Hangt er helemaal vanaf waar je staat. In onze situatie staan de paarden aan huis, zonder strooisel op rubbermatten ( 24/7 buiten met schuilstal ), en gaan zo'n 3 keer per jaar naar de hoefsmid, omdat vaker gewoon niet nodig is. Dus de stallingskosten en strooiselkosten vallen bij ons al weg. Wat onze verdere kosten zijn:
Voer: ongeveer 600 euro voor ruwvoer een jaar ( geloof dat wij een tientje betalen voor een grote baal hooi, doen we ongeveer een week mee, plus nog wat krachtvoer, maar dat valt te verwaarlozen omdat maar 1 van onze paarden daarvan krijgt. )
Water: ga ik niet eens berekenen, dat is gewoon torenhoog 
Hoefsmid: ongeveer 3 keer per jaar voor ongeveer 25 euro, worden alleen bekapt ( keer 5, 250 euro per keer, dus rond de 750 euro per jaar )
dierenarts: normaal gesproken alleen de entingen, is rond de 20 euro per paard als ik me niet vergis
Huur van het weiland: ik weet niet hoeveel we daarvoor betalen, maar dat is een vriendenprijsje. Dit land gebruiken wij alleen in de zomer.
Ik denk dat wij toch wel zeker rond de 2000 euro uitkomen per jaar, en dan is het bij ons nog erg goedkoop, aangezien wij ze bij huis hebben staan en de hoogste kosten dus al wegvallen.
Omdat ik het idee heb dat als jij een eigen paard krijgt die op pension komt te staan kan je kosten voor voer en water wegstrepen, maar dan komen er wel stallingskosten bij, een beetje pensionstal kost ongeveer 200 per maand, afhankelijk van waar je staat, dus dat wordt ongeveer 2400 euro.
Daarbij moet je er rekening mee houden om altijd minstens 1000 euro achter de hand te houden voor noodgevallen, een paard kan altijd wat krijgen of uitbreekt en door een bollenland banjert ( is ons al 2 keer overkomen, 25 cent per stap in het land ^^; ).