Waar let jij het meest op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Re: Waar let jij het meest op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 08:59

Mijn paard was zo groen als gras toen ik dr kocht. In de stal kon ik niet eens bij dr komen en toen ze eenmaal los in de bak liep konden we dr niet meer pakken! En toch..was er iets..zoals ze zich liet zien in de bak (ze danste echt), zoals ze haar angst overwon om toch een stapje dichterbij me te komen..het was gewoon een gevoel! En dat gevoel is nu driedubbel zo sterk! Onze basis is heel sterk en die kan straks alleen maar sterker worden onder het zadel.

Ik heb juist voor een groen paard gekozen zodat ik haar helemaal vanaf het begin zelf kan opleiden. Ik heb nu een paard die aan mijn eisen voldoet, ze staat stil als ik dat wil, bijt niet, trapt niet, respecteert me, wil het liefst heel dicht bij me zijn maar laat zich ook makkelijk wegsturen! Een heerlijk paard met een heerlijk karakter!

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:55

Als ik een pony/paard koop zijn er echt wel een paar dingen waar ik op let.
Het belangrijkste vind ik de klik en of ik me er veilig bij voel, voornamelijk dat laatste want toen ik Sharon kocht voelde ik echt niet meteen een klik maar is uiteindelijk helemaal goed gekomen.

Ik vind het belangrijk hoe hij/zij is in de omgang, met rijden, met andere paarden.
Hoe het paard verzorgd is (zijn de hoeven netjes bekapt etc)

Leeftijd vind ik niet belangrijk, ik wilde in eerste instantie geen jonge pony meer (eerste pony was ook jong en had ik beter niet kunnen nemen --> te onervaren) maar met Cupido klikte het gewoon en het voelde aan alsof ik hem al veel langer kende dus was de keuze voor mij niet moeilijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:52

saannee1 schreef:
Zo dat is toch wel een hele uitleg. Ik zie dat de meeste niet een jong paardje kopen voor 't eerst.
Reden?

Gebrek aan ervaring. Natuurlijk heb ik wel de nodige bijrijdpaarden gehad enzo maar als straks mijn eigen paardje er is komt er een hele nieuwe wereld op me af en dan is het fijn dat ik niet ook nog eens een paard hoef op te voeden. Dus vandaar een goed doorgereden paardje met normaal gedrag van pakweg tussen de 7 en 15, zodat ik er nog minstens 10 jaar lekker mee aan de slag kan. Ik heb nog nooit een jong paard opgeleid dus als ik daar al aan zou beginnen dan zou ik ervoor zorgen dat ik daar hele goede begeleiding bij heb.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 14:55

Hebben mensen ook een paardje/pony zelf opgevoed toen die jong is? Zonder begeleiding?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:59

Ik heb onder begeleiding vroeger meerdere paarden opgeleid.
Maar het is nu voor mij de eerste keer dat ik het zelfstandig doe..
En ik moet zeggen.. af en toe is het best moeilijk.. Ik ben nog niet tegen noemenswaardige problemen aangelopen.
Gelukkig heb ik een hele brave knol, die alles goed vind. En ik heb een goede achterban waar ik altijd terecht kan.

Maar als je dat nog nooit gedaan hebt zou ik er zonder begeleiding niet aan beginnen hoor..

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 15:16

Jij hebt het over een paardje die nog echt niet weet. Maar stel je voor je hebt een paardje waar toch wel een aantal x mee is gereden aan de longe. Vinden jullie dan nog dat je hele goede begeleiding nodig hebt?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:18

Beetje uitstraling
Kijkt ze gezond uit de ogen
Loopt ze zuiver.
En als ik een paard in het echt zie vind ik het karakter het belangrijkst.
Beter een iets minder mooie met een gouden hart, dan een bloedmooie die je elke keer de stal uit trapt

En dat soort dingen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:24

saannee1 schreef:
Jij hebt het over een paardje die nog echt niet weet. Maar stel je voor je hebt een paardje waar toch wel een aantal x mee is gereden aan de longe. Vinden jullie dan nog dat je hele goede begeleiding nodig hebt?

