bezig. Mocht ik dit flikken tov mijn pony zouden mijn ouders hem gewoon te koop zetten, heel simpel. Het is wel lekker makkelijk een dier te kopen om er af en toe eens op rond te hobbelen en verder anderen maar jou taken in de hand te schuiven. Dat je er geld voor hebt maakt niet uit, het is gewoon schunnig en imo heb je dan ook geen belangstelling voor de onderlinge band. Ik kan zolang echt niet zonder mijn pony, en aan de snelheid te merken waarmee hij naar het hek komt gerend als ik hem roep vind hij de dagelijkse aandacht ook heel fijn. Maar nogmaals, dit geldt alleen voor mensen die uit gemakzucht vertikken hun paard een dagelijkse aai over de bol te geven. (en wat er nog meer bij de dagelijkse verzorging komt kijken)

@ TS: ik ben het gedeeltelijk met je eens.. Ik vind het nogal raar dat je maar de nadruk blijft leggen op het zogenaamde opscheppen met een paard, dit komt een tikkeltje jaloers over, al zal het wel niet zo bedoeld zijn. Dumpgedrag is imo nooit goed te praten, ook niet als het dier verzorgt wordt en aandacht krijgt door derden. Als je een paard koopt hoor je er ook zelf belangstelling voor op te brengen en er tijd voor te hebben, waarom heb je het anders, dan kun je ook net zo goed op de manege gaan rijden!Echter is in beslag nemen bij dit soort gevallen een beetje overdreven omdat het dier het al bij al wel goed heeft, ook is het voor de eigenaar lekker makkelijk en onvermoeiend op die manier, niks om trots op te zijn echter. Bij verwaarlozing vind ik in beslag name absoluut op zijn plaats, in zulke gevallen geven de eigenaren duidelijk genoeg aan dat het desbetreffende dier blijkbaar niet interessant genoeg is. Waarom juist de eigenaren van dit soort paarden later een groot protest maken is me dan ook een raadsel... Een paard heeft imo recht op 3 dingen: Lichamelijk welbevinden; dus gezond zijn en goed gehuisvest. Menselijke aandacht; omdat een slechte band vrijwel de oorzaak van alle problemen tussen ruiter en paard is en dus vaak ook de oorzaak van dumpgedrag of verwaarlozing En contact met soortgenoten, omdat ik vind dat een paard contact met andere paarden onthouden simpelweg wreed is.

@geerke: inderdaad, alleen vergeten zeer veel mensen dit. edit: ik had het over dagelijk controleren.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 09-01-09 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:59

Gut TS... Een paard heeft in principe geen aandacht nodig van mensen maar wel van andere paarden...

Dus als een paard 24/7 in de wei kan of overdag in de wei gezet wordt door iemand en 's avonds terug gehaald wordt naar stal is er toch geen probleem? Zolang het dier maar tijdig bekapt wordt, tijdig ontwormd wordt, dagelijks eten en drinken krijgt en dagelijks wordt gecontroleerd op wondjes etc... is alles toch ok?

De eigenaar hoeft voor mijn part dus niet dagelijks naar zijn paard te gaan zolang er maar dagelijks iemand langs komt om al de nodige zorgen te geven.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:01

lara: doe toch even normaal:) Ik ben welleens 2 weken niet naar mijn paard geweest ja, maar dat wil niet zeggen dat hij geen verzorging heeft gehad.. En geen beweging.. Jammer voor jou dat jij afhankelijk bent van je ouders:) Ik had een paard die makkelijk 2 weken stil kon staan.. ( en 2 weken is wel erg extreem, dit deed ik miss eens in het half jaar.. kwam vaak wel dagelijks.. maar soms ook aantal dagen niet, en soms 2 weken niet.. was ook geen wedstrijdruiter)

_Lizzy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 20:03

lindake schreef:
Gut TS... Een paard heeft in principe geen aandacht nodig van mensen maar wel van andere paarden...

Dus als een paard 24/7 in de wei kan of overdag in de wei gezet wordt door iemand en 's avonds terug gehaald wordt naar stal is er toch geen probleem? Zolang het dier maar tijdig bekapt wordt, tijdig ontwormd wordt, dagelijks eten en drinken krijgt en dagelijks wordt gecontroleerd op wondjes etc... is alles toch ok?

