Op welke leeftijd een hengst ruinen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kareljozeph_

Re: Op welke leeftijd een hengst ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:18

mijnes was iets meer dan een jaar,
misschien vind je het vroeg . maar ik vond het precies goed

koe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:20

3 jaar, voor zadelmak, voor de hormonen gaan opspelen. Gaf de dierenarts advies aan mij

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:41

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 12:49

koe_x schreef:
3 jaar, voor zadelmak, voor de hormonen gaan opspelen. Gaf de dierenarts advies aan mij

De DA vertelde mij dat ik hem het beste kan ruinen tussen de 12 en 18 maanden...
Maar hij is nu nog maar een maand of 8. In het voorjaar wil ik hem naar de opfok brengen. Dan kan hij lekker met leeftijdgenootjes de wei in. Dat wordt nog wat want hij is zeer onderdanig maar we zien wel hoe dat gaat.
Als hij dan aan het eind van het jaar terugkomt gaan we hem denk ik ruinen want hier thuis staat hij tussen de merries. En ik heb eerlijk gezegd niet zoveel belangstelling bij een drachtig paard...

@Ineke2--> Het is wel een hele stoere vent geworden zeg!!

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:51

mijn hengst staat in de opfok en ben ook nog aan het twijfelen.
Volgend jaar april wordt hij drie hij blijft dan nog de zomer op het land bij de opfok en komt
dan terug dus twijfel of ik het voor of na het land periode doe.
Want ik weet dat de mening ook verschillen tussen najaar of voorjaar ruinen wat denken jullie.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:02

Ik heb ook geinformeerd en je hoort heel veel verschillende verhalen. Je moet het ook echt per paard bekijken.
Als je liever hebt dat die wat hoger wordt, kun je hem het beste bij 1 jaar ruinen, maar wil je dat die wat meer nek en dergelijke krijgt dan kun je kiezen voor een jaar of 3 zolang zijn gedrag dat toelaat.
Mijne staat nu lekker in de opfok, en ik denk dat ik hem liever jong laat ruinen zodat die wat groter wordt. Maar dat is weer qwa persoon anders

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:33

De fokker van mijn paard en DA raadden mij aan om het rond de 18 mnd te doen. Hij had dan ook ongeveer die leeftijd.
Hij heeft nooit de kans gehad om hengstenmanieren te ontwikkelen en daar ben ik erg blij om. Zijn broertjes zijn met bijna 2,5 jaar gedaan en 1 daarvan begon zich ook al erg hengst te voelen... Tijd na de castratie nog constant willen dekken etc.

Er zijn net zo goed hengsten zonder uitstraling, dus alleen daarom zou ik niet wachten.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:21

hmm moeilijk.. Ik heb een bijna-twenterhengst. Die word er volgende maand 2. Ik vrees ervoor dat ie niet zo heel groot gaat worden en zeker voor mijn grootte, ik ben 1.87m. Maar hoe hij er nu uitziet, helemaal nog geen hengstenmanieren en ziet er ook helemaal nog geen hengst uit.. Daarom wil ik hem langer hengst laten want ik heb ook graag die uitstraling.. Maar zoals gezegd gaat dat gepaard met de mindere groei.. Het zijn twee dingen die erg moeilijk op de weegschaal liggen :)

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:23

ik denk dat het ongeveer op 2jarige leeftijd het beste is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:32

Quirinake schreef:
hmm moeilijk.. Ik heb een bijna-twenterhengst. Die word er volgende maand 2. Ik vrees ervoor dat ie niet zo heel groot gaat worden en zeker voor mijn grootte, ik ben 1.87m. Maar hoe hij er nu uitziet, helemaal nog geen hengstenmanieren en ziet er ook helemaal nog geen hengst uit.. Daarom wil ik hem langer hengst laten want ik heb ook graag die uitstraling.. Maar zoals gezegd gaat dat gepaard met de mindere groei.. Het zijn twee dingen die erg moeilijk op de weegschaal liggen :)

Ruinen groeien in de hoogte langer door dan hengsten en hoeven daar niet ieler van te worden hoor.
Mijn ruin (op deze foto net 3 jaar) is geruind een maand voor zijn 2e verjaardag, niks ieligs aan.