Ja, dat vind ik wel. Los in de bak en buiten is toch weer heel anders en bovendien moet het nog allemaal bevestigd worden he. Weet je veel wat er allemaal fout kan gaan. Verkl00t je hem, dan zit je ermee. Of moet je 'm zien te verkopen, en wie wil er dan nog zo'n paard? Even afgezien van de ellende die je je paard aandoet. Ik bedoel, ik heb m'n handen al meer dan vol aan een kitten Clown en soms zie ik in zijn oogjes dat hij het echt niet meer begrijpt. Gelukkig is het "maar" een katje, een paard van een paar honderd kilo dat het niet meer snapt lijkt me gewoon gevaarlijk. Als je al ziet wat een chaos er soms ontstaat door een hond die in handen is gekomen van mensen die hem niet aankunnen, lees het verhaal van Tibeau van bokker yamcha maar eens, dan begrijp je wat ik bedoel.

Het is natuurlijk aan ieder voor zich Lachen Maar ik ken mijn beperkingen, ik weet gewoon dat ik niet een paard kan beleren. En ik heb ook genoeg verantwoordelijksbesef om er dan ook niet zomaar aan te beginnen.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 16:08

Bedankt voor deze hele duidelijke reactie! Nog meer mensen?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:12

Door mijn ervaring denk ik er zo over..
Het ruitermak en zadelmak maken is nog niet zon probleem, dat kan iedereen met een goede portie verstand, geduld, en verstand van paarden.. dat is vaak het makkelijkste onderdeel.. Het is juist het doorrijden waar veel mensen op blijven hangen.

Het is een hele klus om een paard correct op te leiden.
Daar heb je de ervaring voor nodig, je moet weten hoe en waarom een paard correct gereden moet worden, en hoe je dit het paard aan moet leren.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 18:34

Ja, het is inderdaad een hele klus om toch een paard helemaal van jong af aan goed te lijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:16

saannee1 schreef:
Ja, het is inderdaad een hele klus om toch een paard helemaal van jong af aan goed te lijden.

Goed dat je je daarvan bewust bent Ja Het maakt je keuze niet makkelijker maar wel beter overwogen, en dat is ook wat waard! Koe

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:10

FitzChivalry schreef:
Het is een hele klus om een paard correct op te leiden.
Daar heb je de ervaring voor nodig, je moet weten hoe en waarom een paard correct gereden moet worden, en hoe je dit het paard aan moet leren.

Ik ben het helemaal met je eens hoor FitzChivalry. Tegen dat probleem lopen de meeste mensen ook aan. Ook mensen die een paard kopen die nog maar net onder het zadel is.

Maar met de juiste begeiling en geduld moet het denk ik maar zo wel goed komen Haha!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:58

De voeten !

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:09

saannee1 schreef:
Hebben mensen ook een paardje/pony zelf opgevoed toen die jong is? Zonder begeleiding?

Ik ben mijn paard zelf aan het inrijden. Ik heb hem vanaf zijn 2e. Ik zocht een ingereden paard tussen de 4 en de 6 jaar, boven de 1,70, mooi papier, mooie bewegingen, goed karakter. Ik heb 2 paarden bezichtigd voordat ik bij Abel kwam, het eerste paard was te oud en te klein, fijne fokker dus die de klanten voorliegt Vork en het 2e paard zat zo vast in z'n rug dat hij ontzettend pijn gehad moet hebben.