De eigenaar hoeft voor mijn part dus niet dagelijks naar zijn paard te gaan zolang er maar dagelijks iemand langs komt om al de nodige zorgen te geven.

ja vindt ik ook, zij ik al als hij gewoon soortgenoten heeft is het geen probleem.
maar als hij in zn ééntje in een stalletje staat, tja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:04

lara........... ik ga 4 keer per jaar naar mijn paard............... Haha! Haha! een dagje of twee hooguit Lachen

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:07

_Lizzy_ schreef:
ja vindt ik ook, zij ik al als hij gewoon soortgenoten heeft is het geen probleem.
maar als hij in zn ééntje in een stalletje staat, tja

24u op 24 in de stal... vind ik ook verkeerd...

Maar een paard die altijd maar in de stal staat en er maar 2u uit komt als de eigenaar eens langs komt vind ik in principe ook geen paard waardig bestaan hebben...
Laatst bijgewerkt door lindake op 09-01-09 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lizzy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 20:07

@ Lara_silver.

bedankt voor je reactie
Haha nee hoor het was niet mijn bedoeling om jaloers over te komen.
We hadden ook al een discussie in de klas hierover, ik was benieuwd wat jullie er van vonden!
aan de éne kant vindt ik dat de overheid best wel meer mag bemoeien met paard en welzijn, maar aan de andere kant zal ik ook niet weten hoe...
moeilijk, moeilijk. Vork

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:08

_Lizzy_ schreef:
Ik vindt een goede verzorging als een paard gewoon veel liefde krijgt van de eigenaar.
Of hij nou op stal staat of lekker in het land.
Hij/zij moet niet alleen bedoelt zijn voor het rijden.
Je moet gewoon een paard hebben omdat je het super graag wilt en super leuk vindt, niet omdat het "cool" is om tegen vriendinnetjes te zeggen

Dus paarden van mensen die ze hebben om wedstrijden mee te rijden, en hem verkopen als hij niet meer presteerd hebben een slecht leven? Paarden die van mensen zijn 'die het leuk vinden ernaar te kijken' hebben een slecht leven?

De eigenaar van mijn pensionstal fokt miniatuur paarden. Hij heeft er momenteel een stuk of 20? Echt niet dat hij ze iedere dag knuffelt en doet. Hij geeft ze te eten, houd in de gaten dat ze gezond zijn, en laat ze voor de rest lekker lopen. Wat is liefde?

@Lara: chill, relax. Word je ook boos als ik zeg dat ik mijn paard maar 3 dagen per week zie, en dat ik dan soms ook alleen maar even een appel in haar voerbak ga mikken en weer naar huis ga?

Een paard heeft behoefte aan goed eten, een kudde, water en veiligheid. Een paard kan niet missen, alleen herkennen. Dat jij je paard mist wil niet zeggen dat hij jou ook mis.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:09

Lara_Silver schreef:
@pinuts: jij haalt het echt waar in je hoofd gewoon twee weken niet naar je paard te komen? Bij langdurige ziekte etc kan ik me dit goed voorstellen, maar mocht er lichamelijk niks hinderends met je aan de hand zijn en je vertikt het te komen 2 weken, sorry dan ben je imo echt gewoon niet goed bezig. Mocht ik dit flikken tov mijn pony zouden mijn ouders hem gewoon te koop zetten, heel simpel. Het is wel lekker makkelijk een dier te kopen om er af en toe eens op rond te hobbelen en verder anderen maar jou taken in de hand te schuiven. Dat je er geld voor hebt maakt niet uit, het is gewoon schunnig en imo heb je dan ook geen belangstelling voor de onderlinge band. Ik kan zolang echt niet zonder mijn pony, en aan de snelheid te merken waarmee hij naar het hek komt gerend als ik hem roep vind hij de dagelijkse aandacht ook heel fijn. Maar nogmaals, dit geldt alleen voor mensen die uit gemakzucht vertikken hun paard een dagelijkse aai over de bol te geven. (en wat er nog meer bij de dagelijkse verzorging komt kijken)