Afbeelding

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 02:11

Afbeelding

dit is mijn jaarling (bijna twenter) en zoals je kan zien heeft hij nog niet echt die uitstraling van een hengst. Daarom zou ik hem toch nog wel even van zijn hengst zijn laten genieten qua ontwikkeling. Denk wel dat hij dat kan gebruiken. Maar ja, daar staat de groei tegenover natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:25

Ik zal eens kijken naar een foto van vlak voor het ruinen, toen was ie ook nog wat slungelig en overbouwd. Maar ik vind het allemaal wel mooi bij getrokken.
Maar jouw paardje lijkt nog wel erg jong idd, de hoeven zijn ook nog zo klein en veulenachtig of lijkt dat zo op de foto? dan wacht je gewoon toch even, als hij nog braaf is, wat maakt het uit, kijk het nog een half jaartje aan.

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:17

Quirinake schreef:

Mijn ervaring is wel dat die 'hengstenmanieren' bijna gaan komen... Mijn paard is gecastreerd op z'n 1,5. Nooit last gehad van 'hengstenmanieren'. Z'n broertje is tot 2 jaar en .. maanden in de hengstenkudde gebleven, leek dus ook nog geen hengstenmanieren te hebben. Tot na z'n castratie thuis kwam, waar dus wel merries waren. Hij heeft het de weken na zijn castratie nogal moeilijk gehad... Constant mijn ruin dekken, heftig reageren op andere paarden etc. Dus ben blij dat ik die manieren vóór was.
Maar voor de grootte enkel moet je hem ook niet castreren, 't is niet dat dat 10 cm gaat verschillen.

hlidar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:50

mijn paard is gecastreerd toen hij bijna 4 was, van dat hij 1 was tot aan de castratie heeft hij lekker in de begrazing gestaan met andere hengsten, en nu is het de liefste poownie :P ever
hij is trouwens wel goed uitgezwaard, maar klein is hij niet
ik begrijp wel dat als je je paard thuis moet houden dat je geen zin hebt in over je heen walsende ongemanierde pubers :P

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:20

De pony die bij mijn verzorgpony in de wei staat wordt geruind als hij 2 is ;)
volgens mij is dat wel een goede leeftijd

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:27

Ik ben het met Judith_ eens. Zolang ze handelbaar zijn, mogen ze hier gewoon hengst blijven. Ik heb een hengstje staan (nou is dat maar een 'kleintje', 1.25m), die heel braaf is. Wel streken, maar hij is goed in de hand te houden. zolang hij hier blijft (hij is nl. te koop) en hij blijft zich netjes gedragen, hoeft hij van mij niet persé geruind.

Ik heb ook nog een hengst van 9 maanden, waar ik wel van verwacht dat hij groot gaat worden. Ik wil ook erg graag dat hij groot wordt, dus ik twijfel een beetje. Als zijn gedrag vervelend wordt, wordt hij sowieso gecastreerd, maar als hij braaf blijft, weet ik niet wat ik doe.....

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:46

Mindim schreef:
Ik zal eens kijken naar een foto van vlak voor het ruinen, toen was ie ook nog wat slungelig en overbouwd. Maar ik vind het allemaal wel mooi bij getrokken.
Maar jouw paardje lijkt nog wel erg jong idd, de hoeven zijn ook nog zo klein en veulenachtig of lijkt dat zo op de foto? dan wacht je gewoon toch even, als hij nog braaf is, wat maakt het uit, kijk het nog een half jaartje aan.