Toen vroeg mijn instructrice of ik eens bij haar paarden wilde kijken omdat er een kopie van mijn overleden paard bij zat, veel te bloederig voor mij, maar even kijken was wel leuk. Dat paard is het niet geworden, maar het paard wat in zijn landje stond was wel ontzettend leuk, qua karakter dan. Heel lief en opzoekend. Maar helaas, 2 jaar, en niet mooi gebouwd. Heel jong nog in z'n lijf. Het beestje kon echter ontzettend gaaf bewegen, en die overbouwdheid moesten we even doorheen kijken, en het zelf opleiden zou ook wel lukken, dus na een aantal poetssessies, hebben we besloten om Abeltje te kopen. Helemaal leuk. En het gaat perfect. Vanaf het eerste moment dat ik er op ben gaan zitten heb ik gewoon het gevoel, wij horen bij elkaar. En het inrijden is gewoon peace of a cake. Abel is een slechte reclame voor pennymeisjes die alles zelf willen doen. Want zelfs een kleuter rijdt nog op hem weg Vingers aflikken

Lois28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:39

Allereerst stel ik mezelf de vraag "wat wil ik met een paard, wat zijn mijn ambities", in mijn geval dressuur. Het is belangrijk om het gebruiksdoel vast te stellen, zou jammer zijn als je bv een dressuurcrack koopt en je wilt er later toch mee gaan springen of voor recreatieve doeleinden gebruiken en als dat paard daar dan niet geschikt voor is, om wat voor reden dan ook, dan zou dat jammer zijn. Verder kijk ik naar de prijsklasse (het paard wat je gaat kopen moet wel binnen je budget passen), het exterieur, de gangen, schofthoogte en het karakter vind ik het allerbelangrijkste. Als het zover komt dat je gaat kijken, dan wil ik het paard los zien lopen en onder het zadel, ook zelf uitproberen. Als je gaat kijken, neem dan een ervaren iemand mee waar je vertrouwen in hebt. Als het klikt tussen jou en het paard zou ik duidelijke afspraken maken over de aankoopkeuring. Ik spreek altijd af: bij afkeuring zijn de kosten voor de verkoper en maak een afspraak bij je eigen dierenarts.

Uit eigen ervaring weet ik dat er heel veel mensen liegen over de reden van verkoop, probeer dit ook op de een of andere manier te doorgronden (simpel voorbeeld kijk bv de datum na wanneer de vorige eigenaar het paard heeft laten keuren en trek eventuele gegevens over wat het paard heeft gelopen bij de KNHS na).

Nog een tip: als je een tijd afspreekt om te komen kijken, kom dan wat eerder. Je weet nooit wat ze te verdoezelen hebben.

Pff.. heel verhaal maar door schade en schande Bloos ben ik wijs geworden, want wees op je hoede en ga zeker niet over 1 nacht ijs, beter wat vaker uitproberen dan te snel een beslissing nemen, ook al is je gevoel nog zo goed...

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 13:43

Leuk dat jullie hebben gereageerd!
Nog meer reacties? Knipoog

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:38

saannee1 schreef:
Dan even heel stiekem offtopic;
Welk ras zou jij het leukste vinden dan? Omdat jullie zeggen dat jullie vooral naar de kleur kijken.
Laten jullie als jullie gaan kijken bij een paardje ook altijd laten springen?

eigenlijk word ik op geen een paard snel verliefd maar als ik een welsh (NWR) zie, dan word het toch moeilijk voor mij om het paardje niet 'toevallig' stiekem mee te nemen Clown
en dan nog al die paarden die hoog in het bloed staan
en het allerliefst heb ik Vos of Zwart, bruin&schimmel&bont vind ik niet zoveel aan(niks persoonlijks hoor!)
appaloosa kleuren vind ik ook mooi maar dan moet het wel staan bij de bouw enzo!

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:55

Eigenlijk let ik op heel veel en ik denk dat dat wel bij bijna iedereen zo is..
Ik let bijvoorbeeld op;
- Stokmaat
- Leeftijd
- Niveau
- Hoe hij/zij is in de omgang
- Wat er al allemaal mee gedaan is

En zo kan ik denk ik nog wel even door gaan.. Ook keuren is heel belangrijk voordat je een paardje koopt natuurlijk Lachen

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:19

Wanneer ik ga kijken voor een paardje kijk ik vooral naar:
- De stokmaat; ik ben groot dus hij/zij moet groot. Vork
- Leeftijd; een 2-3 jarige
- Onbeleerd
- Kan ik hem/haar vertrouwen?
- Goede gangen
- Het liefst een paard met karakter, een stoere en dus geen doetje. Lachen

