Vz of toch maar eigen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Re: Vz of toch maar eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:36

Buiten alle argumenten die al genoemd zijn, denk ook even na over de toekomst.

Nu is school misschien nog redelijk qua tijd, maar is dat over 2 of 3 jaar nog zo? Hoe hoger je komt, hoe meer tijd je eraan kwijt zult zijn. En daarna zul je waarschijnlijk willen gaan studeren, wat nog veel meer tijd kost. Ik doe nu ook een studie en hoewel ik dol- en dolgraag een eigen paard zou willen, is het qua tijd alleen al onmogelijk..

En wat betreft een verzorgpaard, ik heb toen ik jonger was ook gezocht, nooit iets gevonden. Nu ben ik weer op zoek en heb in 2 dagen tijd al 3 reacties gekregen. Dus blijf proberen..als er paarden in de buurt zijn, dan is er gerust wel íemand die een verzorger zoekt!

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 14:45

Bedankt voor alle reactie's Lachen

@Czarina: Het idee om samen met iemand een paard te kopen heb ik al uit mijn hoofd gezet, leek me al niet zo een goed idee.. Maar om iemand te zoek die bij wil rijden wel. Ikzelf kom dan 3 a 4 maal in de week, en de bijrijder ook 3 maal..

@RagdollCat: Nou dat is ook geen leuk verhaal.. Ik zal ook geen paard kopen als mijn 2 ouders er niet achter staan, wees daar maar zeker van Lachen

@Anoukoaky: Dan heb jij wel erg veel geluk! Lachen Ik ben 14 ^^

@Suuzepuus: Wil zelfs een halve stal nemen voor 100 euro per maand, dus heb er echt wel wat voor over! Heb al advertentie's gezet en op MP enzo gaan zoeken..

@DaniBanani: Ik heb niet veel ander hobby's dus tijd is niet het probleem Lachen Wat ik later wil gaan doen weet ik nog niet.. Ik heb ook al erg veel reactie's gekregen, op de dag van het plaatsen had ik er al 1, maar deze waren allemaal te ver.. En hier in de buurt staan geen pony's, ik woon ook niet in een landelijke omgeving.. Anders had ik dat al lang gedaan Haha!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:47

Wat is een halve stal?
Delen met een andere pony/paard of halfpension?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:49

je kunt ook naar stallen en weilanden in de buurt gaan. gewoon brutaal zijn en gaan vragen. niet iedereen kijkt op mp. nee heb je, ja kun je vast krijgen!
(met halve stal bedoeld ze dat ze 100 euro mee wil betalen aan verzorg paard)

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 14:56

@Moonfish013: Halve stal is dat je de helft van het stalgeld betaalt en in ruil daarvoor op afgesproken dagen mag komen rijden en het paard als je eigen beschouwen Lachen

@Suuzepuus: Er zijn geen weilanden in mijn omgeving Clown Anders had ik dat al lang gedaan! Haha!

Groenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:58

xjuce, ik had zeker geluk... ( ik bn 13 Tong uitsteken ) whaha maar goed, je kan inderdaad ook nog paard leasen of halve stal!!! veel succes hea!

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:33

Toch moet je niet gaan rekenen op een bijrijder. Je moet zelf altijd 7 dagen in de week naar je paard kunnen.
Je bijrijder kan opeens zeggen van sorry ik doe het niet meer, of ze heeft een keer geen tijd, of geen zin.
Ik vind niet dat je een paard moet kopen met het idee dat iemand anders er wel voor zorgt als jij geen tijd of zin hebt.
Een paard heb je zijn hele leven lang( als alles goed gaat minstens 20 jaar). En dat moet je goed beseffen. Jij kiest voor dat dier, en dan moet je er ook de volle tijd en aandacht aan willen en kunnen besteden. Ook wanneer het regent, sneeuwt of 35 graden is.
Wacht anders nog tot je zeker weet dat je de tijd en de energie hebt om een eigen paard te houden.

kivenkantaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:25

Het is inderdaad wel handig als je zeker weet dat je het geld en de tijd hebt. Er komt in werkelijkheid altijd meer bij kijken dan je van tevoren dacht (ik bedoel niet dat je er niet goed over hebt nagedacht ofzo hoor) en misschien is het handig om even te wachten tot je een ´stabiel´ leven hebt zeg maar. Ik denk zelf namelijk niet dat het echt handig is om in je eindexamenjaar of vlak voor je het huis uitgaat ofzo een paard te kopen, omdat je dan je tijd en geld hard genoeg nodig hebt. Maar als je het echt wilt... het is en blijft natuurlijk een keuze die je zelf moet maken Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:40