Ja zijn hoefjes zijn niet zo heel groot maar dat zit in de familie.. Zn moeder had heel kleine voetjes voor haar 1.67m en zn zus had ook heel kleine voetjes. Ik laat hem idd nog wat ontwikkelen, het zal een laatbloeier zijn :P

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:49

Mijn pony'tje heb ik laten ruinen toen hij 31/2 was, en een jaar later had hij dunnere manen en ook zijn nek was minder geworden.

Sjoiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:37

Die van mij gaat gewoon met zijn anderhalf onder het mes. Hij staat bij oa merries in een kudde waar paarden lopen van allerlei leeftijden. Ga toch niet met hem naar de hengstenkeuring en zo loop ik ook niet het risico dat ie per ongeluk een merrie dekt. :D

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:18

Hengst laten castreren zodra je er last van krijgt.
Een paard wordt er alleen maar mooier en breder van. En een jaartje meer of minder hengst zorgt er echt niet voor dat 'ie 3cm kleiner blijft ofzo. Vind het ook onnodig om die diertjes zo jong te castreren. Blijft weinig van over als ze een terugval krijgen van de castratie. Het worden allemaal van die smalle diertjes zonder halsje. Tuurlijk moet dat komen vanuit de bespiering door het rijden, maar als je ze een jaartje langer hengst laat dan zal ze dat echt niet slechter maken.

Mijn paard is gecastreerd op 4jarige leeftijd toen hij praatjes kreeg ohz en al vervelender werd in de omgang. Inmiddels drie weken verder en het resultaat is al behoorlijk zichtbaar.
Geen last gehad van terugval - sterker nog; hij is dikker geworden terwijl hij op half voer staat. Netjes in de kliniek gecastreerd.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:23

Als je een paard op z'n derde laat castreren, gaat ie na de castratie nog wel een stuk de hoogte in. Dus dan heb je (in veel gevallen) meer hengste-uitstraling èn je kijgt meer maat. Let wel, je moet dit per paard bekijken.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:27

Mijn ervaring is dat het aan het paard ligt hoe hij uitgroeid, niet aan het vroeg of later catreren. Ken een aantal ruinen die toch lang hengst zijn geweest ( jaar of 4 ) en dan toch veranderd het uiterlijk na het catreren. Een hengst die zich niet echt als hengst gedraagd wordt ook niet gespierder dan een ruin.
Ik castreer gewoon wanneer het kan, dierenarts komt morgen om te enten en dan vraag ik meteen of hij even wilt kijken omdat hij namelijk pas 1 bal goed ingedaald heeft de ander voel je wel, eens kijken of de dierenarts het goed genoeg vind om te kunnen castreren en dan moet hij er toch aan geloven volgende maand. Dan is hij 20 maanden. Hij is niet onhandelbaar maar begint wel overal in en na te bijten en de spelletjes onderling worden steeds ruwer.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:00

Hier eentje van 20 maanden.
Erg lief. Wel soms wat bijterig maar niets overdreven. Gewoon een kwestie van opletten. Alleen met stem waarschuwen is ruim voldoende.
Hij wordt paards opgevoed door mijn oudere ruin en die is hem makkelijk de baas. Hij mag dan ook iedere dag een paar keer laten zien dat hij onderdanig is :)
Wel zie ik dat hij probeert mijn ruin te gaan dekken maar die pikt dat echt niet en maakt hem dat direct duidelijk.

Zolang hij goed handelbaar is blijft hij hengst.
Wordt zijn gedrag echt vervelend gaat 'ie onder het mes.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:12

De mijne is november jl geruint, hij was toen precies 1,5 jaar.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 21:25

Volgens mij moet je ook kijken naar de manier waarop de hengst zich gedraagt. Ik ken mensen die hebben hun hengstveulen al met 4 maanden laten castreren omdat hij niet meer te hanteren was. Zelf hebben we een hengst (nu ruin dus) op stal die bijna 3 was toenhij gecastreerd werd. Hij is een heel lieverd, had weinig hengstenmaniertjes maar het was toch handiger dat hij onder het mes ging.