afzeiken langs de kant

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 17:51

Ik denk ook heel veel, maar zeg nooit wat tegen onbekent persoon in kwestie. Ik zou het ook niet briljant vinden wanneer een onbekende mij opeens comentaar geeft. Het maakt me niet uit wat ze boven in de kantine zeggen, ik denk dat dat normaal is. Er wordt altijd wel een oordeel gegeven.
Dat doe ik zelf ook, als ik bijv sta te kijken met een vriendin ofzo. Ik maak daar ook geen geheim van. Ook praat ik weleens na, bijv na de les. Er zijn gewoon een aantal dingen van mensen waar ik het niet mee eens ben, maar ik val daar de persoon niet mee lastig, omdat zij haar eigen rijstijl handeld en ik waarschijnlijk anders. Daarbij, ik ken het paard niet en kan alleen maar zeggen wat ik denk bij het zien van het gebeuren, maar of dat nou zin heeft? Ik geef wel gerust comentaar aan een bekende of zeg wat ik zie. Maar ik doe dat alleen als ik weet hoe zij rijd en ik daar ook inzicht op heb. Anders heeft het weinig nut, vind ik.

Nee, ik hou het bij kijken en denken en af en toe eens evalueren met derde. Schijnheilig
Is dat zo erg? Verward

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-03 17:53

o Sonja, toen mijn paard na een OC operatie moest revalideren en ik 10 minuten per dag met hem moest wandelen was de kritiek ook niet van de lucht hoor! "moet je er niet op rijden" "kijk, die is met haar paardje aan het wandelen". Kwam trouwens altijd van mannen, die kritiek. Op vrouwen met paarden wordt gewoon neergekeken (zie radio FM topic).

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 18:04

De "kenners" zijn inderdaad nog de slimste ... ken er nog zo enkele hoor! ... en inderdaad, de venten die roepen en zeggen, als je ze vraagt van hou jij 'r even vast, er zit iets in 'r hoefje ... OH NEEEEEEEE .... zie trappen of bijten!!!!! Haha!

Toen ik nog m'n vorige pony had wist een wijsneus me 's te melden dat ik niet op een VEULEN moest rijden ... Toen ik zei van dit is geen veulen, maar een pony kreeg ik als comment : "een pony is zo'n kleine dikke, da's een veulen van een arabier" .... mmmmmm ... kenners .... HAHAHAHAHA

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 18:20

sonjabelgium schreef:
Gisteren gilde nog iemand vanachter op en bromfiets of ik met m'n koe op wandel was, de bestuurder excuseerde zich snel zeggende tegen de achterzitter dat het een paardje was ... Haha! ... Ja, soms zijn de "comments" ook gewoon leuk!!!

*LOL* Het leukste "commentaar" dat ik wel eens met Mileen heb gehad tijdens een wandeling, kwam van een klein manneke bij z'n pa achterop de fiets.... "papa, papa, kijk...... een ezel!!!!!" Hihi, arme Mileen.... *LOL*

Verder krijg je altijd lekker deskundig commentaar in het Amsterdamse Bos. Ik rij daar vaak met Dick die dan op Leonardo zit, een KWPN'er van een dikke 25 cm groter dan Mileentje.
Regelmatig krijg ik te horen dat het zielig is om op een veulentje te rijden. Of de vraag waarom ik op een Shetlander zit en niet op een echt paard. En of de mijne het kindje is van die grote Haha!

Voor wie niet snapt dat ik alweer zit te grijnzen achter m'n PC: Leo is een ruin en Milena is een fjord Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 18:29

Sonja schreef:
Ik denk veel maar zeg weinig. Ik bemoei me liever niet met andere ruiters, ik wil ook niet dat men zich met mij bemoeit. Leren doe je van een trainer of DESGEVRAAGD van een andere ruiter.
Bovendien mogen ze me inhuren als ze tips willen, verdien ik er nog wat aan Haha!

Hier ga ik in mee. Ik denk wel veel, maar zeg niets, tenzij het me gevraagd wordt. Zo wil ik het zelf het liefst ook. Ik vind het prima als mensen met tips komen waar ik wat aan zou kunnen hebben, maar me gaan afzeiken langs de kant? Doe ik ook niet bij anderen.
Ik vind het altijd zo zielig...typisch geval van de beste stuurlui staan aan wal.

