Hoeveel kost een paard jaarlijks??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Re: Hoeveel kost een paard jaarlijks??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:48

Imo is het bijna onmogelijk om een paard te onderhouden met slecht een vakantiebaantje. Ik zou er dus niet aan beginnen en gewoon nog enkele jaartjes wachten tot je al je zaakjes netjes op orde hebt Knipoog

Ik heb net even snel zitten rekenen en kom ongeveer hier op uit:

Stalling p/j = 4332
Smid: 420 (1x per 8 wk, voor beslag)
Verzekering: +- 350 p/j premie
Supplementen: 480 p/j
Tandarts: 100 p/j

Totaal: 5682 p/j
En dit is excl. wormenkuren en andere kleine bedragen (bijvoeren), wedstrijdkosten, leskosten, dierenarts (en dat was weer erg veel dit jaar....) tuigage etc. etc.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:57

ik heb mijn paarden thuis staan en betaal dus geen stallingsgeld.
zelfs dan zou het mij nog niet lukken om er 1 te onderhouden van een vakantiebaantje. Bloos

ik praat dan nog niet eens over setjes en lessen en dierenartsen,puur het eerste onderhoud.
meis,ik snap dat je graag wilt,maar het kan gewoon niet.

kijk eens op een manege of zo,soms kan je een pard leasen voor een vast bedrag in de maand en heb je geen extra kosten.
zou en leuke tussen oplossing zijn. Knipoog

xXIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:19

Hallo, ik zou ook mijn lijstje op stellen, een paard is echt ongelovelijk duur, je hebt niet echt veel extra's over per maand.
Ik betaal zelf de hoefdsmid, dierenarts en de rest, me ouders de stalling, dus dat scheelt al een hoop.
Ik werk zelf best veel, altijd het hele weekend, en in de vakanties nog extra dagen.

Ik heb me paard nu ongeveer 8 maand dus.
Ik sta op een manege, waar alles inclusief is, daar betalen wij
-215,- per maand voor. x 12= 2580,-

Daar naast 4x per jaar wormenkuur ik doe altijd dure , goedkope, dure, enz.
Dus zeg maar 60,- jaarlijks.

Ik moet elke ongeveer 6 a 8 weken naar de hoefdsmid, daarnaast moet ik ook nog zooltjes, hiervoor ben ik, per keer kwijt.
In de zomer, 130,-
en in de winter, 80 a 90 ongeveer.
Dus zeg maar dat ik ongeveer 8 a 9 keer perjaar naar de hoefsmid moet.
Dat is per jaar ongeveer 1290,-

Dan moet je in het begin nog alles aanschaffen,
2e hands vzh, ongeveer 400,-
hoofdstel: 70,-
Peesbeschermers voor en achter, 40,-
Goed liggend dekje (pad), 40,-
longeerspullen: 60,-
Borstels: 20,-
Zomerdeken: 35,-
Winterdeken: minimaal 100,-
Zweetdeken: 25,-
Dat is dus ongeveer: 740,-

Dit is nog goedkoop, ik denk dat ik zelf al dit jaar 1000 heb uitgegeven een paardenspullen, ook leuke en mooie spullen.

Dierenarts, 100,- klinisch keuring
Tandarts: 60,- tot 100,-
Verzekering, (verschilt per paard) Ik sta in het B Tarief, bliksem en brand, diefstal, per jaar, 270,-
Inenting 21,- (wegens gezamelijke inenting)
Af en toe zak muesli en slobber, 25,-
Dit was het ongeveer voor mij

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:25

Ik heb het net zitten uitrekenen, en ik kom op ongeveer 5000 per jaar uit.

edit: dit is excl. contributie RV, KNHS en inschrijfgeld wedstrijden, en excl. dekjes, dekens ect.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:28

Voor wat betreft die gratis stalling, persoonlijk vind ik dat daar de keuze voor al dan geen paard niet vanaf moet mogen hangen. Als je zoiets kunt regelen is het natuurlijk heel mooi, maar je weet nooit hoe lang je er kunt blijven. Er hoeft maar iets te gebeuren en je kunt andere stalling zoeken en als je daar het geld niet voor hebt...