Jij zit nog lekker op school met vaste uren en maar 7/8 uur per dag max weg van huis en elk weekend vrij. Als je eens gaat werken, hogeschool gaat doen (of unief, wat je ook van plan bent) zal je wel anders praten. Ik heb ook dagen (zeker nu ik examens heb) dat ik niet bij mijn paarden geraak. Maar ik wéét dat mijn moeder dan zonder problemen voor me in springt, en dat die dieren eten krijgen en tip top verzorgt op stal staan, dat ze nagekeken worden voor ze de nacht in gaan of geen van de drie tekenen van ziekte (eentje is erg gevoelig voor koliek) vertoond. IMO heb jij het recht helemaal niet om haar zo aan te gaan. Je weet niet wat de reden is waarom ze niet naar haar paard gaat. Wie heeft gezegd dat het om luiheid of gemakszucht gaat? Dingen die je niet weet, heb je ook niet over te oordelen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:09

Vjestagirl schreef:
Een paard heeft behoefte aan goed eten, een kudde, water en veiligheid. Een paard kan niet missen, alleen herkennen. Dat jij je paard mist wil niet zeggen dat hij jou ook mis.

In tegendeel... Die is blij met zijn verlof Haha! (al zal een paard zo niet redeneren).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:12

lindake schreef:
Vjestagirl schreef:

In tegendeel... Die is blij met zijn verlof Haha!.

mwa, Pret is toch niet meer zo happy met haar verlof (staat "stil" sinds het zo is gaan vriezen)... Die vind het wel goed nu... Is nauwelijks nog houden aan terwijl ze normaal makkelijk te handelen is vanaf de grond. Ze komt tans wel dagelijks buiten Clown Dus ik vermoed dat die graag weer haar energie kwijt wil.

Ik weet niet of een paard enkel kan herkennen... Ik denk wel dat een dier "voorkeur" kan hebben voor een persoon. Niet zoals wij liefde of gemis er varen, maar ik denk wel dat ze iemand kunnen "missen" op hun eigen manier, net zoals paarden soms even treuren als een collega weggehaald word...

_Lizzy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 20:21

Vjestagirl schreef:
_Lizzy_ schreef:
Ik vindt een goede verzorging als een paard gewoon veel liefde krijgt van de eigenaar.
Of hij nou op stal staat of lekker in het land.
Hij/zij moet niet alleen bedoelt zijn voor het rijden.
Je moet gewoon een paard hebben omdat je het super graag wilt en super leuk vindt, niet omdat het "cool" is om tegen vriendinnetjes te zeggen

Dus paarden van mensen die ze hebben om wedstrijden mee te rijden, en hem verkopen als hij niet meer presteerd hebben een slecht leven? Paarden die van mensen zijn 'die het leuk vinden ernaar te kijken' hebben een slecht leven?

De eigenaar van mijn pensionstal fokt miniatuur paarden. Hij heeft er momenteel een stuk of 20? Echt niet dat hij ze iedere dag knuffelt en doet. Hij geeft ze te eten, houd in de gaten dat ze gezond zijn, en laat ze voor de rest lekker lopen. Wat is liefde?

@Lara: chill, relax. Word je ook boos als ik zeg dat ik mijn paard maar 3 dagen per week zie, en dat ik dan soms ook alleen maar even een appel in haar voerbak ga mikken en weer naar huis ga?

ja daar heb je wel gelijk in, maar komen er waarschijnlijk wel uit, of staan lekker met zn allen in de wei?
of niet dan

baukje_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:33

Nu hebben we het er allemaal over wat nu goed voor je paard zorgen is of wat niet. Maar volgens mij was de vraag of de overheid moest ingrijpen bij het slecht verzorgen van een paard. Natuurlijk moet je dan eerst weten wat we verstaan onder het goed voor je paard zorgen. Maar ik denk dat dit voor iedereen anders is. De ene vind het zus en de andere zo, er is dan ook geen vaste definitie voor.
Dus ik ga het daar niet meer over hebben, maar over wat de overheid zou moeten doen. Ik vind zelf dat de overheid zich hier niet meer mee hoeft te bemoeien. Je ziet hier al hoe moeilijk het is om te bepalen wanneer een paard niet goed verzorgt wordt. Dit zou het dan ook voor de overheid worden. Dus waar zet die dan de grens van slecht verzorgen. Natuurlijk vind ik ook dat bij paarden die écht niet goed verzorgd worden het anders moet. Maar volgens mij hebben we ook al iets van een dierenbescherming. Zij kunnen dan ingrijpen wanneer een paard echt slecht verzorgd wordt. Al weet ik niet of dit vaak genoeg gedaan wordt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:35

Mijn paard komt iedere dag buiten, zomers 24/7. Ze heeft een bijrijdster die ook 3 dagen komt en dan lekker met haar gaat tutten. Ze krijgt van de stalhouder te eten en die mest haar stal.