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 20:04

Tegen andere mensen heb ik geen commentaar. Ik punt 1 omdat ik geen discussie aan wil gaan en omdat iedereen rijdt zoals hij rijden wil. Er zijn wel eens een aantal mensen die commentaar op mij hebben. Maar die meestal al gelijk afhaken als ik even op Metel zelf zet. Binnen 5 minuten zijn ze er af of als ik vraag of ze zelf even een rondje willen sturen haken de meesten ook al af. Very handy..... Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 20:17

Ach ik heb ook wel eens kommentaar vanaf de kant en ik vind het zelf errug prettig als de kant kommentaar op mij heeft vooral omdat ik van de menig van anderen wat kan leren. en wat ik onzin vind leg ik toch naast me neer, Misschien komt het ook omdat ik op een fokkerij, handelsstal werk waar er naast mij maar 4 andere ruiters rijden op de paarden van Henk. Ik hoor graag kommentaar omdat het niveau bij ons vrij hoog ligt. Wij helpen elkaar altijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 20:33

Apple schreef:
De beste stuurlui zitten in de kantine Tong uitsteken.

En daarom ben ik zo blij dat ik een stal heb gevonden zonder kantine

Ik mag graag met mensen van gedachten wisselen over manieren van trainen. Ik probeer zelf zo goed mogelijk mijn best te doen en hou daarbij vast aan de 'methode Anky'. Dat levert echt heel vaak en veel commentaar op. En zo lang dat gefundeerd is vind ik dat helemaal niet erg. Maar als mensen geen argumenten hebben gaan bij mij alle deuren dicht.

Als mensen me niets vragen hou ik mijn mond. Dat gaat al zo ver dat ik zelfs niets meer zeg als een paard kreupel gaat. En eigenlijk gaat dat misschien iets te ver maar scheelt wel een hoop geruzie. Als ze me wel vragen naar mijn mening dan geef ik die wel.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 20:51

Ik beken eerlijk dat ik me er wel eens schuldig aan maak. Maar dan heb ik het niet over de mensen die lekker recreatief aan het rijden zijn, of gewoon lekker voor de lol een paard hebben.

Maar ik heb het wel over mensen die een jong paard (engels gereden) met een westernbit rijden omdat het paard het bit anders niet aanneemt. Mensen die er dus zoveel verstand van hebben, vinden ze zelf dan he?!
Dan zeg ik gewoon hardop wat ik ervan vind. En vaak nog wel een manier dat ze het horen ook. En hebben ze er problemen mee komen ze maar naar me toe!

Nog een voorbeeld, iemand op een stokkreupel paard. Daar zeg ik hardop tegen: je paard is een beetje (ja altijd subtiel) kreupel.
Als ik dan te horen krijg: Ja dat weet ik, hij heeft een hoefzweer, maar moet toch verder getraind worden.

Alleen de extreme gevallen dus. Als ik echt mijn mond niet meer kan houden. Verder komen er nog wel eens mensen naar me toe die dingen vragen. Of als een kind een groot gevecht heeft met pony, dan ga ik meestal naar de ouders en geef een paar tips.
De rest van de mensen laat ik wel met rust. Tuurlijk denk ik zeer veel!!

Maar ook mensen die bij ons lesgeven en rare opmerkingen maken, dan begin ik hard te lachen, kijken ze me aan en gaan verder met wat ze aan het doen zijn (wat dat ook wezen mag, lesgeven iig niet)

Maar we gaan binnenkort naar een nieuwe stal waar een hele leuke sfeer hangt bij de pensionklanten, tuurlijk ga ik me dan niet zo (associaal) gedragen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 11:13

EFfe een hele stoute en gewaagde stelling van mij:
De mensen die niet reageren in deze topic maar het wel lezen: zijn die soms van hun kwaad bewust en houden ze wijselijk hun mond?

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 11:24

Desiree schreef:
De mensen die niet reageren in deze topic maar het wel lezen: zijn die soms van hun kwaad bewust en houden ze wijselijk hun mond?

Ik wou niet reageren, maar omdat jij dit stelt reageer ik maar wel Haha! Ik kijk nooit met een "peinzende-blik-die-al-verraadt-dat-ze-commentaar-hebben", naar anderen. Ik kijk gewoon omdat ik kijken wil, maar zal nooit ongewenst "nuttige opmerkingen" maken.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 12:33

Zo nu en dan loop ik me aan de kant te ergeren, en moet ik achteraf dat wel kwijt tegen iemand, maar geroezemoes aan de kant vind ik ook niet fijn. Soms zeg ik echter wel zachtjes tegen iemand dat ik een bepaald paard mooi vind, goed vind lopen oid. Zachtjes, om de ruiter niet te storen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 12:59

Desiree schreef:

Van wie zou je nog een reactie willen hebben desiree? Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 13:28

Picasso schreef:

Van wie zou je nog een reactie willen hebben desiree? Haha!