Dus qua beslissing tot aanschaf van een paard moet je imo wel rekening houden met stallingskosten, of desnoods een fictief bedrag aan stallingskosten... Lachen

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 11:46

gemiddeld betaal ik 2400,00 euro voor een paard, stalling voeding hoefsmid en vaccinaties

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 11:48

Je kan nooit zeggen wat een paard kost per jaar,ik heb veel pech gehad met mijn paard maar ben gelukkig wel verzekerd.Moest wel iedere keer alles voor schieten.

Narratify

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:13

Ik denk dat je wel moet rekenen op 250,00 t/m 350,00 per maand. Maar het is ook maar net wat je wil. Met bak? Of alleen naar buiten.. Weiland dag en nacht?

Eline_Fergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:34

Ik ben voor mijn paard ongeveer 6000 euro per jaar kwijt. Dit is zonder dierenarts en tandartskosten. Ook staat mijn paard sinds een aantal maanden behoorlijk goedkoop gestald. Ze heeft bijna nooit iets, maar moest vorige maand met spoed naar de kliniek in Utrecht wegens hevige koliek. Dan komen er rekeningen voor vervoer naar de kliniek, verblijf in de kliniek, behandeling in de kliniek, behandeling van mijn dierenarts en bezoeken van mijn dierenarts. Dit komt er dan allemaal nog eens bij in een tijdsbestek van een paar weken. Hier moet je rekening mee houden, want je paard kan altijd iets gaan mankeren. Ik denk dus niet dat je een paard kunt onderhouden van een bijbaantje. Het risico zou mij te groot zijn!

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:44

Hangt er helemaal vanaf waar je staat. In onze situatie staan de paarden aan huis, zonder strooisel op rubbermatten ( 24/7 buiten met schuilstal ), en gaan zo'n 3 keer per jaar naar de hoefsmid, omdat vaker gewoon niet nodig is. Dus de stallingskosten en strooiselkosten vallen bij ons al weg. Wat onze verdere kosten zijn:

Voer: ongeveer 600 euro voor ruwvoer een jaar ( geloof dat wij een tientje betalen voor een grote baal hooi, doen we ongeveer een week mee, plus nog wat krachtvoer, maar dat valt te verwaarlozen omdat maar 1 van onze paarden daarvan krijgt. )
Water: ga ik niet eens berekenen, dat is gewoon torenhoog Nagelbijten / Gniffelen
Hoefsmid: ongeveer 3 keer per jaar voor ongeveer 25 euro, worden alleen bekapt ( keer 5, 250 euro per keer, dus rond de 750 euro per jaar )
dierenarts: normaal gesproken alleen de entingen, is rond de 20 euro per paard als ik me niet vergis
Huur van het weiland: ik weet niet hoeveel we daarvoor betalen, maar dat is een vriendenprijsje. Dit land gebruiken wij alleen in de zomer.

Ik denk dat wij toch wel zeker rond de 2000 euro uitkomen per jaar, en dan is het bij ons nog erg goedkoop, aangezien wij ze bij huis hebben staan en de hoogste kosten dus al wegvallen.

Omdat ik het idee heb dat als jij een eigen paard krijgt die op pension komt te staan kan je kosten voor voer en water wegstrepen, maar dan komen er wel stallingskosten bij, een beetje pensionstal kost ongeveer 200 per maand, afhankelijk van waar je staat, dus dat wordt ongeveer 2400 euro.
Daarbij moet je er rekening mee houden om altijd minstens 1000 euro achter de hand te houden voor noodgevallen, een paard kan altijd wat krijgen of uitbreekt en door een bollenland banjert ( is ons al 2 keer overkomen, 25 cent per stap in het land ^^; ).