Maar ik ben er niet alle dagen om haar liefde te geven, nee.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:36

pharagirlke schreef:
Lara_Silver schreef:

Jij zit nog lekker op school met vaste uren en maar 7/8 uur per dag max weg van huis en elk weekend vrij. Als je eens gaat werken, hogeschool gaat doen (of unief, wat je ook van plan bent) zal je wel anders praten. Ik heb ook dagen (zeker nu ik examens heb) dat ik niet bij mijn paarden geraak. Maar ik wéét dat mijn moeder dan zonder problemen voor me in springt, en dat die dieren eten krijgen en tip top verzorgt op stal staan, dat ze nagekeken worden voor ze de nacht in gaan of geen van de drie tekenen van ziekte (eentje is erg gevoelig voor koliek) vertoond. IMO heb jij het recht helemaal niet om haar zo aan te gaan. Je weet niet wat de reden is waarom ze niet naar haar paard gaat. Wie heeft gezegd dat het om luiheid of gemakszucht gaat? Dingen die je niet weet, heb je ook niet over te oordelen.

Als je goed leest, zie je aan mijn eerste twee zinnen én mijn laatste zin duidelijk dat ik het alleen over haar heb mócht ze het uit gemakszucht doen, léés eerst voordat je op iemand reageert. En ja ik heb al vaak nagedacht over de periode na mijn middelbare, en ik moet zeggen dat ik zelf tijdens de examens van mijn aso richting nog prima een kwartiertje of een half uur bij mijn pony kan missen.

OT: Dat paarden mensen missen geloof ik overigens niet, ook hun aandacht niet.. Nee ik vind dagelijkse aandacht belangrijk voor de cruciale band tussen mens en dier, die heb je namelijk nodig wil je fatsoenlijk kunnen omgaan met je paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:38

ASO dus je zit in Belgie, lieve meid, ik zit in mijn eerste jaar hogeschool, en die examentjes die je nu krijgt zijn vergeleken met hogeschool echt eitjes... En de cursussen die je moet kennen al helemaal! Dus ga er maar niet van uit dat je nog even veel tijd zal hebben als nu. Lachen En wat dan nog als het uit gemakszucht is, ik heb ook nu dat ik bv om acht uur "klaar" ben, dat ik denk "eigenlijk zou ik nog wel kunnen gaan..." maar het is dan zo koud, en ik wéét dat ze in een proper stalletje hun hooi staan te kauwen als "nagerechtje" en dat mijn moeder ze super goed verzorgt heeft... Dan zeg ik ook "vandaag effe niet... Ik wil even rustig in de zetel zitten" Als zij weet dat de dieren goed verzorgd zijn, wat maakt het dan uit? Denk je dat dat paard er iets om geeft of baasje nu een dagje wel of niet komt? Maak je geen illusies, zo lang een paard te vreten krijgt maakt die zich daar geen zorgen om...

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb echt geen liefdes-affaire nodig om een paard goed te kunnen rijden. Verward
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 09-01-09 20:40, in het totaal 3 keer bewerkt

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:38

en wat als ik uit gemakzucht mijn paard 2 weken niet wou zien? als ik daar geen zin in had?? Wat dan nog? ( ik heb geen paard meer maar stel dat) Dan nog is dat geen mishandeling.. en is geen reden om te zeggen dat ik geen paard zou verdienen. Als ik een bijrijdster zoek die er 2 week voor zorgt in plaats van mezelf, hoezo heb jij dan het recht om te zeggen dat ik niet goed bezig ben??