Van degenen van wie ik weet dat ze het bij anderen doen natuurlijk *LOL* (en trouwens ook degenen van wie ik het niet weet hoor)! En het is niet aan mij om namen te noemen en ik zal dat ook niet doen! Maar als mensen zich aangesproken voelen maar niet reageren is dat voor mij eigenlijk al voldoende.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 13:40

Gelukkig sta ik ook op een stal zonder (echte) kantine, en heb dus geen last van dit probleem Haha! Ik lever zelden commentaar, nu staan er bij ons ook maar weinig pensionklanten.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 13:45

In de jaren dat ik op de manege stond (drie binnenbakken, waarvan 1 naast de kantine) viel het me op dat de meeste mensen liever in 1 van die 2 andere bakken gingen rijden, dan die naast de kantine Haha! Ik vond dat wel prettig, de "kantinebak" was dus vaak leeg en ik vond het altijd de gezelligste bak om in te rijden (er kwam nog eens iemand voorbij), en daar hing de beste spiegel, maar een hoop mensen raken dus onzeker en als ze kunnen kiezen rijden ze dus liever een beetje uit het zicht.

Ik sta momenteel op een stal waar praktisch geen commentaar op elkaar gegeven wordt, komt denk ik ook omdat er veel disciplines door elkaar heen staan (recreatie- en wedstrijdruiters, draf- en rensportpaarden en Tinkers, westernruiters en ook wat tuigpaarden), en de meesten vinden het leuk om naar iemand uit een andere discipline te kijken.

Zelf geef ik nooit commentaar op anderen, ik zit er zelf ook niet op te wachten en ik kan me voorstellen dat een ander het dan ook niet prettig vindt. Wat ik soms denk hou ik voor me, tenzij er naar gevraagd wordt, maar dan probeer ik het ook vriendelijk te verpakken, anders is het gelijk de laatste keer dat iemand naar je mening vraagt denk ik Knipoog .

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 14:41

Ik zou er toch een aantal op kunnen noemen die mij dit geflikt hebben en ik was er niet zo blij mee.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 14:42

Waarom weet ik precies wie je bedoelt Margreet? *LOL*

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 14:43

Desiree schreef:

Nou ik moet eerlijk zeggen dat ik niet geloof dat mensen zich er nooit schuldig aan maken. Iedereen laat wel eens een opmerking vallen die niet altijd even netjes is. (ik doe het zelf ook).
En op zich ook niet eens zo erg als je je mening/ opmerking wel kunt onderbouwen. En eventueel vertalen naar de persoon in questie in een wat nettere versie.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 15:59

Hihi ik heb wel eens commentaar, maar dan op het type ruiter die met de neus in de lucht met heel veel air denken dat ze geweldig zijn........daar heb ik soms wel wat 'moeite' mee, maar ik probeer dat altijd op te lossen met een of andere opmerking waarmee je er doorheen prikt, of iemand in de lach laat schieten....

Iemand stiekum af gaan zitten kraken is een minder mooie eigenschap, maar kritisch naar andere ruiters kijken vind ik prima; tenslotte ben ik over mijn eigen rijderij nog veeel kritischer! Maar je hoeft inderdaad niet altijd te spuien wat je denkt Haha!

Wat een ander over mij eventueel te zeggen heeft boeit me totaal niet. Ik hoor of zie dat ook nooit want als ik aan het rijden ben dan ben ik alleen met het rijden bezig en dingen om me heen sluit ik me voor af. Ik ken mijn eigen fouten, en tekortkomingen, en die van mijn paard. Dat hoef ik niet te horen van mensen die er voor mij niet toe doen!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 16:11

promptertje schreef:
In de jaren dat ik op de manege stond (drie binnenbakken, waarvan 1 naast de kantine) viel het me op dat de meeste mensen liever in 1 van die 2 andere bakken gingen rijden, dan die naast de kantine Haha!

Ik rij dus om bovenstaande redenen niet graag in de binnenbak die aan de kantine grenst... ja de beste stuurlui zitten in de kantine Haha! Ik kan niet goed tegen dat ongewenste commentaar en bemoei me zelf nooit met anderen en ga me zeker niet ongewenst met iemand bemoeien.

Ik heb het wel eens in de binnenbak gehad in de winter dat Omar een bok gaf toen ik aangaloppeerde en iemand ging mij toen vertellen wat ik allemaal wel niet moest doen omdat hij niet mocht bokken enzo.. ik zei: hij bokt normaal nooit Boos! Ik heb haar toen verder ook genegeerd en ben lekker doorgereden. Omar bokt normaal ook nooit alleen als het echt erg koud is bokt hij een beetje uit joligheid maar dat zie ik bijna ieder paard bij ons op stal doen.