xJuce schreef:
Mijn moeder vindt paarden enzo wel leuk, maar ze vindt het we veel geld.. Maar omdat de prijzen op onze manege weer opgeslagen zijn (150 voor 10 lessen Huilen van het lachen) denk ik dat een eigen paard bijna goedkoper
uit zou komen..
knip
lol!
Nou een eigen paard kost wel véél meer! Haha!
Je rijdt nu zeker 1 x per week?
Als je eigen paard heb, zal je ook moeten lessen (zéker als je net van de manege af komt zal je hulp nodig hebben - zelfs als je recreatie rijdt, moet je er voor zorgen dat je het paard zo min mogelijk in de weg zit en daardoor eventueel bepaalde blessures minder kans hebben.)
Daarbij kun je een goedkope plek gevonden hebben, maar wie weet is dat ineens over en moet je naar ee duurdere stalling - daar móet je rekening mee houden.
Een wei goed onderhouden is ook een kunst en wel belangrijk. Paard moet niet in de blub komen te staan en het moet groot genoeg zijn om het paard steeds te verplaatsen naar vers gras. Ook moet je het onkruid weghalen - wordt vaak onderschat. Daarbij kan een paard natuurlijk niet alleen staan....

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:42

superwoman schreef:
xJuce schreef:
Mijn moeder vindt paarden enzo wel leuk, maar ze vindt het we veel geld.. Maar omdat de prijzen op onze manege weer opgeslagen zijn (150 voor 10 lessen Huilen van het lachen) denk ik dat een eigen paard bijna goedkoper
uit zou komen..
knip
lol!
Nou een eigen paard kost wel véél meer! Haha!
Je rijdt nu zeker 1 x per week?
Als je eigen paard heb, zal je ook moeten lessen (zéker als je net van de manege af komt zal je hulp nodig hebben - zelfs als je recreatie rijdt, moet je er voor zorgen dat je het paard zo min mogelijk in de weg zit en daardoor eventueel bepaalde blessures minder kans hebben.)
Daarbij kun je een goedkope plek gevonden hebben, maar wie weet is dat ineens over en moet je naar ee duurdere stalling - daar móet je rekening mee houden.
Een wei goed onderhouden is ook een kunst en wel belangrijk. Paard moet niet in de blub komen te staan en het moet groot genoeg zijn om het paard steeds te verplaatsen naar vers gras. Ook moet je het onkruid weghalen - wordt vaak onderschat. Daarbij kan een paard natuurlijk niet alleen staan....

Dacht precies hetzelfde. Huilen van het lachen

roosjes4live

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:44

Als je nu al moeite hebt met sparen, zal ik geen eigen paard kopen..
Ook niet 50/50 met iemand anders, dat levert meestal alleen maar problemen op..

Ik zou als ik jou was een verzorgpaard zoeken Knipoog
Succes met zoeken!

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:52

Ik zou ook verder blijven zoeken naar een verzorgpony/paard!

Ik denk dat je onder sommige omstandigheden prima een paard met iemand kan delen, ook in aanschaf ed, maar dan zal je goede afspraken moeten maken, en ook er zelf het geld voor moeten hebben, mocht de ander het niet meer kunnen/willen om wat voor reden dan ook.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:58

ik zou gaan voor een verzorgpaard , als je geen 350 euro in de maand kwijt zou kunnen zijn (dierenarts kosten hoeft niet elke maand te zijn , maar als er iets gebeurt is het niet goedkoop,)
je zou misschien met je ouders kunnen overleggen naar een leasepaardje? dat jij en de eigenaar misshien elk de helft van de stalling kunnen betalen , misschien is dat een idee ..
maar qua onverwachte dierenartskosten zoals nu ook bij mijn paard dat de dierenarts al een stuk of 5/6 x in 2 week is geweest is denk ik ook een behoorlijke prijs !
succes ermee

rho_paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:09

ik zal je even een tip geven meid Tong uitsteken
maak eerst gewoon je voortgezet onderwijs af kijk dan wat je voor opleiding wil gaan doen en of je dan tijd heb voor een paard en ja dat is niet leuk want je wil natuurlijk super graag een paard ik was 7 toen ik al zo dacht als jij nu dat je veder wil en een paard ik heb me als een grote meid gedragen en gewacht tot nu ( me 17) en krijg in mei me eigen paard eindelijk maar ik ben wel blij dat ik gewacht heb ik denk dat je er ook als 14 jarig meisje nog niet klaar voor bent je bent nog zo jong geniet ff van die jaartjes op je middelbare school en kijk daarna veder het is moeilijk maar het is wel beter

barbara_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:09

Ik heb nu ook sinds kort een eigenpaard! Hiervoor had ik een verzorgpaard, ook voor mij best heel ver fietsen! Ik heb het geluk dat bijna alles door mijn ouders wordt betaald. Ik moet alleen de lessen zelf betalen maar dat kost mij alleen al 120 euro in de maand.
Mij persoonlijk lijkt het delen van een paard heel lastig, niet alleen de eventuele meningsverschillen maar wat moet je in godsnaam doen als die ander niet meer verder wil.. dan moet je je paard misschien gedwongen gaan verkopen.. Ik zou eerder denken aan een verzorger een paar x in de week die dan bijdraagt aan de kosten. Dan kan jij altijd blijven beslissen wat er met je paardje gebeurd.
Toch is het natuurlijk zo dat je op moet letten dat je op elk moment in staat bent financieel voor je paard te zorgen. Denk je dat je ouders je eventueel zouden willen helpen als je opeens een groot bedrag moet betalen?

