Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
saannee1 schreef:Zo dat is toch wel een hele uitleg. Ik zie dat de meeste niet een jong paardje kopen voor 't eerst.
Reden?
saannee1 schreef:Jij hebt het over een paardje die nog echt niet weet. Maar stel je voor je hebt een paardje waar toch wel een aantal x mee is gereden aan de longe. Vinden jullie dan nog dat je hele goede begeleiding nodig hebt?
en soms zie ik in zijn oogjes dat hij het echt niet meer begrijpt. Gelukkig is het "maar" een katje, een paard van een paar honderd kilo dat het niet meer snapt lijkt me gewoon gevaarlijk. Als je al ziet wat een chaos er soms ontstaat door een hond die in handen is gekomen van mensen die hem niet aankunnen, lees het verhaal van Tibeau van bokker yamcha maar eens, dan begrijp je wat ik bedoel.
Maar ik ken mijn beperkingen, ik weet gewoon dat ik niet een paard kan beleren. En ik heb ook genoeg verantwoordelijksbesef om er dan ook niet zomaar aan te beginnen. saannee1 schreef:Ja, het is inderdaad een hele klus om toch een paard helemaal van jong af aan goed te lijden.
Het maakt je keuze niet makkelijker maar wel beter overwogen, en dat is ook wat waard!
FitzChivalry schreef:Het is een hele klus om een paard correct op te leiden.
Daar heb je de ervaring voor nodig, je moet weten hoe en waarom een paard correct gereden moet worden, en hoe je dit het paard aan moet leren.
saannee1 schreef:Hebben mensen ook een paardje/pony zelf opgevoed toen die jong is? Zonder begeleiding?
en het 2e paard zat zo vast in z'n rug dat hij ontzettend pijn gehad moet hebben.
ben ik wijs geworden, want wees op je hoede en ga zeker niet over 1 nacht ijs, beter wat vaker uitproberen dan te snel een beslissing nemen, ook al is je gevoel nog zo goed...
saannee1 schreef:Dan even heel stiekem offtopic;
Welk ras zou jij het leukste vinden dan? Omdat jullie zeggen dat jullie vooral naar de kleur kijken.
Laten jullie als jullie gaan kijken bij een paardje ook altijd laten springen?

Mowoah schreef:Wanneer ik ga kijken voor een paardje kijk ik vooral naar:
- De stokmaat; ik ben groot dus hij/zij moet groot.
- Leeftijd; een 2-3 jarige
- Onbeleerd
- Kan ik hem/haar vertrouwen?
- Goede gangen
- Het liefst een paard met karakter, een stoere en dus geen doetje.
En ik laat hem/haar natuurlijk keuren, dat vind ik nog het allerbelangrijkst.
Ik ga over een tijdje ook op zoek naar een nieuw paard, mijn pony staat nu te koop (voor interesse; link in onderschrift). Ik heb al een heel duidelijk beeld in mijn hoofd en ben benieuwd of ik zoiets kan vinden. Maar ik sta wel open voor andere paarden natuurlijk, al is de stokmaat en leeftijd voor het uitzoeken het belangrijkst!
ClaudiaMP schreef:en vooral ook wat het paard gewend is welk voer i.v.m. overstap naar ander voer kan je dat langzaam opbouwen
Anders lijkt het me namelijk een beetje voorbarig om je al meteen druk te maken over het voer, desnoods kun je als je de tweede keer gaat kijken toch vragen of je een emmer van zijn vaste voer mag kopen van ze zodat je langzaam kunt overschakelen naar wat je zelf wil gaan voeren?
Rij op een manege.
Mag geen paard.
Nou ja.
Dat was het al
En wat is er nou precies constructief aan je bijdrage aan dit topic?