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:39

Lara_Silver schreef:
Als je goed leest, zie je aan mijn eerste twee zinnen én mijn laatste zin duidelijk dat ik het alleen over haar heb mócht ze het uit gemakszucht doen, léés eerst voordat je op iemand reageert. En ja ik heb al vaak nagedacht over de periode na mijn middelbare, en ik moet zeggen dat ik zelf tijdens de examens van mijn aso richting nog prima een kwartiertje of een half uur bij mijn pony kan missen.

OT: Dat paarden mensen missen geloof ik overigens niet, ook hun aandacht niet.. Nee ik vind dagelijkse aandacht belangrijk voor de cruciale band tussen mens en dier, die heb je namelijk nodig wil je fatsoenlijk kunnen omgaan met je paard.

Dus wat jij zegt is dat mensen op handelssstallen niet fatsoenlijk om kunnen gaan met hun paard? Of op trainingsstallen? Of mensen die hun paard in de opfok hebben staan?

Je hebt geen band nodig om een dier correct te kunnen behandelen en berijden.

Edit: of meis, wat ga jij onderuit gaan als je denkt dat een hogeschool hetzelfde is als een middelbare school. Laat mij de illusie verwoesten: het is NIET hetzelfde.

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:43

Wat steken mensen soms toch een energie in het beoordelen van hoe anderen met hun paard om gaan. Of hoe ze menen dat anderen met hun dieren om moeten gaan.
Misschien is het positiever om die energie in je eigen paard te steken en er van uit te gaan dan anderen het in principe ook goed voor hebben met hun beest?
Dit land met politieagenten, werkelijk niet te geloven!
En als het je dan zo intrigeert wat anderen doen, wat dacht je er van te beginnen met een vraag ipv een oordeel?

_Lizzy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 20:46

Ik zit nu ook op een hoge school en ik ga ook nog gewoon elke dag naar mn pony hoor Knipoog
kan natuurlijk op elke school verschillend zijn..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:47

inderdaad vjestagirl... Ik had me er op voorbereid dat hogeschool helemaal anders ging zijn, maar ik ben alsnog steil achterover gegaan toen ik mijn cursussen zag Nagelbijten / Gniffelen Dus ik wil niet weten hoe het voelt als je er van uit gaat dat het is zoals op de middelbare school. En in Nederland werken ze in middelbare scholen ook met wisselende lessenroosters, maar in Belgie dus niet, dat is een vast lessenrooster dat je hebt. Dat alleen al is een enorme aanpassing als je op hogeschool komt... Da's helemaal opnieuw leren plannen enz. Dus ik vrees dat ze idd voor een grote verrassing gaat komen te staan en er mee zal moeten leren leven dat ze haar vierbenige vriend af en toe eens een dagje niet ziet, wil ze haar diploma halen.

Lizzy: hoe kan je op 17 jaar op hogeschool zitten? Verward

_Lizzy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 20:50

_Lizzy_ schreef:
Ik zit nu ook op een hoge school en ik ga ook nog gewoon elke dag naar mn pony hoor Knipoog
kan natuurlijk op elke school verschillend zijn..

sorry niks gezecht, ik dacht dat je vervolg opleiding de hoge school is.
maar het is HBO en ik doe MBO
Niks gezegt!!! Scheve mond

_Lizzy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 20:53

Baukje_b
Bedankt trouwens voor je reactie over de overheid! Haha!

Lois28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:54

De overheid ziet ons aankomen Haha! om paarden die niet dagelijks verzorgd worden en geen liefde en aandacht krijgen in beslag te nemen...
Nee hoor, paarden kunnen best een tijdje zonder de mens, mits ze goed verzorgd worden en daar bedoel ik mee: eten, drinken, weidegang (zeg maar de primaire levensbehoeften). Dat een eigenaar niet dagelijks naar zijn paard gaat kan ik inkomen, bv als hij/zij met vakantie is, druk heeft met werk of school etc. Een paard lijdt daar echt niet onder. En ja.. mensen die een paard aanschaffen voor de leuk zul je altijd blijven houden (ik denk niet dat het er veel zijn). Zelf heb ik die instelling niet hoor, ik heb een paard en daar ga ik dagelijks naartoe, ook al kan ik nu niet rijden, maar wil toch even checken hoe het gaat, hoeven verzorgen etc. ondanks dat ze goed wordt verzorgd (staat in volpension)!