anyway ik snap dat het heel moeilijk is als je het rijden
op de manege eigenlijk niet meer leuk vind, heel veel succes met deze grote beslissing! Knipoog

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:15

ok alles op een rijtje?!

weide kost 180per maand, 350 per maand sparen zal moeilijk gaan,
je komt 3 á 4 keer per week zelf en verder gaat bijrijder (die kan er zomaar mee kappen), je denkt dat een eigen paard goedkoper is dan 10 paardrijlessen, je wilt lessen en wedstrijden rijden, wat dacht je van zadel&hoofdstel, hoefsmid etc, en dierenartskosten die de pan uitrazen?

En waar denk je dat van de kunnen betalen Knipoog?

ik zou als ik jou was lekker doorzoeken naar een verzorgpaard want ik denk niet dan jij een paard zou kunnen onderhouden, als ik dit lees. hoe graag jij dat ook wilt, je zal er elke dag klaar voor moeten staan.
Lekker over een paar jaar een paard kopen voor jezelf niet voor een ander, en een bijrijder(leaser) zoeken als dat noodzakelijk is. Maar niet omdat jij het geld er niet voor hebt

Groenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:02

hallo, stuur eens iets nieuws dan dat andere mensen hebben geschreven word een beetje saai om te lezen, geef tips die er nog meer ziijn, heeft ze meer aan!

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:07

Ik moet eerlijk zeggen dat ik vluchtig heb doorgelezen.. Is het idee leasen al aan bod gekomen? Zo te lezen zou ik niet aan kopen beginnen, je bent nog jong en er kan veel gebeuren (*ook met je financiën) Misschien dat leasen een uitkomst biedt, evt met iemand.. Heb je wel de lusten van een eigen paard, ook wel wat lasten, maar misschien in andere mate.. Correct me if I'm wrong Lachen

Anoukoaky, Suus_ geeft alleen haar mening, dat mag toch wel?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:50

anoukoaky schreef:
hallo, stuur eens iets nieuws dan dat andere mensen hebben geschreven word een beetje saai om te lezen, geef tips die er nog meer ziijn, heeft ze meer aan!

dit draagt ook niks bij...... Koe

Groenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:03

heey... jaa dta snap ik ook wel ik heb t niet alleen over suus hoor XD

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:42

En wat heb jij dan al voor zinnigs gemeld?
Soms is het weleens zo dat hoe vaker iets gezegd word hoe duidelijker het word. Vooral bij mensen die toch wat twijfelen.

Wanneer 1 iemand is die zegt van ik zou wel een eigen paard nemen, en 1 iemand zegt van nee nog wachten tot je zelfstandig voor de gehele verzorging en onkosten kan opdraaien. Schiet de ts ook niks mee op.

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 19:57

Iedereen nog eens bedankt met de reactie's! Lachen
Ik heb alles nog eens goed doorgelezen, en aan jullie reactie's te horen red ik het gewoon niet met een eigen paard.. Ik wil er natuurlijk ook niet aan beginnen om het niet vol te kunnen houden, dus ik wacht gewoon verder af Lachen Ondertussen heb ik misschien (als het klikt en mijn ouders volledig akkoord gaan) een soort van vzpony gevonden Haha! Ik ben héél erg blij, en zelfs al is het geen echte vzpony, ik zal er wel veel van bijleren denk ik! Lachen Als ik over een paar jaartjes wat meer geld heb en ik twijfel weer, kom ik jullie natuurlijk weer raad vragen!! Knipoog Dus, bedankt voor alle reactie's en als iemand nog een leasepaard ofzo weet zijn in de buurt van Antwerpen PM je maar! Lachen

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:51

Goede beslissing van je. Lachen
In elk geval heel veel plezier en succes met je nieuwe vzpony Haha!

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:08

ik woon ook in berchem
en de manege waar ik nu ga paardrijden
daar kan je bij mijn weten wel met een paard een halve stal doen
ik rij bij manege het hoefijzer in berendrecht
ongeveer 15min a 20 min met de auto

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:50

Goedzo fijn dat je het lekker bij een verzorgpaard houd, want een eigen paard zou ik echt niet doen als ik in jouw schoenen stond. Maak eerst lekker je school af, zorg voor een goede baan en denk daarna nog maar eens na over een eigen paard als je dat nog steeds wil.

Het kost echt heel wat meer geld dan alleen maar stalling. Denk aan hoefsmid, tandarts, veearts, ontworming, entingen. Zadel, hoofdstel, andere spullen. Dingen die kapot gaan en ziektekosten kunnen echt heel hoog oplopen.
Je bent zomaar 500 euro kwijt hoor en met wat pech nog heel wat meer.... als je paard kreupel is en je moet het laten onderzoeken, omdat je niet weet waarom het kreupel is en het niet na wat rust overgaat.

In elk geval veel succes met je verzorgpaardjes!