[edit:BartVB]Quote heftig ingekort[/edit]

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 17:27

Bij ons op stal gebeurd het gelukkig niet. Nou ja, soms door 1 meisje, maar die krijgt daar geen feed back in, dus is de lol er snel af.
Verder mag iedereen opmerkingen tegen mij maken over mijn rijden, ik bepaal dan zelf wel of ik daar wat mee kan of niet, en dan maakt het me ook niet uit wat die ander voor niveau rijdt.
Mensen die echt aan de kant staan om kritiek te hebben, hebben meer een probleem met zichzelf dan ik met hen.
Natuurlijk doet het wel even zeer als je via via hoort dat ik mijn paard verpest omdat hij veel meer kan. Dat hij veel meer kan klopt, bij een ander zou hij waarschijnlijk hoger lopen, maar of hij daar nou gelukkig van zou worden? Denk het niet.
En bij dat soort mensen denk ik dan wel even heel gemeen, presteer eerst eens wat ik presteer en kom dan nog eens terug. Maar normaal is dat niet mijn instelling.
Ik ben alleen nogal analytisch aangelegd, als ik snap waarom mensen rot opmerkingen maken kan ik er mee leven en zit ik er niet mee, als ik het niet snap, pieker ik net zo lang door tot ik het wel snap, en dan kan ik het meestal ook wel loslaten.
En zelf commentaar geven, oh ja heel vaak, wordt ook van je verwacht als je in een juryauto zit Haha!
Verder niet. Als ik iemand ken en ik weet dat die het op prijs stelt zal ik wat opmerkingen maken in een poging het paard (nog) wat beter aan het lopen te krijgen. Ken ik mensen niet, dan bedenk ik me wat ik zou doen om het paard beter aan het lopen te krijgen. Ik probeer dus mijn kennis te verbreden, maar niet ten koste van iemand anders. Als ik samen met iemand sta te kijken, kunnen we daar dan ook wel eeens over van gedachten wisselen, hoe zou jij dit oplossen en waarom op die manier, maar nog steeds om er zelf wijzer van te worden, niet om de ruiter/amazone in kwestie af te zeiken.
Gelukkig heb ik afgeleerd een foutenkijker te zijn, ik kan intens genieten van een goed gaand paard en aan kleine fouten voorbij gaan.
Als ik het echt niet om aan te zien vind, en ik weet dat ik er met die persoon niet over kan praten loop ik gewoon weg.
Mensen afkraken doe je alleen om je eigenwaarde op te krikken, en dat probeer ik op andere manieren te doen.
Goede spreuk hierover:
Als je voor eigenwaarde afhankelijk bent van anderen, is het anderenwaarde.
Daar probeer ik me aan te houden.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 19:38

ik ben het eigenlijk eens met Tigger. Ik wil ook welleens als ik met iemand sta in de kantine een oordeel erover geven. Het zal ook deels grote onzin zijn omdat ik er ook niet heel veel van weet maar ik zie onder commentaar ook zeggen dat je een paard niet mooi vind. Ik ga het niet zeggen tegen die persoon zelf dat is niet belangrijk want wat zal het boeien wat ik (als geen echte prof) zeg. Maar ik denk dat iedereen overal wel een mening voor heeft. Maar ik zeik niet een rijstijl af van iemand. En ik laat mensen in hun waarde. Maar mij kan het ook niks schelen als mensen denken van ow die kan echt niet rijden boeiend dan vinden hun dat toch lekker. Ik vind dat je dat gelul niet te veel en persoonlijk moet aantrekken. Het gebeurt nou eenmaal en het zal altijd blijven gebeuren

Fabienne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 20:01

Ook ik heb wel eens commentaar op iemands manier van omgaan/rijden met een paard. Eigenlijk denk ik dit meestal alleen, soms heb ik het er met mijn vader over. Maar das alleen in extreme gevallen..
Op wedstrijden voel ik vaak priemende blikken als ik met mijn pony binnen kom. Soms krijg je leuke reacties en soms hele negatieve. Maar dat heeft iedereen denk ik wel. Toen het een tijd minder met rijden ging had iedereen commentaar. Toen ik van iemand anders les kreeg en het veeel beter ging hoorde je het niet of minder.. Dus als ik niks hoor dan zal het wel "oke" zijn.
Ik maakte me er in het begin erg druk om wat andere zeiden en dachten. Maar dat word gelukkig minder. Ik moet zeggen dat bokt hier ook wel een beetje meehelpt...

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 21:02

Hoewel ik op een manege sta moet ik zeggen dat het enorm meevalt bij ons, tenminste ik heb er weinig last van, ik ken de meeste mensen goed en meestal is iedereen te druk met zijn eigen paarden bezig om langs te kant te gaan staan, en als het het al doen komt er geen commentaar.
Ik zelf doe dat dus ook niet, ik heb genoeg zelfkennis om te weten dat aan mijn rijden ook nog genoeg getimmerd kan worden Haha!
Dus houd ik mijn mond.