En ik laat hem/haar natuurlijk keuren, dat vind ik nog het allerbelangrijkst.
Ik ga over een tijdje ook op zoek naar een nieuw paard, mijn pony staat nu te koop (voor interesse; link in onderschrift). Ik heb al een heel duidelijk beeld in mijn hoofd en ben benieuwd of ik zoiets kan vinden. Maar ik sta wel open voor andere paarden natuurlijk, al is de stokmaat en leeftijd voor het uitzoeken het belangrijkst!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 17:32

Mowoah schreef:
Wanneer ik ga kijken voor een paardje kijk ik vooral naar:
- De stokmaat; ik ben groot dus hij/zij moet groot. Vork
- Leeftijd; een 2-3 jarige
- Onbeleerd
- Kan ik hem/haar vertrouwen?
- Goede gangen
- Het liefst een paard met karakter, een stoere en dus geen doetje. Lachen

En ik laat hem/haar natuurlijk keuren, dat vind ik nog het allerbelangrijkst.
Ik ga over een tijdje ook op zoek naar een nieuw paard, mijn pony staat nu te koop (voor interesse; link in onderschrift). Ik heb al een heel duidelijk beeld in mijn hoofd en ben benieuwd of ik zoiets kan vinden. Maar ik sta wel open voor andere paarden natuurlijk, al is de stokmaat en leeftijd voor het uitzoeken het belangrijkst!

Waarom zou jij een onbeleerd paardje nemen? Knipoog

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:39

let altijd op heel veel zal hier zoveel mogelijk inzetten

leeftijd ( als ik er naar toe gaan tanden bekijken ) enz.
niveau ( onbeleerd zadelmak enz. )
goede gangen ( stap,draf,galop, even laten draven o pharde ondergrond )

medisch ( heeft het ooit iets gehad enz. )
sociaal ( i.v.m. andere paarden en dieren )
toekomst ( wat kan ik van het paard verwachten )
verleden ( wat heeft het meegemaakt )
stokmaat
uiterlijk mag ook meezitten let op wondjes enz. voel in de kootholtes enz. let ook vooral even o pde vacht of het geen uitdroging heeft
karakter
ook zal ik vragen wat het paard al met rijden kan welke oefeningen en wat nog niet
en vooral ook wat het paard gewend is welk voer i.v.m. overstap naar ander voer kan je dat langzaam opbouwen
enz.
nog veel meer !

bedenk dat ze dingen kunnen verdoezelen ookal doen de mensen aardig tegen je !
ga ook vooral neit met een bepaald beeld naar het paard toe dan ga je teveel eisen stellen bedoel i.v.m dat iets tegen valt geen 1 paard is perfect !
vraag of er onderzoek mag komen dierenarts i.v.m middelene die ze kunnen geven voor bijv kreupelheid te verdoezelen ! Bloos

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:11

ClaudiaMP schreef:
en vooral ook wat het paard gewend is welk voer i.v.m. overstap naar ander voer kan je dat langzaam opbouwen

Vraag je dat meteen al? Zou ik zelf eigenlijk pas doen als ik ben gaan kijken, verkoper en ik er een nachtje over hebben kunnen slapen en we daarna allebei tot de conclusie komen dat paardje bij mij mag komen wonen Haha! Anders lijkt het me namelijk een beetje voorbarig om je al meteen druk te maken over het voer, desnoods kun je als je de tweede keer gaat kijken toch vragen of je een emmer van zijn vaste voer mag kopen van ze zodat je langzaam kunt overschakelen naar wat je zelf wil gaan voeren?

paardengirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:18

Ik koop geen paard. Slapen Rij op een manege. Pling Mag geen paard. Huilen Nou ja. Sigaar Dat was het al Bloos

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:20

Ook hallo Clown En wat is er nou precies constructief aan je bijdrage aan dit topic?